Skal kjøpe moped og mopedlappen, trenger hjelp!

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Skal kjøpe moped og mopedlappen, trenger hjelp!

Legg inn av Rune75 »

Grendel skrev: 09 okt 2018, 23:27 Både moped og lett MC er gode transportmidler som du vil ha mye glede av.

Fordelen med moped er selvfølgelig prisen. Det er et lavterskeltilbud. Det er ikke til å stikke under en stol. Ulemper er det noen av. De fleste er/blir trimmet og en påfølgende utfordring for forsikringen om noe skulle skje. Hjelm er påbudt, men kultur og aksept for ytterligere sikkerhetsutstyr er ikke som med lett MC.

Lett MC blir mer kostbart. Ikke dyrere, men det koster mer. Der er en vesentlig forskjell. Du får mer og langt bedre opplæring. Du lærer håndtere et ordentlig kjøretøy. En lett MC holder følge med dagens trafikk og behandles bedre av andre trafikanter. Den opplæring du får gir gevinst ved senere sertifikat for bil (og MC). Det er en annen holdning til sikkerhet, så det er nok større sannsynlighet for å kjøre med bukse, støvler etc. Med lett MC får du også rabatt på Senior MC sine kjørekurs. Jeg vil anbefale disse. Du vil lære mye. MC har et godt miljø.

Det er derfor mye som taler for å investere i lett MC fremfor moped. Det koster mer, men er tryggere (dersom du ønsker å kjøre lenger enn bort til kompisen på hjørnet). Det er et kjøretøy som utvider horisonten og gir en helt annen glede.

Legg vekt på sikkerheten. For sikkerheten ville jeg anbefale lett MC. Den økonomiske lavterskel er moped. Fornuften sier lett MC

Lykke til.
(Hilsen en som var over 50 da mc-lappen ble tatt. Hadde da kjørt moped i to år).

8-)
Her må jeg faktisk arrestere deg litt. Lett mc er veldig mye farlige enn å kjøre moped. Hele 5ggr så stor dødsrisiko. Lett mc frarådes pga alle ulykkene.
https://www.google.com/search?client=ms ... tbQ-llDkBA

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Skal kjøpe moped og mopedlappen, trenger hjelp!

Legg inn av Bjerknez »

Det høres ut som om foreldrene dine har bestemt seg. Og overtale etter et år med forsøk blir nok vanskelig, uansett hvilke argumeneter du kommer med. Hvis det stemmer at salgsmeldingen må skrives under av en over 18 så stopper det seg kanskje litt selv.

Moped skal man derimot ikke kimse av. Jeg kjøpte en gammel tempo for noen måneder siden for 7.000 kroner i veldig god og tipp topp teknisk stand, og solgte den noen måneder senere for 14.000 kroner. Det var en spesiell modell og jeg fikk den billig. Jeg hadde noen morsomme turer på denne. Man må ta det for det det er.

Men etter noen uker med jobbpendling så kastet jeg inn håndkleet og solgte den. Det å ikke kunne holde følge med annen trafikk i morgenrushet føltes ikke trygt og jeg var direkte nervøs i mange tillfeller. Å jeg er ikke spesielt skvetten av meg til vanlig.

Men uten stort budsjett og medgjørlige foreldre så blir hele drømmen litt amputert.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Skal kjøpe moped og mopedlappen, trenger hjelp!

Legg inn av Bjerknez »

Rune75 skrev: 09 okt 2018, 23:46
Grendel skrev: 09 okt 2018, 23:27 Både moped og lett MC er gode transportmidler som du vil ha mye glede av.

Fordelen med moped er selvfølgelig prisen. Det er et lavterskeltilbud. Det er ikke til å stikke under en stol. Ulemper er det noen av. De fleste er/blir trimmet og en påfølgende utfordring for forsikringen om noe skulle skje. Hjelm er påbudt, men kultur og aksept for ytterligere sikkerhetsutstyr er ikke som med lett MC.

Lett MC blir mer kostbart. Ikke dyrere, men det koster mer. Der er en vesentlig forskjell. Du får mer og langt bedre opplæring. Du lærer håndtere et ordentlig kjøretøy. En lett MC holder følge med dagens trafikk og behandles bedre av andre trafikanter. Den opplæring du får gir gevinst ved senere sertifikat for bil (og MC). Det er en annen holdning til sikkerhet, så det er nok større sannsynlighet for å kjøre med bukse, støvler etc. Med lett MC får du også rabatt på Senior MC sine kjørekurs. Jeg vil anbefale disse. Du vil lære mye. MC har et godt miljø.

Det er derfor mye som taler for å investere i lett MC fremfor moped. Det koster mer, men er tryggere (dersom du ønsker å kjøre lenger enn bort til kompisen på hjørnet). Det er et kjøretøy som utvider horisonten og gir en helt annen glede.

Legg vekt på sikkerheten. For sikkerheten ville jeg anbefale lett MC. Den økonomiske lavterskel er moped. Fornuften sier lett MC

Lykke til.
(Hilsen en som var over 50 da mc-lappen ble tatt. Hadde da kjørt moped i to år).

8-)
Her må jeg faktisk arrestere deg litt. Lett mc er veldig mye farlige enn å kjøre moped. Hele 5ggr så stor dødsrisiko. Lett mc frarådes pga alle ulykkene.
https://www.google.com/search?client=ms ... tbQ-llDkBA
Men samtidig er det farligere å være fotgjenger: :lol
https://vegnett.no/2017/03/pa-hvilke-kj ... en-i-fjor/

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Skal kjøpe moped og mopedlappen, trenger hjelp!

Legg inn av niko »

Kan de bestikkes? Husvask, bilvask, hundelufting, plenklipp, snømåking?
Ellers veldig enig i det SverreOlsen skriver.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Skal kjøpe moped og mopedlappen, trenger hjelp!

Legg inn av Bjerknez »

En lett mc er ikke farlig i det hele tatt. Det er han som kjører som er farlig. Desverre er man som oftest ung, uerfaren og fortsatt i "tøffe seg" alderen og det er ikke en god kombinasjon med høy fart.

Men bruker man hodet så tror jeg en lett mc vil være et tryggere valg enn en moped. Men skal man bare ha lett mc fordi det er gøy i to år uten noen plan for å ta lappen på mellomtung/tung senere så ville jeg nok droppet det.

Skal du kjører mye fra og til skole, jobb og spesielt i mye trafikk så ville jeg valgt lett mc når som helst. som mopedist blir man bare en veldig nedprioritert av andre i trafikken og de fleste bilister viser null hensyn og kjører forbi deg hvor som helst bare noen centimeter i fra deg.

Jeg har kjørt moped i voksen alder på jobb ca. 15 ganger i sommer. 1.5 mil hver vei. Av de gangene har jeg nesten blitt nedkjørt av buss en gang, nesten presset ut av veien av bil en gang og ellers opplevd en rekke skremmende ting som ikke er like alvorlige, men alvorlige nok til at jeg solgte hele driten.

Det at jeg ikke kan holde følge med vanlig trafikk er hovedgrunnen til at jeg kastet inn håndkleet. Jeg tar heller bussen enn å kjøre moped på jobb.

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Skal kjøpe moped og mopedlappen, trenger hjelp!

Legg inn av Grendel »

Enig med deg der, @Bjerknes.
Jeg har opplevd flere skremmende situasjoner med moped. Selv min "vennlige holdning" var ikke tilstrekkelig for å gi hensynsfull kjøring.

Hvis du er på jakt etter statistikk på om det er farlig med lett MC, så vil jeg anbefale NMCU sine sider fremfor Trygg Trafikk. De anser jeg ikke som objektive. (Jeg har sett litt for mye tåpelige konklusjoner og "beviser" fra deres side).

Uansett: Det er føreren som kjører.

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

henriksen67
Innlegg: 8
Registrert: 09 okt 2018, 17:29
Motorsykkelen din: Kjører ikke MC for øyeblikket

Re: Skal kjøpe moped og mopedlappen, trenger hjelp!

Legg inn av henriksen67 »

Noen som har noe ide om hvordan jeg kan få omregistrert moped uten at foreldre må være involvert?

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Skal kjøpe moped og mopedlappen, trenger hjelp!

Legg inn av SverreOlsen »

henriksen67 skrev: 10 okt 2018, 20:30 Noen som har noe ide om hvordan jeg kan få omregistrert moped uten at foreldre må være involvert?
Har du en onkel eller besteforeldre som kan vær med på "planen" så kan en jo registreres på dem.

henriksen67
Innlegg: 8
Registrert: 09 okt 2018, 17:29
Motorsykkelen din: Kjører ikke MC for øyeblikket

Re: Skal kjøpe moped og mopedlappen, trenger hjelp!

Legg inn av henriksen67 »

SverreOlsen skrev: 10 okt 2018, 21:35
henriksen67 skrev: 10 okt 2018, 20:30 Noen som har noe ide om hvordan jeg kan få omregistrert moped uten at foreldre må være involvert?
Har du en onkel eller besteforeldre som kan vær med på "planen" så kan en jo registreres på dem.
Kan den registreres på andre enn foreldre da? Mener jeg leste at den måtte registreres på begge mine foresatte.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Skal kjøpe moped og mopedlappen, trenger hjelp!

Legg inn av Rune75 »

henriksen67 skrev: 10 okt 2018, 21:53
SverreOlsen skrev: 10 okt 2018, 21:35
henriksen67 skrev: 10 okt 2018, 20:30 Noen som har noe ide om hvordan jeg kan få omregistrert moped uten at foreldre må være involvert?
Har du en onkel eller besteforeldre som kan vær med på "planen" så kan en jo registreres på dem.
Kan den registreres på andre enn foreldre da? Mener jeg leste at den måtte registreres på begge mine foresatte.
Det er ikke sånn det fungerer. Når eieren er under 18 år, må salgsmeldingen underskrives av den mindreårige og foreldrene. Du kan altså registrere mopeden på deg, men du vil trenge underskrift fra dine foreldre. Mopeden kan forøvrig være registrert på hvem som helst bare de vil låne den bort til deg.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Skal kjøpe moped og mopedlappen, trenger hjelp!

Legg inn av erik m »

Veldig enig med Grendel på valg av lett mc framfor moped!
Bare med en ørliten forskjell: SJØL om du bare skal til kompisen om hjørnet - en kompis av meg skulle besøke meg, som bodde rundt hjørnet, på moped. Og akkurat det hjørnet var det veiarbeid på, asfalten var vekk og pukken lå åpen. Så han sklei og fikk moppen over låret. Da jeg kom løpende, satt han hvit i ansiktet og så ned på den digre flerra i dongeribuksa, og rett inn på det hvite lår beinet! Og han kjørte ikke fort, sa den andre kompisen vår som kom etter. Vel, dette var i -66, og han har et digert arr på låret i dag. Jeg har aldri sett mopedførere som bruker i det minste dongeri med kevlarfor, eller andre typer mc-bukser. I varmt vær mest shorts.

henriksen67
Innlegg: 8
Registrert: 09 okt 2018, 17:29
Motorsykkelen din: Kjører ikke MC for øyeblikket

Re: Skal kjøpe moped og mopedlappen, trenger hjelp!

Legg inn av henriksen67 »

Synd det er utrolig dumt at salgsmeldingen må underskrives av foreldre, det var det eneste som nå stoppet meg fra å få kjøpt meg moppe og ta moppelappen. Får bare vente til jeg er 18 år da :(

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Skal kjøpe moped og mopedlappen, trenger hjelp!

Legg inn av FredrikE24 »

Rune75 skrev: 09 okt 2018, 23:46
Grendel skrev: 09 okt 2018, 23:27 Både moped og lett MC er gode transportmidler som du vil ha mye glede av.

Fordelen med moped er selvfølgelig prisen. Det er et lavterskeltilbud. Det er ikke til å stikke under en stol. Ulemper er det noen av. De fleste er/blir trimmet og en påfølgende utfordring for forsikringen om noe skulle skje. Hjelm er påbudt, men kultur og aksept for ytterligere sikkerhetsutstyr er ikke som med lett MC.

Lett MC blir mer kostbart. Ikke dyrere, men det koster mer. Der er en vesentlig forskjell. Du får mer og langt bedre opplæring. Du lærer håndtere et ordentlig kjøretøy. En lett MC holder følge med dagens trafikk og behandles bedre av andre trafikanter. Den opplæring du får gir gevinst ved senere sertifikat for bil (og MC). Det er en annen holdning til sikkerhet, så det er nok større sannsynlighet for å kjøre med bukse, støvler etc. Med lett MC får du også rabatt på Senior MC sine kjørekurs. Jeg vil anbefale disse. Du vil lære mye. MC har et godt miljø.

Det er derfor mye som taler for å investere i lett MC fremfor moped. Det koster mer, men er tryggere (dersom du ønsker å kjøre lenger enn bort til kompisen på hjørnet). Det er et kjøretøy som utvider horisonten og gir en helt annen glede.

Legg vekt på sikkerheten. For sikkerheten ville jeg anbefale lett MC. Den økonomiske lavterskel er moped. Fornuften sier lett MC

Lykke til.
(Hilsen en som var over 50 da mc-lappen ble tatt. Hadde da kjørt moped i to år).

8-)
Her må jeg faktisk arrestere deg litt. Lett mc er veldig mye farlige enn å kjøre moped. Hele 5ggr så stor dødsrisiko. Lett mc frarådes pga alle ulykkene.
https://www.google.com/search?client=ms ... tbQ-llDkBA
Og den statistikken er jeg enig i. Moped er ikke ufarlig, men Lett-MC med en 16-åring oppå er risikosport. Man kan si mye om bra opplæring og det der, men jeg kjenner ingen som kjørte fornuftig på Lett-MC i 16-åra.. Det var bånn gass overalt, og de skulle trimmes de også. Jeg kjørte uplombert moped med en toppfart på 90 km/t på flata og var egentlig fornøyd med det, til tross for at jeg alltid lå et par minutter bak etter en tids kjøring fra A til B. Det var utforkjøringer, nestenulykker og sammentreff med biler. Heldigvis gikk det bra.. Her jeg bor kjøres det stygt med Lett-sykler, mopedene er i mine øyne langt tryggere i trafikken.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Skal kjøpe moped og mopedlappen, trenger hjelp!

Legg inn av Sakkle »

henriksen67 skrev: 10 okt 2018, 22:35 Synd det er utrolig dumt at salgsmeldingen må underskrives av foreldre, det var det eneste som nå stoppet meg fra å få kjøpt meg moppe og ta moppelappen. Får bare vente til jeg er 18 år da :(
Det virker nesten som om myndighetene har tenkt på at 16 åringer vil prøve å kjøpe moped uten foreldrenes tillatelse. :-k Det er dessverre slik i dette landet at man ikke bestemmer alt selv før man er myndig.

Jeg synes ikke personlig noe om å gå bak ryggen på foreldrene sine, du skal tross alt slite med de i noen år til og det er greit å fortsette å være venner. Når det er sagt forstår jeg frustrasjonen din, jeg var i samme båt selv og fikk ikke lov til å ta mopedlappen da jeg var 16.

Mitt råd er å begynne å spare og heller ta lappen på A2 når du blir 18. På den annen side skal du kanskje ta lappen på bil også, og det blir fort dyrt med begge deler.
Sist redigert av Sakkle den 11 okt 2018, 22:07, redigert 2 ganger totalt.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Skal kjøpe moped og mopedlappen, trenger hjelp!

Legg inn av Bjerknez »

Altså... når jeg kjøpte motorsykkel og tok lappen på tung, så skjønte jeg at risikoen ble hevet noe angående ulykker. Man kan ikke leve etter statistikkene. Man må tenke litt på hva man ønsker selv også. Hva som gir oss glede i hverdagen. En lett mc hadde gitt meg vesentlig større opplevd trygghet i trafikken enn en moped.

Blir litt som å kjøpe seg en rosa bil fordi det er mindre sjanse for at denne blir stjålet, eller flytte til et sted hvor statistikken sier det er tryggere og bo med tanke på drap i området. Uavhengig av hvor dette skulle være.

Det er en risiko med alt vi gjør. Skal jeg gå til butikken i dag og utsette meg for en mulig påkjørsel, elller klarer jeg meg på knekkebrød en dag til for å minske sjansene for påkjørsel?

Skal jeg fyre i ovnen i dag? Er jo større sjans for at huset tar fyr når man fyrer i ovnen. Gjør jo ikke noe om jeg fryser litt...?

Å ferdes i trafikken er alltid en risiko. Jeg vet ikke hva som er verst. Bure seg inne eller leve livet slik man ønsker?

Svar