Skal kjøpe moped og mopedlappen, trenger hjelp!

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Skal kjøpe moped og mopedlappen, trenger hjelp!

Legg inn av Bjerknez »

Sakkle skrev: 11 okt 2018, 01:36
henriksen67 skrev: 10 okt 2018, 22:35 Synd det er utrolig dumt at salgsmeldingen må underskrives av foreldre, det var det eneste som nå stoppet meg fra å få kjøpt meg moppe og ta moppelappen. Får bare vente til jeg er 18 år da :(
Det virker nesten som om de som har laget systemet har tenkt på at 16 åringer vil prøve å kjøpe moped uten foreldrenes tillatelse. :-k
Det er dessverre slik i dette landet at man ikke bestemmer alt selv før man er myndig.

Jeg synes ikke personlig noe om å gå bak ryggen på foreldrene sine, du skal tross alt slite med de i noen år til og det er greit å fortsette å være venner. Når det er sagt forstår jeg frustrasjonen din, jeg var i samme båt selv og fikk ikke lov til å ta mopedlappen da jeg var 16.

Mitt råd er å begynne å spare og heller ta lappen på lett MC når du blir 18. På den annen side skal du kanskje ta lappen på bil også, og det blir fort dyrt med begge deler.
Hvis foreldre ikke forstår hvor viktig en moped er for en 16 åring og avfeier dette glatt uten noen form for mulighet til overtallelse så mener jeg dem mangler en god dose empati. Da åpner man ikke akkurat opp for en god dialog. Dem hadde kommet lenger med å gitt han lov, med noen forholdsregler. Mener jeg.

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Skal kjøpe moped og mopedlappen, trenger hjelp!

Legg inn av SverreOlsen »

Som eg skrev er eneste løsning å registrere den på noen som er 18 eller eldre. En bror, syskenbar, god kompis, eventuelt kjøpe den av noen i nærheten som synes det er greit å ha den regga på seg, selv om du har kjøpt den. Mye som "går".

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Skal kjøpe moped og mopedlappen, trenger hjelp!

Legg inn av Rune75 »

Bjerknez skrev: 11 okt 2018, 01:37 Altså... når jeg kjøpte motorsykkel og tok lappen på tung, så skjønte jeg at risikoen ble hevet noe angående ulykker. Man kan ikke leve etter statistikkene. Man må tenke litt på hva man ønsker selv også. Hva som gir oss glede i hverdagen. En lett mc hadde gitt meg vesentlig større opplevd trygghet i trafikken enn en moped.

Blir litt som å kjøpe seg en rosa bil fordi det er mindre sjanse for at denne blir stjålet, eller flytte til et sted hvor statistikken sier det er tryggere og bo med tanke på drap i området. Uavhengig av hvor dette skulle være.

Det er en risiko med alt vi gjør. Skal jeg gå til butikken i dag og utsette meg for en mulig påkjørsel, elller klarer jeg meg på knekkebrød en dag til for å minske sjansene for påkjørsel?

Skal jeg fyre i ovnen i dag? Er jo større sjans for at huset tar fyr når man fyrer i ovnen. Gjør jo ikke noe om jeg fryser litt...?

Å ferdes i trafikken er alltid en risiko. Jeg vet ikke hva som er verst. Bure seg inne eller leve livet slik man ønsker?
Du glemte: Skal jeg barbere meg i dag og risikere å skjære av meg hodet, eller skal jeg velge det trygge å være litt skjeggete :knegg

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Skal kjøpe moped og mopedlappen, trenger hjelp!

Legg inn av Bjerknez »

Rune75 skrev: 11 okt 2018, 08:41
Bjerknez skrev: 11 okt 2018, 01:37 Altså... når jeg kjøpte motorsykkel og tok lappen på tung, så skjønte jeg at risikoen ble hevet noe angående ulykker. Man kan ikke leve etter statistikkene. Man må tenke litt på hva man ønsker selv også. Hva som gir oss glede i hverdagen. En lett mc hadde gitt meg vesentlig større opplevd trygghet i trafikken enn en moped.

Blir litt som å kjøpe seg en rosa bil fordi det er mindre sjanse for at denne blir stjålet, eller flytte til et sted hvor statistikken sier det er tryggere og bo med tanke på drap i området. Uavhengig av hvor dette skulle være.

Det er en risiko med alt vi gjør. Skal jeg gå til butikken i dag og utsette meg for en mulig påkjørsel, elller klarer jeg meg på knekkebrød en dag til for å minske sjansene for påkjørsel?

Skal jeg fyre i ovnen i dag? Er jo større sjans for at huset tar fyr når man fyrer i ovnen. Gjør jo ikke noe om jeg fryser litt...?

Å ferdes i trafikken er alltid en risiko. Jeg vet ikke hva som er verst. Bure seg inne eller leve livet slik man ønsker?
Du glemte: Skal jeg barbere meg i dag og risikere å skjære av meg hodet, eller skal jeg velge det trygge å være litt skjeggete :knegg
Hehe, det er nok mange jeg glemte når jeg tenker etter, men takk for påminnelsen :knegg

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Skal kjøpe moped og mopedlappen, trenger hjelp!

Legg inn av Geiroe »

Jeg og min to år eldre bror var i samme situasjon som henriksen67, back in the days. Vi fikk heller ikke lov til å kjøpe moped. :[-( Heldigvis var det slik den gangen at det var bare å kjøpe seg en, og registrere denne på seg selv. Ettervert så fylte garasjen seg opp med både mopeder, og lett mc`er uten noen tillatelse til å kjøpe de. Det utviklet seg til tung mc, til min fars store forargelse. Både min bror og jeg kjører idag mc.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Skal kjøpe moped og mopedlappen, trenger hjelp!

Legg inn av Bjerknez »

Jeg mener ganske bestemt at jeg registrerte mopeden min på meg selv?
Det var dog i 1992.

I følge Vegvesen.no så står det vertfall mitt navn:
Skjermbilde.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Skal kjøpe moped og mopedlappen, trenger hjelp!

Legg inn av Sakkle »

Bjerknez skrev: 11 okt 2018, 10:23 Jeg mener ganske bestemt at jeg registrerte mopeden min på meg selv?
Det var dog i 1992.
På nettsiden må man i alle fall legge inn fullt fødselsnummer. I og med at det kreves at man er myndig antar jeg at man da ikke på fylt ut salgsmelding dersom man er under 18 år.

Forøvrig litt artig at du har mopeden ennå... :twothumbs:

EDIT: Å... avregistrert. :-k
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Skal kjøpe moped og mopedlappen, trenger hjelp!

Legg inn av Bjerknez »

Sakkle skrev: 11 okt 2018, 10:57
Bjerknez skrev: 11 okt 2018, 10:23 Jeg mener ganske bestemt at jeg registrerte mopeden min på meg selv?
Det var dog i 1992.
På nettsiden må man i alle fall legge inn fullt fødselsnummer. I og med at det kreves at man er myndig antar jeg at man da ikke på fylt ut salgsmelding dersom man er under 18 år.

Forøvrig litt artig at du har mopeden ennå... :twothumbs:

EDIT: Å... avregistrert. :-k
Hehe, denne ble solgt som delemoped når jeg ble 18 år to år etterpå, så den har jeg ikke sett siden :knegg

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Skal kjøpe moped og mopedlappen, trenger hjelp!

Legg inn av Grendel »

Liten korrigering til Sakkse.
Sikkert bære trykkleif...

Det er A2/Mellom Tung du kan ta når du blir 18 år.

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Skal kjøpe moped og mopedlappen, trenger hjelp!

Legg inn av Sakkle »

Grendel skrev: 11 okt 2018, 21:14 Liten korrigering til Sakkse.
Sikkert bære trykkleif...

Det er A2/Mellom Tung du kan ta når du blir 18 år.

8-)
Tja... trykkleif og trykkleif. Forglemmelse er nærmere sannheten kanskje...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Skal kjøpe moped og mopedlappen, trenger hjelp!

Legg inn av Grendel »

Sakkle skrev: 11 okt 2018, 22:08
Grendel skrev: 11 okt 2018, 21:14 Liten korrigering til Sakkse.
Sikkert bære trykkleif...

Det er A2/Mellom Tung du kan ta når du blir 18 år.

8-)
Tja... trykkleif og trykkleif. Forglemmelse er nærmere sannheten kanskje...
8-D
Det ble jo litt mye prat om lett-sykkel.

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Svar