Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av FredrikE24 »

Jaja, samma det.
Dialekter er noe som endres etter hvor man bosetter seg, i større eller mindre grad.
Jeg bodde i Oslo før, og snakket nok en mye breiere Oslo-Østkant dialekt tidligere enn det jeg gjør nå.
Min mor kommer fra Valdres og snakker ikke dialekt, men så fort et eller annet skjer, eller kommer opp som kan minne om hjembygda, om det er personer, ting, samtaleemner etc. Så slår hun over tvert uten at hun legger merke til det.
En bekjent fra Oslo har flytta til Halden. Slik han prater nå etter noen år i Østfold, og man skulle ikke tro at han ikke var fra Halden.

Man formes etter miljøet man er i. Ingen tvil om det, og det er ganske naturlig.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Juicebox »

Haha nei det er ikke samma det.
Ja, man kan si hva man vil, det er ytringsfrihet, men når man dømmer andre som forandrer språket sitt som de er mindre verdt(svakere, dustete og derfor ikke fortjent sin respekt), det er ikke ytringsfrihet. Ihvertfall ikke ytringsfrihet i Norge. Søk det opp.

Det er ganske trangsynt å si også, om ikke ulovlig :lol

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Jompa »

kjellv skrev: 16 sep 2018, 14:04 Denne tråden er i grunnen blitt ganske god underholdning. Jeg har mange ganger tenkt at jeg er glad jeg ikke har evnen til å bli så innmari irritert at jeg har behov for å skrive om det.

Men så skjedde det meg også. Jeg ble vekket av en telefon før klokka 09 i dag.. søndag morgen.. av en kunde som hadde sterkt behov for en lyspære og en boks med multispray, og lurte på om vi hadde dette i butikken :redface

Eh.. hva skal man svare på slikt? Når man ikke engang hadde planer om å stå opp ennå?
Men jeg svarte ham som sant var: ja, dette har vi i butikken. Men det er søndag morgen og det er stengt nå. Jeg kan godt kjøre dit i løpet av en times tid å hente ut det du trenger som en ekstra service til deg, men vær klar over at jeg er nødt til å fakturere for vaktutrykning med et gebyr på 1000 kroner + mva i tillegg til prisen på varene til en hundrelapp.
Kunden presterer så å bli irritert på meg, og synes dette er utrolig dårlig service. At det derfor ikke ble aktuelt.

Altså, jeg irriterer meg mest over folk som ikke har respekt for folks fritid, og forventer at ansatte i en servicebedrift skal stille opp til alle døgnets tider som en selvfølge.
Prøver meg på llitt kvalifisert tipping, det var en bonde som ringte.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av kjellv »

Jompa skrev: 16 sep 2018, 22:39
Prøver meg på llitt kvalifisert tipping, det var en bonde som ringte.
Riktig. Jeg tror ikke denne karen har verken klokke eller kalender. Fri har han heller antakelig aldri hatt, jobber hver eneste dag.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Bjerknez »

Sikkert langt til nærmeste bensinstasjon der oppe som er åpen på søndag, men for 1000 kroner så kommer man jo noen mil hvis nøden var der...

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev:Sikkert langt til nærmeste bensinstasjon der oppe som er åpen på søndag, men for 1000 kroner så kommer man jo noen mil hvis nøden var der...
Du er jo ganske kjent her, og vet at de fleste bensinstasjonene nå er automatisert. Nærmeste som er åpen er 7/11 på Årø.
Men jeg har ham vel i butikken i dag regner jeg med. Om ikke for dette problemet så er det vel et nytt..

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Bjerknez »

Å kjøre til Årø hvis det var viktig er vel ingen umulighet kanskje? men det var kanskje ikke sååååååå viktig allikevel? :)

Brukeravatar
Tjukken
Innlegg: 22
Registrert: 09 apr 2014, 21:50
Motorsykkelen din: HD Softail 1340 1996

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Tjukken »

kjellv skrev: 16 sep 2018, 14:04 Denne tråden er i grunnen blitt ganske god underholdning. Jeg har mange ganger tenkt at jeg er glad jeg ikke har evnen til å bli så innmari irritert at jeg har behov for å skrive om det.

Men så skjedde det meg også. Jeg ble vekket av en telefon før klokka 09 i dag.. søndag morgen.. av en kunde som hadde sterkt behov for en lyspære og en boks med multispray, og lurte på om vi hadde dette i butikken :redface

Eh.. hva skal man svare på slikt? Når man ikke engang hadde planer om å stå opp ennå?
Men jeg svarte ham som sant var: ja, dette har vi i butikken. Men det er søndag morgen og det er stengt nå. Jeg kan godt kjøre dit i løpet av en times tid å hente ut det du trenger som en ekstra service til deg, men vær klar over at jeg er nødt til å fakturere for vaktutrykning med et gebyr på 1000 kroner + mva i tillegg til prisen på varene til en hundrelapp.
Kunden presterer så å bli irritert på meg, og synes dette er utrolig dårlig service. At det derfor ikke ble aktuelt.

Altså, jeg irriterer meg mest over folk som ikke har respekt for folks fritid, og forventer at ansatte i en servicebedrift skal stille opp til alle døgnets tider som en selvfølge.

Dette er akkurat grunnen for att jeg alltid skiller jobb og fritid. Og dermed slår av jobb telefonen uten for arbeidstiden.
Kunder får aldri mitt private nr, kun kolleger og ledere. (I tilfelle det brenner på dass ett sted)
Tjukken :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Bjerknez »

Det kan jo hende at kjellv har et vaktnummer og at dem har en avtale rundt dette. Da er det jo innafor. Men 1000 kroner for å dukke opp på en søndag synes jeg var en dårlig deal....

Jeg regner ikke med at kjellv får disse 1000 kronene selv, men kun en del av dem. Skal jeg avbryte det jeg holder på med på en søndag for å dra på jobb så kunne dem doblet den 1000-lappen og jeg skulle hatt alt selv. Minst.

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av cevillan »

gsx750_80 skrev: 08 sep 2018, 15:29 [Folk som ikke har guts til å snakke dialekten sin oppfatter jeg ærlig talt som litt svake og dustete.
Har vært borti folk oppvokst i Tromsø feks, som snakker som om de har bodd i Oslo 3 hele livet. Mister automatisk en del respekt for folk når jeg registrerer slikt.
Det som irriterer meg er at folk på død og liv skal snakke sin egen dialekt, selv om man må gjenta seg selv 7 ganger for å bli forstått. Har selv en noen grøtete sørlandsdialekt fra stedet mine foreldre bor, men jeg har bodd andre steder de siste 20 årene og sett verdien av at jeg kan tilpasse meg for å bli forstått. I stedet for at alle jeg prater med må tilpasse seg en rar dialekt ca 1500 personer i Norge snakker.

I tillegg når man har svensk kone og tilbringer mye tid i Sverige, ser jeg på meg selv som hverken svak eller dustete over å tilpasse noen ord til det jeg vet vil bli forstått. Det er jo bare fornuftig. Jeg er hverken stolt eller flau over egen dialekt, den er jeg bare født inn i. Og til tider er den veldig upraktisk. Synes det er rart med folk som knytter hele sin identitet utfra den plassen foreldrene tilfeldigvis valgte å klemme de ut på, og ser det som en svakhet hos andre som faktisk klarer å tilpasse seg.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av gsx750_80 »

cevillan skrev: 17 sep 2018, 12:32
gsx750_80 skrev: 08 sep 2018, 15:29 [Folk som ikke har guts til å snakke dialekten sin oppfatter jeg ærlig talt som litt svake og dustete.
Har vært borti folk oppvokst i Tromsø feks, som snakker som om de har bodd i Oslo 3 hele livet. Mister automatisk en del respekt for folk når jeg registrerer slikt.
Det som irriterer meg er at folk på død og liv skal snakke sin egen dialekt, selv om man må gjenta seg selv 7 ganger for å bli forstått. Har selv en noen grøtete sørlandsdialekt fra stedet mine foreldre bor, men jeg har bodd andre steder de siste 20 årene og sett verdien av at jeg kan tilpasse meg for å bli forstått. I stedet for at alle jeg prater med må tilpasse seg en rar dialekt ca 1500 personer i Norge snakker.

I tillegg når man har svensk kone og tilbringer mye tid i Sverige, ser jeg på meg selv som hverken svak eller dustete over å tilpasse noen ord til det jeg vet vil bli forstått. Det er jo bare fornuftig. Jeg er hverken stolt eller flau over egen dialekt, den er jeg bare født inn i. Og til tider er den veldig upraktisk. Synes det er rart med folk som knytter hele sin identitet utfra den plassen foreldrene tilfeldigvis valgte å klemme de ut på, og ser det som en svakhet hos andre som faktisk klarer å tilpasse seg.
Er det ofte du ikke forstår norske dialekter?
Det har jeg svært sjelden hatt problemer med, om enn noensinne.
En tromsøværing har sjelden eller aldri problemer med å bli forstått, hverken i Trøndelag eller Oslo, feks, er min påstand.
Men, jeg har hørt eksemplarer fra den kanten som i voksen alder har lagt seg til en dialekt / sosiolekt som gjør at de høres
ut som de kommer fra Oslo 3.
Jeg har også hørt utflyttede tidligere sambygdinger som har forsøkt å høres ut som de kommer fra Oslo (?) etter få måneders opphold
i byen.
Det var slike individ jeg hadde i tankene. Jeg har ikke nevneverdig respekt for den typen av "tilpasning".

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Bjerknez »

Jeg kan vertfall ikke si at jeg har noen problemer med å forstå andre dialekter og jeg har snakket med kunder fra hele Norge de siste 10 årene. Så klart finnes det enkelte sære ord man ikke forstår, men jeg ser nå ikke det som noe problem.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Dansekris »

cevillan skrev: 17 sep 2018, 12:32
gsx750_80 skrev: 08 sep 2018, 15:29 [Folk som ikke har guts til å snakke dialekten sin oppfatter jeg ærlig talt som litt svake og dustete.
Har vært borti folk oppvokst i Tromsø feks, som snakker som om de har bodd i Oslo 3 hele livet. Mister automatisk en del respekt for folk når jeg registrerer slikt.
Det som irriterer meg er at folk på død og liv skal snakke sin egen dialekt, selv om man må gjenta seg selv 7 ganger for å bli forstått. Har selv en noen grøtete sørlandsdialekt fra stedet mine foreldre bor, men jeg har bodd andre steder de siste 20 årene og sett verdien av at jeg kan tilpasse meg for å bli forstått. I stedet for at alle jeg prater med må tilpasse seg en rar dialekt ca 1500 personer i Norge snakker.

I tillegg når man har svensk kone og tilbringer mye tid i Sverige, ser jeg på meg selv som hverken svak eller dustete over å tilpasse noen ord til det jeg vet vil bli forstått. Det er jo bare fornuftig. Jeg er hverken stolt eller flau over egen dialekt, den er jeg bare født inn i. Og til tider er den veldig upraktisk. Synes det er rart med folk som knytter hele sin identitet utfra den plassen foreldrene tilfeldigvis valgte å klemme de ut på, og ser det som en svakhet hos andre som faktisk klarer å tilpasse seg.
Typisk Oslo-arroganse dette her! ;)
Kan heller aldri si å ha hatt problemer med å forstå noen dialekter.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av kjellv »

Dialekter synes jeg er spennende, og benytter gjerne anledningen til å slå av en prat med lokalbefolkningen når jeg er på langtur. Telemark, Rogaland, Indre Sogn.. helt herlig. For ikke å snakke om langt nord i landet. Du så fargerikt og saftig :yeyeye

Men verre synes jeg det er med det som har skjedd med språket de senere år. Jeg tenker på at nesten hele den oppvoksende generasjon ikke klarer å høre forskjell på sj- og kj-lyder. Disse lydene er slått sammen til en sch-lyd, og svært mange ord er dermed forsvunnet.
Men jeg kan ikke si jeg irriterer meg over det, men har gjerne litt moro med det når anledningen byr seg :P

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av gsx750_80 »

gsx750_80 skrev: 17 sep 2018, 14:49
cevillan skrev: 17 sep 2018, 12:32
gsx750_80 skrev: 08 sep 2018, 15:29 [Folk som ikke har guts til å snakke dialekten sin oppfatter jeg ærlig talt som litt svake og dustete.
Har vært borti folk oppvokst i Tromsø feks, som snakker som om de har bodd i Oslo 3 hele livet. Mister automatisk en del respekt for folk når jeg registrerer slikt.
Det som irriterer meg er at folk på død og liv skal snakke sin egen dialekt, selv om man må gjenta seg selv 7 ganger for å bli forstått. Har selv en noen grøtete sørlandsdialekt fra stedet mine foreldre bor, men jeg har bodd andre steder de siste 20 årene og sett verdien av at jeg kan tilpasse meg for å bli forstått. I stedet for at alle jeg prater med må tilpasse seg en rar dialekt ca 1500 personer i Norge snakker.

I tillegg når man har svensk kone og tilbringer mye tid i Sverige, ser jeg på meg selv som hverken svak eller dustete over å tilpasse noen ord til det jeg vet vil bli forstått. Det er jo bare fornuftig. Jeg er hverken stolt eller flau over egen dialekt, den er jeg bare født inn i. Og til tider er den veldig upraktisk. Synes det er rart med folk som knytter hele sin identitet utfra den plassen foreldrene tilfeldigvis valgte å klemme de ut på, og ser det som en svakhet hos andre som faktisk klarer å tilpasse seg.
Er det ofte du ikke forstår norske dialekter?
Det har jeg svært sjelden hatt problemer med, om enn noensinne.
...
Tja, her må jeg innrømme at jeg har problemer med å forstå, selv om det er fra "midt-norge", hvor jeg befinner meg;
https://www.youtube.com/watch?v=62Xgnx0oy-Q

Svar