Hvilken Kawasaki

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Subsea79
Innlegg: 230
Registrert: 13 nov 2018, 09:28
Motorsykkelen din: 2020 BMW F900R

Hvilken Kawasaki

Legg inn av Subsea79 »

Hei drevne mc førere.
Jeg holder på å skal kjøpe meg en sykkel (førstegangs) og tråler markedet opp og ned, inn og ut.

Jeg mener det rykker litt ekstra i foten når jeg ser på Kawa, men er litt usikker på type.

Jeg skal (har planer om å) bruke sykkelen til litt jobbpendling (10 min), kveldsturer og generelt koseturer, samt en og annen overnattingstur/langtur.

Akkurat nå står valget mellom Vulcan 650, Verys og er6n.
Jeg liker alle, men må si at Vulcan er den jeg synst er finest. Motor er den samme, priser er omtrent samme.
Ser på 16/17 modeller.
Jeg føler sittestilling (Har ikke prøvd å kjøre) er sånn hipp som happ for meg. Sitter godt på alle. Hvordan mine kjørevaner/preferanser ender opp med å bli, vet jeg jo ikke, men må jo kjøpe meg sykkel uansett.

Så det jeg lurer på, er hvilken type ville dere valgt.

Jeg er fullt klar over at dette ikke er et fornuftig spørsmål som går an å svare på, men om dere vil hjelpe meg å synse litt om det, hadde jeg satt pris på det. Sitter fast.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvilken Kawasaki

Legg inn av AJ »

Det er noen pår siden jeg prøvekjørte en ER6, som jeg faktisk ble positivt overrasket over.
Twinmotoren opplevdes som kvikk med god gassrespons. Men den var nykkete i gangen når den kom utenfor "komfortsonen" i lav fart ved kryp- og køkjøring.
Dette har ganske sikkert forbedret seg på senere modeller, noe det pleier å gjøre også hos Kawasaki som hos andre produsenter.

Testturen jeg gjorde var ikke spesielt lang så hvordan en EN6 er på langtur vet jeg ingenting om.
Men jeg husker altså fortsatt at jeg ble overrasket over hvor morsom, kvikk og lettkjørt denne sykkelen var.

Av de nye Kawasakimodellene har jeg selv kikket mest på Versys 1000, 2019 modellen. Her synes jeg at Kawasaki endelig har fått på plass design og detaljer jeg liker på denne modellen.
Tror nesten jeg må få testkjørt denne så fort muligheten byr seg...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

KawaKjetil

Re: Hvilken Kawasaki

Legg inn av KawaKjetil »

Subsea79 skrev: 24 nov 2018, 11:43 Jeg skal (har planer om å) bruke sykkelen til litt jobbpendling (10 min), kveldsturer og generelt koseturer, samt en og annen overnattingstur/langtur.

Akkurat nå står valget mellom Vulcan 650, Verys og er6n.
Ikke enkelt valg alltid. Men velg det du føler er rett for deg. Du spenner over et vidt område med forskjellige sittestillinger og kjøre egenskaper på disse syklene.
Versys er vel den som kanskje er best på pendling og langtur. Men for en kveldstur i ny og ne kunne jeg gjerne kjørt en Vulcan :thumleft
Personlig liker jeg rekkefirere med litt power. Men har også kjørt boxer (GSA) av alle ting :O
Fasit på hva du liker får du mest sannsynlig ikke før du har noen mil på baken og finner ut hvilken type fører du er.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Hvilken Kawasaki

Legg inn av Kawagutten »

Jeg ville gått for Versys fordi den er mest allsidig . De er bra og holdbare alle de du ser på så velg den du liker best. Du kommer sikkert til å kjøre mange forskjellig typer de neste årene så valgene din vil antageligvis forandre seg så bare å begynne der du har mest Go følelse.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

olela
Innlegg: 133
Registrert: 26 jul 2016, 09:11
Motorsykkelen din: N/A
Sted: Skien
Kontakt:

Re: Hvilken Kawasaki

Legg inn av olela »

Jeg var på demo-dag med Kawasaki i sommer. Først og fremst for å prøve Z900RS, men også for å se hva annet Kawasaki hadde å komme med. Testet Z900RS, Z1000 og Vulcan.
Og selv om det selvfølgelig var mest fart i de to førstnevnte, var det faktisk Vulcan jeg spurte om å få prøve en gang til. Jeg falt rett og slett for denne sykkelen, og jeg syntes den var veldig god å kjøre. Smilet satt løst når jeg putret rundt, og jeg tror faktisk hvilepulsen min sank til faretruende lavt nivå. Denne var det gøy å kjøre rolig med, og behovet for litt gassing ble betraktelig mindre enn normalt. I min verden er det kun ett pluss, og må jo være ett godt skussmål på en vellykket cruiser. Satt godt i setet, lett å kontrollere, nydelig lyd og power nok i massevis i vanlige hastigheter (i mine øyne). Rett og slett en av de beste syklene jeg har kjørt, og det har blitt en god del forskjellig de siste årene.
Nå er nok ikke jeg av de som er mest opptatt av toppfart, akselerasjon osv. Blir det mye motorvei osv i 110-120++ er det nok ikke sykkelen for deg. Men for alt under burde den takle det meget godt.
For min del er jeg ikke helt begeistret for utseende da jeg syntes den er litt "u-symmetrisk", men det er jo en smakssak.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken Kawasaki

Legg inn av Bjerknez »

Blir nok smak og behag dette. Har selv kjørt cruiser og liker tanken, men en 650 med 60 gamp blir nok for de fleste litt kjedelig.

Personlig mener jeg at i en cruiser får du ikke stor nok motor. Jeg hadde aldri gått under 1300 kubikk hvis jeg skulle hatt en slik sykkel. Gjerne mer også.

Jeg tror jeg ville valgt Versys av de syklene du nevner til ditt bruk. Dog har jeg aldri kjørt noen av de du nevner.

Brukeravatar
Subsea79
Innlegg: 230
Registrert: 13 nov 2018, 09:28
Motorsykkelen din: 2020 BMW F900R

Re: Hvilken Kawasaki

Legg inn av Subsea79 »

Takker for help til synsing.
Det var faktisk mye hjelp i dette, selv om spørsmålet var fryktelig vagt :thumleft

Jeg har tatt noen valg opp gjennom livet, men jammen er valg type MC ett av de verre jeg har vært ute for.
Det virker på meg etter utallige timer på interwebben at det meste på markedet er såpass bra.

Jaja...det er vel et luksus problem dette da.....

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Hvilken Kawasaki

Legg inn av Dansekris »

Jeg tror Versys er det beste valget her. Virker som en knall og ganske ukomplisert sykkel som gjør det den skal. God sittestilling!
Plass til masse bagasje og passasjer om det skulle bli aktuelt.

Det er ikke verre enn at man bytter sykkel etter en sesong om det ikke var den perfekte sykkelen for deg. Har selv bytta hver sesong siden jeg fikk lappen. Denne sesongen kommer jeg mest sannsynlig ikke til å bytte, og det er fordi jeg trives godt på en oppreist tursykkel.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken Kawasaki

Legg inn av Bjerknez »

Ikke tenk så mye på motor ved førstegangskjøp. Kjøp sykkelen du har best magefølelse for og liker best. Prøvesitt og dann deg et førsteinntrykk. Har du ikke kjørt sykkel før så vil uansett motoren imponere deg i starten. (i forhold til bil).

Du kan som nevnt uansett bytte sykkel. Behovene endrer seg fortløpende uansett når man er fersk og jeg tror det tar noen år før man finner sin "greie".

Versys ser jeg på som en fornuftig og prisgunstig sykkel. Jeg ville kanskje sett på Tracer 700 også. (Yamaha). Kvalitetsmessig holder jeg en knapp på Yamaha, uten at jeg sier at Kawasaki er dårlige greier. Jeg har ikke kjørt noen av dem. Kun Tracer 900. Sistnevnte er en veldig morsom sykkel hvis man plukker av vindskjermen. Men da ser den jo ikke ut... vil jeg tro...

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Hvilken Kawasaki

Legg inn av gsx750_80 »

Bjerknez skrev: 08 jan 2019, 13:15 ...Kvalitetsmessig holder jeg en knapp på Yamaha, uten at jeg sier at Kawasaki er dårlige greier. ...
Consumer reports ser på feilhyppighet innen en viss tidsperiode, for nyere MC.
https://www.motorcycle.com/top10/the-10 ... es.html/10

Rangert fra færrest til flest feil, for en del kjente merker:

Yamaha: 11%
Honda, Suzuki: 12%
Kawasaki: 15%

HD: 26%
Triumph: 29%
Ducati: 33%
BMW: 40 %

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken Kawasaki

Legg inn av Bjerknez »

Da hadde jeg rett :)

Svar