Hvilken sykkel anbefales?

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24656
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvillen sykkel anbefales?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har jo en nakensykkel og å ligge på motorveien med denne i 120km/t + er null problem. 10-20 mil på motorvei er absolutt null stress. Jeg er nok en av de få her inne som slett ikke har noe imot å kjøre på motorvei til tider.

Det kan ha med sykkelvalget å gjøre. Street Triple R var litt mer anstrengt da turtallet ble slitsomt høyt og jeg har også kjørt sykler med svakere motor som slett ikke er noe gøy på motorvei. I hovedsak fordi det ikke er mer krefter igjen til å ha det «gøy» når man ligger i 120-130km/t. Mener det var en 700 ish kubikk twin fra ducati jeg kjørte i adventure klassen.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Hvillen sykkel anbefales?

Legg inn av Sakkle »

Bjerknez skrev: 24 okt 2018, 05:30 Det kan ha med sykkelvalget å gjøre. Street Triple R var litt mer anstrengt da turtallet ble slitsomt høyt og jeg har også kjørt sykler med svakere motor som slett ikke er noe gøy på motorvei. I hovedsak fordi det ikke er mer krefter igjen til å ha det «gøy» når man ligger i 120-130km/t. Mener det var en 700 ish kubikk twin fra ducati jeg kjørte i adventure klassen.
Motoren på min 690 Duke (2008) er ikke noe problem i høyere hastighet, men jeg føler meg virkelig som et vindseil på sykkelen. Vinden treffer meg rett i brystkassa og jeg er overbevist om at jeg hadde sluppet styret ville jeg blåst rett av og landa på rævva i 110 km/t.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 711
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Hvillen sykkel anbefales?

Legg inn av KåreDump »

Anbefaler deg en Harley Roadking med 18" apeheng!! :-)
Nå er jeg 10 cm høyere enn deg og relativt kort i beina, men oppsettet fungerer fint opp til 110 km/t, (120+ er bare slitsomt....).
For en som meg med manglende impulskontroll fungerer det supert og lappen er relativt trygg!
:-) :-)

Spøk til side.
Du må nesten prøve deg fram. Finn en sykkel du liker kjørestillingen på.
Det kan også være lurt å tenke aktivt over hvordan du selv sitter på sykkelen, kanskje er ikke den stillingen du sitter i optimal.
Tenk litt forankring, og at du ikke verken lener deg på styret eller kliper for hardt i holkene.

Av og til kan kjørestillingen føles krampaktig, nettopp fordi du selv er litt krampaktig/nervøs/uvant. Om det føles som om du sitter og holder deg fast i sykkelen så gjør du noe feil.
Om du får vondt i nakken kan det også skyldes at du er litt anspent.

Nå høres jeg kanskje litt negativ ut, men det er verdt å tenke over. Selv har jeg kjørt sykkel siden begynnelsen av nittitallet, og 60k på den sykkelen jeg har i dag, men kan enda kjenne antydninger til det jeg nevner over de første turene på våren.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hvillen sykkel anbefales?

Legg inn av cannon »

Kåre: " Selv har jeg kjørt sykkel siden begynnelsen av nittitallet, og 60k på den sykkelen jeg har i dag, men kan enda kjenne antydninger til det jeg nevner over de første turene på våren."

Sånn har vi det vel, de fleste av oss. Rustløserkurs på våren er gull:)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24656
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvillen sykkel anbefales?

Legg inn av Bjerknez »

Sakkle skrev: 24 okt 2018, 09:05
Bjerknez skrev: 24 okt 2018, 05:30 Det kan ha med sykkelvalget å gjøre. Street Triple R var litt mer anstrengt da turtallet ble slitsomt høyt og jeg har også kjørt sykler med svakere motor som slett ikke er noe gøy på motorvei. I hovedsak fordi det ikke er mer krefter igjen til å ha det «gøy» når man ligger i 120-130km/t. Mener det var en 700 ish kubikk twin fra ducati jeg kjørte i adventure klassen.
Motoren på min 690 Duke (2008) er ikke noe problem i høyere hastighet, men jeg føler meg virkelig som et vindseil på sykkelen. Vinden treffer meg rett i brystkassa og jeg er overbevist om at jeg hadde sluppet styret ville jeg blåst rett av og landa på rævva i 110 km/t.
Ikke noe problem i ordets rette forstand, men i slike hastigheter har man ikke mye krefter til overs for å ha det gøy. Med min sykkel så ligger jeg vel der morroa faktisk begynner i slike hastigheter og det er nok grunnen til at jeg kanskje trives mer på motorveien.

Jeg har jo cruisecontrol på min og jeg kan lett slippe styret og sette meg oppreist i 130km/t på E6. Man må knipe seg fast rundt tanken og forankre seg, men jeg hadde nok aldri "blåst" av sykkelen. Det er nok kanskje bare en følelse man har?

Nicolay
Innlegg: 51
Registrert: 31 aug 2018, 08:20
Motorsykkelen din: Kawasaki

Re: Hvillen sykkel anbefales?

Legg inn av Nicolay »

Ta en titt på kawasaki sin er6f / ninja 650R.
Jeg fikk lappen i år og har en er6f. For meg en fantastisk mc. Svært lettkjørt, elsker svingete veier, herlig drag/trøkk og god komfort. Jeg er 189 og sitter veldig komfortabelt. En sykkel som kan brukes til alt! Meget bra begynnersykkel :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5043
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Hvillen sykkel anbefales?

Legg inn av FredrikE24 »

Bjerknez skrev: 24 okt 2018, 05:30 Jeg har jo en nakensykkel og å ligge på motorveien med denne i 120km/t + er null problem. 10-20 mil på motorvei er absolutt null stress. Jeg er nok en av de få her inne som slett ikke har noe imot å kjøre på motorvei til tider.
Jeg har ingenting i mot å banke motorvei når jeg skal noe sted. Jeg trives faktisk godt med det på BMWene. Særlig 1200en, fra 140 og oppover så merker man at den trives veldig. På Jawa'n så sitter man rett opp og ned, med kroppen som et seil. Om man klemmer den opp mot maksfarten på 130 km/t så kan fort et vindkast rive hardt i deg, da holdet jeg meg godt i styret og forhjulet blir litt vel lett.. :redface
Nå er ikke Jawaen konstruert for fart, ikke ser den slik ut heller :knegg

Jeg er meget opptatt av en god kåpe, å kjøre i styrtregn med K100en som også har en kåpe, gir meg allikevel mye vann i fanget. Noe som er helt fraværende på K1200en. På Jawaen så blir alt vått og kaldt. Godt kjøredressen er helt vanntett :-k

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24656
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvillen sykkel anbefales?

Legg inn av Bjerknez »

Anbefaler derimot TS og rette skriveleifen i tittelen på tråden, slik at den kan finnes når noen søker på det samme. :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39867
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvillen sykkel anbefales?

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 03 nov 2018, 09:58 Anbefaler derimot TS og rette skriveleifen i tittelen på tråden, slik at den kan finnes når noen søker på det samme. :)
God observert.
Trådtittelen endret.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Hvillen sykkel anbefales?

Legg inn av Juicebox »

Bjerknez skrev: 03 nov 2018, 09:58 Anbefaler derimot TS og rette skriveleifen i tittelen på tråden, slik at den kan finnes når noen søker på det samme. :)
:twothumbs:

Brukeravatar
zarni
Innlegg: 78
Registrert: 20 feb 2018, 09:46
Motorsykkelen din: KTM DUKE 790

Re: Hvilken sykkel anbefales?

Legg inn av zarni »

Av de du nevner har jeg kjørt z750, absolutt en fin sykkel det. Men for min del synes jeg sykkelen ble for daff på lavt turtall, man må høyt opp i turtall før sykkelen får en ordentlig akselerasjon. Jeg eier en street triple nå og har aldri sett meg tilbake. utrolig morsom og lettkjørt sykkel som har bedre bunndrag enn z750. Mulig at street triple har hakket mer fremoverlent sittestilling enn z750, men ikke veldig merkbart. Så av de to ville jeg anbefalt street triple.
2015 BMW S1000R
2017 Honda MSX125
2015 Triumph Street Triple 675R
2015 KTM RC 390

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24656
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken sykkel anbefales?

Legg inn av Bjerknez »

zarni skrev: 03 nov 2018, 12:50 Av de du nevner har jeg kjørt z750, absolutt en fin sykkel det. Men for min del synes jeg sykkelen ble for daff på lavt turtall, man må høyt opp i turtall før sykkelen får en ordentlig akselerasjon. Jeg eier en street triple nå og har aldri sett meg tilbake. utrolig morsom og lettkjørt sykkel som har bedre bunndrag enn z750. Mulig at street triple har hakket mer fremoverlent sittestilling enn z750, men ikke veldig merkbart. Så av de to ville jeg anbefalt street triple.
Enig.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: Hvilken sykkel anbefales?

Legg inn av TGR »

ePed skrev: 19 okt 2018, 14:04 Hei! Fikk nettopp lappen og er nå på utkikk etter sykkel. Tenkte originalt sett å satse på en VFR 800 men etter en del prøvekjøring fant jeg ut at nakken ikke liker denne sykkelen, rettet derfor oppmerksomheten mot naken-klassen. Har et budsjett på rundt 50 - 80 000 og lurte på hva dere mener er "best"? Sykler jeg har sett en del på:
Kawasaki z 750
Honda Hornet
Suzuki GSR 600/750
Yamaha Fz 8
Yamaha MT 07

Er 185cm så små sykler kan bli litt problematisk?

Takk for forhånd.
Når du er 185 høy, så ville jeg sett etter en sykkel som er litt fysisk stor, for å unngå å sitte krampaktig. Og med det budsjettet, så hadde jeg kikka etter feks en XJR 1300. Klassisk fin "rettoppogned" stor god mc med Yamaha-kvaliteter :twothumbs:

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Bosted: Oslo

Re: Hvilken sykkel anbefales?

Legg inn av niko »

Jeg slenger ut en liten brannfakkel. Er fersk sjøl og har fulgt med på "hvilken sykkel"-trådene. Jeg synes det ofte anbefales sykler til nybegynnere som jeg syns både virker fryktelig raske og/eller relativt tunge. Tar jeg feil her?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24656
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken sykkel anbefales?

Legg inn av Bjerknez »

niko skrev: 07 nov 2018, 07:40 Jeg slenger ut en liten brannfakkel. Er fersk sjøl og har fulgt med på "hvilken sykkel"-trådene. Jeg synes det ofte anbefales sykler til nybegynnere som jeg syns både virker fryktelig raske og/eller relativt tunge. Tar jeg feil her?
Jeg kjørte en cruiser på 300 kg og 1300 kubikk som helt fersk for 5 år siden. Ikke noe problem det. Kjøp den sykkelen du har lyst på mener jeg. Uavhengig av størrelse/motor og vekt.

ePed
Innlegg: 9
Registrert: 19 okt 2018, 13:54
Motorsykkelen din: Ingen

Re: Hvilken sykkel anbefales?

Legg inn av ePed »

Tusen takk (igjen) for god respons. Blir en travel tid fremover med mye prøvekjøring av diverse sykler ser jeg :)

Har etter anbefaling på denne tråden lest mye om MT07 og liker det jeg ser/leser. Hvordan er denne mtp mine 185 cm? + Er det en sykkel som klarer seg på langturer med litt bagasje?

Triumph street triple er også fristende, men virker ikke som forsikringsselskapene ønsker at jeg skal få eie en slik sykkel.... (25 år gammel mann).

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24656
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken sykkel anbefales?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg kjørte en MT07 og jeg er ca. 180 høy. For meg virket denne litt liten. Jeg følte styret var veldig nærme. Men man blir vant til det meste så det bør ikke bety at DU føler den er liten.

ePed
Innlegg: 9
Registrert: 19 okt 2018, 13:54
Motorsykkelen din: Ingen

Re: Hvilken sykkel anbefales?

Legg inn av ePed »

Bjerknez skrev: 12 nov 2018, 13:28 Jeg kjørte en MT07 og jeg er ca. 180 høy. For meg virket denne litt liten. Jeg følte styret var veldig nærme. Men man blir vant til det meste så det bør ikke bety at DU føler den er liten.
Sant det... Da går nok turen til nærmeste forhandler for en prøvetur! :)

Svar