Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av AJ »

Å bli liggende bak en saltbil i 30 km/t med sprederen på full guff uten mulighet for å kjøre forbi pga. av motgående trafikk :ills !
Har også opplevd å ligge bak to saltbiler og fikk nesten fysisk vondt av å kjøre i saltgørra etter disse bilene.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Bjerknez »

KåreDump skrev: 24 okt 2018, 15:57
Bjerknez skrev: 24 okt 2018, 15:48 Noen ganger må man være unskyldt, som feks. når en sitter med trynet i telefonen og skjener over veien rett i mot deg, eller når en syklist velger å plutselig skjene over veien, i mørket, uten lys og refleks.
Enig der!
Men i de tilfellene er det også en fører som har gjort feil! :-)
Ja, det er helt riktig. I sykkel situasjonen nevnt kan det også være syklisten som har ansvaret forresten. Skal man krysse veien mens man sykler må man følge vanlige trafikkregler. Er det ikke slik da?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Bjerknez »

Rune75 skrev: 24 okt 2018, 16:03
Bjerknez skrev: 24 okt 2018, 15:06 Hvorfor blir jeg blandet inn i dette Rune??

Jeg har da ikke blitt med på den delen av diskusjonen i det hele tatt...

Men det var fordi vegvesenet ikke hadde fikset veien skikkelig. Slike som meg gjør jo ikke slike teite feil. Det vet dem fleste :P
Ooops :redface :redface Her blingsa jeg voldsomt. Pinlig faktisk. Du fikk "æren" for det kjellv skrev.
Såså... sååå ille var det nå ikke :knegg

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Stian87 »

Kan ikke si at jeg er helt enig i det. Vet om en nabo av meg som kjørte i 20 km/t ned en bakke (som ikke var spesielt bratt) han måtte bremse pga motgående trafikk og noen fotgjengere. Bilen bare sklei bortover før den stoppet. Hadde vinterdekk på.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Bjerknez »

Stian87 skrev: 25 okt 2018, 11:15 Kan ikke si at jeg er helt enig i det. Vet om en nabo av meg som kjørte i 20 km/t ned en bakke (som ikke var spesielt bratt) han måtte bremse pga motgående trafikk og noen fotgjengere. Bilen bare sklei bortover før den stoppet. Hadde vinterdekk på.
Men hvem skal man tillegge skylden? Vinterdekkene? Man har jo selv ansvaret for å sjekke forholdene, selv om det i noen tillfeller (som nevnt over) kan være formildende omstendigheter.

Man sitter uansett igjen med samvittigheten av å ha skadet et annet menneske i trafikken, selv om det var et hendig uhell. Noen ganger kan det være straff nok i seg selv...

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Stian87 »

Bjerknez skrev: 25 okt 2018, 11:24
Stian87 skrev: 25 okt 2018, 11:15 Kan ikke si at jeg er helt enig i det. Vet om en nabo av meg som kjørte i 20 km/t ned en bakke (som ikke var spesielt bratt) han måtte bremse pga motgående trafikk og noen fotgjengere. Bilen bare sklei bortover før den stoppet. Hadde vinterdekk på.
Men hvem skal man tillegge skylden? Vinterdekkene? Man har jo selv ansvaret for å sjekke forholdene, selv om det i noen tillfeller (som nevnt over) kan være formildende omstendigheter.

Man sitter uansett igjen med samvittigheten av å ha skadet et annet menneske i trafikken, selv om det var et hendig uhell. Noen ganger kan det være straff nok i seg selv...
Må først presisere at det ikke skjedde noe som helst i denne saken, bilen stanset i grøfta uten å gjøre skade på hverken ting eller mennesker.

Litt usikker på hva du mener med skylden i denne sammenheng. Juridisk sett har du ikke noe straffeansvar ved hendelige uhell, og de skjer stadigvekk.

Mest nærliggende er vel å mene at kommune og stat har et ansvar for å gjøre veien kjørbar, så om noe har skylden i slik situasjon er det vel kanskje dem?

Antakelig er det vil i en slik sak ingen som har ansvar. Det er ingen som kan klandres for uhellet.

Kanskje kan det oppstilles et slags objektivt ansvar for erstatning der det er speilblankt, ut i fra en vurdering om at man da må la bilen stå. Men det er nok heller tvilsomt.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av KåreDump »

Stian87 skrev: 25 okt 2018, 12:20
Bjerknez skrev: 25 okt 2018, 11:24
Stian87 skrev: 25 okt 2018, 11:15 Kan ikke si at jeg er helt enig i det. Vet om en nabo av meg som kjørte i 20 km/t ned en bakke (som ikke var spesielt bratt) han måtte bremse pga motgående trafikk og noen fotgjengere. Bilen bare sklei bortover før den stoppet. Hadde vinterdekk på.
Men hvem skal man tillegge skylden? Vinterdekkene? Man har jo selv ansvaret for å sjekke forholdene, selv om det i noen tillfeller (som nevnt over) kan være formildende omstendigheter.

Man sitter uansett igjen med samvittigheten av å ha skadet et annet menneske i trafikken, selv om det var et hendig uhell. Noen ganger kan det være straff nok i seg selv...
Må først presisere at det ikke skjedde noe som helst i denne saken, bilen stanset i grøfta uten å gjøre skade på hverken ting eller mennesker.

Litt usikker på hva du mener med skylden i denne sammenheng. Juridisk sett har du ikke noe straffeansvar ved hendelige uhell, og de skjer stadigvekk.

Mest nærliggende er vel å mene at kommune og stat har et ansvar for å gjøre veien kjørbar, så om noe har skylden i slik situasjon er det vel kanskje dem?

Antakelig er det vil i en slik sak ingen som har ansvar. Det er ingen som kan klandres for uhellet.

Kanskje kan det oppstilles et slags objektivt ansvar for erstatning der det er speilblankt, ut i fra en vurdering om at man da må la bilen stå. Men det er nok heller tvilsomt.

Det står ingen ting i regelverket om at vinterdekk er tilstrekkelig uansett føre!

Forskriften om bruk av kjøretøy sier: «kjøretøy må ikke brukes uten at det er sikret tilstrekkelig veigrep i forhold til føret, om nødvendig ved bruk av vinterdekk med eller uten pigger, kjetting eller liknende».

Din nabo hadde ikke sikret at han hadde tilstrekkelig veigrep i forhold til føret. At bakken ikke var særlig bratt og at føret overrasket naboen din betyr bare at han feilvurderte føret. Ergo; førerfeil og all skyld vil tilfalle din nabo.

At vegvesen eller kommune har ansvaret blir bare tøysete! Det nytter dessverre ikke å skylde på andre her....
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Stian87 »

Synes ikke det er tullete å si at kommunen har et ansvar for å gjøre veien kjørbar. Om de har skylden i en ulykke er en annen sak :D
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Bjerknez »

Irriterer meg grenseløst over dobbeltmoralen vedrørende trafikksikkerhet når det gjelder buss. I dag får man bot hvis man blir tatt for å ikke ha sikkerhetsbelte på når man er på bussen. Samtidig så har bussen ståplasser og dem som må stå er i hovedsak skolebarn da dem ofte reiser veldig mange på en gang.

Slik var dte når jeg gikk på skolen for mange herrens år siden og slik er det jaggu meg i dag også.

Se screenshot fra dagens avisklipp under:
SNAG-0002.png
Det står altså en skokk med barn på bussen og er dte kontroll der så får de som sitter i setet uten belte bot, mens de som står....tja...? Det er jo ståplasser i bussen...

Forstå det den som kan...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av TGR »

Det er en del ting som irriterer meg rundt omkring, men jeg prøver å ikke tenke så mye på det, for ikke å bli en sånn ekstrem gammal grinebitter... :crazy:

Men noe som irriterer meg grenseløst i trafikken, er folk på motorvei som ikke har forstått en dritt av det med å bidra til flyt. Når de feks ligger i høyre fil, i 10 kmt under fartsgrensa, for å være heeeelt sikker på ikke å bli sperra inne, så innhenter de et par vogntog som kjører i 96,5 kmt, og så hiver de seg plutselig ut i venstre fil og putrer videre forbi vogntogene, fremdeles 10 kmt under fartsgrensa. :O

Kikker de i speilet for å se om det kommer et langt expresstog med 20 biler bakfra i venstre fil, i fartsgrensa + 10? Nei, det gjør de ikke. Øker de hastigheten for å komme forbi disse vogntogene på fornuftig vis, uten å forårsake VM i Jojo-kjøring for andre? Nei, det gjør de ikke.

De er totalt innesperra i sin egne boble, og skulle ikke hatt lappen.

Jeg kjører en del i jobb, særlig på begge sider av Oslofjorden, mye 4-felt, og dette irriterer meg grenseløst...... :evil

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev: 25 okt 2018, 15:45 Irriterer meg grenseløst over dobbeltmoralen vedrørende trafikksikkerhet når det gjelder buss. I dag får man bot hvis man blir tatt for å ikke ha sikkerhetsbelte på når man er på bussen. Samtidig så har bussen ståplasser og dem som må stå er i hovedsak skolebarn da dem ofte reiser veldig mange på en gang.

Slik var dte når jeg gikk på skolen for mange herrens år siden og slik er det jaggu meg i dag også.

Se screenshot fra dagens avisklipp under:
SNAG-0002.png

Det står altså en skokk med barn på bussen og er dte kontroll der så får de som sitter i setet uten belte bot, mens de som står....tja...? Det er jo ståplasser i bussen...

Forstå det den som kan...
Dårlig med sikkerhetsbelter på ståplassene ja. De kunne jo kanskje hatt noen løkker festet på de gule rørene slik at ståpassasjerene kunne hatt dem rundt halsen. Da slapp de i alle fall å pines mer enn nødvendig om noe alvorlig skulle skje.. :crazy:

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av mekkern »

Politikere-kommunale.....
Politiske spill og at de på et politisk grunnlag skal fortelle fagpersonell at de gjør sin jobb feil.
Barnehagetanter og gamle husmødre og pensjonister går plutselig i mot utredninger anbefalinger og fagråd.

Som å fortelle en snekker at tak? Nei det holder med pressenning.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 26 okt 2018, 01:20
Bjerknez skrev: 25 okt 2018, 15:45 Irriterer meg grenseløst over dobbeltmoralen vedrørende trafikksikkerhet når det gjelder buss. I dag får man bot hvis man blir tatt for å ikke ha sikkerhetsbelte på når man er på bussen. Samtidig så har bussen ståplasser og dem som må stå er i hovedsak skolebarn da dem ofte reiser veldig mange på en gang.

Slik var dte når jeg gikk på skolen for mange herrens år siden og slik er det jaggu meg i dag også.

Se screenshot fra dagens avisklipp under:
SNAG-0002.png

Det står altså en skokk med barn på bussen og er dte kontroll der så får de som sitter i setet uten belte bot, mens de som står....tja...? Det er jo ståplasser i bussen...

Forstå det den som kan...
Dårlig med sikkerhetsbelter på ståplassene ja. De kunne jo kanskje hatt noen løkker festet på de gule rørene slik at ståpassasjerene kunne hatt dem rundt halsen. Da slapp de i alle fall å pines mer enn nødvendig om noe alvorlig skulle skje.. :crazy:
Det ironiske her er at beltet man har på seg når man sitter hjelper evært lite når man får en gjenstand (en kropp) på 80 kg. i en fart på 50km/t rett i bakhodet. For ikke å snakke om sykler og barnevogner, diverse mobiltelefoner, vesker, ryggsekker etc. som ikke er sikret.

Synes dette i beste fall virker helt idiotisk...

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av KåreDump »

TGR skrev: 25 okt 2018, 22:07 Det er en del ting som irriterer meg rundt omkring, men jeg prøver å ikke tenke så mye på det, for ikke å bli en sånn ekstrem gammal grinebitter... :crazy:
Hva? :O

Du får det jo til å høres ut som om det er noe negativt ved å være en gretten gammel gubbe! :lol
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev:
kjellv skrev: 26 okt 2018, 01:20
Bjerknez skrev: 25 okt 2018, 15:45 Irriterer meg grenseløst over dobbeltmoralen vedrørende trafikksikkerhet når det gjelder buss. I dag får man bot hvis man blir tatt for å ikke ha sikkerhetsbelte på når man er på bussen. Samtidig så har bussen ståplasser og dem som må stå er i hovedsak skolebarn da dem ofte reiser veldig mange på en gang.

Slik var dte når jeg gikk på skolen for mange herrens år siden og slik er det jaggu meg i dag også.

Se screenshot fra dagens avisklipp under:
SNAG-0002.png

Det står altså en skokk med barn på bussen og er dte kontroll der så får de som sitter i setet uten belte bot, mens de som står....tja...? Det er jo ståplasser i bussen...

Forstå det den som kan...
Dårlig med sikkerhetsbelter på ståplassene ja. De kunne jo kanskje hatt noen løkker festet på de gule rørene slik at ståpassasjerene kunne hatt dem rundt halsen. Da slapp de i alle fall å pines mer enn nødvendig om noe alvorlig skulle skje.. :crazy:
Det ironiske her er at beltet man har på seg når man sitter hjelper evært lite når man får en gjenstand (en kropp) på 80 kg. i en fart på 50km/t rett i bakhodet. For ikke å snakke om sykler og barnevogner, diverse mobiltelefoner, vesker, ryggsekker etc. som ikke er sikret.

Synes dette i beste fall virker helt idiotisk...
Ja det virker ganske tullete. Slike lover blir gjerne innført i en desperasjon der en kommite er satt ned for å se på saken og må komme opp med noen forslag/tiltak. Om de virker eller ikke er ikke så viktig bare noe blir gjort.
Godt vi har NMCU. De følger godt med og lar ikke hva som helst av tiltak slippe gjennom uimotsagt når kommiteer skal finne på noe lurt for å gjøre motorsykkel mindre farlig. De blir faktisk spurt til råds Bilde

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk

Svar