batterilader

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
janpf
Innlegg: 1
Registrert: 13 sep 2018, 09:19
MC: hd

batterilader

Legg inn av janpf » 13 sep 2018, 09:31

Har kjøpt nytt agm batteri. er det hensiktsmessig å bruke vedlikeholdslader for å lade det opp første gang. jeg har en Oximizer 900 men når jeg plugger den inn viser amh 000 og det synes som om den ikke lader batteriet. noen tips?

hanebiff
Innlegg: 29
Registrert: 03 jul 2016, 23:01
MC: Yamaha YZF-R6 2002

Re: batterilader

Legg inn av hanebiff » 14 sep 2018, 18:42

Ladet ikke forhandleren det opp til deg? Det gjorde min.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 4341
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
MC: Yamaha FJR1300
Sted: Romsdal
Kontakt:

Re: batterilader

Legg inn av kjellv » 14 sep 2018, 19:23

Stikk tilbake dit du kjøpte batteriet og klag på problemet!
Når jeg selger et batteri så klargjør jeg det alltid, lader det helt opp og tester at det er optimalt før det leveres ut til kunden. Dette har neppe selger gjort før du kjøpte det, og han kan derfor heller ikke vite noe om tilstand på batteriet han solgte deg. Det bør han få vite :crazy:

Brukeravatar
niko
Innlegg: 199
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
MC: Yamaha TDM 1999, Honda CB 500
Sted: Oslo

Re: batterilader

Legg inn av niko » 14 sep 2018, 20:35

kjellv skrev:
14 sep 2018, 19:23
Stikk tilbake dit du kjøpte batteriet og klag på problemet!
Når jeg selger et batteri så klargjør jeg det alltid, lader det helt opp og tester at det er optimalt før det leveres ut til kunden. Dette har neppe selger gjort før du kjøpte det, og han kan derfor heller ikke vite noe om tilstand på batteriet han solgte deg. Det bør han få vite :crazy:
Apropos: Har skjønt at å ta ut batteriet av en TDM 850 ikke er for amatører. Er det en grei måte å vedlikeholdslade gjennom vinteren uten å demontere sykkelen? Finnes det punkter man kan sette på ei ladeklemme?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 27195
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: batterilader

Legg inn av AJ » 14 sep 2018, 20:43

@niko:
Mener jeg erfarte noe av det samme med TDM 900'en jeg hadde.
Men husker ikke detaljene rundt dette siden det er åtte år siden jeg kvittet meg med sykkelen.
Uansett er det helt greit, etter hva jeg har erfart, å vedlikeholdslade med batteriet på plass i sykkelen.

Rød klype på + polen og sort klype på et punkt som går til jord.
Mange fraråder å sette denne på - polen på batteriet.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 4341
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
MC: Yamaha FJR1300
Sted: Romsdal
Kontakt:

Re: batterilader

Legg inn av kjellv » 14 sep 2018, 21:04

niko skrev:
14 sep 2018, 20:35
kjellv skrev:
14 sep 2018, 19:23
Stikk tilbake dit du kjøpte batteriet og klag på problemet!
Når jeg selger et batteri så klargjør jeg det alltid, lader det helt opp og tester at det er optimalt før det leveres ut til kunden. Dette har neppe selger gjort før du kjøpte det, og han kan derfor heller ikke vite noe om tilstand på batteriet han solgte deg. Det bør han få vite :crazy:
Apropos: Har skjønt at å ta ut batteriet av en TDM 850 ikke er for amatører. Er det en grei måte å vedlikeholdslade gjennom vinteren uten å demontere sykkelen? Finnes det punkter man kan sette på ei ladeklemme?
Ja, du er inne på noe der niko :-k
Jeg tror jeg ville tatt jobben å montere en hurtigkontakt, og sørget for et par runder med vedlikeholdslading gjennom vinteren.

Nå er det jo ikke akkurat ei romferge du har kjøpt, det er en enkel og ganske lettskrudd sykkel. Men jeg tror at konstruktørene glemte å tenke på batteri når de tegnet TDM850. Derfor måtte de finne på en smart løsning når de skulle starte den for første prøvetur, og den eneste ledige plassen som var stor nok til et batteri var under bensintanken.. :scratch
Du må altså løsne bensintanken og bikke opp den for å komme til batteriet. Vinterlagring med full bensintank gjør jo ikke jobben lettere, så derfor anbefaler jeg hurtigkontakt som du kan koble til uten inngrep når du skal lade.

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1043
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
MC: Yamaha MT09 Tracer + Honda NX650
Sted: solør

Re: batterilader

Legg inn av biker7 » 14 sep 2018, 22:03

AJ skrev:
14 sep 2018, 20:43
Rød klype på + polen og sort klype på et punkt som går til jord.
Mange fraråder å sette denne på - polen på batteriet.
Aldri skjønt hvorfor noen mener dette.. :scratch
Minus-polen er jo i bunn og grunn samme punktet som ramme/jord, da minus-ledningen er koblet fast i ramma :-k
Har hatt/har CTek-kontakt koblet rett på minuspolen på 4-5 sykler, og har aldri vært noe problem :)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 4341
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
MC: Yamaha FJR1300
Sted: Romsdal
Kontakt:

Re: batterilader

Legg inn av kjellv » 14 sep 2018, 22:24

biker7 skrev:
14 sep 2018, 22:03
AJ skrev:
14 sep 2018, 20:43
Rød klype på + polen og sort klype på et punkt som går til jord.
Mange fraråder å sette denne på - polen på batteriet.
Aldri skjønt hvorfor noen mener dette.. :scratch
Minus-polen er jo i bunn og grunn samme punktet som ramme/jord, da minus-ledningen er koblet fast i ramma :-k
Har hatt/har CTek-kontakt koblet rett på minuspolen på 4-5 sykler, og har aldri vært noe problem :)
Jeg har også hørt dette før, men har aldri forstått logikken i det. Kobler alltid begge kabler rett på polene.

mekkern
Innlegg: 5015
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
MC: 2 hjul med motor

Re: batterilader

Legg inn av mekkern » 14 sep 2018, 22:32

Det med minuspol kontra ramme/jord gjelder «vanlig tilkobling» med klyper eller startkabler grunnet mulighet for gass/gnist.
Dette er ikke relevant for fast montering.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Online
cannon
Innlegg: 968
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
MC: Honda cbr929rr 2000

Re: batterilader

Legg inn av cannon » 15 sep 2018, 05:43

mekkern skrev:
14 sep 2018, 22:32
Det med minuspol kontra ramme/jord gjelder «vanlig tilkobling» med klyper eller startkabler grunnet mulighet for gass/gnist.
Dette er ikke relevant for fast montering.
Jepp. Og problemet er ikke relevant for moderne gasstette batterier. Ingen brannfare selv om det kan gnistre litt.

Lauri
Innlegg: 257
Registrert: 22 des 2011, 15:05
MC: Yamaha FJ og SRX, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: batterilader

Legg inn av Lauri » 15 sep 2018, 23:41

Generelt: såkalte ikke-intelligente ladere (som f.eks Biltemas blå batterilader) kan ha ladespenning på 15,8 volt hvilket er mer enn såvel bil- som motorsykkelgenerator lader med. Derfor anbefales det å koble vekk minuspolen fra batteriet før man bruker en slik brutal lader (som forøvrig skremmer livskjiten av og vekker til liv et batteri med hvilespenning på f.eks 12,2 volt). Høy ladespenning kan ta knekken på dioder.

De "intelligente" laderne er mer skånsomme - og derfor kan man koble slike ladere direkte på batteriet med pluss- og jordkabel tilkoblet.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

mekkern
Innlegg: 5015
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
MC: 2 hjul med motor

Re: batterilader

Legg inn av mekkern » 16 sep 2018, 00:01

Lauri skrev:
15 sep 2018, 23:41
Generelt: såkalte ikke-intelligente ladere (som f.eks Biltemas blå batterilader) kan ha ladespenning på 15,8 volt hvilket er mer enn såvel bil- som motorsykkelgenerator lader med. Derfor anbefales det å koble vekk minuspolen fra batteriet før man bruker en slik brutal lader (som forøvrig skremmer livskjiten av og vekker til liv et batteri med hvilespenning på f.eks 12,2 volt). Høy ladespenning kan ta knekken på dioder.

De "intelligente" laderne er mer skånsomme - og derfor kan man koble slike ladere direkte på batteriet med pluss- og jordkabel tilkoblet.
Det er en annen sak om hvilken lader en benytter.
Her var spørsmålet om tilkoblingen av minus på batteriladeren. Batteri eller ramme/jordpunkt.

En batterilader uten styringselektronikk bør ikke tilkobles når batteri er tilkoblet sykkelen..
Unntaket er lader under 0.5 ampere. Disse greier ikke lage problemer hvis de ikke står kontinuerlig innkoblet over lenger tid.

Batterier liker forøvrig ikke å ligge med Max spenning hele tiden ( kontinuerlig vedlikeholdslading)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
ZZR-Erling
Innlegg: 4489
Registrert: 23 mar 2012, 20:07
MC: BMW K1300S HP - 12 YAMAHA YZ250F -09
Sted: Hvittingfoss, Søndre Buskerud.

Re: batterilader

Legg inn av ZZR-Erling » 16 sep 2018, 14:51

Husk å ha sikring nært batteriet på plusskabelen, dersom det monteres hurtigkobling, ellers kan det i verste tilfelle bli brann dersom nevnte kabel legger seg til jord grunnet avslitt isolasjon.
Kjører K1300S HP
Har også en X'er og treningslisens: Yamaha YZ250F -09
X-GSX750 X-VF1000F X-FJ1100 X-CB1100F X-VF500F2 X-YZF1000R X-ZX6R X-FZS1000
X-ZZR1200 X-SV1000S X-ZZR1400 07 X-K1200S 05 X-ZZR1400 08 X-K1200S 08
X-GSX1400 X-Tiger 800 X-K1300S 13 X-R1150R
X FJR 06

Its not how fast you ride, its how you ride fast.

Brukeravatar
niko
Innlegg: 199
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
MC: Yamaha TDM 1999, Honda CB 500
Sted: Oslo

Re: batterilader

Legg inn av niko » 16 sep 2018, 16:37

ZZR-Erling skrev:
16 sep 2018, 14:51
Husk å ha sikring nært batteriet på plusskabelen, dersom det monteres hurtigkobling, ellers kan det i verste tilfelle bli brann dersom nevnte kabel legger seg til jord grunnet avslitt isolasjon.
Notert!

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Gulars, TheUrgeMan og 4 gjester