Lage db-killer

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Lage db-killer

Legg inn av Jompa »

Jeg har en plan om å lage egne innsatser eller db-killere som det heter på nynorsk til sykkelen min.
HD med 4" V&H slip-on.
Begge rørene har hatt innsatser som er ødelagt av rust, så jeg har pr i dag omtrent raka rør.
Dvs, endestykkene er fremdeles hele og i orden, med rester av gitter som det sansynligvis har vært surret vatt rundt.
Mye lyd, og den dype lyden kan jeg gjerne beholde.
Den skarpe smellinga når gassen lukkes og ved motorbremsing kan jeg godt være uten.

Planen er denne.
Jeg tar et rør som er Ø 60 og ca 150 mm langt, borer så mange hull i røret at hullene til sammen har minst like stort areal som utløpet på endestykkene. Altså minst 2826 mm2. Svesiser et lokk innerst på røret sånn at all eksosen må passere gjennom de små hullene.

Noen som har kunnskap og erfaring med å bygge db-killere ?
Eller kan linke til er nettsted ?
Vil helst ikke ha linker til Youtube med folk som bruker halve tida på å snakke om seg selv eller hvilke verktøy de foretrekker.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Lage db-killer

Legg inn av AJ »

Som et alternativ til å lage selv kan kanskje eBay være løsningen?
Søk på "Harley-Davidson db killers" ga flere svar, men om de er relevante i ditt tilfelle vet jeg ikke...

Det er også mulig å få tak i billige ikke-merke spesifikke DB killers fra China og Hong Kong...:

https://www.ebay.com/itm/Universal-Moto ... :0&vxp=mtr

https://www.ebay.com/itm/Silver-Motorcy ... :0&vxp=mtr
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Lage db-killer

Legg inn av Juicebox »

Har ikke noe erfaring, men vet at hd motorene produserer kraftige trykk enn feks japsermotorer. Om det blir for tett, kan enten potta "eksplodere" eller hjemmesveisa dbkillern skytes bakover. Kanskje tilogmed toppene kan ta skade av det?

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Lage db-killer

Legg inn av KåreDump »

Juicebox skrev: 18 okt 2018, 22:46 Har ikke noe erfaring, men vet at hd motorene produserer kraftige trykk enn feks japsermotorer. Om det blir for tett, kan enten potta "eksplodere" eller hjemmesveisa dbkillern skytes bakover. Kanskje tilogmed toppene kan ta skade av det?
Tror det er et generelt problem for V-twin... har en kompis med VTR, og den spytter til stadighet ut dB-killerne! :lol
Jompa skrev: 18 okt 2018, 20:48 Vil helst ikke ha linker til Youtube med folk som bruker halve tida på å snakke om seg selv eller hvilke verktøy de foretrekker.
Kjenner meg igjen i den!
Steike det er mange amerikanere som liker lyden av sin egen stemme og videoer som kunne ha vært informative og fine om de var fem minutter lange varer gjerne en god halvtime!!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Lage db-killer

Legg inn av cannon »

Har ingen erfaring med å lage slike selv, men løsningen du beskriver er jo slik som en del DB-killere er bygget opp. Jeg har sett flere lignende løsninger ifbm racing når en sykkel støyer over grensen.
Du kan jo begynne med en lavere antall hull og bore opp flere hvis du føler behov. Lurt å prøve seg fram litt:)
De originale endestykkene i pottene på min CX500 er bygget opp akkurat sånn som du beskriver.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Lage db-killer

Legg inn av mekkern »

"DB-Killere" er dårlige lyddempere med tanke på ytelse-det er rett og slett en blokkering av deler av flow,
-effektive på støy men ellers bare dritt.

De du trenger på "puls- snekka" di er effektiv lyddemping men opprettholde mest mulig flow slik at du beholder effekten og ikke smelter den luftkjølte moteren din.volum er stikkordet-men et søppelspann som demper er jo uaktuelt regner jeg med...

Hvor stort volum har du til rådighet inni pottene?
hva får du puttet inn av diameter og lengde? og hva er innerdiameter på eksosrøret inn til demperne?

når du har disse målene kan vi designe en demper som vil funke brukbart på støy/flow.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Lage db-killer

Legg inn av Jompa »

Nå begynner vi å snakke, ja.
Sykkelen har ikke mer effekt enn den må ha, så demping uten effekttap er musikk i mine ører.

Pottene er cylindriske, 100mm i diameter og omtrent 50 cm lange, pluss 10 cm lang kon fremst mot rørene som er 40mm (42 utvendig).
Fra endestykket, som har 600mm åpning er det 10 cm frem til restene av "deleveggen" som er rustet omtrent helt bort.

Her er bilde av endestykke og rester av nettingen som var innenfor, 10 cm lang. Regner med at det har vært pakket vatt rundt nettingen.
endestykket er ellers i god stand, litt rust ellers ok.
DSCF4433.JPG


Og sånn ser pottene ut, V&H, volum nesten 5 liter med kryssforbindelse mellom rørene. Motoren er 1450 ccm.
DSCF4434.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Lage db-killer

Legg inn av cannon »

Med dette utgangspunktet er evt dbkiller steg 2. Først må du reparere innmaten og pakke om pottene. Det vil trolig holde, uten at du begrenser gjennomstrømningen nevneverdig.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Lage db-killer

Legg inn av mekkern »

Fjærn restene av skilleveggen.
Handle inn et slikt rør som du kapper i 2, lar det gå i mot konusen forran og lager en overgang til ende-capen..eventuelt større passende diameter.Men husk at større diameter minsker plassen til stuffing.Pass på at demperøret står litt i spenn når du monterer endecap slik at røret ikke begynner å skramle.
https://www.demon-tweeks.com/no/custom- ... be-241897/

og fyller rundt med slikt:
https://www.demon-tweeks.com/no/acousta ... ng-328372/

Da begrenser du minimalt på flow og får en ren dyp lyd uten "ekko"...

Vil du ha mer lyd fyller du bare mindre stuffing.

sjappa det er henvist til er bare et eksempel.
Men har handlet der flere ganger uten problemer.
del leveransen ev i 2 ganger så slipper du antagligvis moms klareingstillegget fra posten.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Lage db-killer

Legg inn av mekkern »

Tror forresten du vil være fornøydmed å bruke 2-1/4 eller 2-1/2 diameter på silrøret. ;)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Lage db-killer

Legg inn av Jompa »

Ja, jeg hadde bestemt meg for 2 1/4.
Da blir det 2cm klaring mellom innerrøret og yttterrøret i pottene. Får også sveist fast rørene på plata som er skrudd fast i endestykket da Legger man vatten i flere lag ? Og surrer man den med tape for å få greiene på plass ?
Jeg sender bestillinga i morra.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Lage db-killer

Legg inn av mekkern »

Du finner fort ut hvor mye du får plass til. Ikke klem det for kompakt. Et par runder med maskeringsteip funker greit og smelter seg ikke fast,så når du eventuelt skal pakke de om så er det ikke masse klin.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Lage db-killer

Legg inn av Jompa »

Nå begynner det å skje noe.
I dag kom en enmeters pakke fra England med perforerte rør og dempervatt.
Måtte bestille to enmeters rør ettersom pottene er over en halv meter lange og rørene skal ligge an mot konen foran i pottene.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Lage db-killer

Legg inn av Jompa »

I går var det klart til å sette sammen greiene.
Jeg tok med endestykkene og nyinnkjøpte perforerte rør, som jeg hadde kappa ferdig kvelden før, og fikk sveist rør og endestykker sammen før jeg dro fra jobb.
20181109_201242_resized.jpg

Klart for å stikke demperne på plass.
De perforerte rørene går helt frem og ligger an mot konen frems i pottene. Jeg surra dempervatt hele veien frem, omtrent 3 runder og teipa med malerteip for å holde vatten på plass under montering. Regner med at teipen brenner opp etter hvert.

20181109_202744_resized.jpg

En liten time i garasjen om kvelden, så var eksospottene ferdig pakka, nypolerte og skrudd på plass.
Det ble en helt annen lyd, fremdeles kraftig, men den skarpe lyden er borte.
Jeg har en app på telefonen, som helt sikkert ikke måler rett lydnivå. Fikk uansett en reduksjon på ca 2,5 - 3 dB og er godt fornøyd med det.
Tusen takk til Mekkern for hjelpa :thumleft
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Lage db-killer

Legg inn av mekkern »

:D 3db reduksjon er bra det.håper det blir bra når du kjører også. :prf
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar