[Løst] MC jukser ved pådrag

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
overlay
Innlegg: 333
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Sted: Fredrikstad

Re: MC jukser ved pådrag

Legg inn av overlay »

JanH skrev: 12 okt 2018, 11:36 En bekjent nevnte faktisk at det kunne være olja.

Jeg bytta olje og filter i juli.
Bilrema 10w40 olje.Kan hende sykkelen ikke liker den typen??
Folk har jo delte meninger om olje derfra...

Har kjørt maks 200 mil etter bytte
Skal vell stå på flasken om det er for våtclutch?
Om oljen er beregnet for bil er det ikke sikkert at den er kompatibel med våtclutch

Står det JASO MA-2 noe sted?

JanH
Innlegg: 31
Registrert: 26 mai 2018, 20:06
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT 2019

Re: MC jukser ved pådrag

Legg inn av JanH »

Jeg kunne vel kanskje ha skrevet at det er MC racingolja... :-k

Sjekka i manualen hva Honda anbefaler, og deres olje er halv syntetisk olje(Pro Honda GN4).

Det er kampanje på Castrol Power1 halv synt og oljefilter på xlmoto, så jeg la inn en bestilling...

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC jukser ved pådrag

Legg inn av AJ »

JanH skrev: 12 okt 2018, 11:36 En bekjent nevnte faktisk at det kunne være olja.

Jeg bytta olje og filter i juli.
Bilrema 10w40 olje.Kan hende sykkelen ikke liker den typen??
Folk har jo delte meninger om olje derfra...

Har kjørt maks 200 mil etter bytte
Jeg har aldri brukt Biltemaolje, så hvordan den evt. virker inn på clutchens virkemåte vet jeg ingenting om.
Motul og Motorex er de jeg har brukt på de MC'ene jeg har hatt med våtclutch. Og disse oljene er det ingenting å utsette på, er min erfaring.
På Moto Guzzi'en derimot, brukte jeg ENI Agip 10w60 Sport bilolje siden Guzzimotoren har tørrclutch lik den biler har.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: MC jukser ved pådrag

Legg inn av FredrikE24 »

Slipper clutchen, så vil du få en voldsom sluring og økt turtall uten noe drag.
Jeg tror ikke du har noe clutchslipp.

Tapp ut gammel bensin, fyll på 3-4 liter og fyr opp igjen. Blir den ganske mye friskere, så tar du med deg kanna på tur og kjører sykkelen tom et par ganger, så får du ut alt vannet om det er vann som er problemet.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: MC jukser ved pådrag

Legg inn av gsx750_80 »

AJ skrev: 12 okt 2018, 13:06
JanH skrev: 12 okt 2018, 11:36 En bekjent nevnte faktisk at det kunne være olja.

Jeg bytta olje og filter i juli.
Bilrema 10w40 olje.Kan hende sykkelen ikke liker den typen??
Folk har jo delte meninger om olje derfra...

Har kjørt maks 200 mil etter bytte
Jeg har aldri brukt Biltemaolje, så hvordan den evt. virker inn på clutchens virkemåte vet jeg ingenting om.
Motul og Motorex er de jeg har brukt på de MC'ene jeg har hatt med våtclutch. Og disse oljene er det ingenting å utsette på, er min erfaring.
På Moto Guzzi'en derimot, brukte jeg ENI Agip 10w60 Sport bilolje siden Guzzimotoren har tørrclutch lik den biler har.
Fylte semisyntetisk olje på en Honda CB 900, og registrerte like etterpå sluring på clutch. Turtallet økte ved 5-6000 Omdr./min., uten at hastigheten økte tilsvarende. Trenger ikke å ha vært grunnet oljen, men den er sterkt mistenkt.. Antar oljen var helt fin, men at den ikke passet sykkelen.
mvh

-gsx750_80

JanH
Innlegg: 31
Registrert: 26 mai 2018, 20:06
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT 2019

Re: MC jukser ved pådrag

Legg inn av JanH »

Har nå prøvd å kjøre sykkelen tom, og byttet olje uten at det hjalp stort...

Hadde en avtale utenbys idag, og tok like gjerne turen innom Grårud i Sarpsborg.
Etter å ha forklart symptomene, var de ganske sikre på det var tett forgasser.
Regner med å sette den hos de allerede denne uka, da de mente det kunne bli litt hektisk der inne til våren...

JanH
Innlegg: 31
Registrert: 26 mai 2018, 20:06
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT 2019

Re: MC jukser ved pådrag

Legg inn av JanH »

Kan nesten konkludere med at det ikke er tette forgassere.
Så et par youtube videoer, leste litt i manualen, og rensa de selv...
Var helt strøkne inni, men gikk uansett over dysene med rensespray og trykkluft
Helt likt seg,,, :(

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: MC jukser ved pådrag

Legg inn av niko »

Jeg drister meg til med et forslag. Jeg hadde ei gammal merce med lignende symptomer. Viste seg å være en råtten pakning i forgasseren som sugde bitte lite grann falsk luft. Tok laaaaaaaang tid å finne ut.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: MC jukser ved pådrag

Legg inn av FredrikE24 »

Høres ut som det var en gammal 123-Benz med en lunefull Stromberg-gasser du hadde der :knegg

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: MC jukser ved pådrag

Legg inn av niko »

FredrikE24 skrev: 26 okt 2018, 22:15 Høres ut som det var en gammal 123-Benz med en lunefull Stromberg-gasser du hadde der :knegg
250 T rekkesekser. Rusta i filler, men en herlig motor. Var stort sett snill, men dyr i drift og latterlig dårlig på vinterføre :-)

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: MC jukser ved pådrag

Legg inn av Kjellrf »

Har hatt litt problem med Biltema 10w40, slura endel på clutsjen og girkassa blei tung å gire.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

ZZR-Erling

Re: MC jukser ved pådrag

Legg inn av ZZR-Erling »

Er vel gått over i en gjettekonkuranse nå :scratch
Jeg tipper dette er et elektrisk ptoblem, plugghette, coil eller pluggledning.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: MC jukser ved pådrag

Legg inn av ejs »

Brukte Biltema sin MC olje flere år i Kawasaki 750turbo. :thumleft
If it ain't broke, I'll break it.

JanH
Innlegg: 31
Registrert: 26 mai 2018, 20:06
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT 2019

Re: MC jukser ved pådrag

Legg inn av JanH »

Har nå fått testet endel på det elektriske

Stator, likeretter og pickup coil ser ut til å være innenfor spec iflg verkstedmanualen

Det jeg sliter med er coilene.
Iflg manualen skal jeg på primærsiden måle batterispenningen når motoren står stille, tenning på.Her får jeg 0V på begge

Når motoren går rundt (enten via starter eller bensindrift) skal det måles minst 100V på primærsiden
På coilen nederst har jeg bare klart å målt 76V, men den øverste topper på 190V+
Iflg feilsøkingsskjemaet peker dette mot defekt tenningsmodul (den koster jo såklart skjorta...)
Hovedkriteriet på feilsøkingsskjemaet er ingen gnist på noen av pluggene, så det er rart om det er tenningsmodulen...!?!?

Har testet slik som han her :
https://www.youtube.com/watch?v=4C-iRpt4DYQ

Har dog lavere motstand på begge coilene (2.4ohm, det står ikke noe om motstand i manualen), og spenningen klatrer ikke sakte opp slik som på videon
Bruker også en Fluke som klarer å måle toppunkter ned til 250 mikrosek, så jeg trur ikke det er målefeil (eller brukerfeil :D )

2:

Fra batteriet er fulladet, klarer jeg bare 4-5 "tørrstarter" a 2-3 sekunder før batteri er flatt.
Det er et 6ah gel batteri fra bilrema (uviss årgang)
Har blitt helt utladet minst en gang som jeg vet om.
Kan jeg anse batteriet som defekt?

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: MC jukser ved pådrag

Legg inn av Rune75 »

Ja batteriet er definitivt defekt.

Svar