Tekstiljakker/bukse vs Skinnjakke/bukse

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
V3gas3
Innlegg: 4
Registrert: 03 nov 2018, 16:30
Motorsykkelen din: Yamaha - yzf125 - 2014

Tekstiljakker/bukse vs Skinnjakke/bukse

Legg inn av V3gas3 »

Som tittelen sier, hva er forskjell? Hva syns du er best?

Brukeravatar
barske
Innlegg: 272
Registrert: 10 jun 2017, 14:33
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter V4S
Sted: Trondheim

Re: Tekstiljakker/bukse vs Skinnjakke/bukse

Legg inn av barske »

Jeg kjører gjerne med skinn om det er vær og forhold til det. Fra 14-15 grader til kanskje 25 og oppholdsvær. Utenom det bruker jeg goretex settet da denne er varmere på kalde dager og langt flere luftemuligheter dersom for varmt.
Føler meg litt tryggere og raskere med skinndressen. Sitter bedre klistret og får bedre "feeling" med sykkelen syns jeg.

ZZR-Erling

Re: Tekstiljakker/bukse vs Skinnjakke/bukse

Legg inn av ZZR-Erling »

Hei..
Jeg har en litt eldre Rukka jakke og Halvarssons bukse i tekstil.
Min erfaring med dette er at jakka er tett, men blir vekdig svampete og kald i mye regn. Buksa likeså pluss at den lekker.
Har hørt at i nyere dyrt tekstiltøy ligger membranen lenger ut, og at man derved unngår svampeffekten.
Jeg bruker dette utstyret kun på de kaldeste dagene.

Jeg foretrekker min to delte Dainese skinndress!
Hvis det er småkjølig tar jeg min gaaaaamle Halvarsson "guljakke" som ennå er 100% vandtett utenpå, og eventuelt Lindstrands regnbukse. Dette er en 100% vandtett løsning, og som ikke "samler" vannet!
På beina har jeg GTX sko fra Daytona. De er megabra! Aldri frosset eller blitt våte i de.
På henda, tynne skinnhansker uten membran/GTX. Jeg har varmeholker! Har med meg ett eldre par også, om det blir mye regn, og regntrekk for de aller verste dagene.
Nokså billig og veldig bra løsning! Vel, skoa er ikke billig, men holder veldig bra sammen. Kjøper også lutt dyre hansker, for det er best passform i de. Dette er ett deilig "oppsett"!
Jeg synes ikke no om billige GTX klær med dårlig passform.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Tekstiljakker/bukse vs Skinnjakke/bukse

Legg inn av Stian87 »

Har et Gore-Tex sett fra Dainese som jeg bruker om høsten og på våren, særlig om det er litt regn. Holder tålig greit unna vann, men er det skikkelig nedbør bruker jeg regndress. Dressen er praktisk da du kan ha vanlige klær under om du pendler til jobb, og du kan bygge opp med isolerende klær.

Om sommeren, sen vår og tidelig høst foretrekker jeg å bruke skinndressen, særlig om jeg ikke skal til jobb. Den fungerer helt fint i ned i 4-5 grader, men du på da ha på tekniske klær under, dette er en ikke-perforert dress så den blir litt i varmeste laget i over 20-22 grader. Dressen er ikke like praktisk, men den gir mer sikkerhet og jeg sitter mye bedre i sykkelen med den. Tåler regn, men bør ha med regndress om det er fare for litt tyngre nedbør.

Jeg har også en MC jeans og en MC-skinnsjakke som jeg bruker når det er på sitt varmeste. Jakken er ikke perforert, så det kan brukes ned i 12-15 grader, men ikke noe kaldere. Blir også litt i det varmeste laget i over 25 grader, særlig i bykjøring og køkjøring. Ikke noe å bruke når det regner. Noen dråper går greit.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Tekstiljakker/bukse vs Skinnjakke/bukse

Legg inn av Olav K »

Kjører i all hovedsak med Rukka tekstildress, med sveist, utenpåliggende membran. Vannet preller av, som det gjør på gåsa..
Dette, sammen med gode mansjetter på armene og en fantastisk krave, holder meg tørr uansett.

Men har ettpar skinndresser også, med mere lufting. Hender disse er i bruk på korte turer på fine sommerdager.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Tekstiljakker/bukse vs Skinnjakke/bukse

Legg inn av niko »

Kjørte med skinnbukse/tekstiljakke i sommer. Shorts og bomullsgenser under. Regndress i toppboksen. Syntes det fungerte fint i varmen. Ellers skinndress (mc-jeans på korte byturer)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tekstiljakker/bukse vs Skinnjakke/bukse

Legg inn av AJ »

Bruker begge deler, men foretrekker tekstil når det er kjølig og ikke minst fare for regn.
Men tekstilklærne jeg har funker fint i varmen også siden de har luftelommer som funker veldig bra.

Det samme med skinnklærne, effektive luftelommer her også. I tillegg er skinnjakka TFL behandlet for varmedempende effekt.
Under klærne, uavhengig om det skinn eller tekstil, foretrekker jeg undertøy av merinoull, gjerne i kombo med silke for å slippe "bomullsvetten" på de virkelig varme dagene... :-)å .

Den største forskjellen på skinn og tekstil, ut fra hva jeg har erfart, et at skinnklær er merkbart tyngre. Uten at dette betyr noe når du kjører. Og bli enda tyngre i regnvær... ;) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Tekstiljakker/bukse vs Skinnjakke/bukse

Legg inn av Skogstrollet »

Jeg har to tekstildresser (en ventilert og en "vanntett") og en skinndress, og bruker dem etter temperatur, vær og hva for slags tur jeg tenkt ta. Har også noen kevlarjeans jeg noen ganger bruker til jobb og på kortere turer. Skjer ofte at jeg bruker de ventilerte tekstilbuksene sammen med skinnjakken.
Den mest behagelige dressen er den ventilerte, da den er relativt myk og lett. Den ble brukt masser i sommer!
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Tekstiljakker/bukse vs Skinnjakke/bukse

Legg inn av erik m »

Kjører nesten hele sesongen med skinnjakke og dongeri med kevlarfor. Har med regndress på lengre turer. Dette bruker jeg også på langtur i Europa og fjellturer i Norge. Når det begynner å dra seg under 5 grader, går jeg over til tekstil på lengre turer. Jeg synes tekstildress nesten uansett blir for klamt når det er over 7-8 grader. Det går greit så lenge jeg er i fart, men blir det trafikkstopp og særlig når jeg skal av sykkelen og gå et stykke hjelper det ikke uansett hvor mange ventilasjoner jeg har. I morgen skal jeg bare kjøre ei mil hver vei rundt 0, og sjøl da har jeg dongeribukse med merinolongs under. Men tar tekstiljakke med merinoull høyhalser og tjukk fleece under.
Men vi har alle forskjellig kroppstemperatur, forskjellig kjørestil og forskjellige turmål, så man må bare prøve seg fram.

Svar