innkjørings metode - olje merker

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
ireit
Innlegg: 137
Registrert: 18 apr 2012, 12:48
Motorsykkelen din: Kawasaki-Versys/z900
Kontakt:

innkjørings metode - olje merker

Legg inn av ireit »

Kom akkurat over denne filmen om innkjørings metode (normal etter boka, eller full gass) https://www.youtube.com/watch?v=xpoglovyy_8
Sikkert mye her som kan kritiseres, men den har iallefall avmystifisert noe for meg.
Og da lurer jeg på om det finnes noe tilsvarende som bekrefter eller avkrefter om det noen praktisk forskjell på det som refereres til som kvalitets oljer og en ''billig'' variant, med de samme spesifikasjonene.

Mener å ha lest at noen opplever at billig varianten fører til motorhavari, mens andre har brukt billigvarianten i årevis uten problemer.

I et annet forum leste jeg om en som måtte bytte fra et merke til at annet for løse et problem, umiddelbar svarte en annen at han gikk motsatt vei for å løse det samme problemet. :-k
Er vi bare en gjeng med synsere og religionen tar overhånd? :O
----------------------------------------------------
Våre MC turer:
https://www.youtube.com/channel/UCFH4kO ... 5zswvyIYHA"

Toven

Re: innkjørings metode - olje merker

Legg inn av Toven »

Hadde vært interessant å lest forskningsartikler på emne. Men vanskelig å finne relevant etter kjapt google søk.

For min egen nattesøvn kjører jeg på dyr Motul olje. Jeg ser for meg at billigolje møte minstekrav, og dyrere inneholder mer additiver og snacks som gjør at de holder bedre på spesifikasjoner samt smører bedre.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: innkjørings metode - olje merker

Legg inn av AJ »

Interessant video med interessante og litt overraskende funn.

Omstridt tema, noe også denne tråden viser...:

viewtopic.php?p=37633#p37633

Selv har jeg kjørt inn mine nye MC'er på den aktive måten, for å si det slik... ;) .
Og har aldri opplevd oljeforbruk den tiden jeg har eid syklene, fram til ca. 50-60K.
Bensinforbruket har også vært lavere enn forventet, men om dette har noe med innkjøringsmetoden å gjøre kan jeg naturlig nok ikke si noe sikkert om.

Jeg har for øvrig aldri byttet ut olja som sykkelen ble levert med og erstattet den med mineralolje i innkjøringsperioden. Vet heller ikke om sykkelen ble levert med slik olje eller annen egnet såkalt 'innkjøringsolje'...
Regner med at KTM'ene mine ble levert med Motorex olje siden det er dette oljemerket som anbefales.
Dette er også oljen - helsyntetisk 10W50 - jeg konsekvent har byttet til de gangene jeg har har gjort oljeskift mellom skiftintervallene, dvs. et ekstra oljeskift i løpet av sesongen. Mest for å være på den sikre siden for å holde motoren i god trim.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: innkjørings metode - olje merker

Legg inn av mekkern »

:lol Uffda. Er det PMS tid igjen?

Fra spøk til alvor- nei du får ikke havari med en olje som oppfyller spesifikasjonene.

men noen oljer gir bedre gearing eller lyd i motor- her er det heller ingen fasit.

Noen eldre modeller responderer dårlig på skifte fra mineral til del eller helsyntetiske oljer med påfølgende sluring på clutch.

Helsyntetiske oljer tåler høyere temperatur før de oksyderer og holder dermed lengere enn mineralske.

Stort sett alle sykler etter 90 tallet benytter syntetiske varianter.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: innkjørings metode - olje merker

Legg inn av AJ »

mekkern skrev: 17 nov 2018, 11:11 :lol Uffda. Er det PMS tid igjen?
:crazy:
Oljetråder i forskjellige varianter som dukker opp jevnlig er akkurat slik det skal være på et forum som MCsiden.no :ohyeah: :knegg
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: innkjørings metode - olje merker

Legg inn av Geiroe »

Det med forskjellige egenskaper på tilsynelatende like oljer har jeg vært borti på bil. Det var mineralolje 10-40W begge holdt spesifikasjonene og vel så det, men når jeg startet kald motor med hydrauliske ventilløftere klapret det godt i løftera med den ene, men var helt stille med den andre. Hvem vet hva som var forskjellen på de. Det var ikke dårlige oljer, for jeg tok opp motoren igjen etter ca. 100.000 km og det var ingen unormal slitasje på lager.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: innkjørings metode - olje merker

Legg inn av FredrikE24 »

Min leveregel er at man på en 4-takter kan kjøre helt normalt.

På en to-takter blander jeg inn en litt større dose olje i påfølgende bensintank etter stempelfjør/stempel-bytte og kjører opp den tanken.
Nye sylindre får et godt lag med olje i sylindervegger, + nye stempler og fjører. Da er det også en skvett ekstra i tanken som gjelder og ellers ganske normal kjøring 1-2 tanker.

Overhalte Jawa-motoren min i våres, og da jeg fikk den i sammen og starta den opp, så var det ikke fokus på å få kjørt inn stempelfjører eller stempler for å si det sånn. En liten ekstra skvett olje var alt.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: innkjørings metode - olje merker

Legg inn av mekkern »

Eneste en bør tenke litt på er at man bruker litt turtall og ikke presser på for lave turtall.
Egentlig er det varmesykluser som gjør at tingene tilpasser seg- derfor skal en ikke belaste for hardt for lenge av gangen..
Luftavkjølte er mer ømfintlige enn vannkjølte, samme med 2 takt der mer av varmen ligger i sylinder og ikke i topp som 4 takt.

Vanlig drift i trafikken funker i så måte gull.. :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: innkjørings metode - olje merker

Legg inn av cannon »

ireit skrev: 17 nov 2018, 10:17
Er vi bare en gjeng med synsere og religionen tar overhånd? :O
Ja, det tror jeg.
Hvis noen mister nattesøvn på grunn av oljevalg og/eller innkjøringsmetode så anbefaler jeg å gjøre som instruksjonsboken sier. Det kan jo ikke bli feil.
Hvis du har godt sovehjerte og er litt pragmatisk så gjør du deg opp en egen mening og følger den. Det blir nok ingen katastrofe uansett.
Mitt valg: på en ny sykel ville jeg fulgt instruksjonsboken både med tanke på olje og innkjøring. Ikke på grunn av nattesøvn, men fordi det fremstår som det eneste vettuge å gjøre.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: innkjørings metode - olje merker

Legg inn av Bjerknez »

Hva som er det beste vet jeg ikke, men jeg holder litt med cannon her. Jeg føler vel ikke manualen 100% slavisk, men jeg tar det pent den første tiden, å ingen høyere turtall før den er varm etc.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: innkjørings metode - olje merker

Legg inn av Dansekris »

Jeg tror mange, meg selv inkludert, har fått beskjed om hvilke skader Biltema-olje kan gjøre over disk hos en forhandler som selger dyr merkeolje.

MC Oslo har flere ganger prestert å si at BT-olje kan føre til havari og at de hadde sett eksempler på det. Selv har jeg kjørt mye på BT-olje, men opplever Motul som "bedre" for girkasse. Merka hvert fall en liten annen gange og litt annen følelse når jeg girer. Selvsagt helt umulig å si om forskjellen er i positiv retning eller ei. Her spiller psyken inn.

Jeg er helt overbevist om at jeg kunne kjørt hele sykkelens levetid på olje fra BT uten problemer.

Brukeravatar
ireit
Innlegg: 137
Registrert: 18 apr 2012, 12:48
Motorsykkelen din: Kawasaki-Versys/z900
Kontakt:

Re: innkjørings metode - olje merker

Legg inn av ireit »

Og selvfølgelig bør de av oss som ikke har full oversikt, lytte til velrenommerte forhandlere, når de kommer med slike utsagn. Men så sier også magefølelse min at MC-Oslo da ville ha været en god kandidat, for deltagelse i programmet Folkeopplysningen.
Og kanskje det er riktig at motoroljer omtales med like mye mystikk som rynkekremer. :lol
Sikkert lurt av MC Oslo å avstå fra deltakelse.
----------------------------------------------------
Våre MC turer:
https://www.youtube.com/channel/UCFH4kO ... 5zswvyIYHA"

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: innkjørings metode - olje merker

Legg inn av cannon »

ireit skrev: 18 nov 2018, 16:24 Og selvfølgelig bør de av oss som ikke har full oversikt, lytte til velrenommerte forhandlere, når de kommer med slike utsagn. Men så sier også magefølelse min at MC-Oslo da ville ha været en god kandidat, for deltagelse i programmet Folkeopplysningen.
Og kanskje det er riktig at motoroljer omtales med like mye mystikk som rynkekremer. :lol
Sikkert lurt av MC Oslo å avstå fra deltakelse.
Parallellen til rynkekremer er faktisk kjemperelevant.
Ikke mange rynketryner som vil innrømme at hemoridesalve gjør samme nytta, til en brøkdel av prisen. Sånn er det vel med BT-olja også....;-)

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: innkjørings metode - olje merker

Legg inn av Juicebox »

Kjør som du har stjålet den sier jeg bare😎

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: innkjørings metode - olje merker

Legg inn av AJ »

Juicebox skrev: 18 nov 2018, 18:10 Kjør som du har stjålet den sier jeg bare😎
Sånn ca. den måten jeg har kjørt inn mine nye sykler :crazy: .
Med den olja fabrikken har putta på sykkelen.
Mye giring og opp og ned på hele turtallsregisteret opp mot rødfeltet med gode doser motorbrems.
Litt sånn hestekuraktig, men det funker som bare det de første 1000 km. er min gode erfaring med flere sykler.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar