Har akkurat kjøpt meg en 1930 Mod BSA Sluper 500 CC.
Har noen praktiske spørsmål.
Anbefales det å bruke 98 Blyfri og bly tilsetning? Hvilken olje bør jeg bruke? Jeg skal vinterlagre tørt og varmt, bør tanken fylles helt opp for å unngå kondens, eller tømmes? Har planer om å skifte olje en gang i året selv om det ikke er en sykkel som kommer til å bli kjørt mye. Bør det gjøres før vinterlaging eller etterpå? Kommer sikkert på noen 100 spørsmål etterhvert
Bly tilsetning / olje / vinterlagring
Bly tilsetning / olje / vinterlagring
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av BSASLUPER den 18 sep 2018, 08:41, redigert 1 gang totalt.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37936
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Bly tilsetning / olje / vinterlagring
En slik?
Hvordan er det mulig å få tak i noe sånt i dag ?
Veldig artig og ikke minst spesielt, må jeg bare innrømme...
Gratulerer med flott funn og ikke minst velkommen her på MCsiden.no .
Til spørsmålene dine: blyerstartning i bensinen må nok helt klart til på denne, ja...
Oljen er neppe noe problem siden alle oljer i dag er bedre enn de som var da sykkelen ble laget.
Full tank med beste bensinkvalitet - 98 oktan - og blyerstatning når sykkelen vinterlagres.
PS.:
Legg gjerne ut bilder av sykkelen din... .
Hvordan er det mulig å få tak i noe sånt i dag ?
Veldig artig og ikke minst spesielt, må jeg bare innrømme...
Gratulerer med flott funn og ikke minst velkommen her på MCsiden.no .
Til spørsmålene dine: blyerstartning i bensinen må nok helt klart til på denne, ja...
Oljen er neppe noe problem siden alle oljer i dag er bedre enn de som var da sykkelen ble laget.
Full tank med beste bensinkvalitet - 98 oktan - og blyerstatning når sykkelen vinterlagres.
PS.:
Legg gjerne ut bilder av sykkelen din... .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Bly tilsetning / olje / vinterlagring
Nydelig bike!
Når den lagres tørt og varmt, vilke jeg av brannfarehensyn tømt tanken og hele systemet, det siste for å unngå forgasserkluss til våren.
Olja skal byttes rett før lagring. Er man uheldig vil brukt olje som blir stående, danne ulike sjikt og korrosjon.
Når den lagres tørt og varmt, vilke jeg av brannfarehensyn tømt tanken og hele systemet, det siste for å unngå forgasserkluss til våren.
Olja skal byttes rett før lagring. Er man uheldig vil brukt olje som blir stående, danne ulike sjikt og korrosjon.
Re: Bly tilsetning / olje / vinterlagring
Takk for tilbakemedlinger
I forhold til olje har jeg hørt at nyere type oljer kan ta knekken på pakninger, så det var derfor jeg lurte på hva som ble gjort av entusiaster her. Har en 1968 veteranbil og der kjører jeg med blytilsetning. Skal legge ut noen bilder, er ekstremt fornøyd med BSA'en. Relativt strøken
I forhold til olje har jeg hørt at nyere type oljer kan ta knekken på pakninger, så det var derfor jeg lurte på hva som ble gjort av entusiaster her. Har en 1968 veteranbil og der kjører jeg med blytilsetning. Skal legge ut noen bilder, er ekstremt fornøyd med BSA'en. Relativt strøken
- haakeik
- Innlegg: 717
- Registrert: 17 mar 2016, 08:11
- Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
- Sted: Asker området
Re: Bly tilsetning / olje / vinterlagring
Du bør nok ikke putte noe annet en god mineralojle med mye zink, i den sykkelen der.
Liitt nyttig informasjon: http://www.keystone-cvmg.org/wp-content ... cycles.pdf
Liitt nyttig informasjon: http://www.keystone-cvmg.org/wp-content ... cycles.pdf
-
- Innlegg: 416
- Registrert: 22 des 2011, 15:05
- Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia
Re: Bly tilsetning / olje / vinterlagring
Generelt når det gjelder lagring så bør følgende gjøres dersom du er uhyre nøye:
- tøm tanken, luft den og ha i en skvett to-taktsolje. Snurr på tanken slik at oljen beveger seg og lager en beskyttende hinne på innsiden av tanken.
- tøm bensinslanger
- tøm forgasser via tappeskrue på flottørhuset.
- tråkk på kick-starten samtidig som du sprayer f.eks WD-40 inn gjennom innsuget. WD-40 vil dekke og beskytte deler av forgasserens innsug samt trekkes inn og legge et beskyttende lag på såvel innsug- og eksosventiler.
- spray f.eks WD-40 inn gjennom bensininntaket på forgasseren samtidig som kicken beveges. Da vil denne beskytteroljen også dekke dyser og forhindre irr/belegg fra lufta.
- er du veldig nøye så skrur du ut tennplugg og heller litt to-taktsolje ned i sylinderen og beveger litt på kick-starten. Oljen smører sylindervegg samt stempelringer.
- for å avlaste dekk og fjæringer bør sykkelen stalles opp slik at begge hjulene henger fritt
- dekk til luftfilter samt utløpet på eksospipene slik at ikke fukt trekker inn i hverken eksosanlegg eller via forgasser til forbrenningskammer.
- bytt til fersk motorolje og nytt filter.
- bytt til fersk gir-kasseolje.
- legg pustende bomullspresenning over sykkelen.
Det var det generelle! Din sykkel skal stå tørt og romtemperert. Da ville jeg kun kvittet meg med oljer samt drenert bensin.
- tøm tanken, luft den og ha i en skvett to-taktsolje. Snurr på tanken slik at oljen beveger seg og lager en beskyttende hinne på innsiden av tanken.
- tøm bensinslanger
- tøm forgasser via tappeskrue på flottørhuset.
- tråkk på kick-starten samtidig som du sprayer f.eks WD-40 inn gjennom innsuget. WD-40 vil dekke og beskytte deler av forgasserens innsug samt trekkes inn og legge et beskyttende lag på såvel innsug- og eksosventiler.
- spray f.eks WD-40 inn gjennom bensininntaket på forgasseren samtidig som kicken beveges. Da vil denne beskytteroljen også dekke dyser og forhindre irr/belegg fra lufta.
- er du veldig nøye så skrur du ut tennplugg og heller litt to-taktsolje ned i sylinderen og beveger litt på kick-starten. Oljen smører sylindervegg samt stempelringer.
- for å avlaste dekk og fjæringer bør sykkelen stalles opp slik at begge hjulene henger fritt
- dekk til luftfilter samt utløpet på eksospipene slik at ikke fukt trekker inn i hverken eksosanlegg eller via forgasser til forbrenningskammer.
- bytt til fersk motorolje og nytt filter.
- bytt til fersk gir-kasseolje.
- legg pustende bomullspresenning over sykkelen.
Det var det generelle! Din sykkel skal stå tørt og romtemperert. Da ville jeg kun kvittet meg med oljer samt drenert bensin.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!
Re: Bly tilsetning / olje / vinterlagring
Takk for gode råd Kjekt å vite
- MGR1
- Innlegg: 496
- Registrert: 08 feb 2013, 16:40
- Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
- Sted: Norge
Re: Bly tilsetning / olje / vinterlagring
Olje er ikke noe problem. Moderne olje tørker ikke ut pakninger, der hvor de finnes . Jeg har brukt moderne olje på mine veteraner i 'alle år' uten problemer.
Når det gjelder blytilsetning så har denne BSA'en støpejernstopp, men det vites ikke om ventilsetene har vært byttet til moderne seter. Hvis de har det er det helt uproblematisk å kjøre på blyfri bensin. Hvis setene ikke har vært byttet KAN det være at det blir mer slitasje ved å kjøre på blyfri bensin, men det MÅ ikke nødvendigvis bli det. Dette er motorer med meget lavt turtall, og tester jeg har lest en gang i tiden indikerte at slitasje på støpejernstopper først skjer ved 4000 o/min og høyere. Jeg hadde glatt kjørt den på blyfri bensin.
Når det gjelder blytilsetning så har denne BSA'en støpejernstopp, men det vites ikke om ventilsetene har vært byttet til moderne seter. Hvis de har det er det helt uproblematisk å kjøre på blyfri bensin. Hvis setene ikke har vært byttet KAN det være at det blir mer slitasje ved å kjøre på blyfri bensin, men det MÅ ikke nødvendigvis bli det. Dette er motorer med meget lavt turtall, og tester jeg har lest en gang i tiden indikerte at slitasje på støpejernstopper først skjer ved 4000 o/min og høyere. Jeg hadde glatt kjørt den på blyfri bensin.
- Kjellrf
- Innlegg: 1601
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Sted: Sandefjord
Re: Bly tilsetning / olje / vinterlagring
Vær også klar over at 95 oktan med etanol og blyerstattning er en dårlig kombinasjon ved vinterlagring, virker som de stoffene ikke liker hverandre, og gjør ugang i gasserne.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Re: Bly tilsetning / olje / vinterlagring
Syntetisk olje ødelegger så vidt meg bekjent ikke pakningene, men dens flytegenskaper gjør at det kan lettere lekke om ikke delene passer 100% til hverandre.
Re: Bly tilsetning / olje / vinterlagring
Syntetisk olje kan få gammeldags pakningsmateriale til å krympe, da blir det lekkasjerZZR-Erling skrev: ↑30 sep 2018, 15:56 Syntetisk olje ødelegger så vidt meg bekjent ikke pakningene, men dens flytegenskaper gjør at det kan lettere lekke om ikke delene passer 100% til hverandre.
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC
-
- Innlegg: 7606
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Bly tilsetning / olje / vinterlagring
Gamle BSA også:
The BSA S-Series of motorcycles, most commonly known as the BSA Sloper.(eller speed/silence).
Trenger litt blyerstatning, 98oktan bensin uten etanol og helst en ren singelgrad olje-til nød 20w-50 mineral "classic" olje.
Har du ohv eller sideventilsutgaven? litt artig med Slopermotoren er at den "hopper bortover" på støtta på tomgang..
Edit: ser på bildet at det er ohv motoren(hvis det er bildet av den sykkelen)
The BSA S-Series of motorcycles, most commonly known as the BSA Sloper.(eller speed/silence).
Trenger litt blyerstatning, 98oktan bensin uten etanol og helst en ren singelgrad olje-til nød 20w-50 mineral "classic" olje.
Har du ohv eller sideventilsutgaven? litt artig med Slopermotoren er at den "hopper bortover" på støtta på tomgang..
Edit: ser på bildet at det er ohv motoren(hvis det er bildet av den sykkelen)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后