MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 37958
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler
Hentet den "nye" dagligbilen i dag og må si jeg er strålende fornøyd så langt.
Fikk også med to kliss nye vinterdekk siden et av fire nektet å holde på lufta. Dermed er bilen også godt skodd for vinteren siden de to opprinnelige som fulgte med også er forholdsvis nye og uten særlig slitasje.
Eneste feilen med bilen er høyre frontlyslampe som dugger. Dette forsvinner etter noen mils kjøring, men jeg skulle gjerne fått bukt med problemet for godt.
Har gjort noen grep i dag og får se om det hjelper.
Ellers koster det ikke all verdens med en ny lampe sendt hele veien fra Unaiten, kun drøye 700,- kr. inkl. forsendelse og norsk mva.
Elantra'en fra 2004 er en ganske så ujålete bil. Her er bl.a. ingen cruisekontroll, multifunksjonsratt og integrert radio/CD, men en god gammaldags Panasonic spiller med avtagbar front. Også er bilen er faktisk utstyrt med original alarm. Og den har motorvarmer!
Dermed har man det man trenger :) .
Oppfører bilen seg like godt som den gjorde under prøvekjøringen og i dag så kan dette fort bli et langvarig forhold.
Kanskje helt fram til det året da det kanskje er lurere å kjøpe hydrogenbil enn elbil... .
Den nye dagligbilen fra Korea til kr. 29000,- ferdig regga har tross alt bare gått 73000 km. og kan kjøres i svært mange år til om den tas vare på.
Fikk også med to kliss nye vinterdekk siden et av fire nektet å holde på lufta. Dermed er bilen også godt skodd for vinteren siden de to opprinnelige som fulgte med også er forholdsvis nye og uten særlig slitasje.
Eneste feilen med bilen er høyre frontlyslampe som dugger. Dette forsvinner etter noen mils kjøring, men jeg skulle gjerne fått bukt med problemet for godt.
Har gjort noen grep i dag og får se om det hjelper.
Ellers koster det ikke all verdens med en ny lampe sendt hele veien fra Unaiten, kun drøye 700,- kr. inkl. forsendelse og norsk mva.
Elantra'en fra 2004 er en ganske så ujålete bil. Her er bl.a. ingen cruisekontroll, multifunksjonsratt og integrert radio/CD, men en god gammaldags Panasonic spiller med avtagbar front. Også er bilen er faktisk utstyrt med original alarm. Og den har motorvarmer!
Dermed har man det man trenger :) .
Oppfører bilen seg like godt som den gjorde under prøvekjøringen og i dag så kan dette fort bli et langvarig forhold.
Kanskje helt fram til det året da det kanskje er lurere å kjøpe hydrogenbil enn elbil... .
Den nye dagligbilen fra Korea til kr. 29000,- ferdig regga har tross alt bare gått 73000 km. og kan kjøres i svært mange år til om den tas vare på.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- FredrikE24
- Innlegg: 4732
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler
Om det er litt dugg i lykta, så kan det være like greit å prøve å bore et hull litt høyt på baksiden så får man litt luft inn der.
Både BMWene og Mercedesen jeg har/har hatt har hatt lufterør. Aldri dugg.
Både BMWene og Mercedesen jeg har/har hatt har hatt lufterør. Aldri dugg.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 37958
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler
Det er noe som jeg mener må være en utlufting bak på lykta med en 90 graders gummigreie tredd over hullet. Kan ikke beskrive det mer nøyaktig enn dette nå, men kan prøve å ta bilde av den i morgen.FredrikE24 skrev: ↑17 sep 2018, 23:36 Om det er litt dugg i lykta, så kan det være like greit å prøve å bore et hull litt høyt på baksiden så får man litt luft inn der.
Både BMWene og Mercedesen jeg har/har hatt har hatt lufterør. Aldri dugg.
Om dette er en utlufting med tanke på kondens, vet jeg ikke. Men det ville vært rart om det ikke skulle være det... .
Av hvilke andre grunne skulle man lage en slik åpning bak på lykta?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- FredrikE24
- Innlegg: 4732
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler
Høres ut som det er luftinga ja. Sørg for at den er åpen!
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 37958
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler
Blåste den rein med lufttrykk på sprayboks i dag.
Så får vi se hvor godt det holder seg når været er høstlig og regnfullt...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 23039
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler
Litt morsomt å se gamle "kjipe" biler i såpass god stand. Enda mer varmer det når det ser ut til at den faktisk ser fin ut i lakken og er ren ellers. Gamle japser er jo også skuddsikre.
Hadde en gammel Toypta Corolla som min første ungdomsbil (1982 modell i 1994) og den bare gikk og gikk. Rusta kom sagte med sikkert og ikke var jeg spesielt flink med vedlikeholdet heller, men motoren gikk som en klokke. Bilen rundet nesten 300.000km. når jeg solgte den for 10.000 kroner. Da hadde jeg ragget rundt i denne i to år og brent av 60.000(!) km. Ikke brukte den olje heller.
De fleste biler jeg har hatt (også splitter nye) har hatt flere sykdommer enn denne. Men så klart... noe luksus var det ikke.
Hadde en gammel Toypta Corolla som min første ungdomsbil (1982 modell i 1994) og den bare gikk og gikk. Rusta kom sagte med sikkert og ikke var jeg spesielt flink med vedlikeholdet heller, men motoren gikk som en klokke. Bilen rundet nesten 300.000km. når jeg solgte den for 10.000 kroner. Da hadde jeg ragget rundt i denne i to år og brent av 60.000(!) km. Ikke brukte den olje heller.
De fleste biler jeg har hatt (også splitter nye) har hatt flere sykdommer enn denne. Men så klart... noe luksus var det ikke.
-
- Innlegg: 594
- Registrert: 02 jan 2016, 13:39
- Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
- Sted: Talgje
Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler
Veteran bruksbilen min, orginal lakk fra 86, fy søren for en glans det er i denlakken selv om det bikka 300 tusen km for en del år si.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- FredrikE24
- Innlegg: 4732
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler
124 ja, det er gode greier! Har mange gode minner fra tiden jeg hadde med min 124. Dessverre har rusten tatt utrolig mange av disse de to siste årene. De har forsvunnet fra veien.
Hva slags maskineri er det? 250D eller 230E?
De er jo nærmest evigvarende rent teknisk. Eneste syken når de begynner å ha gått litt er at man knekker en drivaksel. Ganske lite kult, og en greie man ikke helt kan forutse.
Her er forøvrig den første bilen jeg noen gang eide, en 1976 BMW E24. Kjøpt i en alder av 17 år, og var den gangen veteran. Nokså uvanlig førstegangsskjøp tror jeg.
Et bilde av Benzen og da
Hva slags maskineri er det? 250D eller 230E?
De er jo nærmest evigvarende rent teknisk. Eneste syken når de begynner å ha gått litt er at man knekker en drivaksel. Ganske lite kult, og en greie man ikke helt kan forutse.
Her er forøvrig den første bilen jeg noen gang eide, en 1976 BMW E24. Kjøpt i en alder av 17 år, og var den gangen veteran. Nokså uvanlig førstegangsskjøp tror jeg.
Et bilde av Benzen og da
-
- Innlegg: 8
- Registrert: 12 jul 2018, 15:23
- Motorsykkelen din: Triumph Trident 900, 1996
- Sted: Fredrikstad
Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler
Når jeg ikke kjører MC så er det enten en bmw i3 18mod, eller en VW passat gte 18mod som kjøres. Strålende fornøyd med begge to. Skal innrømme at jeg synes elbil var noe fjas, helt til jeg prøvde selv. I dag foretrekker jeg i3'n fremfor gte'n. 170hk i den lille loppa har fått samtlige som har prøvd den eller vært passasjer til å glise.
-
- Innlegg: 73
- Registrert: 02 apr 2018, 15:59
- Motorsykkelen din: Din MC her
Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler
2000-modell BMW 320dat (diesel, automat, touring) Gubbemodellen med 15-tommers hjul, treg 130 hk motor (mindre tull med den, enn faceliften som yter 150 hk-sies det?) og skikkelige oransje blinklys! Litt baktung har den blitt, og jeg frykter at bakfjærene må skiftes nå i forbindelse med eu-kontroll. Bilen har i skrivende stund rullet 240 000 kilometer. Tilnærmet null karosserirust i den , og interiøret på disse bilene er nærmest uslitelig.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
- Innlegg: 594
- Registrert: 02 jan 2016, 13:39
- Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
- Sted: Talgje
Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler
230 ja, relativt frisk i frasparket enda men rusten er desverre stygt til stede :/ Så får se om det går for en 2 års periode til eller om det er over og ut.FredrikE24 skrev: ↑18 sep 2018, 19:27 124 ja, det er gode greier! Har mange gode minner fra tiden jeg hadde med min 124. Dessverre har rusten tatt utrolig mange av disse de to siste årene. De har forsvunnet fra veien.
Hva slags maskineri er det? 250D eller 230E?
De er jo nærmest evigvarende rent teknisk. Eneste syken når de begynner å ha gått litt er at man knekker en drivaksel. Ganske lite kult, og en greie man ikke helt kan forutse.
Her er forøvrig den første bilen jeg noen gang eide, en 1976 BMW E24. Kjøpt i en alder av 17 år, og var den gangen veteran. Nokså uvanlig førstegangsskjøp tror jeg.
Et bilde av Benzen og da
-
- Innlegg: 594
- Registrert: 02 jan 2016, 13:39
- Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
- Sted: Talgje
Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler
SverreOlsen skrev: ↑19 sep 2018, 05:30230 ja, relativt frisk i frasparket enda men rusten er desverre stygt til stede :/ Så får se om det går for en 2 års periode til eller om det er over og ut.FredrikE24 skrev: ↑18 sep 2018, 19:27 124 ja, det er gode greier! Har mange gode minner fra tiden jeg hadde med min 124. Dessverre har rusten tatt utrolig mange av disse de to siste årene. De har forsvunnet fra veien.
Hva slags maskineri er det? 250D eller 230E?
De er jo nærmest evigvarende rent teknisk. Eneste syken når de begynner å ha gått litt er at man knekker en drivaksel. Ganske lite kult, og en greie man ikke helt kan forutse.
Her er forøvrig den første bilen jeg noen gang eide, en 1976 BMW E24. Kjøpt i en alder av 17 år, og var den gangen veteran. Nokså uvanlig førstegangsskjøp tror jeg.
Et bilde av Benzen og da
Tror det er få som har haty slik bil som du hadde som første bil! Stilig!
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Sted: Ski
Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler
Vurderer selv en i3 som bil nummer to, står mellom den og en e-golf om det blir kjøp. Jeg vurderer primært å lease en ny, eller kjøpe en brukt. Ser du finner i3 til rundt 200’ med 50’ km på telleren. Har du noe kunnskap om rekkevidde på de eldre modellene 2014/2015 vs de nye? (Ser bmw kommer med i3s nå) leasing kommer på omtrent samme pris som kjøp av brukt, så heller i utgangspunktet mot det sistnevnteMeyer skrev: ↑18 sep 2018, 19:40 Når jeg ikke kjører MC så er det enten en bmw i3 18mod, eller en VW passat gte 18mod som kjøres. Strålende fornøyd med begge to. Skal innrømme at jeg synes elbil var noe fjas, helt til jeg prøvde selv. I dag foretrekker jeg i3'n fremfor gte'n. 170hk i den lille loppa har fått samtlige som har prøvd den eller vært passasjer til å glise.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
-
- Innlegg: 8
- Registrert: 12 jul 2018, 15:23
- Motorsykkelen din: Triumph Trident 900, 1996
- Sted: Fredrikstad
Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler
@stian87
Det sto mellom i3 og e-golf her og. Rekkevidden på de to er så og si identisk. VW reklamerer med 300km, det stemmer ikke. I alle fall ikke ved normal bruk. Grunnen til at det ble i3 var rett og slett at jeg synes golfen ble litt "kjedelig", ikke missforstå, det er en flott bil. Men ja, smaken og vaken osv..
Ang rekkevidde gammel vs ny har jeg igrunn ikke så mye peiling. De kom med mindre batterier tidligere, 60ah. Der tror jeg du skal jobbe for å klemme ut noe mer enn 17-18 mil på sommeren. Den jeg har har 94ah batteri. Ved normal kjøring så ligger jeg på 22-25 mil. Noe lavere på vinteren. Jeg kjører ikke på noe sånn sparemoduser, og du kan banne på at jeg ikke ligger bak et vogntog i 80-90km/t.
Hadde jeg kjørt penere, og brukt sparemoduser så hadde jeg sikkert fått klemt ut noen mil ekstra. Men, det er ikke noe gøy...
BTW, jeg leaser. Tør ikke kjøpe bil slik bilpolitikken er om dagen. Ustabile greier.
Det sto mellom i3 og e-golf her og. Rekkevidden på de to er så og si identisk. VW reklamerer med 300km, det stemmer ikke. I alle fall ikke ved normal bruk. Grunnen til at det ble i3 var rett og slett at jeg synes golfen ble litt "kjedelig", ikke missforstå, det er en flott bil. Men ja, smaken og vaken osv..
Ang rekkevidde gammel vs ny har jeg igrunn ikke så mye peiling. De kom med mindre batterier tidligere, 60ah. Der tror jeg du skal jobbe for å klemme ut noe mer enn 17-18 mil på sommeren. Den jeg har har 94ah batteri. Ved normal kjøring så ligger jeg på 22-25 mil. Noe lavere på vinteren. Jeg kjører ikke på noe sånn sparemoduser, og du kan banne på at jeg ikke ligger bak et vogntog i 80-90km/t.
Hadde jeg kjørt penere, og brukt sparemoduser så hadde jeg sikkert fått klemt ut noen mil ekstra. Men, det er ikke noe gøy...
BTW, jeg leaser. Tør ikke kjøpe bil slik bilpolitikken er om dagen. Ustabile greier.
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 23039
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler
Når vi først snakker om "spennende" så får vel bådew Golf og i3 stryk for min del. Men vi har selv eid en e-Golf ett års tid nå og kan råpe litt om den faktiske rekkevidden. Ved bykjøring får man rundt 25 mil i praksis på sommeren. På vinteren kan du nesten halvere lengden hvis det er -10 eller mer.Meyer skrev: ↑19 sep 2018, 14:44 @stian87
Det sto mellom i3 og e-golf her og. Rekkevidden på de to er så og si identisk. VW reklamerer med 300km, det stemmer ikke. I alle fall ikke ved normal bruk. Grunnen til at det ble i3 var rett og slett at jeg synes golfen ble litt "kjedelig", ikke missforstå, det er en flott bil. Men ja, smaken og vaken osv..
Ang rekkevidde gammel vs ny har jeg igrunn ikke så mye peiling. De kom med mindre batterier tidligere, 60ah. Der tror jeg du skal jobbe for å klemme ut noe mer enn 17-18 mil på sommeren. Den jeg har har 94ah batteri. Ved normal kjøring så ligger jeg på 22-25 mil. Noe lavere på vinteren. Jeg kjører ikke på noe sånn sparemoduser, og du kan banne på at jeg ikke ligger bak et vogntog i 80-90km/t.
Hadde jeg kjørt penere, og brukt sparemoduser så hadde jeg sikkert fått klemt ut noen mil ekstra. Men, det er ikke noe gøy...
BTW, jeg leaser. Tør ikke kjøpe bil slik bilpolitikken er om dagen. Ustabile greier.
Personlig valgte vi e-Golf fordi vi syntes det minner mest om en bil. i3 ser mer ut som en "månebil". Men smaken er som baken. Men "spennende" er vel ingen av dem. Faktisk liker jeg ikke Tesla heller. Selv om den så klart har langt mer å stille opp med motormessig.
e-Golf har nok krefter til at man kan ha det LITT gøy bak rattet i moderate hastigheter. Men gåsehud får jeg aldri. Er vel ingen elbil i dag som gir meg noe gåsehud. Men det er et behagelig fremkomstmiddel hvis man ikke har alt for lange dagsetapper. Til vårt bruk passer den perfekt. :)
PS! Interiøret i i3 liker jeg forøvrig heller ikke. Minner meg om en Toyota jeg hadde på 90-tallet med det tomrommet forran girspaken.