Din mening om Norges fartsgrenser!
Din mening om Norges fartsgrenser!
Det er ikke å legge skjul på at fartsgrensene her til lands er et mye diskutert tema, å det vil nok heller ikke forsvinne med det første.
Mangt og meget kan sies om Norges lover, og når det kommer til Norge og dets fartsgrenser har nok de fleste gjort seg opp en mening.
Hva er din oppriktige mening om dagens hastigheter i Norge?
Mangt og meget kan sies om Norges lover, og når det kommer til Norge og dets fartsgrenser har nok de fleste gjort seg opp en mening.
Hva er din oppriktige mening om dagens hastigheter i Norge?
Fartsgrensene sånn som de er nå, er helt greie, problemet er veinettet vårt etter min mening. vi bruker ca. 10% av det som kommer inn i bommene i norge, til å utbygge veinettet vårt, og det går for det meste på E6/E18. Veiene som virkelig trenger utbygging er riksveiene litt i utkanten og andre sideveier. Du trenger bare ta en titt over grensa, mye bedre veinett, høyere fartsgrenser, lavere ulykkesstatistikk.
Med bredere/finere veier, hadde ulykkesstatistikken gått ned kraftig, til tross for høyere fartsgrenser. Tror hvertfall jeg.
Med bredere/finere veier, hadde ulykkesstatistikken gått ned kraftig, til tross for høyere fartsgrenser. Tror hvertfall jeg.
- rogg
- Innlegg: 3341
- Registrert: 16 jun 2004, 22:17
- Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
- Bosted: Berger
- Kontakt:
Håy..
Satt å leste i avisen i dag om trygghet i trafikken. Trafikken er blitt tryggere i hele Europa, Norge er nesten best. Tross at vi i Norge har skrøpelig veinett og gammel bilpark, er vi i verdenstoppen i trafikksikkerhet.
Det er omkommet 77 personer i trafikken de 5 første mnd i år, og vi må tilbake til 1950-årene for å finne like lave tall.
Tall fra Eurostat viser at dødsrisikoen ligger 40 prosent lavere i Norge enn gjennomsnittet i EUs 25 medlemsland.
Vegdirektoratet har regnet ut at om farten øker med fem prosent vil personskader øke med ti prosent og antall dødsulykker med 20 prosent. Reduseres farten senkes konsikvensene tilsvarende.
Ganske interresant lesing dette, det viser jo at det har hjulpet med de tiltakene som er gjort. Eller er vi blitt flinkere bilister. Trafikken har tredoblet seg på 35 år.
raporten viser og at det er dødsulykker som er gått ned, tallet på politiraporterte trafikkulykker og antall skadede holder seg forholdsvis konstant.
Satt å leste i avisen i dag om trygghet i trafikken. Trafikken er blitt tryggere i hele Europa, Norge er nesten best. Tross at vi i Norge har skrøpelig veinett og gammel bilpark, er vi i verdenstoppen i trafikksikkerhet.
Det er omkommet 77 personer i trafikken de 5 første mnd i år, og vi må tilbake til 1950-årene for å finne like lave tall.
Tall fra Eurostat viser at dødsrisikoen ligger 40 prosent lavere i Norge enn gjennomsnittet i EUs 25 medlemsland.
Vegdirektoratet har regnet ut at om farten øker med fem prosent vil personskader øke med ti prosent og antall dødsulykker med 20 prosent. Reduseres farten senkes konsikvensene tilsvarende.
Ganske interresant lesing dette, det viser jo at det har hjulpet med de tiltakene som er gjort. Eller er vi blitt flinkere bilister. Trafikken har tredoblet seg på 35 år.
raporten viser og at det er dødsulykker som er gått ned, tallet på politiraporterte trafikkulykker og antall skadede holder seg forholdsvis konstant.
- rogg
- Innlegg: 3341
- Registrert: 16 jun 2004, 22:17
- Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
- Bosted: Berger
- Kontakt:
Håy..
Det skjer noe hos naboen vår, Vegvesenet lurer på det samme her på berget....
http://www.vegvesen.no/vegvesen-SVVarti ... 00418.html
Det skjer noe hos naboen vår, Vegvesenet lurer på det samme her på berget....
http://www.vegvesen.no/vegvesen-SVVarti ... 00418.html
- rogg
- Innlegg: 3341
- Registrert: 16 jun 2004, 22:17
- Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
- Bosted: Berger
- Kontakt:
Håy..
Her er antagelig det Drammens tidene refererte til med tanke på ulykkestatestikk osv...
http://www.vegvesen.no/vegenogvi/index.stm
Her er antagelig det Drammens tidene refererte til med tanke på ulykkestatestikk osv...
http://www.vegvesen.no/vegenogvi/index.stm
- Thor Arne
- Innlegg: 228
- Registrert: 20 jun 2004, 18:38
- Motorsykkelen din: Din MC her
- Bosted: Kristiansand
Det er vel ikke noen problem å se at lavere fart fører til mindre skader når man først er uheldige og kolliderer.Å senke farten fra 80 til 70 har defor noe effekt, men at farten ikke blir satt opp når det i ettertid blir montert midtdeler er for meg en gåte. Det virker videre som det har gått sport i å sette ned fartsgrensene, også på strekninger med lite ulykker, med det resultat at man sitter og ergrer seg over tiltakene. Da blir man en god bilist eller motorsyklist, med oppmerksomheten på veien og våre medtrafikanter
:
Store ulykker vil det alltid være på veien så lenge det er fare for å møte motgående trafikk, rusede medtrafikanter og idioter uten noen som helst respekt for fartsgrenser eget liv eller mitt liv som medtrafikant!
:

Store ulykker vil det alltid være på veien så lenge det er fare for å møte motgående trafikk, rusede medtrafikanter og idioter uten noen som helst respekt for fartsgrenser eget liv eller mitt liv som medtrafikant!

Sist redigert av Thor Arne den 05 jul 2005, 15:08, redigert 1 gang totalt.
Et interessant konsept dette, skal bli artig å se hvilke verdier de forskjellige variabler vil få i Norge.rogg skrev:Håy..
Det skjer noe hos naboen vår, Vegvesenet lurer på det samme her på berget....
http://www.vegvesen.no/vegvesen-SVVarti ... 00418.html
Da tenker jeg fart Vs regn, fart Vs sol etc.
Stod ihvertfall at øverste variable fartsgrense skulle være 100 km/t, men regner med at det er høye verdier for å nå 100-tallet på skiltet.
Fartsgrenser er mitt minste problem, prøver bevist å holde disse, selv om det kan være vanskeligt/fristende å dra på litt mere..
Mitt største problem er nøyaktigheten på speedometeret...
Monterte for en tid siden en GPS på sykkelen for å sjekke farten, men her Vest er det så mange tuneller at dette ble et utopia å få et godt resultat..
Har sett sykler med måler fra Biltema, non med erfaring med dette her.......

Mitt største problem er nøyaktigheten på speedometeret...
Monterte for en tid siden en GPS på sykkelen for å sjekke farten, men her Vest er det så mange tuneller at dette ble et utopia å få et godt resultat..
Har sett sykler med måler fra Biltema, non med erfaring med dette her.......

Hvorfor ikke?rogg skrev:Håy..
Vil tro at der det er 90-sone på motorveiene våre vil vi oppleve dette. At det kommer andre steder er vel lite trolig.
Er ikke usannsynlig at lavere soner vil kunne innføres i dette konseptet.
Det er opp til vegvesenet å sette den øvre og nedre grensen for den spesifikke strekning. Det står forøvrig i artikkelen at det allerede har vært utprøvd med variable fartsgrenser i nærheten av skoler og at dette ga god effekt. Hmmm... i nærheten av skoler, ikke 90-sone der
- rogg
- Innlegg: 3341
- Registrert: 16 jun 2004, 22:17
- Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
- Bosted: Berger
- Kontakt:
Håy..
Har kjørt gjennom slike skolesoner. Det er skiltet med nedsatt hastighet på tidspungt Eks. 60km mellom 0800-1500, ellers er det 80-sone.
Har en slik sone i Sande, og etter hva foreldrene hevder funker dette dårlig. Sonen blir for kort. Sonen starter 200m før og slutter 200m etter skolen.
Jeg så for meg lengre strekninger der hastigheten blei justert opp/ned.
Har kjørt gjennom slike skolesoner. Det er skiltet med nedsatt hastighet på tidspungt Eks. 60km mellom 0800-1500, ellers er det 80-sone.
Har en slik sone i Sande, og etter hva foreldrene hevder funker dette dårlig. Sonen blir for kort. Sonen starter 200m før og slutter 200m etter skolen.
Jeg så for meg lengre strekninger der hastigheten blei justert opp/ned.
- rogg
- Innlegg: 3341
- Registrert: 16 jun 2004, 22:17
- Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
- Bosted: Berger
- Kontakt:
Håy..
Ja får håpe det. Rart med fartsgrenser egentlig. Veivesenet setter ned hastigheter over alt nå, og de som ønsker det er de som bor langs veien og bruker de mest. Og det er de som klager over lave fartsgrenser også??????? Skjønner mindre og mindre av dette
:
Ta veien mellom Sande og Holmestrand, gamle E18. Det var det 80km/t, nå er det 60km/t. Den hvite stripa på begge sider er flyttet inn med nesten en meter. Altså det er en lavere standar på veien, med det resultatet at vi ikke kan kjøre i mere en 60. Ja ja, tar en tur til Torpet i Sverige nå....God ferie
Ja får håpe det. Rart med fartsgrenser egentlig. Veivesenet setter ned hastigheter over alt nå, og de som ønsker det er de som bor langs veien og bruker de mest. Og det er de som klager over lave fartsgrenser også??????? Skjønner mindre og mindre av dette

Ta veien mellom Sande og Holmestrand, gamle E18. Det var det 80km/t, nå er det 60km/t. Den hvite stripa på begge sider er flyttet inn med nesten en meter. Altså det er en lavere standar på veien, med det resultatet at vi ikke kan kjøre i mere en 60. Ja ja, tar en tur til Torpet i Sverige nå....God ferie
Ikke godt å si hvor logikken i det hele er, men man får vel ta ting for det det er og slutte og tenke på hvorfor, Man blir jo tullete av mindrerogg skrev:Håy..
Veivesenet setter ned hastigheter over alt nå, og de som ønsker det er de som bor langs veien og bruker de mest. Og det er de som klager over lave fartsgrenser også??????? Skjønner mindre og mindre av dette:
Ja ja, tar en tur til Torpet i Sverige nå....God ferie

Du får ha en riktig god tur til Sverige da rogg.
- rogg
- Innlegg: 3341
- Registrert: 16 jun 2004, 22:17
- Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
- Bosted: Berger
- Kontakt:
Håy.. Tilbake etter to uker i Sverige...
Spidometret mitt har sluttet å funke, men det var fult mulig å kjøre. Det som slo meg etter hver kjøretur var at jeg ikke satt med en dårlig følelse eller samvittighet. Prøvde å vurdere farten etter dette-er-riktig-fart-metoden og jeg tror det funket.
Hadde spidometret funket har jeg sett hvor mye fortere jeg kjørte en lovelig hastighet, og mest sannsynlig hatt litt dårlig samvittighet...
Sjekk opp dette med fartegrenser i England.....
Spidometret mitt har sluttet å funke, men det var fult mulig å kjøre. Det som slo meg etter hver kjøretur var at jeg ikke satt med en dårlig følelse eller samvittighet. Prøvde å vurdere farten etter dette-er-riktig-fart-metoden og jeg tror det funket.
Hadde spidometret funket har jeg sett hvor mye fortere jeg kjørte en lovelig hastighet, og mest sannsynlig hatt litt dårlig samvittighet...
Sjekk opp dette med fartegrenser i England.....
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39846
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Din mening om Norges fartsgrenser!
"Derfor ber jeg nå Vegdirektoratet vurdere om enkelte vegstrekninger som er dimensjonert for det, bør få høyere fartsgrense enn de har i dag, seier samferdselsminister Jon Georg Dale" iflg. NMCU.
Interessant og på tide, vil sikkert mange mene.
Regner med at det er mange meninger om dette her inne også?
Interessant og på tide, vil sikkert mange mene.
Regner med at det er mange meninger om dette her inne også?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Din mening om Norges fartsgrenser!
Er vel gjort undersøkelser på det der og folk kjører ikke fortere allikevel. Er jo knapt så folk orker å kjøre i 110.AJ skrev: 24 okt 2018, 07:55 "Derfor ber jeg nå Vegdirektoratet vurdere om enkelte vegstrekninger som er dimensjonert for det, bør få høyere fartsgrense enn de har i dag, seier samferdselsminister Jon Georg Dale" iflg. NMCU.
Interessant og på tide, vil sikkert mange mene.
Regner med at det er mange meninger om dette her inne også?
Re: Din mening om Norges fartsgrenser!
Litt av problemet er at fartsgrensene gjelder for alle. For mange er (bil-) kjøring et "nødvendig onde" noe de bare må gjøre, ikke noe de brenner for eller er interessert i å lære seg bedre.
For majoriteten av disse er fartsgrensene mer enn høye nok.
For majoriteten av disse er fartsgrensene mer enn høye nok.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.
I'm sorry, but that's just the way I am.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39846
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Din mening om Norges fartsgrenser!
Selv synes jeg 110 er helt fint som maks.fartsgrense her i landet på dertil egnede veier.
Men det jeg synes ikke er helt i takt med veistandarden er de mange strekningene som har 70 og 80 som grense og hvor denne bør kunne heves til f.eks. 90 og i enkelte tilfeller 100 km/t.
Men det jeg synes ikke er helt i takt med veistandarden er de mange strekningene som har 70 og 80 som grense og hvor denne bør kunne heves til f.eks. 90 og i enkelte tilfeller 100 km/t.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39846
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Din mening om Norges fartsgrenser!
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- FredrikE24
- Innlegg: 5037
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Din mening om Norges fartsgrenser!
Om jeg på lovlig vis kan kjøre i 130-140 fra Ås til Svinesund hadde jeg blitt glad. Problemet er egentlig at det skulle vært tre felt i hver retning, og ikke to. Folk sovner i venstrefila, det irriterer meg grenseløst, og lastebiler som dunker på fartsperra i 90 i høyre fila er problematisk, for da må alle ut til venstre for å passere. Da blir det propp.
-
- Innlegg: 333
- Registrert: 01 mai 2017, 19:48
- Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
- Bosted: Fredrikstad
Re: Din mening om Norges fartsgrenser!
Helt enig! Og når de som halvsover kommer ut av høyere fila for å kjøre forbi så virker det som om de har dødsfrykt for å kjøre fortere enn 100 i 110 sonen. Og når de endelig har begitt seg ut på den skumle reisen det er å ta ett filskifte, så skal de gjerne bli liggende der lenge for å ta igjen den lastebilen som ligger en kilometer lenger meter fremme og derav bruke flere kilometer kun på forbikjøringenFredrikE24 skrev: 24 okt 2018, 22:38 Om jeg på lovlig vis kan kjøre i 130-140 fra Ås til Svinesund hadde jeg blitt glad. Problemet er egentlig at det skulle vært tre felt i hver retning, og ikke to. Folk sovner i venstrefila, det irriterer meg grenseløst, og lastebiler som dunker på fartsperra i 90 i høyre fila er problematisk, for da må alle ut til venstre for å passere. Da blir det propp.

Personlig føler jeg at det mindre risiko om fartsgrensen står i stil til veien, det er lett å bli døsig når man bare putrer.
Denne er fin
https://youtu.be/tRiDubjS-d4?t=38
Sist redigert av overlay den 24 okt 2018, 23:00, redigert 2 ganger totalt.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39846
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Din mening om Norges fartsgrenser!
Her jeg bor ble det ny firefeltsvei ved siden av eksisterende riksvei hvor maks.hastigheten var skiltet til 80 km/t.
På den nye firefelten ble maks.hastigheten satt til 100 km/t fra den nye bomstasjonen med en ågerpris på kr. 43,-.
På den gamle riksveien ble maks.hastigheten skiltet ned til 60 km/t!
Det samme skjer en lang rekke andre steder her i landet.
Hvor er logikken i dette?
God nok for 80 km/t den ene dagen og ikke god nok for mer en 60 km/t den neste?
På den nye firefelten ble maks.hastigheten satt til 100 km/t fra den nye bomstasjonen med en ågerpris på kr. 43,-.
På den gamle riksveien ble maks.hastigheten skiltet ned til 60 km/t!
Det samme skjer en lang rekke andre steder her i landet.
Hvor er logikken i dette?
God nok for 80 km/t den ene dagen og ikke god nok for mer en 60 km/t den neste?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Din mening om Norges fartsgrenser!
Fartsgrensene her til lands oppleves vel kanskje som litt utdaterte? Mitt aller beste eksempel må være veien mellom Maura og Roa - hele strekningen er inngjerdet, asfalten er forholdsvis ny. Det er ikke belysning, men det er vel kanskje det eneste som mangler. Fartsgrensen er satt til 80, men omtrent 90% av de som ferdes her ligger i 90 - 110. De som eventuelt ligger i 80, blir forbikjørt av "alle". På den andre siden er det 110 på E6 mellom Jessheim og Råholt (nordgående), og her er alsfalten sprekkete og jævlig.
Hva sier egentlig nyere forskning om øking i fartsgrense og eventuell økning i ulykker?
Hva sier egentlig nyere forskning om øking i fartsgrense og eventuell økning i ulykker?
- Fsva
- Innlegg: 782
- Registrert: 09 okt 2014, 17:29
- Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
- Bosted: Eidsvoll/Fredrikstad
Re: Din mening om Norges fartsgrenser!
Litt usikker på om kilden er OK da dette ikke er fra SVV og så har jeg ikke satt meg inn i om E6 i dette tilfelle er 4 felts motorveg med midtdeler.
"Ved å øke hastigheten på E6 med 10 % vil det kunne forventes at antall trafikkulykker med
personskade i de fire fylkene vil øke med 21 prosent"
"Dersom farten på en veistrekning reduseres fra 80 km/t til 70 km/t vil antall dødsulykker
reduseres med 41 %. Antall trafikkulykker som fører til enten dødsfall eller alvorlige skadde
vil reduseres med 33 % og antall trafikkulykker som gir personskade, av en eller annen grad,
vil reduseres med 23 %."
https://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream ... sequence=1
Fra SVV sin hjemmeside.
Risiko
Når gjennomsnittsfarten øker med 5 %, øker risikoen for personskadeulykke med 10 % og risikoen for å bli drept med 25 %
Hvis farten økes fra 80 (når fartsgrensen er 80) til 93 km/t, dobles risikoen for å bli drept i en ulykke.
Små fartsøkninger gir stort utslag på antall drepte. Eksempel: Øker gjennomsnittsfarten på en 80-veg fra 80 til 84 km/t vil vi få en økning av drepte på 25 % på den vegen.
https://www.vegvesen.no/trafikkinformas ... fart/Fakta
"Ved å øke hastigheten på E6 med 10 % vil det kunne forventes at antall trafikkulykker med
personskade i de fire fylkene vil øke med 21 prosent"
"Dersom farten på en veistrekning reduseres fra 80 km/t til 70 km/t vil antall dødsulykker
reduseres med 41 %. Antall trafikkulykker som fører til enten dødsfall eller alvorlige skadde
vil reduseres med 33 % og antall trafikkulykker som gir personskade, av en eller annen grad,
vil reduseres med 23 %."
https://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream ... sequence=1
Fra SVV sin hjemmeside.
Risiko
Når gjennomsnittsfarten øker med 5 %, øker risikoen for personskadeulykke med 10 % og risikoen for å bli drept med 25 %
Hvis farten økes fra 80 (når fartsgrensen er 80) til 93 km/t, dobles risikoen for å bli drept i en ulykke.
Små fartsøkninger gir stort utslag på antall drepte. Eksempel: Øker gjennomsnittsfarten på en 80-veg fra 80 til 84 km/t vil vi få en økning av drepte på 25 % på den vegen.
https://www.vegvesen.no/trafikkinformas ... fart/Fakta