Sjekkliste for vinterlagring

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
MCTS
Innlegg: 27
Registrert: 18 jan 2018, 10:20
Motorsykkelen din: Yamaha Mt 07 2018

Sjekkliste for vinterlagring

Legg inn av MCTS »

God kveld godtfolk!

Det nærmer seg vinter og min første mc-sesong er snart over. Gleder meg allerede til neste sesong og vil sørge for at sykkelen får riktig vedlikehold og lagring før neste sesong. Min MT 07 (2018) skal stå varmt og tørt, ca 15 grader gjennom hele året. Har kjøpt mc-stativ og presenning, men etter et søk på nettet, skjønner jeg at det trengs litt mer enn så. Hvordan gjør dere sykkelen klar for vinter?

Jeg tenker jeg bestiller en pakke på XLmoto med det jeg trenger. alt av tips tas i mot med glede :)

Takk på forhånd! :D

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sjekkliste for vinterlagring

Legg inn av AJ »

Gratulerer med første vel gjennomførte MC-sesong :thumleft !
Og grattis med ny sykkel :) .

Med så gode lagringsforhold som du skriver om i innlegget ditt så ville ikke jeg bekymre meg for noe egentlig.
Det er bare å fylle opp tanken og glede seg til våren.
Kanskje vedlikeholdslade batteriet et par ganger i løpet av vinteren.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Sjekkliste for vinterlagring

Legg inn av Sakkle »

Er ny av året selv og etter å ha spurt litt rundt begynner jeg å forstå at her vil du få like mange forskjellige svar som folk du spør... :P

Min kommer til å stå i en garasje uten oppvarming, så velger å bytte olje, vaske sykkelen skikkelig, fylle opp med bensin og parkere på depotstøtter og dekke til sykkelen. Jeg har kjøpt batterilader også men ikke bestemt meg for om jeg tar ut batteriet eller ikke ennå. Det sitter litt klønete til på min sykkel, under tanken, men hadde problemer i batteriet i våres så mulig jeg tar det ut.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Bosted: Oslo

Re: Sjekkliste for vinterlagring

Legg inn av niko »

Sakkle skrev: 16 okt 2018, 03:45 Er ny av året selv og etter å ha spurt litt rundt begynner jeg å forstå at her vil du få like mange forskjellige svar som folk du spør... :P

Min kommer til å stå i en garasje uten oppvarming, så velger å bytte olje, vaske sykkelen skikkelig, fylle opp med bensin og parkere på depotstøtter og dekke til sykkelen. Jeg har kjøpt batterilader også men ikke bestemt meg for om jeg tar ut batteriet eller ikke ennå. Det sitter litt klønete til på min sykkel, under tanken, men hadde problemer i batteriet i våres så mulig jeg tar det ut.
Jeg har montert hurtigkobling for lader. Litt mikk å få det til, men tror det er verdt strevet. (Har også batteri under tanken)

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Bosted: Ski

Re: Sjekkliste for vinterlagring

Legg inn av Stian87 »

Det er ikke noe å stresse med, vask sykkelen fyll opp tanken og sleng på et laken.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24632
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sjekkliste for vinterlagring

Legg inn av Bjerknez »

Stian87 skrev: 16 okt 2018, 08:44 Det er ikke noe å stresse med, vask sykkelen fyll opp tanken og sleng på et laken.
Enig.

Jeg er jo en liten detailing freak selv, men dette stresser jeg ikke med. Vi snakker motorsykkel som om det skulle være verdens skjøreste gjenstand. Jeg setter min i tørr, (men kald) garasje. Full tank og slenger et pledd over. Vasker den skikkelig og smører kjede etc. før jeg setter den bort. Kjører en vedlikeholdsladning sporadisk gjennom vinteren. Thats it. :thumleft

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Bosted: Ski

Re: Sjekkliste for vinterlagring

Legg inn av Stian87 »

Bjerknez skrev: 16 okt 2018, 09:37
Stian87 skrev: 16 okt 2018, 08:44 Det er ikke noe å stresse med, vask sykkelen fyll opp tanken og sleng på et laken.
Enig.

Jeg er jo en liten detailing freak selv, men dette stresser jeg ikke med. Vi snakker motorsykkel som om det skulle være verdens skjøreste gjenstand. Jeg setter min i tørr, (men kald) garasje. Full tank og slenger et pledd over. Vasker den skikkelig og smører kjede etc. før jeg setter den bort. Kjører en vedlikeholdsladning sporadisk gjennom vinteren. Thats it. :thumleft
Helt enig med Bjerknez. Bortsett fra at jeg stort sett ikke vedlikeholdslader heller. Depotstøtte kan jeg heller ikke se at det er behov for.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Sjekkliste for vinterlagring

Legg inn av mekkern »

Vask sykkelen, kjør en kort tur etterpå slik at sykkelen tørker i alle deler/eksosanlegg.
dette gjør også at demperbena får tilbake en liten oljefilm og hindrer at de kan sette seg over vinteren(og begynner å lekke neste sesong)

Fyll tanken med bensin(helst 98 oktan da den inneholder mindre etanol som tiltrekker seg vann fra lufta)

Ta ut nøkkelen og vent til rundt nyttår og lad batteriet.(eller ta ut batteriet og oppbevar det kjølig)
På våren setter du inn nøkkelen og kjører fornøyd avgårde.

Dette holder.
men som tillegg er nettet fullt av mystiske ritualer hvis en ønsker.. :lol
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 711
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Sjekkliste for vinterlagring

Legg inn av KåreDump »

mekkern skrev: 16 okt 2018, 10:09 ...men som tillegg er nettet fullt av mystiske ritualer hvis en ønsker.. :lol
Ja, det er sant!! Utrolig mye hysteri rundt dette med vinterlagring.
Jeg parkerer som regel bilen min i april, den står ute med vinterdekka på til jeg har bruk for den igjen på senhøsten.
Hvorfor skal ikke en MC som står tørt og varmt innendørs tåle å stå like lenge?

Vinteren er en fin tid for å ta grundig vask og service på sykkel, thats it! Man trenger ikke noen mirakelkur for å lagre en sykkel et par måneder!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Sjekkliste for vinterlagring

Legg inn av Sakkle »

KåreDump skrev: 16 okt 2018, 10:36 Vinteren er en fin tid for å ta grundig vask og service på sykkel, thats it! Man trenger ikke noen mirakelkur for å lagre en sykkel et par måneder!
Mirakelkur og mirakelkur... det er definitivt noen som går all in. Men jeg tenker at å få unnagjort noen småting, som oljeskift, kjedesmøring osv. når det uansett er på tide kan være greit.

Det er vel heller ikke alle sykler som blir stående spesielt varmt. Noen har sikkert ikke en gang plass innendørs.
EDIT: Jeg ser OP nevner at den blir stående i 15 grader.

Hører også mange meninger om batterier. Jeg har ikke mye greie på dette, men vet at i fjor vinter gjorde jeg ikke noe og da døde batteriet over vinteren. I år kommer jeg til å vedlikeholdslade så får vi se om det går bedre.

Mulig depotstøtter ikke er nødvendig, men jeg har nå depotstøtter liggende og da kan jeg likså godt bruke dem.
Sist redigert av Sakkle den 16 okt 2018, 12:42, redigert 1 gang totalt.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

MCTS
Innlegg: 27
Registrert: 18 jan 2018, 10:20
Motorsykkelen din: Yamaha Mt 07 2018

Re: Sjekkliste for vinterlagring

Legg inn av MCTS »

Takk for mange gode innspill!

Da blir det full tank, vask og smøring og noe vedlikeholds-lading sporadisk.

Jeg har vedlikeholds-lade tilkobling på sykkelen men ingen strøm så må uansett ta med batteriet opp. skjønner jeg det rett bør den stå kaldt og ikke varmt som innendørs?
har dere tips til noen batterilader som er rimelig og enkel å bruke?

ingen tvil om at man finner mye rart på internett. Takk gud for at dere finnes :D :D

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Sjekkliste for vinterlagring

Legg inn av Sakkle »

MCTS skrev: 16 okt 2018, 12:05 Jeg har vedlikeholds-lade tilkobling på sykkelen men ingen strøm så må uansett ta med batteriet opp. skjønner jeg det rett bør den stå kaldt og ikke varmt som innendørs?
har dere tips til noen batterilader som er rimelig og enkel å bruke?
Jeg kjøpte denne. Hørt at den skal fungere bra og prisen var ikke ille.

Når det gjelder temperatur har jeg hørt begge deler. De meste av info jeg finner på nett nå anbefaler at batteriet oppbevares innendørs i 15-20 grader. Jeg vet bestefar hadde batterier i kjøleskapet, men det tror jeg var noe man drev med før i tida da kjøpebatterier (AA osv.) ikke var like holdbare som de er nå.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Bosted: Ski

Re: Sjekkliste for vinterlagring

Legg inn av Stian87 »

Liten ønskereprise av denne, husker ikke hvem som skrev den.

2 alternativer for vinterlagring av MC:

ALLE mc'er bør henges opp ned fra taket hver vinter, og helst også mellom hver kjøretur om sommeren. Det skal være spansk fjelluft i dekkene og bensinen skal blandes med extra virgin olivenolje.
Motorolje skal erstattes med rapsolje fra Peru, og bremsevæske bør kokes en gang i måneden og derimellom lagres nedfrosset i bittesmå glassflasker med ekte gummikork fra afrikanske gummipalmer.
All betong i 12 km. radius bør fjernes eller overmales med 4 strøk golvmaling.
Batteriet skal oppbevares hengende på skrå på loftet, langt unna betong og opphengt i ikke-ledende gummi-lisser som skal smøres med kinesisk batterisyre av verste sort. Annenhver dag skal batteriet ristes, bankes og snus opp ned. Ved juletider skal det passes på av en innleid fjøsnisse som ikke må kortslutte batteriet.
Alle lyspærer demonteres, poleres og oppbevares i dypfryst tilstand, sammen med nyplukkede blåbær med høyt innhold av antioksidanter. Fryseren må ikke stå på betong, og her holder det ikke å jukse med gummilapper under fryserbeina!!!
Hjelm og annet kjøreutstyr bør kokes og deretter fryses ned. På våren skal utstyret kokes på nytt.

Eller;

Kjøre sykkelen inn i garasjen, parkere, skru av tenningen og ta seg en kald pils mens man venter på våren.
Til våren triller man sykkelen ut, vurderer om den bør vaskes, evt skifter olje og filter, starter opp og kjører avgårde med et digert glis.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 308
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Bosted: Malvik

Re: Sjekkliste for vinterlagring

Legg inn av Ronning »

Hahaha, batteriet passes av innleid fjøsnisse rundt juletider.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Bosted: Oslo

Re: Sjekkliste for vinterlagring

Legg inn av Dansekris »

Tar du ikke ut batteriet eller har planer om å lade det litt innimellom vil det måtte byttes raskere. Det kan vi vel alle være enige om?

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Sjekkliste for vinterlagring

Legg inn av Sakkle »

Stian87 skrev: 16 okt 2018, 12:33 Til våren triller man sykkelen ut, vurderer om den bør vaskes, evt skifter olje og filter, starter opp og kjører avgårde med et digert glis.
Er det noen spes grunn for å ikke vaske og skifte olje før man setter den bort? Så er ALT klart til våren og man slipper gjøre noe som helst før man tar seg en tur...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 308
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Bosted: Malvik

Re: Sjekkliste for vinterlagring

Legg inn av Ronning »

Hahaha, batteriet passes av innleid fjøsnisse rundt juletider.
Nesten like ille som i motorsyklistenes facebookgruppe det der.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Sjekkliste for vinterlagring

Legg inn av Sakkle »

Mye nyttig info i denne videoen, så kan du jo velge selv hva du synes gir mening og ikke... Det ligger masse videoer på Youtube som omhandler dette temaet. Noen tar nok litt hardt i og noen mener du ikke trenger gjøre noe som helst. Som med mange andre ting ligger vel sannheten kanskje et sted midt i mellom...

Og så skal man jo ikke se bort ifra at det varierer litt alt etter hva slags sykkel du har, hvor gammel den er og hvor den kommer til å stå i vinter.

2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24632
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sjekkliste for vinterlagring

Legg inn av Bjerknez »

Dette er egentlig ganske selvforklarende og lite avansert. Man trenger ikke å google youtube videoer, heise opp sykkelen, surre den i silke etc. Vi snakker om en motorsykkel her.

Fyll opp tanken, gjør den rein, smør kjedet og ta en vedlikeholdslading eller to i løpet av vinteren. Sleng over et laken eller noe så er du good to go. :vs

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Sjekkliste for vinterlagring

Legg inn av Sakkle »

Bjerknez skrev: 16 okt 2018, 13:55 Dette er egentlig ganske selvforklarende og lite avansert. Man trenger ikke å google youtube videoer, heise opp sykkelen, surre den i silke etc. Vi snakker om en motorsykkel her.
Tja... Kjøpte min første sykkel for ca. ett år siden. På den tiden har jeg byttet batteri, etellerannet-coil og bensinpumpe. Av den grunn gjør jeg heller litt for mye, nå før vinteren setter inn, enn litt for lite. Og INGENTING er selvforklarende for folk som meg, som ikke kan noe om motor.

Jeg skal absolutt ikke påberope meg noen dyptgående erfaring her, men jeg ser ikke at det kan skade å være litt grundig.
Bjerknez skrev: 16 okt 2018, 13:55 Fyll opp tanken, gjør den rein, smør kjedet og ta en vedlikeholdslading eller to i løpet av vinteren. Sleng over et laken eller noe så er du good to go. :vs
Ja, jeg er enig i at dette nok holder for mange. Kanskje alle...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24632
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sjekkliste for vinterlagring

Legg inn av Bjerknez »

Hadde jeg fått motorhavari av å lagre sykkelen i tørr (men kald) garasje gjennom en vanlig Norsk vinter så hadde jeg vurdert sykkelbytte for å si det pent. Altså hvis tanken var full og vedlikeholdslading blir gjort.

Jeg skal love deg at du ikke er alene om å kunne lite om motorer, men allikevel er det en del ting som jeg mener er ganske selvforklarende. At eldre sykler kan få større problemer vedrørende vinterlagring kan dog godt hende, men hvis en nyere sykkel måtte på verksted etter en vinterdvale så hadde jeg definitivt vurdert bytte av sykkel.

Jeg har rukket å eid fire sykler siden 2014 og alle syklene bortsett fra Street Triplen jeg hadde sto ute i kald men tørr garasje. Tre av dem uten vedlikeholdslading også. Gikk helt utmerket. :)

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Bosted: Ski

Re: Sjekkliste for vinterlagring

Legg inn av Stian87 »

Alder på sykkelen har nok en del å si. Eldre sykler har sikkert behov for mer vedlikehold enn nyere. Akkuratt som jeg kan se for meg at eldre batterier kan ha større problemer om de ikke lades enn nyere.

Jeg har aldri vedlikeholdsladet batteriet på noen av mine sykler, og jeg har aldri hatt problemer med det. Nå er ikke jeg noen batteriekspert, men ut fra det jeg har forstått skal ikke batterier tømmes med mindre det er noe som tar strøm fra dem. Her finnes det ekstremt mye tullete myter også, at betonggulv leder strøm gjennom støtten og bort fra batteriet. Jeg har også hørt bilselgere som i fullt alvor har ment at lysrørene i butikken tapper bilene for batteri. Det er en helt sinnsyk påstand spør du meg. Det er kjemi og fysikk, ikke spøkelser :knegg
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Sjekkliste for vinterlagring

Legg inn av Sakkle »

Stian87 skrev: 16 okt 2018, 15:06 Nå er ikke jeg noen batteriekspert, men ut fra det jeg har forstått skal ikke batterier tømmes med mindre det er noe som tar strøm fra dem.
De fleste batterityper lader seg ut over tid. Dette er ikke noen myte. Hvor fort de lader seg ut varierer veldig med batteritype, temperatur osv. Et kjapt google søk forteller meg at "self-discharge rate" på gel batterier stort sett 3-5% pr. måned. Da skal det jo ta rimelig lang tid før det er tomt om det ble parkert med ok mengde strøm. Men det går likevel til helvete innimellom... Skjønn det den som kan.

Ser også at det er noe som heter sulfatering som kan ødelegge batteriet. Dette aner jeg, for å være helt ærlig, ikke hva er... :scratch
Sist redigert av Sakkle den 16 okt 2018, 16:40, redigert 1 gang totalt.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24632
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sjekkliste for vinterlagring

Legg inn av Bjerknez »

At batteriet lader seg ut etter en vinter er jeg helt sikker på. Det har skjedd meg vertfall en gang. Det vil si at kjellv reddet meg fra å bli strømlaus ved at han ladet sykkelen min i Molde. Hadde han ikke gjort det så hadde jeg muligens fått problemer med å starte den.

Men alt man trenger er en vedlikeholdslader. Det er vel det eneste jeg mener man bør koble til i løpet av vinteren. Ellers så tror jeg resten er biff. Full tank, ren sykkel og et pledd over for å beskytte mot støv etc. Ikke noe hokus pokus :)

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Bosted: Oslo

Re: Sjekkliste for vinterlagring

Legg inn av Dansekris »

Skjedd meg også.

Da jeg skulle hente GSen hos selger i våres fikk han ikke start og måtte kjøpe et nytt batteri fordi det hadde stått i ulada gjennom vinteren. Har også opplevd flatt batteri på en bil som ble brukt lite en vinter.

Svar