Glidelås Rukka - noen som vet hvor de kan skaffes?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
KawaKjetil

Glidelås Rukka - noen som vet hvor de kan skaffes?

Legg inn av KawaKjetil »

Har en Rukka Armas fra 2011 der glidelåsen i høyre jakkelomme er kaputt. Dette er en glidelås som er "vanntett" og ikke er hyllevare i typiske butikker. Den har beskyttelse over glidelåsen så vannet ikke trenger rett igjennom.

Noen som vet hvor de kan kjøpes, slik at jeg kan få den sydd på hos en skomaker?

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Glidelås Rukka - noen som vet hvor de kan skaffes?

Legg inn av AJ »

Kan denne muligheten være et alternativ?
Bestem lengden selv og få noen som kan faget om å "lukke" glidelåsen skikkelig:

https://www.ebay.com/itm/No-3-No5-BLACK ... 0009.m1982
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Rha
Innlegg: 285
Registrert: 04 jul 2017, 22:26
Motorsykkelen din: yamaha mt09 tracer 2017

Re: Glidelås Rukka - noen som vet hvor de kan skaffes?

Legg inn av Rha »

Jeg tror jeg ville hørt med en rukka forhandler om hvor mye dem skal ha for å ordne slikt. Jakka mi ble sendt inn på reklamasjon og fikk byttet glidelås. Det ble helt som orginalt og vanntett.
Hvis ikke du ønsker dette er ebay den eneste plasse jeg finner vanntette glidelåser, med mindre du finner noen som har ødelagt klær med slik i som du kan "få".

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R ... r&_sacat=0
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....

KawaKjetil

Re: Glidelås Rukka - noen som vet hvor de kan skaffes?

Legg inn av KawaKjetil »

AJ skrev: 12 nov 2018, 15:35 Kan denne muligheten være et alternativ?
Bestem lengden selv og få noen som kan faget om å "lukke" glidelåsen skikkelig:

https://www.ebay.com/itm/No-3-No5-BLACK ... 0009.m1982
Takker :thumleft Akkurat noe slikt jeg er ute etter!
Har en skomaker her i byen som syr mye på mitt kjøreutstyr med blandt annet GoreTex, så dette fixer han lett. Men han hadde ikke noe tilgang på slike glidelåsr. Men nå skal han få det :D

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Glidelås Rukka - noen som vet hvor de kan skaffes?

Legg inn av Sakkle »

https://www.gore-tex.se/support/lagning
NORGE (NORWAY)
Bjørnos Møbeltapetsering
Brusetsvingen 27a
NO-1395 HVALSTAD
Kontakt: Bjørn Johan Foss
Tel: +47 9301 2270
E-mail: bjornjf@gmail.com
Web: www.bjornos.no

Sømhuset AS
Granåsen 18
NO-1362 HOSLE
Kontakt: Else Holm
Tel.+47 67 14 14 00
Mob: +47 91 51 25 03
E-mail: elsehol@online.no

Muligens billigere hos skomakeren din...?
Sist redigert av Sakkle den 12 nov 2018, 15:46, redigert 1 gang totalt.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

KawaKjetil

Re: Glidelås Rukka - noen som vet hvor de kan skaffes?

Legg inn av KawaKjetil »

Rha skrev: 12 nov 2018, 15:39 Jeg tror jeg ville hørt med en rukka forhandler om hvor mye dem skal ha for å ordne slikt. Jakka mi ble sendt inn på reklamasjon og fikk byttet glidelås. Det ble helt som orginalt og vanntett.
Hvis ikke du ønsker dette er ebay den eneste plasse jeg finner vanntette glidelåser, med mindre du finner noen som har ødelagt klær med slik i som du kan "få".

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R ... r&_sacat=0
Hei. Har forespurt SPS om hva det vil koste å få dette utført hos Rukka. Men ser ut som det er lett tilgang på slike glidelåser på ebay.
Hadde jakken inne hos Rukka i 2013 tror jeg det var og fikk fixet noen glidelåser på armene. Da var jakken under garanti.
De skiftet bla den ZIP låsen i front (selv om den var egentlig helt fin, men de mente den var noe slitt)

Men nå bestiller jeg selv og tar det via min lokale skomaker :thumleft Han vet hvor han skal sette stingene så ikke det går igjennom GoreTex.

KawaKjetil

Re: Glidelås Rukka - noen som vet hvor de kan skaffes?

Legg inn av KawaKjetil »

En liten oppdatering her :D

Å sende jakken til Finland via importøren SPS kostet kr 1700,- for å skifte 2 glidelåser, inklusiv porto. Dette ville tatt måneder å fått utført.
Så min lokale skomaker fikk jobben uten at jeg spurte om pris..
På bildet under har han enkelt fixet glideren på høyre jakkelomme (som er den som brukes mest - nøkler etc går ut og inn av den lommen mange ganger for dagen) sikkert ved å presse den sammen slik at nå er den som "ny" :thumleft
På skinndressen min gjorde jeg dette selv med en nebbtang siden glideren var av stål. Denne er av støpegods ser det ut til, så den overlot jeg til fagfolk.
Bilde

På høyre arm skiftet han enkelt glideren med en ny. Og dette fungerer helt fint. Den nederste er skiftet, og den øverste er original.
Bilde

Pris hos skomakeren; kr 150,- for hele jobben, utført på en liten ukes ventetid :thumleft

Edit; skomakeren fortalte at han nå fikk tak i "vanntette" glidelåser fra Dubai. Der fikk en kjøpe kinakvalitet eller glidelåser fra Tyskland. Sistnevnte er samme som kjente leverandører bruker i feks Rukka.

Svar