Din mening om Norges fartsgrenser!
- Bjerknez
- Innlegg: 24649
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Din mening om Norges fartsgrenser!
Det med endring av fartsgrenser rundt om synes jeg er på høy tid. Nå tenker kanskje dem fleste at jeg mener disse bør settes opp over en lav sko, men slik er det ikke i mine øyne.
Jeg har opplevd flere ganger å se et 80-sone skilt hvor jeg har tenkt "hæ... er det 80 her??" Altså at jeg mener at hastigheten er satt for høyt i forhold til hva JEG mener kan være forsvarlig på stedet. Spesielt veier som går gjennom gårstun etc.
Generelt sett er jeg ganske enig i skiltingen rundt om, men på motorvei klasse A mener jeg dem kan klinke til litt. 120km/t bær være innafor her, tatt i betrakning at de fleste legger seg 10-20km/t over. 130-140km/t på speedometeret synes jeg er helt innafor. Noen få steder ellers i landet synes jeg også 90-sonen burde komem tilbake. Som feks. over Hardangervidda sommerstid etc.
Man har jo sikt så langt øyer kan se, det er ikke ett eneste tre langs veien og veiene er veldig bra i seg selv.
Utover her jeg bor så har vi en 80-sone og når jeg sammenligner med andre veistrekninger i nærheten så kan jeg ikke forstå at man kan forsvare en så høy fartsgrense. De fleste ligger i 70km/t og de ttyder på at også de fleste føler at det er en grei hastighet.
Selv så ligger jeg gjerne godt over, men jeg prøver og se dette litt objektivt... Jeg ligger vel godt over uansett hvor jeg kjører (mer eller mindre) men i 30-40-50 sone tar jeg det pent.
Jeg har opplevd flere ganger å se et 80-sone skilt hvor jeg har tenkt "hæ... er det 80 her??" Altså at jeg mener at hastigheten er satt for høyt i forhold til hva JEG mener kan være forsvarlig på stedet. Spesielt veier som går gjennom gårstun etc.
Generelt sett er jeg ganske enig i skiltingen rundt om, men på motorvei klasse A mener jeg dem kan klinke til litt. 120km/t bær være innafor her, tatt i betrakning at de fleste legger seg 10-20km/t over. 130-140km/t på speedometeret synes jeg er helt innafor. Noen få steder ellers i landet synes jeg også 90-sonen burde komem tilbake. Som feks. over Hardangervidda sommerstid etc.
Man har jo sikt så langt øyer kan se, det er ikke ett eneste tre langs veien og veiene er veldig bra i seg selv.
Utover her jeg bor så har vi en 80-sone og når jeg sammenligner med andre veistrekninger i nærheten så kan jeg ikke forstå at man kan forsvare en så høy fartsgrense. De fleste ligger i 70km/t og de ttyder på at også de fleste føler at det er en grei hastighet.
Selv så ligger jeg gjerne godt over, men jeg prøver og se dette litt objektivt... Jeg ligger vel godt over uansett hvor jeg kjører (mer eller mindre) men i 30-40-50 sone tar jeg det pent.
- Bjerknez
- Innlegg: 24649
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Din mening om Norges fartsgrenser!
Nå er det vel ikke snakk om å øke fartsgrensene over en lav sko her, men å evaluere de fartgrensene som finnes. Det er enkelte steder som fartsgrensen kan økes (mener jeg). Men det er også flere steder fartsgrensen kan settes ned. Jeg har opplevd at dette stort sett gjelder 80-soner.Fsva skrev: 24 okt 2018, 23:32 Litt usikker på om kilden er OK da dette ikke er fra SVV og så har jeg ikke satt meg inn i om E6 i dette tilfelle er 4 felts motorveg med midtdeler.
"Ved å øke hastigheten på E6 med 10 % vil det kunne forventes at antall trafikkulykker med
personskade i de fire fylkene vil øke med 21 prosent"
"Dersom farten på en veistrekning reduseres fra 80 km/t til 70 km/t vil antall dødsulykker
reduseres med 41 %. Antall trafikkulykker som fører til enten dødsfall eller alvorlige skadde
vil reduseres med 33 % og antall trafikkulykker som gir personskade, av en eller annen grad,
vil reduseres med 23 %."
https://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream ... sequence=1
Fra SVV sin hjemmeside.
Risiko
Når gjennomsnittsfarten øker med 5 %, øker risikoen for personskadeulykke med 10 % og risikoen for å bli drept med 25 %
Hvis farten økes fra 80 (når fartsgrensen er 80) til 93 km/t, dobles risikoen for å bli drept i en ulykke.
Små fartsøkninger gir stort utslag på antall drepte. Eksempel: Øker gjennomsnittsfarten på en 80-veg fra 80 til 84 km/t vil vi få en økning av drepte på 25 % på den vegen.
https://www.vegvesen.no/trafikkinformas ... fart/Fakta
Skal man se blindt på statistikk så kan man jo like godt sette ned fartsgrensen over hele fjøla. Det er liten tvil om at fart dreper. Jeg tror at selv om fart dreper, så kan skylden ofte legges til andre ting inn farten i seg selv. Som feks. fikling med mobiltelefon og andre ting man gjerne foretar seg der veien er oversiktlig og fartsgrensen som oftest er høyere.
jeg har sett MANGE på motorveien som fikler med telefonen, leser avisen, trykker på nettbrettet etc. Jeg ser ikke like mange gjøre dette på landeveien eller i tettbebygd strøk, selv om det også forekommer der selvsagt.
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: Din mening om Norges fartsgrenser!
Tiltredes. Jeg mener å ha lest (så ta det med en klype salt) at å fikle med mobilen gir en uoppmerksomhet og reaksjonstid tilsvarende en promille. Har du en promille mister du lappen på flekken og ryker vel kanskje en tur innom pallemakeriet også? Der det er samme skadepotensiale bør det etter min mening være samme straff. til sammenlikning får man vel en bot på rundt 4000? kr for mobilbruk. Det bør slås hardere ned på når "alle" fikler med mobilen, mens det tross alt er bare et lite fåtall som kjører i påvirket tilstand (heldigvis).Bjerknez skrev: 25 okt 2018, 03:57 Nå er det vel ikke snakk om å øke fartsgrensene over en lav sko her, men å evaluere de fartgrensene som finnes. Det er enkelte steder som fartsgrensen kan økes (mener jeg). Men det er også flere steder fartsgrensen kan settes ned. Jeg har opplevd at dette stort sett gjelder 80-soner.
Skal man se blindt på statistikk så kan man jo like godt sette ned fartsgrensen over hele fjøla. Det er liten tvil om at fart dreper. Jeg tror at selv om fart dreper, så kan skylden ofte legges til andre ting inn farten i seg selv. Som feks. fikling med mobiltelefon og andre ting man gjerne foretar seg der veien er oversiktlig og fartsgrensen som oftest er høyere.
jeg har sett MANGE på motorveien som fikler med telefonen, leser avisen, trykker på nettbrettet etc. Jeg ser ikke like mange gjøre dette på landeveien eller i tettbebygd strøk, selv om det også forekommer der selvsagt.
Angående fartsgrenser: Kjører E6 til jobb hver dag, der er det inn mot Oslo 80 sone, motsatt vei er det 90. visstnok er veien noen cm smalere. Det føles komplett idiotisk med 80 sone inn mot Oslo fire felt (pluss kollektivfelt), god oversikt og godt adskilte kjørebaner. Særlig teit blir det etter Klementsrud der veien er vesentlig mine oversiktlig, hyppige påkjøringer, en liten midtrabatt og smalere kjørefelt - fartsgrensen er fortsatt 80...
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
Re: Din mening om Norges fartsgrenser!
https://www.nrk.no/ostlandssendingen/by ... 1.14262255
Gud bedre meg.
Skjønner ikke at folk stemmer på så ekstreme folk og partier. Disse går Rødt og SV en høy gang
Gud bedre meg.
Skjønner ikke at folk stemmer på så ekstreme folk og partier. Disse går Rødt og SV en høy gang
Re: Din mening om Norges fartsgrenser!
Høyre vil ha 30-sone innenfor Ring 2simpson skrev: 25 okt 2018, 08:39 https://www.nrk.no/ostlandssendingen/by ... 1.14262255
Gud bedre meg.
Skjønner ikke at folk stemmer på så ekstreme folk og partier. Disse går Rødt og SV en høy gang
Også Høyre er utålmodige på fotgjengernes vegne og har fremmet sitt eget forslag om å lage en gå-strategi.
Her vil de blant annet ha fortgang i arbeidet byrådet har satt i gang med egne hjertesoner, eller bilfrie områder, rundt skolene.
Men Høyre synes 30 km/t fartsgrense over hele Oslo er å gå for langt. Partiet foreslår heller 30-sone innenfor Ring 2, bortsett fra på hovedveier som Trondheimsveien og Uelands gate.
Re: Din mening om Norges fartsgrenser!
Ja det er forskjell på å barbere seg og skjære av hue, men likevel er 30 sone i store deler av Oslo galskap.
Er nok kaos i byen fra før men dette vil gjøre det enda verre
Er nok kaos i byen fra før men dette vil gjøre det enda verre
Re: Din mening om Norges fartsgrenser!
Min erfaring er at trafikken i indre Oslo følger sine egne regler uansett. Har heller aldri opplevd en eneste trafikk eller laserkontroll på de seks årene jeg har bodd innenfor ring 2.
- Bjerknez
- Innlegg: 24649
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Din mening om Norges fartsgrenser!
Er det ikke mest UP på slike veier?Dansekris skrev: 25 okt 2018, 10:18 Min erfaring er at trafikken i indre Oslo følger sine egne regler uansett. Har heller aldri opplevd en eneste trafikk eller laserkontroll på de seks årene jeg har bodd innenfor ring 2.
Re: Din mening om Norges fartsgrenser!
Tja, veit ikke helt. Tipper UP holder seg på gjennomfartsveiene og ikke så mye i bykjernen. Det er vanvittig mye politi i gatene i Oslo sentrum, men jeg tror de har annet å henge fingra i enn å drive med trafikkontroller.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Din mening om Norges fartsgrenser!
Jeg synes fartsgrensene er ok, stort sett. Det som trigger meg er køer, somling og uppmerksomhet, fra bilførere. Det er stor sett sløv holdning som er årsaken til dårlig fremkommelighet og derav irritasjon.
De verste er glaning, mobilbruk og manglende tydelighet gjennom bruk av blinklys og plassering i veibanen. Scherpings!!!!
De verste er glaning, mobilbruk og manglende tydelighet gjennom bruk av blinklys og plassering i veibanen. Scherpings!!!!
- Grendel
- Innlegg: 489
- Registrert: 20 apr 2016, 20:54
- Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt
Re: Din mening om Norges fartsgrenser!
Jeg opplevde en laserkontroll ved Østensjøvannet tidlig i våres. Heldigvis hadde jeg grei fart, så det gikk bra. "Oslos høyt ærede byråd", som gjør en fantastisk jobb med å rasere infrastrukturen har justert ned fartsgrensene. Dette er jo kun @%& ødeleggende for holdningene til trafikken. (Det er jo den veien de ønsker det). Er det greit at folk tråkker forbi trafikken som går i 40? Hvor er laserkontrollen? (Eller de som sykler på rødt lys).
Det at vi har en Samferdselsminister som vil fortsette arbeidet med fornuftige fartsgrenser jeg kun positivt. Det er ingen fare forbundet med å kjøre i 80 eller 110 på egnede veier. Som tidligere nevnt her så kan det også være veier hvor fartsgrensen kan være høy. Det er ikke bare gårdstun det trenger å være snakk om. Jeg har kjørt over fjellet mot Bergen og Stavanger og der er det strekninger hvor jeg syntes 80 var litt drøyt. Fornuftige folk er alltid velkomne.
8-)
Det at vi har en Samferdselsminister som vil fortsette arbeidet med fornuftige fartsgrenser jeg kun positivt. Det er ingen fare forbundet med å kjøre i 80 eller 110 på egnede veier. Som tidligere nevnt her så kan det også være veier hvor fartsgrensen kan være høy. Det er ikke bare gårdstun det trenger å være snakk om. Jeg har kjørt over fjellet mot Bergen og Stavanger og der er det strekninger hvor jeg syntes 80 var litt drøyt. Fornuftige folk er alltid velkomne.
8-)
...bare en død fisk følger strømmen....
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Din mening om Norges fartsgrenser!
Fartsgrense er en grense for hvor fort man lovlig kan kjøre på en strekning. Men det betyr ikke at man kan sette cruisekontrollen på 80 og gå ut i fra at det er greit. Det kan godt være flaskehalser på denne strekningen der farten må betydelig ned, uten at dette er skiltet. Dette er mer vanlig på veistrekninger godt utenfor tettbygde områder enn på veier med stor trafikk.
Fartsgrensene generelt sett synes jeg er noenlunde ok. For 15-20 år siden var 60km/t brukt mye mer enn i dag. Mange av de strekningene med 60 er nå omgjort til 70 sone, det ble mye bedre. Jeg ble stoppet for å ja kjørt i 70 på en slik strekning bare to uker før de omgjorde strekningen til 70 sone. Det var sure penger å betale..
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Fartsgrensene generelt sett synes jeg er noenlunde ok. For 15-20 år siden var 60km/t brukt mye mer enn i dag. Mange av de strekningene med 60 er nå omgjort til 70 sone, det ble mye bedre. Jeg ble stoppet for å ja kjørt i 70 på en slik strekning bare to uker før de omgjorde strekningen til 70 sone. Det var sure penger å betale..
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Re: Din mening om Norges fartsgrenser!
Personlig synes jeg fartsgrensene over 50Km/t stort sett er for lave. Legg på minst 10Km/t i timen på alt over 50km/t. I bykjerner kan det godt være 30km/t...
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Din mening om Norges fartsgrenser!
Der er jeg ikke enig

Tidsbegrenset hastighetsregulering finnes også i større og større utstrekning, men det bør ikke være nødvendig å benytte dette overalt. En skog av trafikkskilt har vi allerede mange steder, men dette trekker også oppmerksomheten bort fra trafikkbildet som tross alt er det viktigste vi skal forholde oss til

- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: Din mening om Norges fartsgrenser!
Personlig irriterer nok fartsgrenser som settes i forbindelse med veiarbeid meg mest. Greit nok at farten må reduseres når folk jobber der, men gjennomgående er ikke det tilfelle når jeg kjører på veien.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
Re: Din mening om Norges fartsgrenser!
Som en som har jobbet på veien kan jeg love deg at de som råkjører i veiarbeids-områdene "irriterer" de som jobber der også. Det er lett å sitte skjermet og trygg i en bil og drite i en fartsgrense som er satt for å beskytte de som spaserer rundt i veibanen med kun en refleksvest som beskyttelse.Stian87 skrev: 28 okt 2018, 11:02 Personlig irriterer nok fartsgrenser som settes i forbindelse med veiarbeid meg mest. Greit nok at farten må reduseres når folk jobber der, men gjennomgående er ikke det tilfelle når jeg kjører på veien.
Når det er sagt er jeg enig i at det blir litt feil når man har 30-sone og det ikke er noen arbeidsfolk å se noe sted. Jeg kan ikke redegjøre for hvorfor det noen ganger gjøres slik. De stedene jeg jobbet, det er riktignok over 10 år siden, gjemte vi de midlertidige hastighetsskiltene når vi var ferdige på ettermiddagen.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: Din mening om Norges fartsgrenser!
Det forstår jeg godt, og jeg mener absolutt fartsgrensene skal respekteres. Jeg har inntrykk av at de midlertidige fartsgrensene ikke tas ned når folk ikke jobber der. Det er dumt, ettersom det gir mindre respekt for disse fartsgrensene, noe som igjen skaler usikkerhet for arbeiderne. Da virker skiltingen mot sin hensikt. Det kunne jo f.eks. settes opp underskilt som regulerer farten innenfor de tidene det jobber folk derSakkle skrev: 29 okt 2018, 09:33Som en som har jobbet på veien kan jeg love deg at de som råkjører i veiarbeids-områdene "irriterer" de som jobber der også. Det er lett å sitte skjermet og trygg i en bil og drite i en fartsgrense som er satt for å beskytte de som spaserer rundt i veibanen med kun en refleksvest som beskyttelse.Stian87 skrev: 28 okt 2018, 11:02 Personlig irriterer nok fartsgrenser som settes i forbindelse med veiarbeid meg mest. Greit nok at farten må reduseres når folk jobber der, men gjennomgående er ikke det tilfelle når jeg kjører på veien.
Når det er sagt er jeg enig i at det blir litt feil når man har 30-sone og det ikke er noen arbeidsfolk å se noe sted. Jeg kan ikke redegjøre for hvorfor det noen ganger gjøres slik. De stedene jeg jobbet, det er riktignok over 10 år siden, gjemte vi de midlertidige hastighetsskiltene når vi var ferdige på ettermiddagen.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
- Bjerknez
- Innlegg: 24649
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Din mening om Norges fartsgrenser!
Helt enigStian87 skrev: 29 okt 2018, 15:47Det forstår jeg godt, og jeg mener absolutt fartsgrensene skal respekteres. Jeg har inntrykk av at de midlertidige fartsgrensene ikke tas ned når folk ikke jobber der. Det er dumt, ettersom det gir mindre respekt for disse fartsgrensene, noe som igjen skaler usikkerhet for arbeiderne. Da virker skiltingen mot sin hensikt. Det kunne jo f.eks. settes opp underskilt som regulerer farten innenfor de tidene det jobber folk derSakkle skrev: 29 okt 2018, 09:33Som en som har jobbet på veien kan jeg love deg at de som råkjører i veiarbeids-områdene "irriterer" de som jobber der også. Det er lett å sitte skjermet og trygg i en bil og drite i en fartsgrense som er satt for å beskytte de som spaserer rundt i veibanen med kun en refleksvest som beskyttelse.Stian87 skrev: 28 okt 2018, 11:02 Personlig irriterer nok fartsgrenser som settes i forbindelse med veiarbeid meg mest. Greit nok at farten må reduseres når folk jobber der, men gjennomgående er ikke det tilfelle når jeg kjører på veien.
Når det er sagt er jeg enig i at det blir litt feil når man har 30-sone og det ikke er noen arbeidsfolk å se noe sted. Jeg kan ikke redegjøre for hvorfor det noen ganger gjøres slik. De stedene jeg jobbet, det er riktignok over 10 år siden, gjemte vi de midlertidige hastighetsskiltene når vi var ferdige på ettermiddagen.

Re: Din mening om Norges fartsgrenser!
I mange tilfeller, f.eks. der et tunnelløp er stengt slik at man får motgående trafikk i samme løp, innsnevringer, sand/grus i veibanen, langsgående asfaltkant osv. er det jo naturlig at den midlertidige fartsgrensen beholdes så lenge vei-standarden er lavere, selv om det ikke er noen på jobb. Jeg tror det er det som ofte er årsaken.Stian87 skrev: 29 okt 2018, 15:47 Det forstår jeg godt, og jeg mener absolutt fartsgrensene skal respekteres. Jeg har inntrykk av at de midlertidige fartsgrensene ikke tas ned når folk ikke jobber der. Det er dumt, ettersom det gir mindre respekt for disse fartsgrensene, noe som igjen skaler usikkerhet for arbeiderne. Da virker skiltingen mot sin hensikt. Det kunne jo f.eks. settes opp underskilt som regulerer farten innenfor de tidene det jobber folk der
Når det gjelder underskilt er ideen grei, men litt av problemet er at veiarbeidere (i alle fall de jeg jobbet med) er sesongarbeidere og jobber EKSTREMT mye i sommerhalvåret. De jobber nesten til de kollapser, tar noen timer fri og er på igjen. Det arbeidslaget jeg var mye med jobbet i perioder så mye som 18 timers i døgnet. Ofte har de flere oppdrag parallelt som de sjonglerer på et eller annet vis også. Får inn nye hasteoppdrag underveis osv. osv. I det hele tatt tror jeg ikke det er så lett å planlegge når det jobbes i et anleggsområde.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
Re: Din mening om Norges fartsgrenser!
Jeg ser at det kanskje er noe på gang rundt dette med midlertidige fartsgrenser: Samferdselsminister Dale vil rydde opp i nedsatte fartsgrenser i områder med veiarbeid.
Dette blir for meget spesielt interesserte, men her her skiltplanen til Veivesenet som alle som jobber på veien må forholde seg til: Skiltplaner - Arbeid på og ved veg
Dette blir for meget spesielt interesserte, men her her skiltplanen til Veivesenet som alle som jobber på veien må forholde seg til: Skiltplaner - Arbeid på og ved veg
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: Din mening om Norges fartsgrenser!
Det er godt mulig. Samtidig registrer jeg flere steder at farten ikke er nedsatt ved f.eks høy asfaltkant eller grus. Så dette er i beste fall varierende.Sakkle skrev: 29 okt 2018, 16:00 I mange tilfeller, f.eks. der et tunnelløp er stengt slik at man får motgående trafikk i samme løp, innsnevringer, sand/grus i veibanen, langsgående asfaltkant osv. er det jo naturlig at den midlertidige fartsgrensen beholdes så lenge vei-standarden er lavere, selv om det ikke er noen på jobb. Jeg tror det er det som ofte er årsaken.
Når det gjelder underskilt er ideen grei, men litt av problemet er at veiarbeidere (i alle fall de jeg jobbet med) er sesongarbeidere og jobber EKSTREMT mye i sommerhalvåret. De jobber nesten til de kollapser, tar noen timer fri og er på igjen. Det arbeidslaget jeg var mye med jobbet i perioder så mye som 18 timers i døgnet. Ofte har de flere oppdrag parallelt som de sjonglerer på et eller annet vis også. Får inn nye hasteoppdrag underveis osv. osv. I det hele tatt tror jeg ikke det er så lett å planlegge når det jobbes i et anleggsområde.
Jeg regner med at det vil være tilfeller der dette er vanskelig å regulere. Problemet for min del er at jeg stort sett kjører når det ikke er noen som jobber der.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
- Bjerknez
- Innlegg: 24649
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Din mening om Norges fartsgrenser!
I dag hvor vi kan sette opp digitale skilt så burde vel dette la seg løse ganske greit?
Re: Din mening om Norges fartsgrenser!
Både ja og nei. 90% av skiltene som er i bruk er fremdeles "analoge". Det krever en ganske betydelig investering dersom alle selskapene som driver med dette skal bytte ut alle skiltene sine med LED etc. Tror ikke de gjør det uten at de blir presset til det i form av pålegg fra myndighetene.Bjerknez skrev: 30 okt 2018, 06:56 I dag hvor vi kan sette opp digitale skilt så burde vel dette la seg løse ganske greit?
I tillegg er det andre faktorer som spiller inn. Si hva du vil om de gamle metallskiltene, men de fungerer. De krever ikke strøm osv. Tror ikke elektriske skilter er særlig egnet til alt av midlertidig skilting. De brukes f.eks på skiltvogner (tilhenger med skilt på) som settes opp for å sperre et kjørefelt el.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
- Bjerknez
- Innlegg: 24649
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Din mening om Norges fartsgrenser!
For å si det sånn. Elektriske skilt er på vei. Det er bare et tidsspørsmål når vi får dette over alt (tror jeg). Det er jo allerede slike skilt på mange strekninger og spesielt langs motorveien rundt Oslo.
At det er kostbart kan godt hende. Men hva gjør vi vel ikke for trafikksikkerheten?
Så klart fungerer de gamle skiltene. Det er jo dem vi er vant til og dem har vel vært like så lenge jeg kan huske vertfall.
Man kan jo feks. velge å kun ta i bruke digitale skilt der det er veiarbeid. Da kan man endre fartgrensen mye enklere og kanskje også stille denn inn på klokkeslett så den endrer seg automatisk. Jeg kan ikke helt se den enorme kostnaden i sistnevnte forslag.
Det koster jo penger å sende ut to mann for å fjerne/sette opp nye skilt også. Dessuten er dem sikkert ikke gratis dem digre blytunge metallskiltene heller?
At det er kostbart kan godt hende. Men hva gjør vi vel ikke for trafikksikkerheten?
Så klart fungerer de gamle skiltene. Det er jo dem vi er vant til og dem har vel vært like så lenge jeg kan huske vertfall.
Man kan jo feks. velge å kun ta i bruke digitale skilt der det er veiarbeid. Da kan man endre fartgrensen mye enklere og kanskje også stille denn inn på klokkeslett så den endrer seg automatisk. Jeg kan ikke helt se den enorme kostnaden i sistnevnte forslag.
Det koster jo penger å sende ut to mann for å fjerne/sette opp nye skilt også. Dessuten er dem sikkert ikke gratis dem digre blytunge metallskiltene heller?
-
- Innlegg: 333
- Registrert: 01 mai 2017, 19:48
- Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
- Bosted: Fredrikstad
Re: Din mening om Norges fartsgrenser!
Dette burde hvertfall bli montert på E6 nord for Moss da sommerfartsgrensen på denne veien er 110 og 100 på vinterenBjerknez skrev: 30 okt 2018, 11:23 For å si det sånn. Elektriske skilt er på vei. Det er bare et tidsspørsmål når vi får dette over alt (tror jeg). Det er jo allerede slike skilt på mange strekninger og spesielt langs motorveien rundt Oslo.
At det er kostbart kan godt hende. Men hva gjør vi vel ikke for trafikksikkerheten?
Så klart fungerer de gamle skiltene. Det er jo dem vi er vant til og dem har vel vært like så lenge jeg kan huske vertfall.
Man kan jo feks. velge å kun ta i bruke digitale skilt der det er veiarbeid. Da kan man endre fartgrensen mye enklere og kanskje også stille denn inn på klokkeslett så den endrer seg automatisk. Jeg kan ikke helt se den enorme kostnaden i sistnevnte forslag.
Det koster jo penger å sende ut to mann for å fjerne/sette opp nye skilt også. Dessuten er dem sikkert ikke gratis dem digre blytunge metallskiltene heller?