Jan Atle Andersen. Alternativ psykolog

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Jan Atle Andersen. Alternativ psykolog

Legg inn av Rune75 »

Temmelig spesielle meninger fra denne psykologen.

https://www.nrk.no/ytring/de-sykemeldte-1.14326627

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Jan Atle Andersen. Alternativ psykolog

Legg inn av Sakkle »

Er det så spesielt?

Vi er jo blitt en verden av krenkede nå om dagen. Må da være lov å ta et oppgjør med denne krenketheten... Bør det være normen å skulle sykemelde seg fordi man har fått en skyllebøtte, berettiget eller ikke, fra sjefen?
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Jan Atle Andersen. Alternativ psykolog

Legg inn av Rune75 »

Sakkle skrev: 07 des 2018, 11:08 Er det så spesielt?

Vi er jo blitt en verden av krenkede nå om dagen. Må da være lov å ta et oppgjør med denne krenketheten... Bør det være normen å skulle sykemelde seg fordi man har fått en skyllebøtte, berettiget eller ikke, fra sjefen?
En psykolog som mener ord ikke har makt. Jeg tenker at han undergraver sin egen virksomhet.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Jan Atle Andersen. Alternativ psykolog

Legg inn av Sakkle »

Rune75 skrev: 07 des 2018, 11:26
Sakkle skrev: 07 des 2018, 11:08 Er det så spesielt?

Vi er jo blitt en verden av krenkede nå om dagen. Må da være lov å ta et oppgjør med denne krenketheten... Bør det være normen å skulle sykemelde seg fordi man har fått en skyllebøtte, berettiget eller ikke, fra sjefen?
En psykolog som mener ord ikke har makt. Jeg tenker at han undergraver sin egen virksomhet.
Ja... eller så mener han at de som lar ord gå så hard inn på seg må jobbe med seg selv. Og det er det vel lov for en psykolog å mene eller?
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Jan Atle Andersen. Alternativ psykolog

Legg inn av Rune75 »

Sakkle skrev: 07 des 2018, 12:02
Rune75 skrev: 07 des 2018, 11:26
Sakkle skrev: 07 des 2018, 11:08 Er det så spesielt?

Vi er jo blitt en verden av krenkede nå om dagen. Må da være lov å ta et oppgjør med denne krenketheten... Bør det være normen å skulle sykemelde seg fordi man har fått en skyllebøtte, berettiget eller ikke, fra sjefen?
En psykolog som mener ord ikke har makt. Jeg tenker at han undergraver sin egen virksomhet.
Ja... eller så mener han at de som lar ord gå så hard inn på seg må jobbe med seg selv. Og det er det vel lov for en psykolog å mene eller?
Han har absolutt lov til å mene det men å gå ut offentlig med en kronikk som latterliggjør alle som har blitt sykemeldt pga trakassering/mobbing på arbeidsplassen er ikke en psykolog verdig.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Jan Atle Andersen. Alternativ psykolog

Legg inn av Sakkle »

Rune75 skrev: 07 des 2018, 12:26
Sakkle skrev: 07 des 2018, 12:02
Rune75 skrev: 07 des 2018, 11:26
Sakkle skrev: 07 des 2018, 11:08 Er det så spesielt?

Vi er jo blitt en verden av krenkede nå om dagen. Må da være lov å ta et oppgjør med denne krenketheten... Bør det være normen å skulle sykemelde seg fordi man har fått en skyllebøtte, berettiget eller ikke, fra sjefen?
En psykolog som mener ord ikke har makt. Jeg tenker at han undergraver sin egen virksomhet.
Ja... eller så mener han at de som lar ord gå så hard inn på seg må jobbe med seg selv. Og det er det vel lov for en psykolog å mene eller?
Han har absolutt lov til å mene det men å gå ut offentlig med en kronikk som latterliggjør alle som har blitt sykemeldt pga trakassering/mobbing på arbeidsplassen er ikke en psykolog verdig.
Jeg tror vi leser fullstendig forskjellige ting ut av den samme artikkelen...

Jeg ser ingen latterliggjøring. Slik jeg leser det mener han det er for lett å få sykemelding. Det er han ikke alene om å mene. Videre sier han at han mener man ikke blir bedre av å sitte hjemme, men at å møte konflikten (eller hva det nå er) er beste medisin.

Vet ikke hvem som sa det først, men det er ikke en menneskerett å bli krenket. Dette er jeg helt enig i. Voksne mennesker bør kunne takle en uoverensstemmelse uten å bli sykemeldt av den grunn. Nå snakker jeg ikke om mobbing osv. da det blir en helt annen greie etter min mening.

Jeg har selv opplevd at en kollega ble sykemeldt etter en faglig krangel oss imellom. Jeg hadde alt mitt på det rene og min sjef var også enig i det, men likevel var altså kollegaen sykemeldt i 2 måneder. Vedkommende taklet altså ikke en litt hissig diskusjon om noe faglig, på jobben. Hvordan i all verden skal slike mennesker kunne fungere i arbeidslivet overhode? Så der sitter jeg igjen, men dobbel arbeidsbelastning fordi min kollega ikke takler å ta feil. Ja, jeg var missfornøyd med at legen ga vedkommende sykemelding.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Jan Atle Andersen. Alternativ psykolog

Legg inn av Rune75 »

Faglig krangel/diskusjon bør absolutt tåles. Artikkelforfatteren har brukt saken om Abid Raja og Trine Skei Grande som utgangspunkt, med bilde. Her var det absolutt ikke snakk om faglig uenighet men et mislykket forsøk på baksnakking som kun gikk på person.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Jan Atle Andersen. Alternativ psykolog

Legg inn av gsx750_80 »

Rune75 skrev: 07 des 2018, 13:09 Faglig krangel/diskusjon bør absolutt tåles. Artikkelforfatteren har brukt saken om Abid Raja og Trine Skei Grande som utgangspunkt, med bilde. Her var det absolutt ikke snakk om faglig uenighet men et mislykket forsøk på baksnakking som kun gikk på person.
"Det er bare sannheten som sårer", heter det vel. Fjotten Raja må gjerne sykemelde seg. Helst burde han ha forsvunnet fra politikken, etter min mening, men det er nå så.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Jan Atle Andersen. Alternativ psykolog

Legg inn av Rune75 »

gsx750_80 skrev: 07 des 2018, 13:18
Fjotten Raja må gjerne sykemelde seg. Helst burde han ha forsvunnet fra politikken, etter min mening, men det er nå så.
Akkurat som Grande skulle sagt det selv, hehe.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Jan Atle Andersen. Alternativ psykolog

Legg inn av Dansekris »

En ting er sikkert, og det er at man bør være ytterst forsiktig med svinge med pekefingeren etter folk som blir sykemeldt av ikke-fysiske grunner.

Det er en holdning som har bidratt til at mange unødig har mistet livet. Tror dere det er tilfelding av voksne menn troner selvmordsstatistikken?

Jobben er bærebjelken i de flestes liv og jeg mener man ikke trenger å være hjernekirug for å skjønne at problemer på arbeidsplassen kan være svært belastende.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Jan Atle Andersen. Alternativ psykolog

Legg inn av KåreDump »

Dansekris skrev: 07 des 2018, 13:43 En ting er sikkert, og det er at man bør være ytterst forsiktig med svinge med pekefingeren etter folk som blir sykemeldt av ikke-fysiske grunner.
:thumleft
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Jan Atle Andersen. Alternativ psykolog

Legg inn av gsx750_80 »

Rune75 skrev: 07 des 2018, 13:30
gsx750_80 skrev: 07 des 2018, 13:18
Fjotten Raja må gjerne sykemelde seg. Helst burde han ha forsvunnet fra politikken, etter min mening, men det er nå så.
Akkurat som Grande skulle sagt det selv, hehe.
Ikke jeg som traff henne i kornåkeren, så 0 habilitetsproblemer der.. ;-)

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Jan Atle Andersen. Alternativ psykolog

Legg inn av niko »

Jeg tenker at hvis jeg var Skei Grande, ville jeg vært veldig glad dersom folk var mer opptatt av en psykolog enn meg.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Jan Atle Andersen. Alternativ psykolog

Legg inn av kjellv »

Det er egentlig merkelig om ikke Raja er sykemeldt igjen i dag etter all juling han fikk av Fredrik Solvang i Debatten på NRK1 i går kveld.

Når det er sagt vil jeg uttrykke en viss bekymring for retningen media etter hvert har tatt her i landet. Jeg tenkte denne tanken flere ganger under programmet i går kveld, og er i allefall helt sikker på en ting: Politiker skal jeg IKKE bli når jeg blir stor :-k

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Jan Atle Andersen. Alternativ psykolog

Legg inn av AJ »

Det er antakelig altfor lett å si det for en utenforstående som meg, men jeg gjør det likevel:
I tilfellet Skei Grande og Abid Raja tror jeg faktisk at jeg ville ha slått hardt tilbake mot partilederen ganske så umiddelbart og satt henne skikkelig på plass, om jeg hadde vært i Rajas sko. Det synes jeg virkelig hun hadde fortjent!

Når det er nevnt så har jeg ingen problemer med å forstå at en arbeidstaker kan få reaksjoner i tøffe og egenopplevde urettferdige, unyanserte og ubalanserte ytringer fra arbeidsgiver, være seg nærmeste leder enn en høyere opp i systemet, som kan føre til sykmelding.
Det er beinharde forhold mellom enkelte som trolig aldri skulle vært ledere og ansatte på mange arbeidsplasser. Dessverre...

Men blant innvalgte fra et politisk parti blir det, etter mitt syn, annerledes. Her står innvalgte representanter sterkt som den innvalgte de er med sine stemmer i ryggen og bør, igjen etter mitt syn, stå rakrygget og ta konfrontasjonen med en annen representants ytringer om egen person uavhengig om dette er partilederen eller ikke.

Jeg må si jeg tror jeg ville "storkost" meg og nikket anerkjennende om Abid Raja hadde slått tilbake på en riktig ekte og bestemt måte i stedet for det han gjorde, å følge legens råd om "time-out", eller sykmelding, som vi kaller det her til lands...
Nå synes jeg dessverre at denne flotte karen framstår som veik i forhold til "elefanten i rommet", som strengt tatt burde vært behørig satt på plass.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar