Fyringssesongen

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Fyringssesongen

Legg inn av Olav K »

Har drevet og montert varmepumper (luft/luft- luft/vann og væske/vann) og oppvarmingsløsninger i noen år.

Min ringe erfaring tilsier at nattsenk i boliger er bortkastet, med mindre man kan tåle å ha det litt mer kjølig om morran før jobb/skole. Får man senket temperaturen i 12 timer eller mer, samt at temperaturen skal løftes på den normalt varmeste tida av døgnet, kan det ha noe for seg.

Det med sparedusj har langt mer potensiale, men også å redusere tida i dusjen vil ha stor påvirkning. Oppvsrming av vann står for 40-50% av strømforbruket i et "standard hjem"
Kjør fulle vaskemaskiner og oppvaskmaskiner, det sparer strøm, og bruk ikke tørketrommel.
Vedfyring kan ha noe for seg, men om du må kjøpe ved, blir vel regnestykket i beste fall marginalt.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Fyringssesongen

Legg inn av Rune75 »

Det er vel på natta når man surrer rundt i bare underbuksa det er viktigst å ha det varmt. På dagtid har ihvertfall jeg mere klær på, stort sett.

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Fyringssesongen

Legg inn av Nomade »

Jompa skrev: 30 okt 2018, 19:28 Jeg har og har hatt vannbåren varme siden huset ble bygd i -90.
El-kjele og murgolv i sokkeletasjen, tregulv oppe. Litt vedfyring i tillegg.
Årsforbruket har hele tiden vært 35 - 40 000 kWt i året.
Helt til for to år siden brukte jeg nattsenkinga, bestemte meg for å prøve konstant temp hele døgnet i noen måneder for å se om forbruket endra seg, og etter to år har jeg fremdeles ikke lagt inn nattsenking igjen.
Kan ikke si at forbruket har endret seg, det er alltid litt "naturlige svingninger" som vel mest bestemmes av utetemperatur og vind.
Forskjellen er at før stod vi alltid opp til kjølig hus om morran, og litt for varmt om kvelden.
Det er ganske stor treghet i vannbåren varme, særlig i tregulv.
Anlegget ditt er snart 30 år, du har ikke vurdert et par varmepumper i stedet for?

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Fyringssesongen

Legg inn av Stian87 »

Rune75 skrev: 30 okt 2018, 20:37 Det er vel på natta når man surrer rundt i bare underbuksa det er viktigst å ha det varmt. På dagtid har ihvertfall jeg mere klær på, stort sett.
Neida er så godt å hoppe opp fra et kaldt gulv til en varm dyne :D Slår selv alltid av varmen, på soverommene vel å merke, om natten. Men det har mest med at vinduet alltid står oppe om natten og det føles litt unødvendig.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Fyringssesongen

Legg inn av Jompa »

Nomade skrev: 31 okt 2018, 08:20
Jompa skrev: 30 okt 2018, 19:28 Jeg har og har hatt vannbåren varme siden huset ble bygd i -90.
El-kjele og murgolv i sokkeletasjen, tregulv oppe. Litt vedfyring i tillegg.
Årsforbruket har hele tiden vært 35 - 40 000 kWt i året.
Helt til for to år siden brukte jeg nattsenkinga, bestemte meg for å prøve konstant temp hele døgnet i noen måneder for å se om forbruket endra seg, og etter to år har jeg fremdeles ikke lagt inn nattsenking igjen.
Kan ikke si at forbruket har endret seg, det er alltid litt "naturlige svingninger" som vel mest bestemmes av utetemperatur og vind.
Forskjellen er at før stod vi alltid opp til kjølig hus om morran, og litt for varmt om kvelden.
Det er ganske stor treghet i vannbåren varme, særlig i tregulv.
Anlegget ditt er snart 30 år, du har ikke vurdert et par varmepumper i stedet for?
Ikke istedetfor men både og. Har man gulvvarme vil man ikke kvitte seg med den.
Jeg fikk tilbud om luft/vannpumpe for noen år siden og holdt på å kjøpe, men så havarerte bilmotoren.
Og siden har det ikke blitt noe av varmepumpe. Hørte også etterpå at rørleggeren jeg fikk tilbud fra aldri gjør seg helt ferdig med en jobb.

Anlegget mitt fungerer godt, alle ventilene er byttet, det samme er turvanntermostaten og termostatene på begge varmeelementene.
De siste ble bytta i sommer etter at vi plutselig en morgen fikk kokende vann ut av kjøkkenkrana.
110 grader på kjelen da og dampsky fra sikkerhetsventilen.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar