Kawasaki ER-6f - "nøkkete" kjørefølelse

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Nicolay
Innlegg: 51
Registrert: 31 aug 2018, 08:20
Motorsykkelen din: Kawasaki

Kawasaki ER-6f - "nøkkete" kjørefølelse

Legg inn av Nicolay »

Hei!

Har en Kawasaki ER-6F, 2015 model. Jeg er relativt fersk når det kommer til MC (holder på med opplæring nå). Benytter anledningen til å øvelseskjøre parallelt med kjøretimer med skolen.

Det jeg har bemerket med mc'n min, er at når jeg kjører og skal holde jevn fart i si 50-60 km/t, så har sykkelen en slik nøkkete kjøring. Det føles som om sykkelen gir gass/slipper opp gass og blir demed litt rykkete kjøring. Jeg sendte en mail til forhandler/verksted og lurte på om de kjente til dette. Fikk da til svar om det "dessverre" er vanlig på den type mc. I tillegg vil man spesielt merke det nå mot høsten når man kjører på morgen/kveld hvor temperaturen faller, kontra å kjøre på dagtid med 20 grader +. Det kan bedres ved en såkalt booster-plug.

Er det noen her inne som har opplevd det samme med denne type mc (2 sylinder 650 cc)? Med tanke på min snevre erfaring, trodde jeg først det var noe galt med mc'n, noe det ikke ser ut til å være. Mulig jeg bare må bli vant til sykkelens karakteristikk? Men jeg følte noe av kjørekomforten forsvant... Hadde kjørt i varmere vær tidligere og merket da ikke så mye. Ved høyere fart/ eller ved gasspådrag er denne "rykkingen" ikke til stede.

Noen som vet om en slik booster-plug vil ha påvirkning på sykkelens fabrikkgaranti?
Det samme ift en slip on potte fra akrapovic?

Takker så mye for alle svar :-)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kawasaki ER-6f - "nøkkete" kjørefølelse

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har opplevd med flere sykler det du sier der. Ganske irriterende hvis man ikke er vant til det. Et ganske vanlig fenomen på noen sykler dette tror jeg ut fra hva jeg har lest.

Jeg mener jeg også har lest at dette fenomenet forverres hvis man har for stramt kjede. Andre får evt. ta meg på dette hvis det ikke stemmer.

Men ja, jeg har også lest og hørt at dette relativt enkelt kan fikses hvis man mapper om sykkelen. Men igjen... ikke selverfart.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Kawasaki ER-6f - "nøkkete" kjørefølelse

Legg inn av Dansekris »

Hei!

Det er nok ganske vanlig. Mange motorsykler går for magert. De er justert i henhold til miljøkrav fra fabrikken, og da er de aller fleste motorsykler satt opp med en blanding som gir litt for lite bensin i lav og mellomregisterert.

Jeg skal ikke si det for sikkert, men jeg er ganske sikker på at en Boosterplug ikke vil gå utover garantien. En slip-on gjør hvert fall ikke det.

Har selv installert en Boosterplug på min BMW (2 sylinder 800cc) og fikk en mye jevnere gange + litt mer futt. Sammen med en akra-potte vil du nok merke forskjell. Vær også obs på kjedeslakken. Er kjede for slakt kan man oppleve nøkking.

Vil du bli helt kvitt dette fenomentet kan du oppsøke noen som driver med mapping/ECU-flash som f.eks Klev Tuning. Regner med at du har en modell hvor man kan gå inn i "hjernen" (kalt ECU) til sykkelen for å legge inn et custom map. Da vil du bli helt kvitt nøkkingen fordi motoren får en korrekt blanding i alle gassposisjoner. Det koster rundt 5000kr.
Bor du på østlandet ville jeg ha sendt en melding til Klev Tuning på Facebook for å høre.

Nicolay
Innlegg: 51
Registrert: 31 aug 2018, 08:20
Motorsykkelen din: Kawasaki

Re: Kawasaki ER-6f - "nøkkete" kjørefølelse

Legg inn av Nicolay »

Hjertelig takk for svar folkens!!
Det er iallefall betryggende å høre at det er vanlig på visse typer sykler. Sett bort fra denne rykkingen i lav og mellomregister, er jeg svært fornøyd med min Kawa! Elsker den og for meg en fantastisk start sykkel.

Men om det er noen enkle inngrep jeg kan gjøre for at den går litt jevnere, er jeg villig til det dersom det ikke går utover fabrikk garanti (som på Kawaaki er 5 år). Dersom det er noen her inne som vet og kan bekrefte at en booster plug og slip on fra akrapovic ikke vil ha innvirkning på garantien, vil jeg nok prioritere å få dette montert før neste sesong😊

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Kawasaki ER-6f - "nøkkete" kjørefølelse

Legg inn av Dansekris »

Du kan jo høre med forhandler, så får du garantert riktig svar! :)

916
Innlegg: 39
Registrert: 16 des 2005, 20:17

Re: Kawasaki ER-6f - "nøkkete" kjørefølelse

Legg inn av 916 »

Dagens avgaskrav gjør nok sitt til at det er vanskelig å få små motorer til å gå jevnt over hele registeret, men mange som kommer fra bil har også litt urealistiske forventingier når det gjelder turtall. En liten twin bør ha minst 3500 omdreinginger for å trives. Man bør ikke, som med bil, slippe den ned i 1500-2000 omdreininger ved belastning. Prøv et lavere gir.

Nicolay
Innlegg: 51
Registrert: 31 aug 2018, 08:20
Motorsykkelen din: Kawasaki

Re: Kawasaki ER-6f - "nøkkete" kjørefølelse

Legg inn av Nicolay »

Takk for info!
Jeg vil si jeg er over middels interessert i motor, så har heller ingen forventning om å legge sykkelen i "diesel" turtall 😊 Det er jo å drepe sykkelen... Forstod kjapt at det å ligge under 3500 rpm ikke var noe sykkelen likte. Så som du skriver, ligger jeg aldri under 3500.. Jeg driver å eksperimenterer litt nå i startfasen for å finne ut hvor den liker å ligge i registeret i ulik hastighet...

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kawasaki ER-6f - "nøkkete" kjørefølelse

Legg inn av Bjerknez »

3.500 rpm har jeg på E6 i litt under 100km/t :)

ZZR-Erling

Re: Kawasaki ER-6f - "nøkkete" kjørefølelse

Legg inn av ZZR-Erling »

Støtter Dansekrins her.. Høres korekt ut.

Svar