"Low end" Harely
-
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Re: "Low end" Harely
De fleste nyere (etter 80-90tallet) sykler er driftsikre hvis de har fått nødvendig service.
At ting kan gå i stykker er helt normalt -nytt eller brukt spiller ikke så stor rolle, men spørsmålet er hvor gode forhandlere/verksted er til å finne og utbedre feilene...
DER er det mange som ikke er gode nok.
At ting kan gå i stykker er helt normalt -nytt eller brukt spiller ikke så stor rolle, men spørsmålet er hvor gode forhandlere/verksted er til å finne og utbedre feilene...
DER er det mange som ikke er gode nok.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Du får fint to bagger på hver sin side.. men veldig mye mer tror jeg blir vanskelig!Sakkle skrev: 12 nov 2018, 14:49Fin sykkel. Problemet jeg ser er at det er nær umulig å få med seg noe som helst av bagasje (?). Jeg vil gjerne ha muligheten til å dra på kortere og litt lengre turer med sykkelen...Bjerknez skrev: 12 nov 2018, 14:47 Triumph Bonneville Bobber hadde stått høyt på ønskelista mi hvis jeg skulle ha en cruiser i dag.
Som Jompa sier her, så svir man ikke lett gummi med en HD, innafor et sånt budsjett.
Jeg har en 1340, Heritage Classic, med godt trimma motor, høykomprimert. Den mister ikke pusten fort, og går veldig bra til å være en Evo, men noe blårøyk blir det neppe. Men uansett, HD var ikke helt greia for min del, så den skal få ny eier. :)
Men, det jeg egentlig ville frem til, det er at med et sånt budsjett som ble nevnt innledningsvis her, så må man belage seg på å ha en del tommeverktøy tilgjengelig
Jeg har en 1340, Heritage Classic, med godt trimma motor, høykomprimert. Den mister ikke pusten fort, og går veldig bra til å være en Evo, men noe blårøyk blir det neppe. Men uansett, HD var ikke helt greia for min del, så den skal få ny eier. :)
Men, det jeg egentlig ville frem til, det er at med et sånt budsjett som ble nevnt innledningsvis her, så må man belage seg på å ha en del tommeverktøy tilgjengelig

Altså man bør kjøpe brukt for å få noe som er greit? Ja, det ante meg. Og da tror jeg ikke Harley er for meg, gitt. Ikke når jeg ser hva jeg kan få for de samme pengene hos andre merker av ny eller betraktelig nyere årgang.TGR skrev: 05 des 2018, 20:20 Men, det jeg egentlig ville frem til, det er at med et sånt budsjett som ble nevnt innledningsvis her, så må man belage seg på å ha en del tommeverktøy tilgjengelig![]()
Litt trist. Men helt greit.

2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
Jeg skjønner ikke hva dere mener med at hd ikke kan svi gummi. Gutta fra unknown industries har flere ganger bevist at en helt stock hd kan dra på bakhjulet og svi gummi og alt det der ved å prøvekjøre en vanlig harley fra forhandler.
De har selv sagt at de er imot å blodtrimme disse motorene også, siden de funker og gjør det de skal. Motorene deres er tilnærmet stock, om jeg ikke husker riktig så bruker de fxr med 80" motor også. De brukte belte før, men nå skjønner at kjede tåler mye mer for det de driver med. Herregud til og med en slapp 750 street rod kan gjøre det samme. Folk undervurderer hd motorer
De har selv sagt at de er imot å blodtrimme disse motorene også, siden de funker og gjør det de skal. Motorene deres er tilnærmet stock, om jeg ikke husker riktig så bruker de fxr med 80" motor også. De brukte belte før, men nå skjønner at kjede tåler mye mer for det de driver med. Herregud til og med en slapp 750 street rod kan gjøre det samme. Folk undervurderer hd motorer

Let me rephrase..... Jeg får ikke til å svi gummi, altså type først ut av lyskrysset....... Blokker man framhjulet, så blir det jo noe annet....Juicebox skrev: 05 des 2018, 21:48 Jeg skjønner ikke hva dere mener med at hd ikke kan svi gummi. Gutta fra unknown industries har flere ganger bevist at en helt stock hd kan dra på bakhjulet og svi gummi og alt det der ved å prøvekjøre en vanlig harley fra forhandler.

Skjønner hva du mener, men litt vrient det der, uten turteller.....

Hehe skjønner jeg godt! Har kjørt flere hd sykler og vet hva motorene er gode for 

Pffffffftt......Jompa skrev: 12 nov 2018, 17:52 Hvis du ikke skal være først ut av lyskryssene og først til neste, har HD motor nok til det den er laget for, å cruise.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.
Legende! Vtwin tar jo rekkefirer fra 0-60(?) som oftest
-
på de få meterne før skjeggapen skjener mot venstre så er han nok kjappere enn han som ikke klarer en launch med RR ja..
finner ikke mange andre slike filmer dog...
kjørt noe HD og Big Dog selv også og akkurat aks og effekt har ikke akkurat imponert...
Går ikke "dårlig" men heller ikke noe opphissende..
skal du ha noe som akser skikkelig 0-60 så er det scooter som gjelder.
kjørt noe HD og Big Dog selv også og akkurat aks og effekt har ikke akkurat imponert...
skal du ha noe som akser skikkelig 0-60 så er det scooter som gjelder.

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Ikke elbil? 

- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Hadde vert morsommere hvis Hildo og han andre hadde økt distansen med 100 meter (eller mer). Da hadde nok den sure Harleyen havnet i bakevja. Eller EN runde på bane. Jeg tipper Harleyen til Hildo hadde brent opp før runden var over.mekkern skrev: 06 des 2018, 15:37 på de få meterne før skjeggapen skjener mot venstre så er han nok kjappere enn han som ikke klarer en launch med RR ja..
skal du ha noe som akser skikkelig 0-60 så er det scooter som gjelder.![]()

Men så klart, fra 0-60 (eller der omkring) er det lite som skiller uansett kjøretøy tror jeg.
Nja... jeg kan LOVE deg at min gamle Hyundai Getz (en forferdelig bil) hadde kommet etter det meste.Bjerknez skrev: 07 des 2018, 08:24 Men så klart, fra 0-60 (eller der omkring) er det lite som skiller uansett kjøretøy tror jeg.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
Tja... den tar deg fra A til B med en ølkasse og en bærepose eller tre, men det er omtrent det.
Spøk til side, bilen er helt OK. Ikke spesielt god å kjøre langt men liten og relativt praktisk i byen. Og billig...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Så klart vil en Getz tape mot en Formel1 bil fra 0-60. Jeg snakker veldig generelt her hvor man sammenligner mer eller mindre like kjøretøy.
Skal prøve å ro meg litt mot "topic" igjen.
Sportster er ikke en dum sykkel, i alle fall i Sportster 1200! 883, kan bli litt daff.
Har en kompis med Sportster 1200 som kjører rundt 20k + i året og kjører mange lange turer, så det er en rimelig kapabel tursykkel.
Meeeeeeen, jeg ser du kjører Duke, og om den passer deg, så blir nok Sportster litt liten!
Så da havner jeg omtrent på Jompa's anbefaling. Se etter en Softail eller Dyna.
Softail har MYE dårlige nedleggsvinkel enn Dyna, og den egner ikke veldig bra til å kjøre lange distanser med passasjer på!
Stivramme-look'en er kul, men fjæringen og bakkeklaringen er ikke super!
HD er vel det merket (sammen med Ducati?) som har flest posører, så det fins massvis av Harley'er på bruktmarkedet som er vaska oftere enn de er kjørt!
En annen ting å passe på når det kommer til bruktkjøp av HD er om sykkelen er skrudd ihjel eller ikke!
HD er bare marginalt mer teknisk avansert enn en H-bjelke (ligger vel midt mellom det og LEGO® Technic), derfor tror alt for mange tullinger at de kan skru på dem selv.... selv om de har et tosifret antall tomler!
Så om eier har skrudd sjøl, så sjekk om han/hun/hen har momentnøkler og vet hvordan de brukes!!
Har vært borti HD der skruer som skal settes til med mellom 10 -15 Nm har vært dratt til så jævlig at de ikke nesten ikke lot seg løsne med en latmannsarm på 60cm!! HD rister vettu, så da drar man til litt ekstra!!

Sportster er ikke en dum sykkel, i alle fall i Sportster 1200! 883, kan bli litt daff.
Har en kompis med Sportster 1200 som kjører rundt 20k + i året og kjører mange lange turer, så det er en rimelig kapabel tursykkel.
Meeeeeeen, jeg ser du kjører Duke, og om den passer deg, så blir nok Sportster litt liten!
Så da havner jeg omtrent på Jompa's anbefaling. Se etter en Softail eller Dyna.
Softail har MYE dårlige nedleggsvinkel enn Dyna, og den egner ikke veldig bra til å kjøre lange distanser med passasjer på!
Stivramme-look'en er kul, men fjæringen og bakkeklaringen er ikke super!
HD er vel det merket (sammen med Ducati?) som har flest posører, så det fins massvis av Harley'er på bruktmarkedet som er vaska oftere enn de er kjørt!

En annen ting å passe på når det kommer til bruktkjøp av HD er om sykkelen er skrudd ihjel eller ikke!
HD er bare marginalt mer teknisk avansert enn en H-bjelke (ligger vel midt mellom det og LEGO® Technic), derfor tror alt for mange tullinger at de kan skru på dem selv.... selv om de har et tosifret antall tomler!
Så om eier har skrudd sjøl, så sjekk om han/hun/hen har momentnøkler og vet hvordan de brukes!!
Har vært borti HD der skruer som skal settes til med mellom 10 -15 Nm har vært dratt til så jævlig at de ikke nesten ikke lot seg løsne med en latmannsarm på 60cm!! HD rister vettu, så da drar man til litt ekstra!!

I never apologize.
Problemet med HD Big Twin i denne sammenhengen, er prisnivået.
De fleste store HD'er til rundt 150k er twin-cam rundt 2000 modeller. Og de aller fleste av disse har et par ganske alvorlige mangelsykdommer. De første TC'er, fra ca -99, kom med Magneti Marelli injection, uten O2 sensorer. Masse trøbbel med MM, så det bør man styre unna, med mindre de er bygget om til forgasser. Noen få fra denne perioden er levert med forgasser originalt.
Fra 2002 kom de med et nytt injection system, Delphi I. Dette funka bedre, men heller ikke uproblematisk. I tillegg har alle disse tidlige TC-motorene problemer med at materialet i kamkjede-strammeren kan løse seg opp, og små biter av dette materialet kan skape problemer i oljepumpa, og så har man det gående.
Det er litt varierende opplysninger om når HD fikk orden på disse tingene, men de fleste ser ut til å mene at fra 2006 var det meste i orden. Da brukes et forbedret injection-system, Delphi II, og kamkjede-strammeren er også forbedret.
Skal man ha TC, så bør den være 2002 eller nyere. Det kan man finne for 150k. Men da bør man også ta høyde for en oppgradering hvor man bytter ut kamkjedet med drev. Og om man ikke skrur selv, så ser man på et verkstedbesøk til mellom 15-20k.
Personlig tenker jeg at om man skal ha en never-click stor HD, til en vettug pris, så er det trygt og godt med en eldre sak. Evo-motor fra 90-tallet. Direktedrev, ikke noe kamkjede, forgasser, null injectionproblemer. Og forøvrig også nesten fri for elektronikk. Det store flertall av HD-folk i junaiten mener bestemt at Evo er den beste motoren HD noensinne har levert.
Man kan finne strøkne Evo HD'er fra siste halvdel av nittitallet til i underkant av 100k. Med litt kvassere kammer, en ny forgasser eller evt dyse om den originale, så får man lett en sprek Evo med 70-80 hk, som fort vekk er sprekere og mye mer pålitelig enn en tidlig TC. Og til en langt lavere pris.
De fleste store HD'er til rundt 150k er twin-cam rundt 2000 modeller. Og de aller fleste av disse har et par ganske alvorlige mangelsykdommer. De første TC'er, fra ca -99, kom med Magneti Marelli injection, uten O2 sensorer. Masse trøbbel med MM, så det bør man styre unna, med mindre de er bygget om til forgasser. Noen få fra denne perioden er levert med forgasser originalt.
Fra 2002 kom de med et nytt injection system, Delphi I. Dette funka bedre, men heller ikke uproblematisk. I tillegg har alle disse tidlige TC-motorene problemer med at materialet i kamkjede-strammeren kan løse seg opp, og små biter av dette materialet kan skape problemer i oljepumpa, og så har man det gående.
Det er litt varierende opplysninger om når HD fikk orden på disse tingene, men de fleste ser ut til å mene at fra 2006 var det meste i orden. Da brukes et forbedret injection-system, Delphi II, og kamkjede-strammeren er også forbedret.
Skal man ha TC, så bør den være 2002 eller nyere. Det kan man finne for 150k. Men da bør man også ta høyde for en oppgradering hvor man bytter ut kamkjedet med drev. Og om man ikke skrur selv, så ser man på et verkstedbesøk til mellom 15-20k.
Personlig tenker jeg at om man skal ha en never-click stor HD, til en vettug pris, så er det trygt og godt med en eldre sak. Evo-motor fra 90-tallet. Direktedrev, ikke noe kamkjede, forgasser, null injectionproblemer. Og forøvrig også nesten fri for elektronikk. Det store flertall av HD-folk i junaiten mener bestemt at Evo er den beste motoren HD noensinne har levert.
Man kan finne strøkne Evo HD'er fra siste halvdel av nittitallet til i underkant av 100k. Med litt kvassere kammer, en ny forgasser eller evt dyse om den originale, så får man lett en sprek Evo med 70-80 hk, som fort vekk er sprekere og mye mer pålitelig enn en tidlig TC. Og til en langt lavere pris.

Ja... mitt problem er at jeg ikke kan skru. I det hele tatt... Jeg vet så vidt hvilken ende av en skiftenøkkel som er til å holde i.
Så tanken på å rulle rundt på noen fra 90-tallet er ikke veldig fristende. Jeg har en 2008 modell nå, uten sammenligning med HD forøvrig, som har gitt meg en del hodebry. Og det er nettopp denne hodebryen jeg vil kjøpe meg bort fra.
Men jeg tolker det dithen at det ikke er videre stor entusiasme for de nye billigste HD-modellene. Eller?
Så tanken på å rulle rundt på noen fra 90-tallet er ikke veldig fristende. Jeg har en 2008 modell nå, uten sammenligning med HD forøvrig, som har gitt meg en del hodebry. Og det er nettopp denne hodebryen jeg vil kjøpe meg bort fra.
Men jeg tolker det dithen at det ikke er videre stor entusiasme for de nye billigste HD-modellene. Eller?
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
Der er jeg for min del helt blank. Vet jeg ingenting om, jeg bare kommenterte på dette med større HD'er.Sakkle skrev: 07 des 2018, 11:05 Ja... mitt problem er at jeg ikke kan skru. I det hele tatt... Jeg vet så vidt hvilken ende av en skiftenøkkel som er til å holde i.
Men om du er allergisk mot å skru, og vil kjøre problemfritt for 150k, så ville jeg nok sett etter en Yamahonda, et par år gammel, med lav km, troverdig servicehefte, og garanti fra forhandler. :)
Enig!TGR skrev: 07 des 2018, 10:48 Det store flertall av HD-folk i junaiten mener bestemt at Evo er den beste motoren HD noensinne har levert.
Man kan finne strøkne Evo HD'er fra siste halvdel av nittitallet til i underkant av 100k. Med litt kvassere kammer, en ny forgasser eller evt dyse om den originale, så får man lett en sprek Evo med 70-80 hk, som fort vekk er sprekere og mye mer pålitelig enn en tidlig TC. Og til en langt lavere pris.![]()
Det fins flere eksempler på EVO-motorer som har passert 300.000km uten at det er gjort annet en olje, filter og pluggbytte på dem!
Og ikke minst, det er siste motoren med skikkelig "potato-potato-lyd" !!

Var på en sånn "Open House-greie" hos den lokale forhandleren. Tenkte å prøvekjøre de nye små vannavkjølte modellene, men de var så fysisk små at jeg nesten fikk krampe i beina bare av å sitte på de, så prøvekjøringen ble droppa.Sakkle skrev: 07 des 2018, 11:05 Men jeg tolker det dithen at det ikke er videre stor entusiasme for de nye billigste HD-modellene. Eller?
Kjenner bare ei dame som har hatt en sånn vann-harley, og hun bytta tilbake til Sportster etter en sesong...
I never apologize.
-
Ny/nyere sporster er vel ok sykkel vil jeg mene.Sakkle skrev: 07 des 2018, 11:05 Ja... mitt problem er at jeg ikke kan skru. I det hele tatt... Jeg vet så vidt hvilken ende av en skiftenøkkel som er til å holde i.
Ikke noe sports-sykkel men en helt kurrant sykkel som kan brukes til alt.
eksempelvis 883Iron har jeg bare hørt ok om minns jeg.
Og helt annen pris enn "stor-hd" som jeg mener er seriøst overpriset.

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Største problemet med dyna er at de gikk over til rubbermount ramme fra Fxr ramme og at svingarmen er festet rett på motoren. Det gjør så at du får en såkalt fishtail effekt på bakhjulet, som hd folka kaller det, når du gir på litt i svinger. Motoren begeveger seg sideveis og når gummien spretter tilbake så pisker det litt bak, som kan forsake til at man mister kontrollen. Det finnes motorfester som stiver av den sideveise bevegelsen, men man vil også kjenne vibrasjonen enda mer. Det sies at Fxr har den beste rammen hd har laget, men dessverre sluttet de å produsere disse. Skal man bare cruise så vil man sikkert ikke merke det. Bortsett fra det så syns jeg dyna er en kurant sykkel, selvfølgelig med litt modifiseringer. Softail er bare driiit i forhold, og sportster kan bli litt liten.