Din mening om Norges fartsgrenser!

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
GSXR

Din mening om Norges fartsgrenser!

Legg inn av GSXR »

Det er ikke å legge skjul på at fartsgrensene her til lands er et mye diskutert tema, å det vil nok heller ikke forsvinne med det første.
Mangt og meget kan sies om Norges lover, og når det kommer til Norge og dets fartsgrenser har nok de fleste gjort seg opp en mening.
Hva er din oppriktige mening om dagens hastigheter i Norge?

D_Demon
Innlegg: 103
Registrert: 01 aug 2004, 16:59
Motorsykkelen din: Din MC her
Bosted: Elverum

Legg inn av D_Demon »

Fartsgrensene sånn som de er nå, er helt greie, problemet er veinettet vårt etter min mening. vi bruker ca. 10% av det som kommer inn i bommene i norge, til å utbygge veinettet vårt, og det går for det meste på E6/E18. Veiene som virkelig trenger utbygging er riksveiene litt i utkanten og andre sideveier. Du trenger bare ta en titt over grensa, mye bedre veinett, høyere fartsgrenser, lavere ulykkesstatistikk.
Med bredere/finere veier, hadde ulykkesstatistikken gått ned kraftig, til tross for høyere fartsgrenser. Tror hvertfall jeg.

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3341
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Bosted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy..
Satt å leste i avisen i dag om trygghet i trafikken. Trafikken er blitt tryggere i hele Europa, Norge er nesten best. Tross at vi i Norge har skrøpelig veinett og gammel bilpark, er vi i verdenstoppen i trafikksikkerhet.
Det er omkommet 77 personer i trafikken de 5 første mnd i år, og vi må tilbake til 1950-årene for å finne like lave tall.
Tall fra Eurostat viser at dødsrisikoen ligger 40 prosent lavere i Norge enn gjennomsnittet i EUs 25 medlemsland.

Vegdirektoratet har regnet ut at om farten øker med fem prosent vil personskader øke med ti prosent og antall dødsulykker med 20 prosent. Reduseres farten senkes konsikvensene tilsvarende.

Ganske interresant lesing dette, det viser jo at det har hjulpet med de tiltakene som er gjort. Eller er vi blitt flinkere bilister. Trafikken har tredoblet seg på 35 år.
raporten viser og at det er dødsulykker som er gått ned, tallet på politiraporterte trafikkulykker og antall skadede holder seg forholdsvis konstant.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3341
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Bosted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy..
Det skjer noe hos naboen vår, Vegvesenet lurer på det samme her på berget....

http://www.vegvesen.no/vegvesen-SVVarti ... 00418.html
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3341
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Bosted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy..
Her er antagelig det Drammens tidene refererte til med tanke på ulykkestatestikk osv...

http://www.vegvesen.no/vegenogvi/index.stm
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
Thor Arne
Innlegg: 228
Registrert: 20 jun 2004, 18:38
Motorsykkelen din: Din MC her
Bosted: Kristiansand

Legg inn av Thor Arne »

Det er vel ikke noen problem å se at lavere fart fører til mindre skader når man først er uheldige og kolliderer.Å senke farten fra 80 til 70 har defor noe effekt, men at farten ikke blir satt opp når det i ettertid blir montert midtdeler er for meg en gåte. Det virker videre som det har gått sport i å sette ned fartsgrensene, også på strekninger med lite ulykker, med det resultat at man sitter og ergrer seg over tiltakene. Da blir man en god bilist eller motorsyklist, med oppmerksomheten på veien og våre medtrafikanter :roll:
Store ulykker vil det alltid være på veien så lenge det er fare for å møte motgående trafikk, rusede medtrafikanter og idioter uten noen som helst respekt for fartsgrenser eget liv eller mitt liv som medtrafikant! :twisted:
Sist redigert av Thor Arne den 05 jul 2005, 15:08, redigert 1 gang totalt.

GSXR

Legg inn av GSXR »

rogg skrev:Håy..
Det skjer noe hos naboen vår, Vegvesenet lurer på det samme her på berget....

http://www.vegvesen.no/vegvesen-SVVarti ... 00418.html
Et interessant konsept dette, skal bli artig å se hvilke verdier de forskjellige variabler vil få i Norge.
Da tenker jeg fart Vs regn, fart Vs sol etc.
Stod ihvertfall at øverste variable fartsgrense skulle være 100 km/t, men regner med at det er høye verdier for å nå 100-tallet på skiltet.

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3341
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Bosted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy..
Ja det skal bli spennende å se hvor og når det skjer. Men ville tro at der det er 90-sone på motorveiene våre vil vi oppleve dette. At det kommer andre steder er vel lite trolig.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Legg inn av bm »

Fartsgrenser er mitt minste problem, prøver bevist å holde disse, selv om det kan være vanskeligt/fristende å dra på litt mere..
Mitt største problem er nøyaktigheten på speedometeret...
Monterte for en tid siden en GPS på sykkelen for å sjekke farten, men her Vest er det så mange tuneller at dette ble et utopia å få et godt resultat..

Har sett sykler med måler fra Biltema, non med erfaring med dette her.......

Bilde

GSXR

Legg inn av GSXR »

rogg skrev:Håy..
Vil tro at der det er 90-sone på motorveiene våre vil vi oppleve dette. At det kommer andre steder er vel lite trolig.
Hvorfor ikke?
Er ikke usannsynlig at lavere soner vil kunne innføres i dette konseptet.
Det er opp til vegvesenet å sette den øvre og nedre grensen for den spesifikke strekning. Det står forøvrig i artikkelen at det allerede har vært utprøvd med variable fartsgrenser i nærheten av skoler og at dette ga god effekt. Hmmm... i nærheten av skoler, ikke 90-sone der :wink: .

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3341
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Bosted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy..
Har kjørt gjennom slike skolesoner. Det er skiltet med nedsatt hastighet på tidspungt Eks. 60km mellom 0800-1500, ellers er det 80-sone.
Har en slik sone i Sande, og etter hva foreldrene hevder funker dette dårlig. Sonen blir for kort. Sonen starter 200m før og slutter 200m etter skolen.
Jeg så for meg lengre strekninger der hastigheten blei justert opp/ned.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

GSXR

Legg inn av GSXR »

Det skal ihvertfall bli spennende å følge den videre utviklingen.
Hvem vet, kanskje kokkene klarer å koke sammen noe som faktisk fungerer etterhvert :wink: .

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3341
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Bosted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy..
Ja får håpe det. Rart med fartsgrenser egentlig. Veivesenet setter ned hastigheter over alt nå, og de som ønsker det er de som bor langs veien og bruker de mest. Og det er de som klager over lave fartsgrenser også??????? Skjønner mindre og mindre av dette :lol:
Ta veien mellom Sande og Holmestrand, gamle E18. Det var det 80km/t, nå er det 60km/t. Den hvite stripa på begge sider er flyttet inn med nesten en meter. Altså det er en lavere standar på veien, med det resultatet at vi ikke kan kjøre i mere en 60. Ja ja, tar en tur til Torpet i Sverige nå....God ferie
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

GSXR

Legg inn av GSXR »

rogg skrev:Håy..
Veivesenet setter ned hastigheter over alt nå, og de som ønsker det er de som bor langs veien og bruker de mest. Og det er de som klager over lave fartsgrenser også??????? Skjønner mindre og mindre av dette :lol:
Ja ja, tar en tur til Torpet i Sverige nå....God ferie
Ikke godt å si hvor logikken i det hele er, men man får vel ta ting for det det er og slutte og tenke på hvorfor, Man blir jo tullete av mindre :D .
Du får ha en riktig god tur til Sverige da rogg.

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3341
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Bosted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy.. Tilbake etter to uker i Sverige...

Spidometret mitt har sluttet å funke, men det var fult mulig å kjøre. Det som slo meg etter hver kjøretur var at jeg ikke satt med en dårlig følelse eller samvittighet. Prøvde å vurdere farten etter dette-er-riktig-fart-metoden og jeg tror det funket.
Hadde spidometret funket har jeg sett hvor mye fortere jeg kjørte en lovelig hastighet, og mest sannsynlig hatt litt dårlig samvittighet...

Sjekk opp dette med fartegrenser i England.....
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39846
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Din mening om Norges fartsgrenser!

Legg inn av AJ »

"Derfor ber jeg nå Vegdirektoratet vurdere om enkelte vegstrekninger som er dimensjonert for det, bør få høyere fartsgrense enn de har i dag, seier samferdselsminister Jon Georg Dale" iflg. NMCU.
Interessant og på tide, vil sikkert mange mene.

Regner med at det er mange meninger om dette her inne også?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Din mening om Norges fartsgrenser!

Legg inn av Rune75 »

AJ skrev: 24 okt 2018, 07:55 "Derfor ber jeg nå Vegdirektoratet vurdere om enkelte vegstrekninger som er dimensjonert for det, bør få høyere fartsgrense enn de har i dag, seier samferdselsminister Jon Georg Dale" iflg. NMCU.
Interessant og på tide, vil sikkert mange mene.

Regner med at det er mange meninger om dette her inne også?
Er vel gjort undersøkelser på det der og folk kjører ikke fortere allikevel. Er jo knapt så folk orker å kjøre i 110.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 711
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Din mening om Norges fartsgrenser!

Legg inn av KåreDump »

Litt av problemet er at fartsgrensene gjelder for alle. For mange er (bil-) kjøring et "nødvendig onde" noe de bare må gjøre, ikke noe de brenner for eller er interessert i å lære seg bedre.
For majoriteten av disse er fartsgrensene mer enn høye nok.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39846
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Din mening om Norges fartsgrenser!

Legg inn av AJ »

Selv synes jeg 110 er helt fint som maks.fartsgrense her i landet på dertil egnede veier.
Men det jeg synes ikke er helt i takt med veistandarden er de mange strekningene som har 70 og 80 som grense og hvor denne bør kunne heves til f.eks. 90 og i enkelte tilfeller 100 km/t.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39846
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Din mening om Norges fartsgrenser!

Legg inn av AJ »

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5037
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Din mening om Norges fartsgrenser!

Legg inn av FredrikE24 »

Om jeg på lovlig vis kan kjøre i 130-140 fra Ås til Svinesund hadde jeg blitt glad. Problemet er egentlig at det skulle vært tre felt i hver retning, og ikke to. Folk sovner i venstrefila, det irriterer meg grenseløst, og lastebiler som dunker på fartsperra i 90 i høyre fila er problematisk, for da må alle ut til venstre for å passere. Da blir det propp.

overlay
Innlegg: 333
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Bosted: Fredrikstad

Re: Din mening om Norges fartsgrenser!

Legg inn av overlay »

FredrikE24 skrev: 24 okt 2018, 22:38 Om jeg på lovlig vis kan kjøre i 130-140 fra Ås til Svinesund hadde jeg blitt glad. Problemet er egentlig at det skulle vært tre felt i hver retning, og ikke to. Folk sovner i venstrefila, det irriterer meg grenseløst, og lastebiler som dunker på fartsperra i 90 i høyre fila er problematisk, for da må alle ut til venstre for å passere. Da blir det propp.
Helt enig! Og når de som halvsover kommer ut av høyere fila for å kjøre forbi så virker det som om de har dødsfrykt for å kjøre fortere enn 100 i 110 sonen. Og når de endelig har begitt seg ut på den skumle reisen det er å ta ett filskifte, så skal de gjerne bli liggende der lenge for å ta igjen den lastebilen som ligger en kilometer lenger meter fremme og derav bruke flere kilometer kun på forbikjøringen :P

Personlig føler jeg at det mindre risiko om fartsgrensen står i stil til veien, det er lett å bli døsig når man bare putrer.


Denne er fin
https://youtu.be/tRiDubjS-d4?t=38
Sist redigert av overlay den 24 okt 2018, 23:00, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39846
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Din mening om Norges fartsgrenser!

Legg inn av AJ »

Her jeg bor ble det ny firefeltsvei ved siden av eksisterende riksvei hvor maks.hastigheten var skiltet til 80 km/t.
På den nye firefelten ble maks.hastigheten satt til 100 km/t fra den nye bomstasjonen med en ågerpris på kr. 43,-.
På den gamle riksveien ble maks.hastigheten skiltet ned til 60 km/t!

Det samme skjer en lang rekke andre steder her i landet.
Hvor er logikken i dette?
God nok for 80 km/t den ene dagen og ikke god nok for mer en 60 km/t den neste?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

L M
Innlegg: 97
Registrert: 09 apr 2017, 19:00
Motorsykkelen din: Street Triple RS - 18

Re: Din mening om Norges fartsgrenser!

Legg inn av L M »

Fartsgrensene her til lands oppleves vel kanskje som litt utdaterte? Mitt aller beste eksempel må være veien mellom Maura og Roa - hele strekningen er inngjerdet, asfalten er forholdsvis ny. Det er ikke belysning, men det er vel kanskje det eneste som mangler. Fartsgrensen er satt til 80, men omtrent 90% av de som ferdes her ligger i 90 - 110. De som eventuelt ligger i 80, blir forbikjørt av "alle". På den andre siden er det 110 på E6 mellom Jessheim og Råholt (nordgående), og her er alsfalten sprekkete og jævlig.

Hva sier egentlig nyere forskning om øking i fartsgrense og eventuell økning i ulykker?

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 782
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Bosted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: Din mening om Norges fartsgrenser!

Legg inn av Fsva »

Litt usikker på om kilden er OK da dette ikke er fra SVV og så har jeg ikke satt meg inn i om E6 i dette tilfelle er 4 felts motorveg med midtdeler.
"Ved å øke hastigheten på E6 med 10 % vil det kunne forventes at antall trafikkulykker med
personskade i de fire fylkene vil øke med 21 prosent"


"Dersom farten på en veistrekning reduseres fra 80 km/t til 70 km/t vil antall dødsulykker
reduseres med 41 %. Antall trafikkulykker som fører til enten dødsfall eller alvorlige skadde
vil reduseres med 33 % og antall trafikkulykker som gir personskade, av en eller annen grad,
vil reduseres med 23 %."

https://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream ... sequence=1

Fra SVV sin hjemmeside.
Risiko
Når gjennomsnittsfarten øker med 5 %, øker risikoen for personskadeulykke med 10 % og risikoen for å bli drept med 25 %
Hvis farten økes fra 80 (når fartsgrensen er 80) til 93 km/t, dobles risikoen for å bli drept i en ulykke.
Små fartsøkninger gir stort utslag på antall drepte. Eksempel: Øker gjennomsnittsfarten på en 80-veg fra 80 til 84 km/t vil vi få en økning av drepte på 25 % på den vegen.

https://www.vegvesen.no/trafikkinformas ... fart/Fakta

Svar