Hva synes vi egentlig om choppere, caferacere osv ?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Hva synes vi egentlig om choppere, caferacere osv ?

Legg inn av KåreDump »

Juicebox skrev: 06 des 2018, 09:27 Hehe ja, ser jo disse CRene spesielt i sentrum på veikantene eller på en benk :P . Lenger kommer dem ikke antageligvis 😅
Litt enig med deg, dessverre er en del av det som blir kalt Café Racere i dag i samme kategori som det gikk som Street Fightere for en del år siden (vraka R-sykkel med Cross-styre fra Biltema).

Men du verden det fins mange virkelig flotte eksemplarer også!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Hva synes vi egentlig om choppere, caferacere osv ?

Legg inn av Juicebox »

KåreDump skrev: Litt enig med deg, dessverre er en del av det som blir kalt Café Racere i dag i samme kategori som det gikk som Street Fightere for en del år siden (vraka R-sykkel med Cross-styre fra Biltema).

Men du verden det fins mange virkelig flotte eksemplarer også!
Det var en bra sammenligning! Tenkte ikke å sammenligne de to byggene, men det er jo sant.
Jeg raka litt ned på viragoen lengre opp, men det skal sies at vtwinen der er fine å se på, kompakt og fin

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hva synes vi egentlig om choppere, caferacere osv ?

Legg inn av cannon »

Juicebox skrev: 06 des 2018, 12:36
KåreDump skrev: Litt enig med deg, dessverre er en del av det som blir kalt Café Racere i dag i samme kategori som det gikk som Street Fightere for en del år siden (vraka R-sykkel med Cross-styre fra Biltema).

Men du verden det fins mange virkelig flotte eksemplarer også!
Det var en bra sammenligning! Tenkte ikke å sammenligne de to byggene, men det er jo sant.
Jeg raka litt ned på viragoen lengre opp, men det skal sies at vtwinen der er fine å se på, kompakt og fin
The story never ends:) CR er opprinnelig "fattigguttens" gateracer fra 50-tallet og den opprinnelsen var ikke basert på "flotte eksemplarer". Hensikten var å få pappas 40-tallsmoppe til å gå fortere enn 100mph. Sånn sett er sammenligningen med "street-fightere" ganske bra, halvgamle sykler som personaliseres og tilpasses med lavbudsjett og BT-deler. Helt innafor :thumleft
"

The Ton-Up Boys

Keeping It 100

Preceded slightly by the Teddy Boys – the first, most notorious group of young British boys, a rock ‘n roll music-loving group of young men who wore Edwardian garb and Brylcreem jellyroll hairstyles – the café racers were known sometimes as the leather boys, sometimes as café racers. But only an exclusive group, a subculture within a subculture, could call themselves the “Ton-Up Boys.” It was called “doing the ton,” or “tonning up,” and it referred to hitting 100 mph on the back of a bike.

Hitting that mythic speed on motorcycle – whether you were on a Triumph, a Vincent, a Norton, an RE Twin, or the common home-forgery of the Triton – was proof of your mettle. It was the like Chuck Yeager exceeding the speed of sound when one of these boys exceeded 100 – and for most of them, who rode rather meager motored bikes, equally difficult. As a result of this metric of badassery hanging over their heads, the young café racers began chopping up their bikes and bolstering them, seeking to making them lighter and more powerful. The ambitions of these young men to upgrade their motorcycles portended the future of the café racer as the ultimate canvas for motorcycle customization. The Ton Up Boys had no qualms with stripping their bikes down to its skeletal frame, removing anything that would add unnecessary weight, and doing whatever it took, in order to top the century mark.
"

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hva synes vi egentlig om choppere, caferacere osv ?

Legg inn av mekkern »

KåreDump skrev: 06 des 2018, 11:42
Juicebox skrev: 06 des 2018, 09:27 Hehe ja, ser jo disse CRene spesielt i sentrum på veikantene eller på en benk :P . Lenger kommer dem ikke antageligvis 😅
Litt enig med deg, dessverre er en del av det som blir kalt Café Racere i dag i samme kategori som det gikk som Street Fightere for en del år siden (vraka R-sykkel med Cross-styre fra Biltema).

Men du verden det fins mange virkelig flotte eksemplarer også!
Ja jeg har en slik "vraka R-sykkel med biltemastyre" også...

Bilde
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Hva synes vi egentlig om choppere, caferacere osv ?

Legg inn av Jompa »

Juicebox skrev: 05 des 2018, 20:45 Det var da veldig politisk korrekt å si. Ingenting galt med det.

Det er ikke bare å bygge selv... litt lett å si.

Choppere er som oftest et utstillingsbygg og fokuset ligger i detaljer. CR derimot, de fleste er jo amatørbygg, kvaliteten er deretter.

Choppermiljøet er litt mer lukket og her er det mye mer respekt og ære enn i CR miljøet. De unge uerfarne kaster seg heller ut i crbygg der færre erfarne dømmer. Det er ofte liksa på instagram de jobber mot:p noe som ikke burde bety noe.

Nå er vel chopperbølgen for lengst over, den ble effektivt avlivet med softshopperne som kom på begynnelsen av 80-tallet.
Før den tid var det mange "hjemmebygg" med lange gafler , høyt styre og bakdekk som slett ikke passa til felgen som vingla rundt på veiene. Avkappa eksospotter var også en del av stilen.
Det var særlig Kawasaki SR 650, Honda 750 og Yamaha XS 650 som ble heist itl værs foran med høyt tyngdepunkt og svikt i gaffelen med "noe uryddig gange" gjennom svingene som resultat.
Jeg tror de gjenværende chopperbyggerne er langt mer seriøse og har mye mer kunnskap enn de fleste hadde på den tiden.
Vel, etter hvert vil nok caferacerne også også bli noe bare de ekte entusiastene befatter seg med, tror jeg.
Og hva blir det neste ?
En bølge av hjemmelagete offroadere og endurosykler ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Hva synes vi egentlig om choppere, caferacere osv ?

Legg inn av Juicebox »

Scrambler?

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Hva synes vi egentlig om choppere, caferacere osv ?

Legg inn av Jompa »

Akkurat. Flytt forskjermen opp i gaffelen, sett på et hjemmelaget bagasjebrett, crosstyre fra Biltema og løft eksosanlegget så langt opp på sida av motoren at man brenner leggen, og vipps....... en scrambler er født. :twothumbs:
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Hva synes vi egentlig om choppere, caferacere osv ?

Legg inn av Juicebox »

Men det er jo bare en cafe racer med crosstyre og knastedekk? Eller er det brat, for ingen bruker knastedekk på veien? Er det ikke en street tracker da? :scratch

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Hva synes vi egentlig om choppere, caferacere osv ?

Legg inn av KåreDump »

mekkern skrev: 06 des 2018, 16:11 Ja jeg har en slik "vraka R-sykkel med biltemastyre" også...

Bilde
Nice!!!
Nå var det vel ikke helt en sånn "vraka R-sykkel" jeg tenkte på i min kommentar!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Hva synes vi egentlig om choppere, caferacere osv ?

Legg inn av Jompa »

Club style ble nevnt i en annen tråd, og jeg ble nyskjerrig .
Tok et raskt bildesøk og her er etpar eksempler:
thQQAA7BW6.jpg
thI43RKZY6.jpg
Gud hjelpe meg, apehenger med ei fullstendig malplassert kåpe....... Ok, det er sikkert en slags stil, men definitivt ikke min.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hva synes vi egentlig om choppere, caferacere osv ?

Legg inn av cannon »

Jompa skrev: 07 des 2018, 20:33
Gud hjelpe meg, apehenger med ei fullstendig malplassert kåpe....... Ok, det er sikkert en slags stil, men definitivt ikke min.
Fint at en moderator er nyssgjerrig på både "club style" og andre stilarter, til tross for at det smerter så sterkt at du må ha guds hjelp for å orke synet av bildene som deles.
Hva med å starte en egen "gud hjelpe meg"-tråd? Jeg lover å ikke bidra;-)

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Hva synes vi egentlig om choppere, caferacere osv ?

Legg inn av Juicebox »

:lol Bra sagt cannon!
Ser ingen apehenger. Stor forskjell på apehenger og t-bar/riser med crosser/trackerstyre ;)
Men hvorfor postet du her og ikke i den andre tråden, Jompa? Clubstyle er da ingen chopper? :-k

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Hva synes vi egentlig om choppere, caferacere osv ?

Legg inn av Jompa »

cannon skrev: 07 des 2018, 23:45
Jompa skrev: 07 des 2018, 20:33
Gud hjelpe meg, apehenger med ei fullstendig malplassert kåpe....... Ok, det er sikkert en slags stil, men definitivt ikke min.
Fint at en moderator er nyssgjerrig på både "club style" og andre stilarter, til tross for at det smerter så sterkt at du må ha guds hjelp for å orke synet av bildene som deles.
Hva med å starte en egen "gud hjelpe meg"-tråd? Jeg lover å ikke bidra;-)
"Gud hjelpe meg" er et uttrykk jeg bruker mye i dagligtalen, som et mildere alternativ til kraftigere uttrykk.
Det ligger altså ingen religiøse motiver bakom.
Om noen føler for å starte en tråd der Guds hjelp er tema, så må de gjerne gjøre det, tror ikke jeg heller har stort å bidra med der.
Hva mer du forresten med "Fint at en moderator.........osv" ?
Er jeg som moderator utelukket fra å ha meninger ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Hva synes vi egentlig om choppere, caferacere osv ?

Legg inn av Jompa »

Juicebox skrev: 08 des 2018, 09:55 :lol Bra sagt cannon!
Ser ingen apehenger. Stor forskjell på apehenger og t-bar/riser med crosser/trackerstyre ;)
Men hvorfor postet du her og ikke i den andre tråden, Jompa? Clubstyle er da ingen chopper? :-k
Mulig jeg tok feil av type styre, for meg er et styre som er høyere opp enn nesen på føreren et apehengerstyre uansett.
Nei, clubstyle er ikke chopper, de kommer inn under "osv" i overskrifta.
Den andre tråden " low end Harley" handler mer om at trådstarter ønsker meninger om, og erfaringer med de rimeligste HDene.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hva synes vi egentlig om choppere, caferacere osv ?

Legg inn av cannon »

Jompa skrev: 08 des 2018, 12:46
cannon skrev: 07 des 2018, 23:45
Jompa skrev: 07 des 2018, 20:33
Gud hjelpe meg, apehenger med ei fullstendig malplassert kåpe....... Ok, det er sikkert en slags stil, men definitivt ikke min.
Fint at en moderator er nyssgjerrig på både "club style" og andre stilarter, til tross for at det smerter så sterkt at du må ha guds hjelp for å orke synet av bildene som deles.
Hva med å starte en egen "gud hjelpe meg"-tråd? Jeg lover å ikke bidra;-)
"Gud hjelpe meg" er et uttrykk jeg bruker mye i dagligtalen, som et mildere alternativ til kraftigere uttrykk.
Det ligger altså ingen religiøse motiver bakom.
Om noen føler for å starte en tråd der Guds hjelp er tema, så må de gjerne gjøre det, tror ikke jeg heller har stort å bidra med der.
Hva mer du forresten med "Fint at en moderator.........osv" ?
Er jeg som moderator utelukket fra å ha meninger ?
Selvfølgelig er du ikke det. Du har jo ment mangt om mye her inne, uten at det er påpekt av noen, tror jeg.
Denne tråden er full av ironi, slik jeg oppfatter det. Hvis jeg tar feil så må du ha meg unnskyldt.
Jeg trodde heller ikke at det lå religiøse tanker bak uttrykket ditt, men hvis det hadde gjort det så hadde det vært helt greit. Jeg er en fritenker, både mtp apehengere, religion og hva det måtte være:)

Svar