En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av mekkern »

Selv om en går litt fra saken her så vil jeg si at det er mange grunner til sitt valg av MC.
vi er ikke alle like i kropp eller sinn..
ikke alle har samme behov eller intresse.....
noen kjøper sykkel ut fra reklame og rykte og omdømme.
noen kjøper sykkel for å tilhøre en gruppe/menighet......
noen kjøper fordi andre har kjøpt slik...
noen kjøper fordi ingen andre har kjøpt slik...
noen kjøper ut i fra lommebok.
noen kjøper for å kompensere....
noen kjøper ut i fra teknikk/dingser.
noen må ha størst.
noen kjører langt.
noen kjører kort.
noen kjører ikke.
noen kjører alt.
noen mekker.
noen kjører grus.
noen kjører asfalt.
noen går for kun utseende.
noen driter i alle andres mening.
noen vet ikke bedre.
noen vet bedre.
Og noen.....tja... sikkert mange andre grunner også...

Derfor er det heller ikke noen som har rett, har best sykkel eller mening.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av L-NA »

Amen...

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av Olav K »

ZZR-Erling skrev: 23 okt 2018, 04:35 Hvor mange GS eiere kjører offroad med, unnskyld uttrykket, det beistet?
(Gelende und Strasse).
Det er nok ikke mange. BMW har nok bygd en bike som for mange fungerer optimalt på asfalt, med ett image til å også være en offroader, men kun ett image. Men, det spiller nok liten rolle sålenge forbrukeren er fornøyd,og kanskje i den tro at de også har en offroader.
Kanskje påtide å gi GS'n en annen forkortelse?
Multistrasse? 😁

Også til en annen sak: er det bare meg som får vondt i ræva så tidlig av å kjøre en sånn rett opp og ned bike? Eller tier GS eiere og andre med likeverdige om dette? 😁
Her føler jeg for å arrestere på en rekke punkter...

Det er vel ingen oppegående motorsyklister med et snev av erfaring, som vil fantasere nevneverdig om å dra med seg sin store, tunge GS/Tiger/Multi ut i TERRENGET??

Enig i at "Gelende/Strasse" er misvisende i så måte... likeins å bruke begrepet "offroad/offroader" om denne klassen.
Allroad er kanskje mer riktig i mine øyne.

Men jeg tviler på at BMW endrer navn og betegnelse på sin største suksess fordi noen småsutrende nordmenn.
diskuterer litt på et mikroskopisk forum.

Dessuten ville vel Ducati blitt krenket om BMW brukte ordet "Multistrasse".... Og Audi likeså om "Allroad" kom på tanken på 1200en

Verd å tenke på er også det faktum at begrepet GS går langt bakover i tid, til dengang BMW bygget rallysykler til Dakarløpet på 80tallet. Dette er jo da stamfedrene til dagens sykler
Hva angår orginalsetet... på min Explorer så var det rubbish. Vondt i rumpa etter en liten stund.
Byttet til et sete fra Touratech, og nå er rumpa glad, dagen lang.
Men... Det fine med en adventuresykkel er at om rumpa blir litt øm, kan man stå opp littegran og hvile akterspeilet. Funker kjempefint.
Bjerknez skrev: 23 okt 2018, 05:34 Jeg vet om noen GS eiere som har kjøpt seg mer egnede (lettere) sykler til bruk offroad. Så jeg er enig med deg at dette må være en myte. Folk flest med en sykkel til oppunder 300 laken drar ikke en slik med seg ut i gjørma tror jeg. Jeg har selv prøvekjørt en KTM 690 SMC og du store alpakka! Med en slik ser jeg helt klart potensialet på skogsveier. Min S1000R føles som en Formel1 bil på traktorvei i forhold.

Jeg har ikke kjørt en GS, men jeg har kjørt Triumph Explorer 1200. Aldri i verdne om jeg hadde dratt en slik sykkel ut i terrenget. Det er nok mulig ja, men jeg kan ikke forestille meg at en slik type sykkel er egnet for noe slikt.

Men at GS'en er en knall sykkel på "ujevnt" underlag og vanlige sandveier tviler jeg ikke på. Men lykke til med å reise opp en GS som ligger i gjørma. Jeg hjalp en som hadde ne KTM 1290 Super Adventure i fjor sommer da han veltet på flatmark etter å ha forsøkt å kjøre med skivelåsen på. To voksne mannfolk måtte til for å reise opp beistet og den lå i tillegg delvis på sideveskene.

Så denne er nok mer egnet vedrørende offroadkjøring på papiret enn i virkeligheten tror jeg.

Å ja, jeg vet at man kan finne videoer på youtube som viser det motsatte. Det betyr ikke at majoriteten av kjøperne velger å bruke GS'en til slike formål.

jeg tror at de som kjøper GS først og fremst gjør det for å sitte høyt, samt ha plass til mye bagasje. Samt følelsen av at man har en potent sykkel utenfor veien også. Men jeg vil gjerne se en fersk GS eier og en fersk nakensykkel eier kjøre en tur i skogen på hver sin sykkel. Jeg er ganske sikker på at en liten nakensykkel føles tryggere. Det største ankepunktet vedrørende nakensykler er nok bakkeklaringen samt hvilke type dekk man har.
Alltid gøy og se et innlegg der kunnskap og viten dominerer framfor synsing og tro :roll

Det er ingen tvil om at en lettere sykkel er bedre offroad, skal man virkelig på skauen er 250kg++ altfor tungt. Men det er 150kg også.
De fleste som kjøper en GS klasse sykkel har sannsynligvis tenkt å bruke motoren som det hovedsaklige framdriftsmiddel, og i langt mindre grad dytte og bære den selv.
Ergo er "skauen", og "gjørma" steder som de fleste unngår med slike sykler.

Og fordi om du måtte hjelpe voksne menn å reise opp en KTM, så endrer ikke det på det faktum at JEG har sett småjenter på 55-60kilo vippe opp GSer som har gått overende.
Lett!
Det er et spørsmål om teknikk.

Om en liten nakensykkel føles "tryggere" offroad -- (eller på grus/traktorvei antar jeg du mener) enn en sykkel som er bygget for den slags bruk... Ja den påstanden burde blitt klippet ut, og hengt opp i glass og ramme.
Du burde KJØRE litt ymse sykler på litt ymse underlag før du uttaler deg om sånne ting.
Ikke for min del, men for din egen del.

GS og Tiger m.fl er herlige sykler til sitt bruk, og i mine øyne er helt klart GSen den beste.
Utrolig fin og overraskende lettkjørt på krevende grus og skogsveier, samt muligheten for å kunne dundre i 200 på motorvei. Det er jo DET som er pointet her. De er gode til ALT.
Og en siste ting.
Jeg har sett folk krasje med GS...Og de tyske ingeniørene har pinadø tenkt på det også. Disse GSene tåler skikkelig med juling uten å ta nevneverdig skade av det.

Legger til slutt ved noen bilder av Tiger og GS i sine rette element
På skogsveier fra Geilo til Nesbyen
Bilde

Utsikt nedover Hallingdal
Bilde

Offroad i Portugal. Fantastisk morro
Bilde

Bratt som unnarennet i Holmenkollen.
Bilde

Vektfordeling er alfa og omega. Han her står for mye rett opp og ned, og fikk stopp oppi bakken. Her skulle rumpa vært mye lavere og lengre bak
Bilde


Her fikk veltebøylene noen skrammer og tuppen på ettpar clutch/bremsehendler sa takk for seg. Men alle kjørte derifra
Bilde

Dette var herlig
Bilde

Og til Mekkern:
Det innlegget ditt, er det klokeste som har blitt skrevet her.

AMEN
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av kvase »

Olav K du skrev
Og fordi om du måtte hjelpe voksne menn å reise opp en KTM, så endrer ikke det på det faktum at JEG har sett småjenter på 55-60kilo vippe opp GSer som har gått overende.
Lett!
Det er et spørsmål om teknikk.
Tenker her på de store mc ene
Ser man på den logiske eggeformen på mange BMW som er utstyrt eller ikke med div bøyler så ser man jo klart en vis kjempehjelp i eggeformen den får Glimrende vil jeg si. På mange Adventers R modeller å lignende så er vekta fordelt på en anen måte en BMW så jeg kjøper ikke at det er helt enkelt med et høyt tyngde punkt kontra et tyngde punkt på mitten eller lavere ned å vippe opp de største -Joda kan dra frem filmer av HD som reises opp av damer å men ser man på tyngde balanse punkta i en oppreising av en MC så er det flere ting som spiller inn.-- Pis of cake -Jauda Egget BMW er en sikker MC ikke tvil om det :crazy:
Enormt tur potensiale på de fleste typer veistandarder som mange andre i det segmentet å på dårlige kjerreveier :prf
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av simpson »

L-NA skrev: 23 okt 2018, 08:03
simpson skrev: 23 okt 2018, 05:24 Ikke bare deg.
Sete på min GS 800 er nærmest ubrukelig. Par timer så begynner ræva å verke.
Har DU kjøpt GS? :O :O :O :O :O
:knegg :knegg
Etter bytte av jobb og er avhening av førerkort ble Ducatien ofret, den ble for fristende å kjøre litt for fort med.
Så inntil videre blir det en slapp GS. Men jeg er ikke ferdig med italienske frøkner enda...bare for en periode.
Nå jeg skal ha "sykkel igjen" blir det neppe noen ny tysk fraulein :lol
Sist redigert av simpson den 23 okt 2018, 11:41, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av simpson »

Pleier å reise til Birmingham hver november på MC messe og hvert år har BMW en SVÆR stand med en egen offroadløype hvor de viser kjøreteknikker osv.
Hvert år legger de beistet av en sykkel i bakken, både på flatmark, i motbakke og nedoverbakke, på tvers av bakken, ja alle mulig tenkelige senarioer, ikke noen skarmmer på sykkelen, ikke noen ødelagte hendler, og de løfter den rett opp, alene....
Dette går kun på teknikk og krever veldig lite krefter. Har selv prøvd og det ikke vanskelig i det hele tatt når du vet hvordan. Selv kjerringa hadde klart det...alene.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av Dansekris »

Ofte er man jo veldig stressa og flau når man har velta, så det er ikke alltid teknikken kommer til nytte.

La selv min GS 800 ned i gata her jeg bor første uka, med publikum og alt. Var ikke bare bare å få den opp igjen selv om jeg har øvd på teknikken.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av Bjerknez »

Skulle forøvrig likt å sett ei jente på 50-60 kilo vippe denne opp «lett». Alt går bedre med rett teknikk så klart, men allikevel...

Jeg veltet med min og den lå vannrett midt i gjørma på glatt underlag. Jeg skal ikke skryte på meg teknikken, men med to prolapser og ryggopperert fikk jeg den opp med kraften av ren adrenalin. Jeg vippet den ikke opp som en fjær, men jeg fikk det greit til. :)

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av Sakkle »

Bjerknez skrev: 23 okt 2018, 14:17 Skulle forøvrig likt å sett ei jente på 50-60 kilo vippe denne opp «lett». Alt går bedre med rett teknikk så klart, men allikevel...
Vet ikke om "lett" er ordet jeg ville brukt. Men hun får den da opp i alle fall...

2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av Bjerknez »

Sakkle skrev: 23 okt 2018, 14:30
Bjerknez skrev: 23 okt 2018, 14:17 Skulle forøvrig likt å sett ei jente på 50-60 kilo vippe denne opp «lett». Alt går bedre med rett teknikk så klart, men allikevel...
Vet ikke om "lett" er ordet jeg ville brukt. Men hun får den da opp i alle fall...

Ho sleit bra ho der ja, haha. Ikke veide ho 50-60 kilo heller. Samt at ho fikk hjelp fra to mannfolk. Ikke lå den i gjørma heller. Ikke helt overbevist... :knegg

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av Bjerknez »

Alltid gøy og se et innlegg der kunnskap og viten dominerer framfor synsing og tro :roll
Derfor har jeg nevnt at jeg heller ikke har kjørt GS. Jeg har heller ikke kjørt nevneverdig på grus, men jeg har kjørt Explorern. Så dettte er bare synsing og tro ja.


Det er ingen tvil om at en lettere sykkel er bedre offroad, skal man virkelig på skauen er 250kg++ altfor tungt. Men det er 150kg også.
De fleste som kjøper en GS klasse sykkel har sannsynligvis tenkt å bruke motoren som det hovedsaklige framdriftsmiddel, og i langt mindre grad dytte og bære den selv.
Ergo er "skauen", og "gjørma" steder som de fleste unngår med slike sykler.
Det er jo akkurat det jeg mener...
Og fordi om du måtte hjelpe voksne menn å reise opp en KTM, så endrer ikke det på det faktum at JEG har sett småjenter på 55-60kilo vippe opp GSer som har gått overende.
Lett!
Det er et spørsmål om teknikk.
Riktig teknikk er nok viktig ja... men at en jente på 60 kilo klarer å "vippe opp lett" er nok ikke hevrdagskost. Men man finner så klart noen talenter i alle slags grener.

Om en liten nakensykkel føles "tryggere" offroad -- (eller på grus/traktorvei antar jeg du mener) enn en sykkel som er bygget for den slags bruk... Ja den påstanden burde blitt klippet ut, og hengt opp i glass og ramme.
Du burde KJØRE litt ymse sykler på litt ymse underlag før du uttaler deg om sånne ting.
Ikke for min del, men for din egen del.
Hvorfor må jeg ha kjørt på grumsete underlag for å uttale meg om det? Legg merke til at ordet "tror" går igjen ganske ofte i mine innlegg. Jeg tror de fleste forstår at jeg ikke er noen globetrotter og gir svarene mine "poeng" ut fra det.

GS og Tiger m.fl er herlige sykler til sitt bruk, og i mine øyne er helt klart GSen den beste.
Utrolig fin og overraskende lettkjørt på krevende grus og skogsveier, samt muligheten for å kunne dundre i 200 på motorvei. Det er jo DET som er pointet her. De er gode til ALT.
Og en siste ting.
Jeg har sett folk krasje med GS...Og de tyske ingeniørene har pinadø tenkt på det også. Disse GSene tåler skikkelig med juling uten å ta nevneverdig skade av det.
Jeg er enig med deg at jeg tror GS er et fantastisk verktøy. At dem tåler julig skulle bare mangle med veltebøyler i hue og ræva, samt baggasjebokser som nok tar i mot mye for støyten. Men at det er solide sykler tviler jeg ikke på.

Det er bare en type sykkel som ikke fenger meg og det ser ut til at jeg også slipper å spise i meg disse ordene. Men det betyr ikke at det er en dårlig sykkel selvsagt. Noe jeg tror de fleste forstår.

Jeg er også enig i at Mekkern hadde et knallgodt innlegg :thumleft

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av Epylypzon »

1200 bikker man lett opp.
5:37 ut i filmen
https://youtu.be/a7L8gEG7a9o
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av Bjerknez »

Epylypzon skrev: 23 okt 2018, 15:25 1200 bikker man lett opp.
5:37 ut i filmen
https://youtu.be/a7L8gEG7a9o
Voksent mannfolk og fast underlag, samt riktig teknikk...ja...

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av Epylypzon »

Bjerknez skrev: 23 okt 2018, 15:51
Epylypzon skrev: 23 okt 2018, 15:25 1200 bikker man lett opp.
5:37 ut i filmen
https://youtu.be/a7L8gEG7a9o
Voksent mannfolk og fast underlag, samt riktig teknikk...ja...
Du tror jeg aldri har vært "på skogen" med gs`er?
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av Bjerknez »

Epylypzon skrev: 23 okt 2018, 15:52
Bjerknez skrev: 23 okt 2018, 15:51
Epylypzon skrev: 23 okt 2018, 15:25 1200 bikker man lett opp.
5:37 ut i filmen
https://youtu.be/a7L8gEG7a9o
Voksent mannfolk og fast underlag, samt riktig teknikk...ja...
Du tror jeg aldri har vært "på skogen" med gs`er?
Har jeg nevnt det...? :scratch

Svar