BMW K100RS, K1 og R75/5

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: BMW K1200RS - Sesongslutt.

Legg inn av Jompa »

FredrikE24 skrev: 02 des 2018, 15:59

På K100/K1100 så har man ikke noe sånt, der er det bare en fast innstilling som gjelder for varm motor, så må man løfte nullpunktet noe ved kaldstart med «choken». Den går mye jevnere(helt jevnt), men man må imidlertid gjete litt på tomgangen ved kaldstart.
Brukes "choken" til å åpne litt på innsugsspjeldene ?

Jeg har lest en plass at innsprøytinga på GPz 1100 som var levert av Mitsubishi egentlig var lisensprodusert Bosch-system som også ble brukt på K100.
"Hjernen" ser i alle fall slik ut på GPz 1100 83-85.
DSCF3366.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K1200RS - Sesongslutt.

Legg inn av Esveen »

Jepp. Var en egen wire som løftet spjeldrekka i to posisjoner. Boksen lignet litt, men ikke helt på min gamle k100. Kan godt være samme innmat.

Fredrik: er kjent med jagende tomgang og ulyder, men på slutten av sesongen hadde den tendenser til å nesten kveles om man dro litt på gassen på tomgang på kald motor.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: BMW K1200RS - Sesongslutt.

Legg inn av FredrikE24 »

Jompa skrev: 02 des 2018, 19:42
FredrikE24 skrev: 02 des 2018, 15:59

På K100/K1100 så har man ikke noe sånt, der er det bare en fast innstilling som gjelder for varm motor, så må man løfte nullpunktet noe ved kaldstart med «choken». Den går mye jevnere(helt jevnt), men man må imidlertid gjete litt på tomgangen ved kaldstart.
Brukes "choken" til å åpne litt på innsugsspjeldene ?

Jeg har lest en plass at innsprøytinga på GPz 1100 som var levert av Mitsubishi egentlig var lisensprodusert Bosch-system som også ble brukt på K100.
"Hjernen" ser i alle fall slik ut på GPz 1100 83-85.

DSCF3366.JPG
Kan ikke si Mitsubishi-boksen ligner så veldig på Bosch. Mitsubishi er imidlertid flinke til å lage logiske styringer. Programmerer en del av det på jobben.

Når det gjelder Choke på K75/K100/K1100 så drar man på litt ekstra åpning av spjelda ja.
På boxerne så drar man på litt ekstra gass på kun den venstre sylinderen.

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K1200RS - Sesongslutt.

Legg inn av Esveen »

ABS enhet:

Dags for å ta ut ABS enheten og sende den til overhaling. Var rimelig rett fram. Tok av lokkene til bremseveskebeholderne og sugde bremsevesken ut lufte nipplene med en vakuumpumpe fra biltema for å tømme rørene inn til pumpa.

Deretter tok jeg av bakhjul og bakskjerm/plastdeler. Batteri var allerede ut. Skrudde av rørene på topp av pumpa, koblet av kabelen til styringen. Løsnet pumpa, 3 skruer og dro den ut bak. Kakket opp plasdeksel på baksiden og koblet ut pluss/minus og to signalkabler i en hurtigkobling.

Blir spennende å se hva som er feil. Vanligvis er det rester fra bremseslangene som råtner og kommer inn i abspumpa. Mine slanger sprakk og var svært råtten for noen år siden. Byttet da til spiegler stålomspunnene slanger.
20181209_215437_50.jpg
20181209_215447_50.jpg
20181209_215454_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: BMW K1200RS - Sesongslutt.

Legg inn av FredrikE24 »

Sender du den over dammen til ModuleMaster?

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K1200RS - Sesongslutt.

Legg inn av Esveen »

Jepp, det var planen :) 350$ er bedre en 20.000kr for ny pumpe.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K1200RS - Sesongslutt.

Legg inn av Esveen »

Fikk 4l olje i julegave. Kona nevnte at det var den kjipeste julegaven hun noen ganger har kjøpt. Jeg ble forøvrig fornøyd :prf
20181226_175819_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: BMW K1200RS - Sesongslutt.

Legg inn av AJ »

Esveen skrev: 29 des 2018, 18:39 Fikk 4l olje i julegave. Kona nevnte at det var den kjipeste julegaven hun noen ganger har kjøpt. Jeg ble forøvrig fornøyd :prf
Ja, kvinner er seg selv lik. Mange betydningsfulle ting de ikke skjønner, dessverre... :knegg

Grattis med flott gave :thumleft !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: BMW K1200RS - Service ABS enhet

Legg inn av FredrikE24 »

:thumleft Advantec Pro!! Da blir den flyvende mursteinen fornøyd :thumleft :thumleft

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: BMW K1200RS - Service ABS enhet

Legg inn av FredrikE24 »

Håper alt står bra til med KRSen, jeg har selv begynt å få litt trang for å kjøre BMW snart. Når får du ABS-enheten i retur?
Siden jeg på mange måter ikke har så fryktelig mye å ta tak i på sykkelen akkurat nå, så må man jo finne på noe..

Hva tenker du om å modernisere dysene? Er ganske old-fashion disse en-stråle dysene som sitter på disse motorene.
En dude i Tyskland maskinerer Bosch EV14-dysene til å passe rett i innsuget og rail. Plug&Play.
Jeg handlet pakningskit til tanklokket på K100en av denne fyren, og han er tvers igjennom hyggelig.
https://www.tills.de/product-20.html

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: BMW K1200RS - Service ABS enhet

Legg inn av Jompa »

Det er vel ikke helt pent å bryte meg inn i diskusjonen.....
Det du skrev om modifiserte dyser virker veldig interessant .
Har tyskern noen målinger som viser evt effektøkning ? Eller påvirkning på forbruket ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: BMW K1200RS - Service ABS enhet

Legg inn av FredrikE24 »

Han påstår vel at han oppnådde 15PS(PS er vel det tyskerne liker å måle i, hvorvidt det er det samme som HK er jeg dog usikker på) effektøkning på en R1100-motor. Man ser en forskjell på disse to dysetypene i benken hans i denne videoen.
Det er interessant hvor fint EV14-dysa forstøver(nesten som en dieseldyse..) bensinen som en tåke, og hvor responsiv den er.



Om dette vil påvirke forbrenningen i sylinderen til det negative er jeg usikker på, men jo bedre forbrenning jo bedre antar jeg, og at en moderne dyse er raskere i responsen må jo også være bra på høyt turtall. Ser liksom for meg at originaldysa omtrent ikke rekker å lukke før den skal åpne igjen når turtallet er på sitt høyeste og man har stram wire. Som igjen påvirker railtrykk og som igjen medfører dårlig sprut. Jeg vet ikke. Jeg er langt utpå dypt vann og padler i en lekk kano i mine betrakninger her. Originaldysene er sikkert gode nok de. Min erfaring fra gamle BMWer med Motronic og L-Jetronic/LE-Jetronic er at lavt bensintrykk i railen er dårlig business. En kollega har en gammel E28 M5 han sleit med i mange år. Sjekket over alt som var. Viste seg til syvende og sist å være lavt bensintrykk grunnet feil på bensintrykkregulator. Denne sitter på railen og regulerer railtrykket ved å begrense åpningen i retur-enden av railen.

Jeg har tatt kontakt med han for å høre konkret hvilke fordeler han har oppnådd med disse.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: BMW K1200RS - Service ABS enhet

Legg inn av Geiroe »

Best mulig forstøvning/spredning av bensindampen er jo det beste, derfor har jeg valgt flattop stempler, og ikke stempler med dome på min 383 V8 motor. Så det at dysa pare "pisser" kan jo ikke være optimalt.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: BMW K1200RS - Sesongslutt.

Legg inn av Geiroe »

Esveen skrev: 09 des 2018, 22:32 Jepp, det var planen :) 350$ er bedre en 20.000kr for ny pumpe.
FredrikE24 skrev: 09 des 2018, 22:25 Sender du den over dammen til ModuleMaster?
Jeg brukte ModuleMaster på min ABS elektronikk på Audi A6, veldig fornøyd, og det tok ca. to uker å få enheten tilbake. Greit å ha to biler da.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: BMW K1200RS - Service ABS enhet

Legg inn av FredrikE24 »

Har selv en BMW E39. Kjent for sin designfeil med ABS-sentralen, da den omtrent sitter oppå eksosmsnifolden. Den har en Waranty Void lapp fra Module Master. Trolig reparert der den også.

Svar