Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Blir det sykkelbytte snart mon tro...?

Legg inn av Bjerknez »

Står man 5-10 meter unna sykkelen og den kan startes av andre så er jo egentlig dette systemet ganske ubrukelig. Ser for meg et scenario hvor sykkelen står på utsiden av hytteveggen og du sover rett på innsiden. Altså la oss si maks 2 meter unna....

Kanskje man kunne lagt nøkkelen i en metallboks eller noe, for å svekke signalene?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bjerknez - Blir det sykkelbytte snart mon tro...?

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 12 okt 2018, 10:56 Står man 5-10 meter unna sykkelen og den kan startes av andre så er jo egentlig dette systemet ganske ubrukelig. Ser for meg et scenario hvor sykkelen står på utsiden av hytteveggen og du sover rett på innsiden. Altså la oss si maks 2 meter unna....

Kanskje man kunne lagt nøkkelen i en metallboks eller noe, for å svekke signalene?
Som allerede nevnt, jeg vet ikke hvor langt unna nøkkelen kan være for å få startet sykkelen annet enn at jeg, i mitt tilfelle, var ca. 10 unna. Og da er det selvfølgelig naturlig å forvente at man ikke får startet.

Men igjen, jeg skal få sjekket rekkevidden sjekket senere i dag.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Bjerknez - Blir det sykkelbytte snart mon tro...?

Legg inn av xyvind »

Står jo at man kan deaktivere keyless-funksjonen med et knappetrykk. Så hvis man er på tur, sover ved siden av sykkelen e.l. så skrur man det vel bare av før man skrur av tenningen? Regner med nøkkelen må være temmelig nærme uansett.

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 779
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Sted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: Bjerknez - Blir det sykkelbytte snart mon tro...?

Legg inn av Fsva »

Rekkevidden på den trådløse nøkkelen er på ca. 1m og om batteriet er tomt kan man sette nøkkelen i et spor på venstre side av sykkelen, ved salen. :thumleft
https://images.triumphmotorcycles.co.uk ... f?la=en-us
The smart key must be within close
proximity (one metre/three feet) of the
system sensor, which is located in the
centre of the motorcycle under the rider’s
seat. If the smart key is out of
range of the system sensor then it will
be unresponsive and the keyless ignition
cannot be activated.
If the smart key battery is flat, then use
the smart key in the standard key operation
method.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Blir det sykkelbytte snart mon tro...?

Legg inn av Bjerknez »

Se der ja :)

Hadde man tenkt på samt giddet og sett i manualen så hadde man jo funnet ut av det :redface

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Blir det sykkelbytte snart mon tro...?

Legg inn av FredrikE24 »

De fleste produsentene tenker nok på det meste! På BMW er imidlertid plasseringen av transponderen til selve nøkkelbrikken(hvis keyless ikke funker) hemmelig/ulik på syklene som selges.
Prøvde å finne den på en kollegas R1200RT i sommer for å prøve det ut. Brukte litt over en time :P

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Blir det sykkelbytte snart mon tro...?

Legg inn av Bjerknez »

Men det sikreste hadde nok kanskje vert øyescanning og fingeravtrykk. Lurer på hvem som er først ut med dette. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Blir det sykkelbytte snart mon tro...?

Legg inn av Bjerknez »

En kvinneaktivist gikk til likestillingsombudet for å klage på at det bare var menn som fikk norske byer oppkalt etter seg. Som feks. KRISTIANsand, TRONDheim, FREDRIKstad etc. Det kan jeg ikke være enig med deg i sa ombudet, vi har da FETTsund, HØNEfoss og KLØFTA...

overlay
Innlegg: 333
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Sted: Fredrikstad

Re: Bjerknez - Blir det sykkelbytte snart mon tro...?

Legg inn av overlay »

Bjerknez skrev: 13 okt 2018, 05:04 Men det sikreste hadde nok kanskje vert øyescanning og fingeravtrykk. Lurer på hvem som er først ut med dette. :)
De begynte med fingeravtrykk som verifisering for bankkort i Brasil. De sluttet fort med det når kundene ikke bare ble ranet, men også fikk lemmer fjernet sånn til info :roll

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Bjerknez - Blir det sykkelbytte snart mon tro...?

Legg inn av Rune75 »

Bjerknez skrev: 13 okt 2018, 05:04 Men det sikreste hadde nok kanskje vert øyescanning og fingeravtrykk. Lurer på hvem som er først ut med dette. :)
Evt et "scent control system" i salen :-)å

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Blir det sykkelbytte snart mon tro...?

Legg inn av Bjerknez »

overlay skrev: 13 okt 2018, 11:05
Bjerknez skrev: 13 okt 2018, 05:04 Men det sikreste hadde nok kanskje vert øyescanning og fingeravtrykk. Lurer på hvem som er først ut med dette. :)
De begynte med fingeravtrykk som verifisering for bankkort i Brasil. De sluttet fort med det når kundene ikke bare ble ranet, men også fikk lemmer fjernet sånn til info :roll
Jeg tviler på at noen vil lemleste et menneske og i værste fall drepe for å stjele en motorsykkel. Sjansen for å bli tatt blir alt for stor. Poenget er jo at dem skal komme seg unna med motorsykkelen for så og tjene penger på dette. Lemlester dem mennesker så tror jeg nok dem får problemer med å lykkes.

Man må liksom sette inntjeningen opp mot straffen man får her. Noe jeg tror de fleste kriminelle er gode til.

iPhone har jo også øyescanner og annsiktsscanner. Kapper dem av hode også tror du?

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Bjerknez - Blir det sykkelbytte snart mon tro...?

Legg inn av Sakkle »

Bjerknez skrev: 13 okt 2018, 11:59
overlay skrev: 13 okt 2018, 11:05
Bjerknez skrev: 13 okt 2018, 05:04 Men det sikreste hadde nok kanskje vert øyescanning og fingeravtrykk. Lurer på hvem som er først ut med dette. :)
De begynte med fingeravtrykk som verifisering for bankkort i Brasil. De sluttet fort med det når kundene ikke bare ble ranet, men også fikk lemmer fjernet sånn til info :roll
Jeg tviler på at noen vil lemleste et menneske og i værste fall drepe for å stjele en motorsykkel. Sjansen for å bli tatt blir alt for stor. Poenget er jo at dem skal komme seg unna med motorsykkelen for så og tjene penger på dette. Lemlester dem mennesker så tror jeg nok dem får problemer med å lykkes.

Man må liksom sette inntjeningen opp mot straffen man får her. Noe jeg tror de fleste kriminelle er gode til.

iPhone har jo også øyescanner og annsiktsscanner. Kapper dem av hode også tror du?
Jeg kan ikke finne noe på nett som bekrefter historien til Overlay, noe som tyder på at det kanskje ikke er sant. Men at det finnes steder i verden (områder i sør- og mellom-Amerika f.eks.) der kriminaliteten er ekstremt brutal er ikke noen myte. Å tro at ingen vil drepe noen for å stjele en motorsykkel tror jeg er ganske naivt.

Nå vil jeg uansett si at å implementere f.eks. fingeravtrykk- eller øye-kontroll på en MC er veldig dårlig gjennomtenkt. Se for seg å prøve å få øyet lina opp med leseren men hjelm på, og at du må ta av hanskene får å starte sykkelen med fingeren for så å ta de på igjen. Hva om du kveler sykkelen? Må du da scanne finger og/eller øye på nytt? Nei takk. Teknologi kan være fint, men det enkle er veldig ofte det beste etter min mening.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Blir det sykkelbytte snart mon tro...?

Legg inn av Bjerknez »

Sakkle skrev: 13 okt 2018, 15:26
Bjerknez skrev: 13 okt 2018, 11:59
overlay skrev: 13 okt 2018, 11:05
Bjerknez skrev: 13 okt 2018, 05:04 Men det sikreste hadde nok kanskje vert øyescanning og fingeravtrykk. Lurer på hvem som er først ut med dette. :)
De begynte med fingeravtrykk som verifisering for bankkort i Brasil. De sluttet fort med det når kundene ikke bare ble ranet, men også fikk lemmer fjernet sånn til info :roll
Jeg tviler på at noen vil lemleste et menneske og i værste fall drepe for å stjele en motorsykkel. Sjansen for å bli tatt blir alt for stor. Poenget er jo at dem skal komme seg unna med motorsykkelen for så og tjene penger på dette. Lemlester dem mennesker så tror jeg nok dem får problemer med å lykkes.

Man må liksom sette inntjeningen opp mot straffen man får her. Noe jeg tror de fleste kriminelle er gode til.

iPhone har jo også øyescanner og annsiktsscanner. Kapper dem av hode også tror du?
Jeg kan ikke finne noe på nett som bekrefter historien til Overlay, noe som tyder på at det kanskje ikke er sant. Men at det finnes steder i verden (områder i sør- og mellom-Amerika f.eks.) der kriminaliteten er ekstremt brutal er ikke noen myte. Å tro at ingen vil drepe noen for å stjele en motorsykkel tror jeg er ganske naivt.

Nå vil jeg uansett si at å implementere f.eks. fingeravtrykk- eller øye-kontroll på en MC er veldig dårlig gjennomtenkt. Se for seg å prøve å få øyet lina opp med leseren men hjelm på, og at du må ta av hanskene får å starte sykkelen med fingeren for så å ta de på igjen. Hva om du kveler sykkelen? Må du da scanne finger og/eller øye på nytt? Nei takk. Teknologi kan være fint, men det enkle er veldig ofte det beste etter min mening.
Man vil alltid finne ytterkanter. Men jeg kan fint låse opp telefonen min med hjelmen på. Den leser både ansikt og iris. Displayet ser man jo på hele tiden uansett så det burde være en smal sak. Fordyrende, ja, men muligheten burde vert der.

Du vil alltid finne motstandere mot enhver teknologi. Men en dag skal du se at vi alle kjører elbiler og er lykkelige.

Å forby sikkerhetssystemer fordi tyvene ikke liker det blir i mitt hode beste fall rart.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Bjerknez - Blir det sykkelbytte snart mon tro...?

Legg inn av Sakkle »

Bjerknez skrev: 13 okt 2018, 15:55 Å forby sikkerhetssystemer fordi tyvene ikke liker det blir i mitt hode beste fall rart.
Jeg sa aldri det, da...

Om det fungerer og gir en positiv effekt eller gjør ting enklere, for all del kjør på. Men jeg har f.eks fingeravtrykkleser på min iPhone og er ikke spesielt happy med hvordan det fungerer. Koden funker hver eneste gang. Fingeravtrykket antar jeg fungerer... 70%? Det er et irritasjonsmoment. Nå er jeg tydeligvis ikke irritert nok til å slå det av da, så... :lol
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Blir det sykkelbytte snart mon tro...?

Legg inn av Bjerknez »

Sakkle skrev: 13 okt 2018, 15:59
Bjerknez skrev: 13 okt 2018, 15:55 Å forby sikkerhetssystemer fordi tyvene ikke liker det blir i mitt hode beste fall rart.
Jeg sa aldri det, da...

Om det fungerer og gir en positiv effekt eller gjør ting enklere, for all del kjør på. Men jeg har f.eks fingeravtrykkleser på min iPhone og er ikke spesielt happy med hvordan det fungerer. Koden funker hver eneste gang. Fingeravtrykket antar jeg fungerer... 70%? Det er et irritasjonsmoment. Nå er jeg tydeligvis ikke irritert nok til å slå det av da, så... :lol
Nei, men en lenger opp nevnte det :thumleft

Nå nevnte jeg vel øyescanning her? Det fungerer som bare det på iphone vertfall.

Svar