Jompa, en mann i 50årene

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene.

Legg inn av Jompa »

Ketil skrev: 06 sep 2018, 23:32 Vi har det bra flott i Finnmark Jompa! Ser ut til at du har hatt en flott tur i vest, fine bilder :thumleft Ser vi la ut hver våre turreferat nesten helt synkront i kveld :D
Jepp, og denne overskrifta poppa akkurat opp på "Ifinnmark.no"
https://www.ifinnmark.no/finnmark/nyhet ... -81-817205
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene.

Legg inn av Jompa »

Høstens første snevær, det burde selvfølgelig glede en klimaskeptiker som meg at sneen kommer i rett tid, men jeg er ikke klar for vinter enda.
Fikk meg i alle fall en "last cruising " fredag for ei uke siden og kan vel bare innse at det er på tide å vinterparkere sykkelen. Må bare vaske den skikkelig en gang til
Så blir det polering etter hvert.
Og bytte olje på motoren, sjekke kamkjede, primærkjede og oljenivå på primær og gearkasse.

Jeg har brukt noen kvelder på å rydde og male veggene I garasjen. De første kveldene virket hele greia som en uoverkommelig jobb med ei stor hylle som skulle tømmes og flyttes fra den ene langveggen til kortveggen innerst, men etterhvert begynner det å ligne noe.
20180924_212315_resized.jpg[/attachment Scootern og sykkelen har fått plass etter hverandre langs den ene veggen. Bytter plass etter sesong. [attachment=0]20180924_212331_resized.jpg
Arbeidsbenken er flyttet fra den andre garasjen
Etterhvert skal alt av verktøy også inn i "min garasje ". Det skal også komme skikkelig lys over benken, flere stikkontakter og stereo (?)
Æ syns det begynne å ligne en ordentlig garasje ☺
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50-årene.

Legg inn av kjellv »

Hehe.., du gleder deg nok til å kjøre Yamaha igjen du tenker jeg :thumleft

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Jompa, en mann i 50-årene.

Legg inn av Stian87 »

Bra jobbet det der, har noen ryddeplaner i garasjen selv. Foreløpig har det blitt med planene :D Men kan jeg spørre hvorfor du har en trekloss under støtten på sykkelen?
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene.

Legg inn av Jompa »

kjellv skrev: 27 sep 2018, 21:48 Hehe.., du gleder deg nok til å kjøre Yamaha igjen du tenker jeg :thumleft
Jooo, gleder meg litt, men det er lenge igjen til scootersesongen, hvis det er passelig mye sne starter sesongen i slutten av januar.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene.

Legg inn av Jompa »

Stian87 skrev: 28 sep 2018, 09:10 Bra jobbet det der, har noen ryddeplaner i garasjen selv. Foreløpig har det blitt med planene :D Men kan jeg spørre hvorfor du har en trekloss under støtten på sykkelen?
Alle gode prosjekter starter med en ide, og så en god plan. :-k
Treklossen er for å få sykkelen til å stå mer oppreist, den har ganske stor slagside på støtta og blir veldig brei.
Hele greia med klossen er å spare litt plass. :roll
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Jompa, en mann i 50-årene.

Legg inn av Stian87 »

Smart løsning 👍🏻😁
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene.

Legg inn av Jompa »

Nå har det gått nesten ett år siden jeg ble Harley-eier, kontrakten ble underskrevet 14.november i fjor.
Erfaringene etter en sesong er nesten bare positive, det meste ble akkurat som jeg hadde trodd, pluss noen positive overraskelser.
Drømmen om en Harley, helst Electra Glide har murra i bakhodet i mange år, og da jeg fant denne på Finn.no i fjor høst begynte drømmen å bli til en plan.
04_1452802804.jpg
Aller først måtte fruen overbevises, så jeg tok meg god tid til å forberede åpningsreplikken:
"Denne må vel være god grunn til å slutte og røyke ?"
Æ hadde allerede regna ut at æ bruke omtrent 40 000 i året på sigaretter, det samme som et lån over fem år ville koste.
Nå har æ ikke klart å oppfylle avtalen om røykeslutt, men på den annen side så ble halvparten av kjøpesummen betalt med sparepenger...
Ok, skal ikke prøve å unnskylde min svakhet, en vakker dag er det slutt på å røyke.

Etter å ha fått aksept fra min bedre halvdel, tok jeg kontakt med Bikes i Trondheim, både pr telefon og mail.
Foreslo å betale halvparten av kjøpesummen med en gang, og resten når sykkelen skulle hentes.
Det var helt ok for dem, og sykkelen kunne stå på lager frem til juni i år.
Det ble en laaang vinter, og i begynnelsen av juni, den sjette for å være presis, bar det ivei til Trondheim.
Det skulle vært sol og varmt, men sånn ble det ikke. I stedet var det kjølig og regnvær den ettermiddagen æ satte meg på Electraen første gang, og kjørte til Orkanger der æ va på kurs.
jompa%20og%20harlyn_zpsw3xjgdvx.jpg
klar for siste etappe, Narvik-Alta.

Første prøvesitting inne i butikken ga et veldig godt inntrykk.
Vel var setet en del høyere enn jeg hadde forestilt meg, men ikke verre enn at jeg rekker godt ned i bakken med begge beina.
Jeg er eller har i alle fall vært 1,75, mulig jeg har krympa litt med årene.
Styret passa direkte i hendene, både høyden og bredden kjentes riktig ut. Det som var vanskelig å bli vant med var at jeg måtte svinge beina fremover for å finne fotbrettene, det ble utallige tråkk i løse lufta etter fothvilere som ikke var på den vanlige plassen.
Setet er godt å sitte på, med bra støtte nederst i ryggen. Det eneste jeg er misfornøyd med er bremsepedalen, den er alt for høy.
Jeg må løfte foten ganske høyt fra brettet om jeg skal bruke bakbremsa. Ikke bra om man plutselig må bråbremse.
Nå finnes det ettermarkeds pedaler som er lavere, mulig jeg engang investerer i en.
20180613_215209_resized.jpg
Fredagen etter siste eksamen var det tid for å starte hjemturen.
Jeg hadde bestemt meg for å kjøre E6 nordover, litt lengre enn å kjøre gjennom Sverige, men jeg ville ha mest mulig varierende veier for å prøve ut sykkelen skikkelig.
Hjemturen har jeg skrevet om tidligere, mye regn og kjølig vær.
Kåpa, eller "Batwingen" som den kalles gir god beskyttelse mot været, for første gang kunne jeg kjøre i regn uten at hanskene ble søkkvåte. Jakken ble heller ikke våt utvendig.
Når det i tillegg blir minimalt med vannsprut fra forhjulet holdes både bukse og sykkel passelig ren.
Jeg kjøpte sykkel uten "leggbeskyttere" for at jeg syns de ser grusomme ut og når det viste seg at jeg klarer meg godt uten, angrer jeg ikke på det.

Electraen har bedre kjøreegenskaper enn den ser ut til å ha. Og det sier jeg ikke for at jeg føler at jeg må.
Lett å legge ned, svært komfortabel på god vei og komfortabel på litt dårlig vei.
Om det blir mange hull og humper har den for kort fjæringsvei og for treg forgaffel til å hindre at det rister.
På grus mistrives både sykkel og fører. Må legge til at følelsen på grus ble bedre utover sommeren etter hvert som jeg mista litt respekt for vekta, nærmere 400 kg.
Uansett, Electraen er definitivt ingen grusracer, og jeg har bare kjørt på grus der det har vært veiarbeid og 200 meter gårdsvei hjemme.
Sprekker på tvers og på langs i asfalten har jeg vel nevnt før, det er bare å glemme at de eksisterer, man merker dem ikke uansett.
Ellers holder bakkeklaringa godt til mitt bruk, har enda ikke vært borti bakken med fotbrettene.

Motor og gir er som forventet.
Når jeg legger inn første gir med kald motor, svarer gearkassa med et kjempebrak.
Skal jeg være helt ærlig så trodde jeg også at motoren hadde litt mer kraft på lavt turtall. Den må over 2000 rpm før den begynner å dra skikkelig. Over 3500 er det liksom ikke stort mer å hente, selv om rødfeltet begynner på 5500.
Det blir mao litt mer gearing enn jeg hadde forestilt meg. Gearkasse og clutch fungerer forresten helt fint med varm motor.
04_1546799555.jpg
Så langt er jeg kjempefornøyd med kjøpet, skulle ha kjørt mer i sommer, men så er det alltid tusen andre ting som skal skje.
I tillegg til hjemturen fra Trondheim ble det en langtur til, treffet i Gællivarre. Ellers noen ettermiddagsturer.
Skulle gjerne vært med på Mc-sidens treff, men kom meg ikke dit. Men kanskje neste år....

Jeg er ikke opptatt av image, tror jeg i hvertfall. Derfor ville jeg ikke ha svart Electra Glide, det blir for mye "biker" etter min mening.
Men denne jakken hang i en butikk og bare ropte "kjøp meg"
Fin på varme dager :thumleft
DSCF4313.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene. Første sesong med Harley

Legg inn av Jompa »

Søndag formiddag og typisk innevær, regn og sludd.
Fikk meg en time med kvalitetstid i garasjen, med litt service på Electraen.
I dag har jeg sjekket oljenivået på gearkassa og primær og clutch. Sjekka samtidig stramminga på primærkjedet, som var innenfor.
Reima har jeg stramma opp litt for etpar uker siden, samtidig som luftfilteret fikk en vask.
20180830_191353_resized.jpg
DSCF4435.JPG
Primærkjeden er lett å kontrollere, opp med dekslet, stikk et målband oppunder oversida av kjedet og les av målet, f eks mot nerkanten av inspeksjonsluka. Trykk målbandet oppover og les av igjen. Litt hoderegning og hele målinga på nytt i tilfelle feil avlesing eller feil utregning.
Det siste KAN jo forekomme :redface
Om kjedet må justeres slakker man skruen som holder strammeren på plass, flytter litt på strammeren skru fast med rett moment, men det slapp altså jeg å gjøre.
Gearkassa hadde også rett oljenivå og fin farge på oljen. Nå skal jeg ikke utelukke at det kan være noe slam i bunnen av både primærdekslet og gearkassa, men oljen på peilepinnen var i hvert fall blank og fin.
Og seig, 80/90-olje er knapt nok rennende når den er kald. Ikke det minste rart at det klonker skikkelig når jeg setter sykkeln i gir med kald olje.
Motorolje, 3,8 liter mineralsk 20/W50 og filter skal byttes når jeg får filtret i posten.
Med 9,5 dl olje i primærkassa og nesten en liter på gearkassa blir det nesten 6 l til sammen.

Tok en sjekk på pluggene også, skulle kanskje ha bytta dem, de fikk godkjent under tvil.
DSCF4439.JPG
Perforerte rør og dempervatt til eksosrørene er bestilt fra Demon Tweeks i England, så når delene engang kommer skal lyden ned på ett litt mer menneskelig nivå.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Jompa, en mann i 50-årene. Første sesong med Harley

Legg inn av FredrikE24 »

Pluggfargen ser veldig fine ut! Men elektrodene ser kanskje litt runde ut i kantene, typisk tegn på litt brukte plugger.
Jeg har imidlertid kjørt langt og lengere enn langt med verre plugger enn det der :)
Min erfaring er at en god gammel stift-tenning sliter mer på pluggene enn elektronisk.
Jeg må si jeg er ganske overrasket over drøye væskevolum i primær- og sekundærgir på denne sykkelen!

Hvordan er det med skifteintervaller på oljene?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50-årene. Første sesong med Harley

Legg inn av kjellv »

Jeg stusser mest på 20W olje på motoren i vårt kjølige land. At det anbefales i midtvesten skjønner jeg godt, men jeg hadde vært litt skeptisk til temperaturen ved første kaldstart til våren..

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Jompa, en mann i 50-årene. Første sesong med Harley

Legg inn av mekkern »

kjellv skrev: 04 nov 2018, 19:18 Jeg stusser mest på 20W olje på motoren i vårt kjølige land. At det anbefales i midtvesten skjønner jeg godt, men jeg hadde vært litt skeptisk til temperaturen ved første kaldstart til våren..

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Med en luftkjølt H-D motor og det meget moderate turtallet hadde jeg ikke bekymret meg..den er ikke SÅ tjukk på +siden av celsiusskalaen og de bruker tross alt H-D oppe i Alaska også...
Derimot når de begynner med de "hi-perf"motorene på over 2 liter volum og ren 50 eller 60 olje som må ha minimum 20grader for i hele tatt å kunne sirkulere....ja DA hadde jeg brukt en vifteovn til forvarming mesteparten av sesongen.. :knegg

Originalt bør jo være greit nok?
https://www.harley-davidson.com/store/5 ... ome-filter

Personlig ville jeg gått for Syntet da denne tåler de luftavkjøltes høyere temperatur bedre.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene. Første sesong med Harley

Legg inn av Jompa »

Jeg måtte se etter to ganger i servicemanualen at det virkelig stemmer med 20/50 olje på motoren. HD anbefaler 20/50 over 4°c og helt opp til 60 singlegrade i høye temperaturer, da snakker vi vel om Nevada ?
Nå er det rulle og nålelager både på veiv og kamaksling og motoren blir fort varm. Oljetrykket er omtrent 60 PSI ved kaldstart, men det faller fort ned mot 30 _40 PSI.

Skifteintervallene er 8000km for motorolje og 16000 på gearkasse og prmærkassa.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Jompa, en mann i 50-årene. Første sesong med Harley

Legg inn av KåreDump »

Jompa skrev: 04 nov 2018, 12:56
DSCF4435.JPG

Primærkjeden er lett å kontrollere, opp med dekslet, stikk et målband oppunder oversida av kjedet og les av målet, f eks mot nerkanten av inspeksjonsluka.
Og seig, 80/90-olje er knapt nok rennende når den er kald. Ikke det minste rart at det klonker skikkelig når jeg setter sykkeln i gir med kald olje.
....

Med 9,5 dl olje i primærkassa...
9,5 dl på primær hørtes litt mye ut. Min blir veldig kranglete å få i fri om jeg fyller over 8,5 dl.

Klunket (eller lyden av en verktøykasse som blir sluppet på et betonggulv) som kommer når man setter en kald Harley i gear, skremte vettet av meg de første gangene! :lol :lol

Vil også anbefale deg å sjekke kamkjedestrammerne, både indre og ytre! Det kan være en svakhet på disse mopedene!
kamkjede.jpg
Sjekka mine i fjor, og de så heldigvis nesten nye ut!

Om du ikke vil ha "stygge leggbeskyttere" på sykkelen, så kan jeg varmt anbefale "Soft Lowers", de klipser du bare på ved behov, og de funker glimrende ved lange etapper i regn! Ikke pene de heller, men de holder deg tørr når du trenger det, og ligger fint nedpakket når du ikke trenger de! :twothumbs:
SoftLowers.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Jompa, en mann i 50-årene. Første sesong med Harley

Legg inn av Grendel »

Herlig å lese om dine erfaringer, @Jompa.
Jeg må si at det pirrer mine drømmer!

Jeg leste et sted at de på Indian Chief fikk roligere og bedre gearing når de byttet til tynnere olje. Hvilke tall som gjaldt husker jeg ikke, da det ikke er aktuelt for en Yamaha-eier.

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Svar