Elsykkel - noe for MC-folket?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Elsykkel - noe for MC-folket?

Legg inn av Bjerknez »

Selve syklene koster vel ikke stort. Det er vel batteripakka som er dyr. Men ja... skjermer må det være rom for synes jeg. Men jeg har inntrykk av at det er blitt med sykler som med bil. Mye er er ekstrautstyr blitt....

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Elsykkel - noe for MC-folket?

Legg inn av ejs »

:knegg
Dersom man bare skal ha seg en elsykkel for å sykle tur kommer man langt med 10-12000 kr.
Eller et enkelt byggesett til 5000 kr."(slik som mitt)
Posør sykler er dyre. Blir vel litt som med biler. :redface
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Elsykkel - noe for MC-folket?

Legg inn av Bjerknez »

ejs skrev: 29 nov 2017, 23:33 :knegg
Dersom man bare skal ha seg en elsykkel for å sykle tur kommer man langt med 10-12000 kr.
Eller et enkelt byggesett til 5000 kr."(slik som mitt)
Posør sykler er dyre. Blir vel litt som med biler. :redface
Nå har jeg kun syklet på min mors el-sykkel som kostet 15.000,- for 4 år siden. Men allerede etter 20 mil totalt så merket jeg bakdelene med en rimeligere sykkel. (15.000 var ikke så dyrt for 4 år siden).

Når man sykler nedover en bakke (triller) og kommer til en motbakke rett etterpå så vil man jo normalt oprettholde farten mest mulig i oppoverbakkene. Men det går ikke da elsykler med motoren i fremhjulet kun slår inn slavisk og hjelper til når farten går for langt ned og den venter også en stund før den hjelper til.

Det gjør at man nesten er nede i gangfart før motoren slår inn.
Jeg tror at en elsykkel med motoren i navet har mer effektive motorer og merker også hvor hardt man tråkker og kan tilpasse seg langt bedre.

Skal man sykle til butikken to ganger i uken så kjøp den rimeligste. Skal man sykle 3 mil hver dag på jobb så kjøp noe dyrere. Skulle jeg kjøpt en slik sykkel selv hvor jeg skulle sykle til jobb hver dag så ville jeg definitivt brent av noen lapper på en god el-sykkel. Men det blir såpass dyrt at man like gjerne kan brenne pengene på en klin ny scooter eller norges mest strøkne tempo moped uten slitasjeskader.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Elsykkel - noe for MC-folket?

Legg inn av ejs »

På min sykkel hjelper motoren med en gang farten kommer under 25 ca.km...er vel utvikling på 4 år,.....
Med nivå 5 og bare elektrisk (ikke trøing) er max fart 27 km på slett vei. Da varer 9amp batteriet teoretisk bare ......
317/250=1.268 ==1time og ett kvarter..
If it ain't broke, I'll break it.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Elsykkel - noe for MC-folket?

Legg inn av AJ »

Noen her inne som har erfaring med denne elsykkel testvinneren?:

https://test.no/haibike-sduro-trekking-50
Haibike.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Elsykkel - noe for MC-folket?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har siden jeg fikk tilbake førerkortet ikke rørt min mors elsykkel som jeg syklet på tidligere, men må si at det ga såppass mersmak at et kjøp vurderes. I hovedsak for sykling på jobb sommerstid etc. Madammen annser jeg som ganske sprek i formen og hun har en ganske dyr tråsykkel. Ikke elsykkel. Vi syklet i sammen med meg på elsykkel opp til nærbutikken her jeg bor, og hun hadde ikke nubbesjans til å holde følge med meg.

Jeg lo hele veien til butikken. Hjemmover så byttet vi sykkel. Ho er nok i bedre form enn meg også, da jeg er litt kontorrotte, og selv om jeg nok var noe raskere på tråsykkel enn det hun var, så tok hun meg med god margin på vei hjemmover.

En ekte kondomkjlrer hadde nok knust meg okke som, litt avhengig av hvor mange motbakker det er. For det er i de lange slakke motbakkene man virkelig kan irritere på seg noen kondomsyklere.

Så elsykler ønsker jeg velkommen. Selv om man ikke før på langt nær den samme forbrenningen og treningsgraden, så tror jeg en elsykkel vil få mange opp av sofaen. Da vil det så klart bli flere syklister på veiene.... men det er jo en annen diskusjon...

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Elsykkel - noe for MC-folket?

Legg inn av Bjerknez »

Grendel skrev: 29 nov 2017, 18:04 Det er rart med slike sykler! De skal koste skjorta, men skjermer er det ikke rom for!

8-D
Jeg er i utgangspunktet enig med deg at en tråsykkel til flerfoldige titalls tusen bør ha ett par skjermer i plast til noen usle kroner. Men jeg har merket at vi forbrukere ofte er flinke til å mene at noe koster "skjorta". Så lenge det er marked for det så er gjenstandene som selges verdt prisen (for dem som kjøper dem). Slik er det nok over alt.

De fleste syklene på XXL med batteri koster rundt 20 lapper. (vertfall de mest solgte). man kan gjerne mene at det er dyrt ut fra et eget ståsted, men det blir litt som feks. JEG skulle si at det er "svindyrt" å bruke 1000 spenn på en fuktighetskrem, mens jeg gladelig punger ut over 200.000 for en motorsykkel kun for å mette hobbyen.

Merkevarebygging er vel det det heter?

For litt siden så jeg også en "spesiell" HD her inne til salgs for over 1 mill. Finner man den rette personen som vil ha akkurat den sykkelen av forskjellige grunner, så er dne verdt den summen. For deg og meg derimot blir det bare komisk.

Når det gjelder denne tråsykkelen i første post, så vet vel ingen av oss hva det koster og produsere en slik uansett. Batteriene er sikkert ikke gratis og heller ikke laderen som følger med. Det skal også monteres en el-motor samt elektronikk som styrer disse. Mulig det også er noen krav overfor myndigheter som er tidkrevende med tanke på og få den "godkjent" som tråsykkel, slik at den ikke plutselig må registrere den som moped.

Siden vekten er omtrent doblet i forhold til andre vanlige tråsykler så stilles det også muligens høyere krav til bremser etc. Så til slutt har man designet. Er man alene om et visst design og mengden liker dette designet så vil dem punge ut. Hvis ikke, så vil jo bare salget dø av seg selv og markedet vinner....igjen...

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Elsykkel - noe for MC-folket?

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 19 des 2018, 23:49 Noen her inne som har erfaring med denne elsykkel testvinneren?:

https://test.no/haibike-sduro-trekking-50

Haibike.png
Je ghar som nevnt grei erfaring med å sykle elsykkel. Den du viser her er nok noen hakk vassere med tanke på motorstyring etc. enn den jeg har syklet på. Den jeg syklet på kostet 15.000 kroner for ca. fem år siden. Det var ikke dyrt den gangen og det merker man også når man sykler.

Joda, man kan helt fint sykle på den og det er også litt gøy. Man slipper å tråkke nevneverdig og alt det der, men man merker at motorstyringen er litt klein. La oss si man sykler i nedoverbakke. Man kommer i en hastighet som overstiger 25km/t som er grensen for el-motoren vedrørende norske regler.

Rett etter nedoverbakken kommer det en bratt oppoverbakke. Sensoren i fremhjulet merker ikke den brå hastighetsforskjellen med en gang og man har mistet all fart før elmotoren hjelper til igjen.

Med momentstyrt elmotor i kranken skal elmotoren være litt smartere sies det og hjelpe deg å holde flyten på en bedre måte. Har ikke testet det selv, men har lest en del om det da jeg var nær ved å kjøpe meg elsykkel selv for ett års tid siden.

Skulle jeg kjøpt elsykkel i dag ville jeg satt batterilevetid som et stort punkt på prioriteringslisten. Jeg syklet ca. 3-4 mil pr. dag en periode og jeg kunne syklet veldig mye lenger, men ble hemmet av batteriet. Man skal jo hjem også....

Brukeravatar
Jmk
Innlegg: 20
Registrert: 04 okt 2018, 01:48
Motorsykkelen din: 98 Kawasaki Zx-9r

Re: Elsykkel - noe for MC-folket?

Legg inn av Jmk »

Hei folkens, har en 350w sammenleggbar fatbike med motor i bakhjulet. Er strålende fornøyd jeg, er kanskje ikke helt lovlig men skal vel litt til for å bli tatt :) men en super sykkel.
98 Kawasaki ZX-9R

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Elsykkel - noe for MC-folket?

Legg inn av Bjerknez »

Tror vel ikke det er noen overhengende fare for at du blir tatt nei, så lenge du ikke suser forbi en konstabel i 50 km/t :lol

Brukeravatar
Jmk
Innlegg: 20
Registrert: 04 okt 2018, 01:48
Motorsykkelen din: 98 Kawasaki Zx-9r

Re: Elsykkel - noe for MC-folket?

Legg inn av Jmk »

😀 Er ikke langt unna jeg kunne ha klart det, men er litt for lett gira. Er bare 7 gir og 20' hjul, men klarer rundt 30 uten hjelp, skikkelig råtass.
98 Kawasaki ZX-9R

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Elsykkel - noe for MC-folket?

Legg inn av haakeik »

Jeg er så heldig at jeg har en relativt ny hybrid sykkel med hydrauliske bremser. Den har ikke vært mye brukt p.g.a. at i det boligfeltet jeg bor i, har en laaaaang opperbakke. Siden jeg ikke er en topptrent sportsutøver, har den bakken vært et pes å sykle opp.
I fjor, etter å ha googlet mye, bestilte jeg meg en Bafang 350W krank motor fra Aliexpress. Kostet meg ca. 3400 NOK. Batteriet (14AH) kjøpte jeg her i Norge for ca. 4450 NOK. Bafang er den motoren som også selges av alle her i Norge som tilbyr EL motor sett til selvbyggere, dog mye dyrere (minst dobbelt så mye) enn å kjøpe fra Kina. Bafang er en kineskisk produsent. Lett å montere er det også. Det har vært en særdeles god investering. Jeg har syklet mer de to siste årene enn jeg har gjort på 20 år, minst. Der jeg før tok bilen eller Triumphen for å handle, slenger jeg nå sykkelvognen på og sykler for å handle. Å sykle bakken opp nå, går fort unna. Og man blir faktisk sliten av å sykle på en el-sykkel, hvis man opprettholder et visst fartsnivå eller sykler oppover. Jeg kommer aldri til å bruke sykkel til/fra jobb, men det har med tiden å gjøre. Ingenting slår Triumphen der. Jeg vil anbefale alle som er en bra sykkel fra før om å oppgradere den til el-sykkel i stedet for å kjøpe en ny ren el-sykkel. Kan være mye penger å spare på det.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Elsykkel - noe for MC-folket?

Legg inn av Kawagutten »

Jmk skrev: 20 des 2018, 11:55 Hei folkens, har en 350w sammenleggbar fatbike med motor i bakhjulet. Er strålende fornøyd jeg, er kanskje ikke helt lovlig men skal vel litt til for å bli tatt :) men en super sykkel.
. Er du langt unna Vestfold?
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Elsykkel - noe for MC-folket?

Legg inn av Stian87 »

El-sykkel er et prima fremkomstmiddel. Fint for de som bare vil komme seg frem og tilbake til jobb på en fleksibel måte, og fint for folk som ikke er i form, ikke har lyst eller er for gamle til å sykle noe særlig på vanlig sykkel.

For sykkelmosjonister som meg er det imidlertid helt poengløst.

Angående dette med skjermer og utstyr som ble nevnt ovenfor. En el-sykkel er primært et fremkomstmiddel, så det er rart den ikke har skjermer. Nå selges riktignok mange sykler uten skjermer. Jeg har heller ikke skjermer på mine sykler, men det har mest med vekt å gjøre.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Elsykkel - noe for MC-folket?

Legg inn av Bjerknez »

Hehe, ja det kan vel bli litt slitsomt for kondomsyklistene og drasse rundt på disse skjermene :lol

Svar