En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 770
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 07 BMW K1200 GT -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Sted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av Tore L »

Mye festlig lesing her folkens :)
Jeg er en av de som kjøpte meg en ny GS 2018 mod, og kom da fra en 06-1200 GT. Jeg kjører ikke på bane, heller ikke må jeg passere 200 km/t på landeveien, kjører stort sett i fartsgrensene + 20, og holder meg også stort sett til asfalterte veier med kun få unntak. AJ tok meg med på en svingom hva gjelder grusvei i sommer, og utenom det har det ikke blitt noe mere grus.
Til nå må jeg si meg veldig førnøyd meg GS'en, sitter meget bra, veldig komfortabelt å kjøre, suverene kjøreegenskaper har den også, og den er utrolig rask fra 0-130 for å holde meg innenfor + 20 grensen :) Har ingen problemer å kjøre forbi noen, trenger bare å vri på gassen i det giret du ligger i, så er du forbi :)
Er egentlig ikke så sikker på om GT'en med sine 152 Hk hadde så mye mere å komme med en GS' en sine 125Hk. GS'en har ca 40 kg mindre å dra på også i forhold til GT'en. Litt mere vær, vind og støy er det i forhold til GT'en, men jeg synes den egentlig er mye mere lett kjørt, og da spesielt med tanke på by kjøring, enkel å håndtere og lett å komme seg av og på. Så har det vell vært en utvikling siden 06 til 2018 også.
Jeg kaller den for et nebb dyr og da har jeg egentlig sakt hva jeg synes om utsendet til disse adventure syklene, pene sykler laget de KUN på 70 tallet, med noen få untakk opptil 90 tallet. :) Om det lages noen pene sykler i dag er jeg ikke sikker på, men alt dette handler egentlig om smak og hva en selv liker.
Så å komme med komentarer på at noen sykler er stygge, fæle og grusomme, kan en egetlig holde for seg selv.
Jeg har ikke kjøpt min GS, pga at jeg synes den er utrolig pen - da hadde jeg kjøpt meg en 73-kawazaki Z 900 A1 i stedet - men så var det med kjøreegenskaper igjen da :) Jeg har kjøpt den fordi jeg tror den vil dekke mine behov, noe jeg sikkert finner utav i løpet av noen sesonger.
Og hadde de vært så dårlige som noen her prøver å si, tror jeg ikke de hadde solgt i de mengder som de gjør i mange land. De tåler også å kjøres med i mange hundre tusen km, som flere andre sykkler også gjør. Muligens at de må ha et verksted besøk eller to mere en andre, men det betyr ikke at jeg lar være å kjøpe den sykkelen som jeg tror passer for meg og mitt behov.
Bare noen tanker fra en GS eier :)
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av Bjerknez »

Hvis du sikter til det JEG skrev så har jeg aldri sagt at GS er en "dårlig sykkel". Snarere tvert i mot. Jeg tror dette er et skikkelig flott "verktøy" på langturer. Jeg ser altså at veldig mange velger en GS, men samtidig klarer jeg ikke helt og bli forelsket i denne, eller noen annen adventure sykkel i den forstand.

Er DU fornøyd så er jo det hele poenget. Hva andre tenker om sykkelen jeg selv kjører bryr meg midt i ryggen. Jeg ser at andre muligens sliter litt mer med hva andre mener om sykkelen man selv eier. Slik er nok bare vi mennesker, men det hele koker uansett ned til at vi alle her inne har den samme hobbyen og vi liker alle og ferdes på to hjul. :)

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av TGR »

:) Siden jeg har tatt litt til motmæle i tråden her, til forsvar for GS, så er det sikkert noen som tenker at jeg kanskje er en litt småfornærmet GS-fantast :crazy:

Men sånn er det altså ikke. Jeg synes GS er en fenomenal sykkel, men er ikke religiøs av den grunn. Og så har jeg kjørt så mye GS at jeg faktisk har lyst på noe annet. Litt annen kjøreopplevelse.

Så om en time så sitter jeg i bilen på vei til Ål i Hallingdal for å sjekke ut en forhåpentligvis strøken K1200LT..... :crazy:

overlay
Innlegg: 333
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Sted: Fredrikstad

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av overlay »

KawaKjetil skrev: 21 okt 2018, 22:06 Hmm, har en VW Golf VI som overrasket meg med at den måtte få kirurgisk behandling for skifte av EGR ventil da den var bare 48000 km gammel. Kostet bare 22 lapper hos Møller.

Vet ihvertfall hva jeg ikke skal ha neste gang Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hadde samme problem på en BMW 1-serie. Det "kjekke" var at det alltid skjedde før reklamasjonen på den forrige reperasjonen hadde gått ut så kostet aldri noe :prf

Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 770
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 07 BMW K1200 GT -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Sted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av Tore L »

TGR skrev: 22 okt 2018, 07:22 :) Siden jeg har tatt litt til motmæle i tråden her, til forsvar for GS, så er det sikkert noen som tenker at jeg kanskje er en litt småfornærmet GS-fantast :crazy:

Men sånn er det altså ikke. Jeg synes GS er en fenomenal sykkel, men er ikke religiøs av den grunn. Og så har jeg kjørt så mye GS at jeg faktisk har lyst på noe annet. Litt annen kjøreopplevelse.

Så om en time så sitter jeg i bilen på vei til Ål i Hallingdal for å sjekke ut en forhåpentligvis strøken K1200LT..... :crazy:
Ser at byttelånet med Flattop på Dovreskogen, kan gi frukter TGR - God tur :)
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av TGR »

Tore L skrev: 22 okt 2018, 13:40 Ser at byttelånet med Flattop på Dovreskogen, kan gi frukter TGR - God tur :)
Takk :)
Ja. Det er Flattop sin skyld....... :crazy:

ZZR-Erling

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av ZZR-Erling »

Hvor mange GS eiere kjører offroad med, unnskyld uttrykket, det beistet?
(Gelende und Strasse).
Det er nok ikke mange. BMW har nok bygd en bike som for mange fungerer optimalt på asfalt, med ett image til å også være en offroader, men kun ett image. Men, det spiller nok liten rolle sålenge forbrukeren er fornøyd,og kanskje i den tro at de også har en offroader.
Kanskje påtide å gi GS'n en annen forkortelse?
Multistrasse? 😁

Også til en annen sak: er det bare meg som får vondt i ræva så tidlig av å kjøre en sånn rett opp og ned bike? Eller tier GS eiere og andre med likeverdige om dette? 😁
Sist redigert av ZZR-Erling den 23 okt 2018, 13:04, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av simpson »

Ikke bare deg.
Sete på min GS 800 er nærmest ubrukelig. Par timer så begynner ræva å verke.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av Bjerknez »

ZZR-Erling skrev: 23 okt 2018, 04:35 Hvor mange GS eiere kjører offroad med, unnskyld uttrykket, det beistet?
(Gelende und Strasse).
Det er nok ikke mange. BMW har nok bygd en bike som for mange fungerer optimalt på asfalt, med ett image til å også være en offroader, men kun ett image. Men, det spiller nok liten rolle sålenge forbrukeren er fornøyd,og kanskje i den tro at de også har en offroader.
Kanskje påtide å gi GS'n en annen forkortelse?
Multistrasse? 😁

Også til en annen sak: er det bare meg som får vondt i ræva så tidlig av å kjøre en sånn rett opp og ned bike? Eller tier GS eiere og andre med likeverdige om dette? 😁
Jeg vet om noen GS eiere som har kjøpt seg mer egnede (lettere) sykler til bruk offroad. Så jeg er enig med deg at dette må være en myte. Folk flest med en sykkel til oppunder 300 laken drar ikke en slik med seg ut i gjørma tror jeg. Jeg har selv prøvekjørt en KTM 690 SMC og du store alpakka! Med en slik ser jeg helt klart potensialet på skogsveier. Min S1000R føles som en Formel1 bil på traktorvei i forhold.

Jeg har ikke kjørt en GS, men jeg har kjørt Triumph Explorer 1200. Aldri i verdne om jeg hadde dratt en slik sykkel ut i terrenget. Det er nok mulig ja, men jeg kan ikke forestille meg at en slik type sykkel er egnet for noe slikt.

Men at GS'en er en knall sykkel på "ujevnt" underlag og vanlige sandveier tviler jeg ikke på. Men lykke til med å reise opp en GS som ligger i gjørma. Jeg hjalp en som hadde ne KTM 1290 Super Adventure i fjor sommer da han veltet på flatmark etter å ha forsøkt å kjøre med skivelåsen på. To voksne mannfolk måtte til for å reise opp beistet og den lå i tillegg delvis på sideveskene.

Så denne er nok mer egnet vedrørende offroadkjøring på papiret enn i virkeligheten tror jeg.

Å ja, jeg vet at man kan finne videoer på youtube som viser det motsatte. Det betyr ikke at majoriteten av kjøperne velger å bruke GS'en til slike formål.

jeg tror at de som kjøper GS først og fremst gjør det for å sitte høyt, samt ha plass til mye bagasje. Samt følelsen av at man har en potent sykkel utenfor veien også. Men jeg vil gjerne se en fersk GS eier og en fersk nakensykkel eier kjøre en tur i skogen på hver sin sykkel. Jeg er ganske sikker på at en liten nakensykkel føles tryggere. Det største ankepunktet vedrørende nakensykler er nok bakkeklaringen samt hvilke type dekk man har.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av Bjerknez »

Å dessuten... med sidevesker er man ikek like smidig i terrenget:


Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av L-NA »

ZZR-Erling skrev: 23 okt 2018, 04:35 Hvor mange GS eiere kjører offroad med, unnskyld uttrykket, det beistet?
(Gelende und Strasse).
Det er nok ikke mange. BMW har nok bygd en bike som for mange fungerer optimalt på asfalt, med ett image til å også være en offroader, men kun ett image. Men, det spiller nok liten rolle sålenge forbrukeren er fornøyd,og kanskje i den tro at de også har en offroader.
Kanskje påtide å gi GS'n en annen forkortelse?
Multistrasse? 😁

Også til en annen sak: er det bare meg som får vondt i ræva så tidlig av å kjøre en sånn rett opp og ned bike? Eller tier GS eiere og andre med likeverdige om dette? 😁
Tja, eller hvor mange kjører race med en RR sykkel?....eller Hva skal man med en Street fighter i Norske byer med 50km fartsgrense? Eller hvor behagelig er det å sitte med knekk i nakken og stive armer for å holde kroppen oppe etter noen timer på en Sportstourer...?

Nei ikke vet jeg, og ikke bryr det meg så mye mer an at denne tråden begynner å bli neste like morsom som "Den beste sykkelen" en gang var .... :P

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av L-NA »

simpson skrev: 23 okt 2018, 05:24 Ikke bare deg.
Sete på min GS 800 er nærmest ubrukelig. Par timer så begynner ræva å verke.
Har DU kjøpt GS? :O :O :O :O :O

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av Stian87 »

Bjerknez skrev: 23 okt 2018, 05:38 Å dessuten... med sidevesker er man ikek like smidig i terrenget:

Jeg vet det er stygt å le, men herrefred det der var sinnsykt morsomt :lol Hadde ALDRI kjørt sykkelen min på en så trang passasje med vann på andre siden....

Når det kommer til offroad har jeg forvillet meg inn på en litt vel trang traktorvei med min S1000R, var ikke høy i hatten da, fant heldigvis et sted og snu, og heldigvis var det tørt, men det var ikke det kuleste jeg har gjort. Gikk riktignok overraskende fint.

GS og resten av disse syklene i Adventure bike segmentet er jo motorsyklenes SUV. Svindyre sykler, med masse teknologi og stæsj, som later som de kan kjøre i terrenget. At man sikkert kan det er en ting, men kanskje ikke uten å ødelegge lakken, og de fleste gjør det nok ikke. Sikter primært til de store syklene nå.

Ducati Multistrada later jo også som den er en offroad sykkel, selv om nesten alle tester av den viser at den er best på vei. Og der er den vistnok meget god.

Synes personlig GS er en kul sykkel, at alle disse har et pippip-aktig utseende frastøter ikke meg. Det er det vindskjermen som gjør :D Personlig hadde jeg nok heller valgt en touringmaskin, en cruiser, eller en sportsturer som R1200RS om jeg skulle hatt en mer komfortabel sykkel. Men det er meg.

Kjørelæreren min hadde en svær GS, husker jeg syntes det var svært imponerende å se han gjøre krypkjøringsøvelser med den, mens jeg sleit med å få til det samme på MT-07. :-k Skills tror jeg det heter :knegg
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av Stian87 »

L-NA skrev: 23 okt 2018, 08:00 Hva skal man med en Street fighter i Norske byer med 50km fartsgrense?
Motorvei :thumleft

Kjører daglig E6 innover til Oslo, ved Klementsrud er det alltid tett kø. Den som mener at å kjøre på motorvei er kjedelig og sedat bør forsøke seg på rush-kjøring på E6. Krever hundre prosent konsentrasjon, godt overblikk og god kontroll på gass/brems. Glad jeg har en leken og smidig sykkel da.

Det finnes selvfølgelig de som kjører motorsykkelen sin som en bil og sitter i kø, eller fildeler i 15-20 km/t. Men om du vil frem raskt er det bare å knuse på, ta alle mulige luker og holde farten oppe. Høres kanskje uansvarlig ut og farlig, men man lærer seg å lese trafikken og planlegge kjøringen mellom bilene.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av L-NA »

Stian87 skrev: 23 okt 2018, 08:10
L-NA skrev: 23 okt 2018, 08:00 Hva skal man med en Street fighter i Norske byer med 50km fartsgrense?
Motorvei :thumleft

Kjører daglig E6 innover til Oslo, ved Klementsrud er det alltid tett kø. Den som mener at å kjøre på motorvei er kjedelig og sedat bør forsøke seg på rush-kjøring på E6. Krever hundre prosent konsentrasjon, godt overblikk og god kontroll på gass/brems. Glad jeg har en leken og smidig sykkel da.

Det finnes selvfølgelig de som kjører motorsykkelen sin som en bil og sitter i kø, eller fildeler i 15-20 km/t. Men om du vil frem raskt er det bare å knuse på, ta alle mulige luker og holde farten oppe. Høres kanskje uansvarlig ut og farlig, men man lærer seg å lese trafikken og planlegge kjøringen mellom bilene.
ÅÅÅÅ :O ...? Er det virkelig slik at en Street fighter kan brukes til mer en å vente på grønt lys i ett veikryss????
Fantastisk :lol :lol :lol

Jaudå..jeg er ikke i tvil om at jeg ville feks, tatt av veskene på min Yamaha om jeg var i den situasjonen at jeg skulle kjøre i rushtiden. Eller aller helst lånt guttungen sin Duke390. Eller kanskje kjøpt meg en Street Triple.?? Men Kona sin GSX650 ville ikke en gang blitt vurdert å bruke. Ikke fordi denne sykkelen ikke er bra nok, men rett å slett mye dårligere når det kommer til krypkjøring. ...Men Dersom jeg skulle gjenta turen fra Sandnessjøen til Bømlo i løpet av en dag, kunne jeg ikke tenke meg noe annet en en STOR OG STYGG Adventurer.....og da aller helst en STELVIO :prf :prf :prf :prf :prf

Svar