En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av Bjerknez »

En rask motorsykkel vil nok slå en tesla med riktig sjåfør, men jeg tror ikke hvilken som helst kan sette seg på en supernaked i literklassen og gi fingeren til en Tesla. En MT 07 eller lignende sykkel kan jeg ikke forestille meg har pust nok til å holde koken på et rettstrekke side om side med en Tesla. Typisk E6 hvor slike ting kan forekomme i noenlunde trygge omgivelser. Vertfall tryggere enn landeveien.

Aksellerasjon fra 120km/t og opp er ikke der en MT07 eller lignene sykkel gir en gåsehud.

Aksellerasjon fra stillestående krever langt mer av motorsyklisten, så hvis man ikke er en proff eller vertfall meget habil kjører så vil jeg si en slik test opp mot en tesla er urettferdig. Aksellerasjon i fart og opp mot 200km/t ser jeg på som morsommere og da er så klart litersyklene i superklassen i sitt ess.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av gsx750_80 »

gsx750_80 skrev: 28 nov 2018, 11:56
simpson skrev: 28 nov 2018, 10:12 Du snakker om 402 meter, ikke veldig langt.
Men hva sier toppfarten ved målgang?
Ser dessuten ut til at du neppe får muligheten til å teste Tesla vs motorsykkel på noe annet enn rett frem akselerasjon over korte avstander da Tesla tydeligvis ikke takler så mye annet.
https://insideevs.com/expected-tesla-mo ... wer-video/
Jeg undersøkte først og fremst akselerasjon på 1/4 mile, siden det var utgangspunktet for diskusjonen.
Om jeg ikke husker mye feil, så var hastighet ved målgang for en av disse Teslaene som kjørte på 10.74 sek 119 mph.
For S1000R ca 134 mph. Dvs omtrent 190 + km/t for Teslaen, og rundt 215 km/t for BMWen.

Teslaen frister meg likevel ikke. Kunne ikke tenkt meg å kjøre et kjøleskap i 200 km/t heller, om det akselererte aldri så raskt.
Ellers var det interessant å lese artikkelen der det framkommer at en Tesla ikke hadde batterikapasitet til å kjøre drøyt 2 mil på
"ringen", under ekstremt hard kjøring. Dessuten gikk den varm underveis, og måtte redusere effektuttaket for å kjøles ned;

"Tesla Model S Fails To Lap Nurburgring Under Full Power "

“The lap itself was around 10 minutes Bridge to Gantry (in heavy traffic) but unfortunately the car went into a reduced power mode about 3 minutes in due to excess battery heat (at least, that’s my guess).”
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av Sakkle »

gsx750_80 skrev: 28 nov 2018, 12:39 Ellers var det interessant å lese artikkelen der det framkommer at en Tesla ikke hadde batterikapasitet til å kjøre drøyt 2 mil på
"ringen", under ekstremt hard kjøring. Dessuten gikk den varm underveis, og måtte redusere effektuttaket for å kjøles ned;

"Tesla Model S Fails To Lap Nurburgring Under Full Power "

“The lap itself was around 10 minutes Bridge to Gantry (in heavy traffic) but unfortunately the car went into a reduced power mode about 3 minutes in due to excess battery heat (at least, that’s my guess).”
Jeg har da sett flere videoer på nett av folk som kjører Tesla på Nürburgring, både on og to runder. Kanskje de ikke har kjørt på "full power"?
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av simpson »

gsx750_80 skrev: 28 nov 2018, 11:56
simpson skrev: 28 nov 2018, 10:12 Du snakker om 402 meter, ikke veldig langt.
Men hva sier toppfarten ved målgang?
Ser dessuten ut til at du neppe får muligheten til å teste Tesla vs motorsykkel på noe annet enn rett frem akselerasjon over korte avstander da Tesla tydeligvis ikke takler så mye annet.
https://insideevs.com/expected-tesla-mo ... wer-video/
Jeg undersøkte først og fremst akselerasjon på 1/4 mile, siden det var utgangspunktet for diskusjonen.
Om jeg ikke husker mye feil, så var hastighet ved målgang for en av disse Teslaene som kjørte på 10.74 sek 119 mph.
For S1000R ca 134 mph. Dvs omtrent 190 + km/t for Teslaen, og rundt 215 km/t for BMWen.

Teslaen frister meg likevel ikke. Kunne ikke tenkt meg å kjøre et kjøleskap i 200 km/t heller, om det akselererte aldri så raskt.
Så med litt ukvalifisert gjetting så er Tesla raskere i starten mens sykkelen ganske tidlig begynner å hente inn forspranget Tesla har i starten. Det er derfor topphastighet er viktig å vite, for det forteller mye om utviklingen av racet. Det betyr at Tesla egentlig ikke er raskere enn sykkelen veldig langt men sykkelen bruker mye av tiden på å hente den inn.
Så med kanskje hundre meter lenger race hadde det sett helt annerledes ut eller om de hadde hatt en rullende start fra la oss si 100kmt.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av Bjerknez »

simpson skrev: 28 nov 2018, 15:08
gsx750_80 skrev: 28 nov 2018, 11:56
simpson skrev: 28 nov 2018, 10:12 Du snakker om 402 meter, ikke veldig langt.
Men hva sier toppfarten ved målgang?
Ser dessuten ut til at du neppe får muligheten til å teste Tesla vs motorsykkel på noe annet enn rett frem akselerasjon over korte avstander da Tesla tydeligvis ikke takler så mye annet.
https://insideevs.com/expected-tesla-mo ... wer-video/
Jeg undersøkte først og fremst akselerasjon på 1/4 mile, siden det var utgangspunktet for diskusjonen.
Om jeg ikke husker mye feil, så var hastighet ved målgang for en av disse Teslaene som kjørte på 10.74 sek 119 mph.
For S1000R ca 134 mph. Dvs omtrent 190 + km/t for Teslaen, og rundt 215 km/t for BMWen.

Teslaen frister meg likevel ikke. Kunne ikke tenkt meg å kjøre et kjøleskap i 200 km/t heller, om det akselererte aldri så raskt.
Så med litt ukvalifisert gjetting så er Tesla raskere i starten mens sykkelen ganske tidlig begynner å hente inn forspranget Tesla har i starten. Det er derfor topphastighet er viktig å vite, for det forteller mye om utviklingen av racet. Det betyr at Tesla egentlig ikke er raskere enn sykkelen veldig langt men sykkelen bruker mye av tiden på å hente den inn.
Så med kanskje hundre meter lenger race hadde det sett helt annerledes ut eller om de hadde hatt en rullende start fra la oss si 100kmt.
Derfor så mener jeg at det nok ikke er noen walk in the park. Det kommer ann på hvilken hastighet man befinner seg i og hvor lang man strekker den ut.

I såkalte ikke spesielt planlagte lyskryssdueller tror jeg en Tesla med det kaliberet overrasker dem aller fleste. også de alle fleste motorsyklister, uansett sykkel. En slik lyskryssduell varer vel som oftest ikke veldig lenge av naturlige grunner og det kan Teslaen dra fordel av.

På E6 vil en sykkel i literklassen med respekt for seg selv knuse en Tesla hvis man starter på rundt 100-120 km/t. Tror jeg. Knuse er kanskje å ta i, men jeg tror nok motorsyklisten hadde tatt Teslaen greit.

jeg ville vertfall aldri stilt meg opp side om side med en kvisete teslafører i pappas bil i et lyskryss og tatt duellen. På E6...? ja kjør på :)

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av simpson »

Hadde ikke hatt noen betenkeligheter med å kappkjørt mot en Tesla på norsk landevei med noen svinger, selv ikke med F800 min.
Med Ducatien jeg hadde jeg gjerne gjort det under alle omstendigheter :D

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av Rune75 »

Tommy Rustad brukte 1minutt og 49 sekunder rundt Rudskogen med en Tesla P85D. Er vel noen her som har kjørt på Rudskogen og kan si hvor lang tid de brukte ?

https://m.youtube.com/watch?v=ndnWMXqgSLY

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av simpson »

Rune75 skrev: 29 nov 2018, 12:16 Tommy Rustad brukte 1minutt og 49 sekunder rundt Rudskogen med en Tesla P85D. Er vel noen her som har kjørt på Rudskogen og kan si hvor lang tid de brukte ?

https://m.youtube.com/watch?v=ndnWMXqgSLY
En standard 1000 RR kjører på rundt 1.32-33 uten å være profesjonell fører, så da er vel saken ganske klar.
Tror Ole Bjørn Plassen kjørte på 1.24 med en Ducati Panigale
Så med forskjell på 20-25 sek pr. runde ser vel de aller mest skeptiske at Tesla ikke er noen match for en sykkel.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av Rune75 »

Ole Bjørn Plassen kjørte på 1.25,6 med en Ducati Panigale så Teslaen ville vært et "hav" etter ja.

https://m.youtube.com/watch?v=SHP9Qx7dBdk

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av simpson »

Både Plassen og Rustad er begge meget erfarne førere, så det kan det ikke argumenteres mot, men Plassen kjører med slicks, så Tesla kunne tatt av ett par sekunder på sin runde, men fortsatt ett hav bak ja.
600 superstock, tilnærmet original 600 med slicks ligger rundt 1,27.

Men nå Rune75, har du ødelagt hele diskusjonen med hvor rask en Tesla er og hvordan den kjører fra sykler.
Håper at bjerknez og andre ikke får svetteperler i panna neste gang en Tesla tror han sette de på plass hvis det snakk om norsk vei og ikke fra lyskryss til lyskryss :twothumbs:

overlay
Innlegg: 333
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Sted: Fredrikstad

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av overlay »

Rune75 skrev: 29 nov 2018, 12:16 Tommy Rustad brukte 1minutt og 49 sekunder rundt Rudskogen med en Tesla P85D. Er vel noen her som har kjørt på Rudskogen og kan si hvor lang tid de brukte ?

https://m.youtube.com/watch?v=ndnWMXqgSLY

Det er ganske mye mer trøkk i en P100D enn P85D uten ludicrous til info :P

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av simpson »

Jada, kanskje nok til å ta av ett sekund til på runden, neppe mer....

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av Bjerknez »

Det eneste jeg har reagert på her er "walk in the park". jeg tror ikke det blir noen walk in the park. Såkalte dueller som kan oppstå med tesla er stort sett i lyskryss og over korte strekninger.

Jeg tviler ikke på at en voksen litersykkel klarer dett greit, men walk in the park.... kommer nok ann på sjåføren tror jeg...

Jeg snakker her om den råeste Teslaen i S klassen her.

ZZR-Erling

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av ZZR-Erling »

Bjerknez skrev: 29 nov 2018, 14:55 Det eneste jeg har reagert på her er "walk in the park". jeg tror ikke det blir noen walk in the park. Såkalte dueller som kan oppstå med tesla er stort sett i lyskryss og over korte strekninger.

Jeg tviler ikke på at en voksen litersykkel klarer dett greit, men walk in the park.... kommer nok ann på sjåføren tror jeg...

Jeg snakker her om den råeste Teslaen i S klassen her.

How hard can it be? ;)
En S1000RR mfl har antispinn, quicshift og antiwheelie.. :knegg

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av Bjerknez »

ZZR-Erling skrev: 29 nov 2018, 14:59
Bjerknez skrev: 29 nov 2018, 14:55 Det eneste jeg har reagert på her er "walk in the park". jeg tror ikke det blir noen walk in the park. Såkalte dueller som kan oppstå med tesla er stort sett i lyskryss og over korte strekninger.

Jeg tviler ikke på at en voksen litersykkel klarer dett greit, men walk in the park.... kommer nok ann på sjåføren tror jeg...

Jeg snakker her om den råeste Teslaen i S klassen her.

How hard can it be? ;)
En S1000RR mfl har antispinn, quicshift og antiwheelie.. :knegg
Tja... dette er det jeg ser for som et scenario som kan skje i virkeligheten:


Svar