Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Jompa skrev: 30 sep 2018, 09:33 Enig i det du skriver om riser, styret er ikke spesielt lavt på sykkelen.
En BMW RS har en slakt fremoverlent sittestilling, og litt knekk i knæra, sånn er det bare. Jeg trives kjempegodt på dem, og sitter meget bra på dem. Han jeg kjøpte denne av klaget over slitne skuldre grunnet problemer med fartsvind som (ikke) dytter overkroppen bakover. Jeg mener at forankringen til sykkelen er feil, sitter man riktig på den, så skal man ikke ha press på styret i det hele tatt. For meg føltes det helt feil med styrehever, den føltes litt klønete å kjøre og jeg ble faktisk litt sliten da jeg stadig satt litt galt.
Fjernet styrehever og alt falt på plass. Sitter litt mer fremoverlent, men nå er forankringen til sykkelen riktig, og sykkelen er enklere å kjøre.
Det er merksnodig mange som hever styret på de fleste fremoverlente BMWer og klager over at de aldri sitter godt på dem. På K1200RS er dette justerbart nesten "on the fly", og med styret hevet maks, så blir jeg faktisk sliten og nummen i armene og hendene. Med styret helt fram, så er det meget behagelig.
Jeg trodde at det ville være best å ha styret så langt opp og bakover som mulig da jeg kjøpte K1200RSen, men det viser seg å være fullstendig galt for mitt vedkommende hvertfall.

Jeg blir aldri lei av å snakke om BMW :crazy:
Hjalp en kamerat idag med å feilsøke på et ladeproblem på hans 2001-modell BMW 525D. Til tross for at det er en kompleks dieselmotor med mye greier og komponenter, så er det gjennomtenkt, og å få skrudd ut dynamoen av bilen kan nesten se umulig ut ved første øyekast, uten å måtte ta av fronten på bilen og fjerne alle nærliggende deler av motoren for å komme til.
Etter nærere øyesyn, så er det vel gjennomtenkt hvordan man skal skru ut dynamoen ovenifra, med fronten sittende på bilen.
Etter 20 minutter var dynamo ute. Etter at verksted hadde tilbudt å skifte dynamoen for flere tusen kroner(ny byttedynamo ligger som regel på 2000kr-ish), så tenkte jeg å gi det en sjans å satse på at børstene var utslitt. Handlet derfor inn børster for hundre kroner. Etter å ha skrudd dynamoen ut av bilen, og demontert regulatoren på den, så kunne man enkelt se at børstene var utslitt. Satt inn nye børster, og satt den i bilen igjen og voilá :prf

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av Jompa »

Jeg ser du har bakfjæring med paralellstag, husker ikke hva det heter, når kom det på RS ?
De første årsmodellene av K 100 hadde "stiv" kardang uten staget og det bakerste leddet. Og 8 ventiler i toppen om jeg ikke husker feil.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Riktig. Mono-lever og 8v

Para-lever og 16v kom med K1 i 1988.
K100 fom. 1991(produsert fra begynnelsen av 90), er i utgangspunktet en K1 uten alt aerodynamikk-pikkpakket.

Ulempen med førstnevnte er jo at bakenden løfter seg på fullt øs. K1 og K100 fom. 91 er mao. også noe lenger hva akselavstand angår og løfter seg ikke grunnet parallellstaget.

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av mekkern »

Hvordan er det med kjøling på disse? En bekjent sliter med at det ikke er nok kjøling og at han får varmgang når han ´lader på´ og kjører inspirert. Det er visst noen av disse brickmotorutgavene som har marginal radiator?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Dette er ikke et problem jeg har hørt om noen gang. Kjenner til en K100 med K1100LT kåpe som kjøres i Kroatia om sommeren i 40 varmegrader uten å gå varm.
K100/K75 har en kjemperadiator sittende bak forhjul over motor i hele motorens bredde med en stor kjølevifte bak. Kjølevifta starter først når temperaturen går mot rødt på måleren. Dette er typisk for mye tomgangskjøring etc. Kjølevifta må virke.
Det er jo også viktig at radiatoren ikke er tett(for luftgjennomstrømningen sin del).
Problemet med K100/K1100 er at det blir så varmt rundt rail og dyser at bensina koker når man virkelig kjører hardt i varmen.
På K1200 har man delt opp i to radiatorer og en oljekjøler, radiatorer sitter lenger frem og høyere på hver side av styret som på en motard som øker lufttilførsel over motoren.

K100ene jeg har kjørt har heller gått litt kalde når de har fått kjørt seg litt.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

BMW E24 med K100 i bakgrunnen. Begge to var liksom det ypperste fra BMW midt på 80-tallet.
Jeg hadde en BMW E24 en gang, nå har jeg en K100 :thumleft
CCCC4F9E-D8D7-45E8-9B4A-39EDA3895589.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av Esveen »

Jeg hadde 635csi og K100 samtidig en kort stund: 😎👍
DSC_0364_zps89hsosg1.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Har rukket å kjøre 120 mil på K100RSen allerede. Den er pokker så god å kjøre..
K1200RSen er klart bedre på alle måter, det er det liten tvil om, men smiler godt når jeg tøffer rundt på K100en :)
Den er så ekstremt snill og lettkjørt at man føler at alderen ikke matcher helt..

Etter å ha hengt på Tyrigrava en periode på Onsdag så ble det en liten tur. Kjørte en ganske så svingete vei jeg er kjent på og en GSX600R kom bak meg og ville kjøre forbi. Det endte med at han forsvant i speilet :knegg

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av simpson »

Det er hvert fall ikke syklenes skyld.....

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Jawa'n har stått på sommerlagring i garasjen på jobben en veldig god stund. Satt den vel der i Mai en gang(husker ikke :scratch ) Så det var en meget god følelse igår, å trykke inn nøkkelen, åpne bensinkrana og trampe den i gang! :thumleft To tråkk og den karakteristiske snøscooter-lyden kom frem. Kjørte den hjem og fant vel ut på veien at den var i kjempeform! Lite å ta tak i der, så da ble det satt inn litt fler pigger i dekk, vindskjermingen ble satt på og en skikkelig dusj med ACF-50 :prf

Så idag var det et lite valg som måtte tas, om hvem som skulle bli kjørt hjem :sk?
IMG_7186.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av TGR »

FredrikE24 skrev: 30 sep 2018, 21:13 En BMW RS har en slakt fremoverlent sittestilling, og litt knekk i knæra, sånn er det bare. Jeg trives kjempegodt på dem, og sitter meget bra på dem. Han jeg kjøpte denne av klaget over slitne skuldre grunnet problemer med fartsvind som (ikke) dytter overkroppen bakover. Jeg mener at forankringen til sykkelen er feil, sitter man riktig på den, så skal man ikke ha press på styret i det hele tatt. For meg føltes det helt feil med styrehever, den føltes litt klønete å kjøre og jeg ble faktisk litt sliten da jeg stadig satt litt galt.
Fjernet styrehever og alt falt på plass. Sitter litt mer fremoverlent, men nå er forankringen til sykkelen riktig, og sykkelen er enklere å kjøre.
Det er merksnodig mange som hever styret på de fleste fremoverlente BMWer og klager over at de aldri sitter godt på dem. På K1200RS er dette justerbart nesten "on the fly", og med styret hevet maks, så blir jeg faktisk sliten og nummen i armene og hendene. Med styret helt fram, så er det meget behagelig.
Jeg trodde at det ville være best å ha styret så langt opp og bakover som mulig da jeg kjøpte K1200RSen, men det viser seg å være fullstendig galt for mitt vedkommende hvertfall.
Jeg var igjennom den mølla der, med min -98 K1200RS. Fikk tak i ekstra styreforhøyere, i tillegg til den originale, som flyttet styret ca 2 cm bak, og 3 cm opp. Fant brukte lavere fothvilere på ebay for å få litt mer "beinplass", og også girveksler fra faceliften.

Jeg følger deg helt på at ergonomien på K1200RS i utgangspunktet er bra. Jeg har hatt mange sporstourere opp igjennom årne, og syntes K1200RS er helt prima.

Men det som ødela for meg, og som jeg forsøkte å korrigere for, er ei sliten hofte. Intensjonen med å søke en mer oppreist sittestilling var rett og slett å få mindre skarpe vinkler i hofte og knær. På et par av turene jeg kjørte med den, så fikk jeg så kraftige kramper at jeg nesten ikke fikk beina i bakken når jeg stoppa.

Poenget er at det kan finnes mange grunner til at sittestillingen på K1200RS blir feil for noen. :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Veldig godt poeng! Den dagen sittestillingen blir for kvass, da må jeg nok selge. For sittestillingen føler jeg ikke kan/bør endres på for å få den rette følelsen. Da er det nok bedre å gå for noe annet.
Den beste følelsen fra MC-året i år var å kjøre Bolkesjøveien mot Kongsberg på fullt øs ut av hver sving, og brøling fra TwoBrothersRacing eksosen. Været var topp og sykkelen satt perfekt.. Synd den potta gikk i oppløsning egentlig, for det var dyp og fin lyd :) Bråkte sikkert noe hinsides for andre, men det bor jo ikke så mange langs den veien.. :redface

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg er midt i en flytteperiode, så lite som skjer med MC om dagen.

Jawaen går imidlertid som et skudd! Ikke minst er den snill på bensina etter overhalingen i våres.
Intet mer enn 0,3 liter pr. Mil brukte den forrige uke :)

10. November ifjor!
Hadde vært mye is og drit allerede den høsten. Så kom snøfillene denne kvelden. Hittil i år har det vært mildt og godt saltet føre.
889EE4F5-05B5-4404-8BF0-987924F43254.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Et ferskt bilde før en tar helga og kjører hjemover!
2A1CEFE3-8DD9-475C-B4E8-69381F1A9AA8.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av Esveen »

Har du kjøpt deg hus eller leilighet?
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Svar