Skal kjøpe moped og mopedlappen, trenger hjelp!

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
henriksen67
Innlegg: 8
Registrert: 09 okt 2018, 17:29
Motorsykkelen din: Kjører ikke MC for øyeblikket

Skal kjøpe moped og mopedlappen, trenger hjelp!

Legg inn av henriksen67 »

Hei! Først og fremt så vet jeg at denne nettsiden ikke er ment for moped, men håper fremdeles folk kan hjelpe meg. Var litt usikker på hvilken kategori jeg skulle plassere denne posten, bare flytt den hvis den er feil.

Jeg skal ta mopedlappen og kjøpe min egen moped nå snart. Problemet er at jeg skal gjøre dette uten at mine foreldre vet om det, for de syns ikke jeg skal ta mopedlappen. Har tatt kontakt med trafikkskole og de trenger ikke foreldres tillatelse for å ta lappen.

Derfor trenger jeg litt hjelp med alt av penger, hva trenger jeg kjøpe, har satt opp en foreløpig liste, men er det noe jeg mangler? Er det eventuelt noe viktig jeg burde vite om? Budsjettet mitt er på ca 14.000kr.

-årsavgift (455kr)
-omregistrering (531kr) (skal kjøpe bruktmoped på finn)
-forsikring (ca 1000kr)
-moped (5000kr)
-mopedlappen (7400kr)

Pris: 14.386kr

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Skal kjøpe moped og mopedlappen, trenger hjelp!

Legg inn av Sakkle »

Hjelm?
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Skal kjøpe moped og mopedlappen, trenger hjelp!

Legg inn av AJ »

henriksen67 skrev: 09 okt 2018, 17:34 Hei! Først og fremt så vet jeg at denne nettsiden ikke er ment for moped, men håper fremdeles folk kan hjelpe meg. Var litt usikker på hvilken kategori jeg skulle plassere denne posten, bare flytt den hvis den er feil.

Jeg skal ta mopedlappen og kjøpe min egen moped nå snart. Problemet er at jeg skal gjøre dette uten at mine foreldre vet om det, for de syns ikke jeg skal ta mopedlappen.
Hei og velkommen hit til oss her på MCsiden.no, henriksen67 :vs
Det er absolutt korrekt observert at MCsiden.no ikke har noen forumkategori for moped.
Men ingen grunn til å avvise deg pga. av det.

Så får vi se om forumbrukerne her inne har noen kloke ord å dele med deg.
For egen del vekker setningen i innlegget ditt om at foreldrene dine ikke skal vite om hva du planlegger, noen artige minner fra da jeg selv kjøpte min nye moped.
Siden jeg er snart så skjønner du med en gang at det ikke var nødvendig med mopedlappen da jeg var gammel nok til å kjøre en. Å være gammel nok var eneste kravet, faktisk.

Så jeg hadde spart noen kroner, men langt fra hele kjøpesummen, da jeg bestemte meg for å kjøpe en kliss ny Suzuki AC50. Og den skulle være rød.
Uten å gi beskjed til foreldrene mine og uten mobiltelefon, selvfølgelig, siden denslags ikke fantes, satte jeg meg på toget til Eina for å rusle videre derfra langs riksvei 4 til Hasli Motor noen km. lenger mot Gjøvik og pekte på den røde Suzukien og fikk med meg et avbetalingshefte med likelydende sum på alle giroblankettene fordelt på et antall måneder jeg ikke lenger husker.
Men det jeg husker er at kjøpesummen var svimlende 4350,- kr. :O !

Fikk skilt på mopeden der og da og kjørte hjem igjen, glad og lykkelig.
Men det ble en del kjeftesmelling i heimen, ja...
Mopeden beholdt jeg et drøyt par år før jeg kvittet meg med den.
Tror jammen hele avbetalingsheftet var innfridd også, uten foreldrehjelp... ;).

Ikke mye hjelp til deg i dette svaret, regner jeg med. Men da jeg leste innlegget ditt fikk jeg lyst til å fortelle min mopedhistorie :) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

henriksen67
Innlegg: 8
Registrert: 09 okt 2018, 17:29
Motorsykkelen din: Kjører ikke MC for øyeblikket

Re: Skal kjøpe moped og mopedlappen, trenger hjelp!

Legg inn av henriksen67 »

Sakkle skrev: 09 okt 2018, 18:03Hjelm?
Ja selvfølgelig. Tusen takk!

henriksen67
Innlegg: 8
Registrert: 09 okt 2018, 17:29
Motorsykkelen din: Kjører ikke MC for øyeblikket

Re: Skal kjøpe moped og mopedlappen, trenger hjelp!

Legg inn av henriksen67 »

AJ skrev: 09 okt 2018, 18:11
henriksen67 skrev: 09 okt 2018, 17:34 Hei! Først og fremt så vet jeg at denne nettsiden ikke er ment for moped, men håper fremdeles folk kan hjelpe meg. Var litt usikker på hvilken kategori jeg skulle plassere denne posten, bare flytt den hvis den er feil.

Jeg skal ta mopedlappen og kjøpe min egen moped nå snart. Problemet er at jeg skal gjøre dette uten at mine foreldre vet om det, for de syns ikke jeg skal ta mopedlappen.
Hei og velkommen hit til oss her på MCsiden.no, henriksen67 :vs
Det er absolutt korrekt observert at MCsiden.no ikke har noen forumkategori for moped.
Men ingen grunn til å avvise deg pga. av det.

Så får vi se om forumbrukerne her inne har noen kloke ord å dele med deg.
For egen del vekker setningen i innlegget ditt om at foreldrene dine ikke skal vite om hva du planlegger, noen artige minner fra da jeg selv kjøpte min nye moped.
Siden jeg er snart så skjønner du med en gang at det ikke var nødvendig med mopedlappen da jeg var gammel nok til å kjøre en. Å være gammel nok var eneste kravet, faktisk.

Så jeg hadde spart noen kroner, men langt fra hele kjøpesummen, da jeg bestemte meg for å kjøpe en kliss ny Suzuki AC50. Og den skulle være rød.
Uten å gi beskjed til foreldrene mine og uten mobiltelefon, selvfølgelig, siden denslags ikke fantes, satte jeg meg på toget til Eina for å rusle videre derfra langs riksvei 4 til Hasli Motor noen km. lenger mot Gjøvik og pekte på den røde Suzukien og fikk med meg et avbetalingshefte med likelydende sum på alle giroblankettene fordelt på et antall måneder jeg ikke lenger husker.
Men det jeg husker er at kjøpesummen var svimlende 4350,- kr. :O !

Fikk skilt på mopeden der og da og kjørte hjem igjen, glad og lykkelig.
Men det ble en del kjeftesmelling i heimen, ja...
Mopeden beholdt jeg et drøyt par år før jeg kvittet meg med den.
Tror jammen hele avbetalingsheftet var innfridd også, uten foreldrehjelp... ;).

Ikke mye hjelp til deg i dette svaret, regner jeg med. Men da jeg leste innlegget ditt fikk jeg lyst til å fortelle min mopedhistorie :) .
Alt var enklere før. Flott historie. Dette har vært en drøm lenge, har alltid hatt lyst å egentlig kjøre lett mc, men da jeg må betale for alt selv var dette for dyrt og moped var den eneste jeg hadde råd til. Gleder meg og skal klare å få drømmen oppfylt selvom mine foreldre ikke er enig.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Skal kjøpe moped og mopedlappen, trenger hjelp!

Legg inn av FredrikE24 »

Se om du får tak i en Suzuki SMX/RMX i god stand, jeg vil tro det er meget vanskelig..

Videre har "alle" mopeder enten Minarelli AM6 eller Rabasa motor. Rabasa sitter i Derbi og nyere Aprilia.
Fordelen med AM6 er at den går svært godt uten plombe og det finnes flust av deler og info på nett.

Jeg har mopeden fra jeg var 16 enda, den kjøpte jeg i 2007 og den fungerer krutegodt enda. En CH Racing WSM 50 Replica, i fargen rød og hvit. Supersjelden sykkel som er bygget av Husqvarna. Det ble bare tatt inn noen få av de til Norge. Denne har AM6-motor, så jeg har gode erfaringer med den motoren. Kjører for tiden med motoren trimma(trimsylinder, reed og stor gasser), og har aldri måttet åpne den opp for reparasjoner.

Fra 2007 har de aller fleste mopeder enten Power-up eller Moric elektronisk plombering. Dette for at de skulle gå litt bedre med plombe montert. Problemet tidligere var at mopedene hadde en trakt i eksosen som strupet røret såpass at den gikk som en dass..

5000kr for en moped er temmelig lite om man ikke vil skru hele tida. Med det budsjettet kan kanskje en Suzuki FZ eller TSX være OK.
Problemet er at de fleste mopeder er ihjelskrudd av 16åringer og kjørt hardt..

TSXen er kjempegod, dog luftkjølt og med trommelbremser. Men den ble produsert i perioden 1984 tom. 2001. Så det finnes mange av de enda, selv om det er langt mellom de virkelig fine eksemplarene. Har en TSX på hytta som jeg fikk til å kjøre med da jeg var 4år :crazy: Så den har vært med meg lenge(snart 23 år). Så har god erfaring med disse også.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Skal kjøpe moped og mopedlappen, trenger hjelp!

Legg inn av Rune75 »

Vær obs på at du ikke får registrert en moped i ditt navn uten at foreldrene dine skriver under på salgsmeldingen sammen med deg.

henriksen67
Innlegg: 8
Registrert: 09 okt 2018, 17:29
Motorsykkelen din: Kjører ikke MC for øyeblikket

Re: Skal kjøpe moped og mopedlappen, trenger hjelp!

Legg inn av henriksen67 »

Rune75 skrev: 09 okt 2018, 20:34 Vær obs på at du ikke får registrert en moped i ditt navn uten at foreldrene dine skriver under på salgsmeldingen sammen med deg.
Kan du utdype litt mer?

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Skal kjøpe moped og mopedlappen, trenger hjelp!

Legg inn av Rune75 »

henriksen67 skrev: 09 okt 2018, 20:52
Rune75 skrev: 09 okt 2018, 20:34 Vær obs på at du ikke får registrert en moped i ditt navn uten at foreldrene dine skriver under på salgsmeldingen sammen med deg.
Kan du utdype litt mer?
Du må være 18 år eller eldre for at statens vegvesen skal registrere et kjøretøy i ditt navn. Når du er under 18 må du ha tillatelse av foreldrene dine, de må da skrive under på salgsmeldingen sammen med deg.

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Skal kjøpe moped og mopedlappen, trenger hjelp!

Legg inn av SverreOlsen »

Noe de voksne reagere på er umodenhet. Med å gjør dette bak ryggen deres smeller det tilbake.
Spør heller her inne om gode argument for moped/lett mc og kanskje foreldrene dine snur. Min sønn ville eg uansett ikke latt kjøre moped, lett mc derimot, det er bedre! Hadde uansett ka vært med han og sørget for skikeligt utstyr og sykkel. Noe eg tror foreldrene dine vill vær enig i. De er barre litt redde da barnet deres er det kjæreste dem har. Men med litt godsnakk. Vill de snu og se att uansett kommer du før eller siden til å havne på to hjul og da er en moderne og godt vedlikeholdt sykkel det beste! Gode argument. Budsjett både for lett mc og moped. Godt forarbeid hva det vill koste samt lovnader om du skal kjøre forsiktigt å gjøre det godt på skulen, vill de se att du faktisk er moden nokk til å ha lett mc/moped :-) Lykke til!
Sist redigert av SverreOlsen den 09 okt 2018, 21:04, redigert 1 gang totalt.

henriksen67
Innlegg: 8
Registrert: 09 okt 2018, 17:29
Motorsykkelen din: Kjører ikke MC for øyeblikket

Re: Skal kjøpe moped og mopedlappen, trenger hjelp!

Legg inn av henriksen67 »

Har prøvd å overtale dem i 1 år nå og de gir seg ikke, noen som har noen gode argumenter?

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Skal kjøpe moped og mopedlappen, trenger hjelp!

Legg inn av Rune75 »

henriksen67 skrev: 09 okt 2018, 21:02 Har prøvd å overtale dem i 1 år nå og de gir seg ikke, noen som har noen gode argumenter?
De slipper å kjøre deg rundt overalt.

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Skal kjøpe moped og mopedlappen, trenger hjelp!

Legg inn av SverreOlsen »

henriksen67 skrev: 09 okt 2018, 21:02 Har prøvd å overtale dem i 1 år nå og de gir seg ikke, noen som har noen gode argumenter?
God opplæring.

Du kommer deg rundt på egenhand i tilegg til å lære deg trafikkbildet til du blir 18.



Hør med dem gva tanker de har om å ta lappen, hvorfor du trenger lappen og eventuelt spør hvorfor du ikke får låv. Oppfør deg voksent og ta det på en rolig måte med både mor å far din til stede.
Legg fram ett budsjett for mopedlappen og argumenter for moped samt ett budsjett for lett lappen og argumenter for det. Ha det skrifteligt. Si att du ikke trenger svar med det samme men om de ihvertfall kan tenke over det.

Spør om dere ilag kan gå til en trafikk skole og hørre om opplæring osv så de kan føle seg tryggere på att du havner i gode hender.

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Skal kjøpe moped og mopedlappen, trenger hjelp!

Legg inn av Grendel »

Både moped og lett MC er gode transportmidler som du vil ha mye glede av.

Fordelen med moped er selvfølgelig prisen. Det er et lavterskeltilbud. Det er ikke til å stikke under en stol. Ulemper er det noen av. De fleste er/blir trimmet og en påfølgende utfordring for forsikringen om noe skulle skje. Hjelm er påbudt, men kultur og aksept for ytterligere sikkerhetsutstyr er ikke som med lett MC.

Lett MC blir mer kostbart. Ikke dyrere, men det koster mer. Der er en vesentlig forskjell. Du får mer og langt bedre opplæring. Du lærer håndtere et ordentlig kjøretøy. En lett MC holder følge med dagens trafikk og behandles bedre av andre trafikanter. Den opplæring du får gir gevinst ved senere sertifikat for bil (og MC). Det er en annen holdning til sikkerhet, så det er nok større sannsynlighet for å kjøre med bukse, støvler etc. Med lett MC får du også rabatt på Senior MC sine kjørekurs. Jeg vil anbefale disse. Du vil lære mye. MC har et godt miljø.

Det er derfor mye som taler for å investere i lett MC fremfor moped. Det koster mer, men er tryggere (dersom du ønsker å kjøre lenger enn bort til kompisen på hjørnet). Det er et kjøretøy som utvider horisonten og gir en helt annen glede.

Legg vekt på sikkerheten. For sikkerheten ville jeg anbefale lett MC. Den økonomiske lavterskel er moped. Fornuften sier lett MC

Lykke til.
(Hilsen en som var over 50 da mc-lappen ble tatt. Hadde da kjørt moped i to år).

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Skal kjøpe moped og mopedlappen, trenger hjelp!

Legg inn av Grendel »

Treg linje fra mobilen.....

8-/
Sist redigert av Grendel den 09 okt 2018, 23:32, redigert 1 gang totalt.
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Svar