Cobra Slip-On Muffler - lovlig?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Redcliff
Innlegg: 14
Registrert: 22 des 2018, 07:29
Motorsykkelen din: Yamaha XVS 950A

Cobra Slip-On Muffler - lovlig?

Legg inn av Redcliff »

Hei, spørsmål fra en fersking og med forbehold om at dette er svart på tidligere:
Jeg ser at poenget med å montere f.eks. Cobra Slip-On Muffler er lyd og bedre effekt. Det siste er jeg usikker på, men spørsmålet mitt er om det er lovlig å montere dette? Må det i så fall kontrolleres hos SVV?

Redcliff - på Yamaha XVS 950 A

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Cobra Slip-On Muffler - lovlig?

Legg inn av AJ »

Heisan Redcliff og velkommen til oss her på MCsiden.no :vs !

Så vidt jeg vet er alle slipon potter som selges lovlige. Dvs. at de ikke trenger noen godkjenning fra Statens Vegvesen.
Med forbehold om ting rundt dette som jeg ikke kjenner til og som kanskje andre her inne kan svare bedre på enn det jeg kan ;) .

Dette med slipon potter er en fast gjenganger på alle motorsykkelforum jeg vet om og de fleste som skaffer seg slike gjør det først og fremst pga. av (høyere og gjerne dypere) lyd, utseende og vekt.
Om de gir noen effektøkning er i beste fall tvilsomt...
Men med en omprogrammering av innsprøytningssystemet - ECU - på sykkelen kan man oppnå både noe høyere effekt og i noen tilfeller også lavere forbruk.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Redcliff
Innlegg: 14
Registrert: 22 des 2018, 07:29
Motorsykkelen din: Yamaha XVS 950A

Re: Cobra Slip-On Muffler - lovlig?

Legg inn av Redcliff »

Hei og takk for kjapp tilbakemelding. Da satser jeg på at Slip-On Muffler er lovlige, dersom ingen korrigerer. Betyr det du sier om omprogrammering av innsprøytningssystemet at dette krever godkjenning av SVV for eventuelt å være lovlig?

Redcliff - på Yamaha XVS 950 A

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Cobra Slip-On Muffler - lovlig?

Legg inn av AJ »

Redcliff skrev: 23 des 2018, 10:23 Hei og takk for kjapp tilbakemelding. Da satser jeg på at Slip-On Muffler er lovlige, dersom ingen korrigerer. Betyr det du sier om omprogrammering av innsprøytningssystemet at dette krever godkjenning av SVV for eventuelt å være lovlig?

Redcliff - på Yamaha XVS 950 A
Bytter du ut originalpotta med en slipon og flasher (omprogrammerer) ECU'en samtidig så trenger du ikke, så vidt jeg vet, visning og godkjenning av SVV selv om dette skulle føre til en moderat effektøkning.
Og det er nettopp det som kan skje om du gjør begge deler samtidig. Altså større sjansen for litt mer effekt med nye slipon om du flasher ECU'en samtidig. Evt. monterer en PowerCommander med tilpasset mapping til slipon potta du monterer.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Cobra Slip-On Muffler - lovlig?

Legg inn av kjellv »

Her er det mange meninger og synspunkter. Men det er nok langt mer komplisert enn dette.

Det er typegodkjenning som ligger i bunnen for SVV. Der står alt beskrevet som forteller hva sykkelen er godkjent med. Eksosanlegg er nok noe av det de har størst fokus på, og ved utekontroller innkaller de alle til støykontroll ved en trafikkstasjon hvis de har mistanke om for mye støy. Spesielt kritiske er de hvis de ser at eksosanlegget ikke er originalt.
Det er ingen automatikk i at slipon potter er godkjente. De som er godkjente leveres med et sertifikat der det er beskrevet hvilke sykler de er godkjente til, med typekoder og evt serienummer. Står ikke sykkelen din der, får du bare håpe på at den består støykravene ved kontroll. SVV bruker ikke skjønn, de har EU sine forskrifter å forholde seg til.
Mange har også kjøpt seg godkjente anlegg med sertifikater, men så tar de ut DB-killer og kjører likevel. Selv om anlegget er stemplet godkjent i vognkortet kan du da bli kalt inn til støykontroll om du blir stoppet i veikanten. Hva som er stemplet i vognkortet har ingen betydning i denne sammenheng. For mye støy = problemer :-k
Endringer i motorstyring, flashing og powercomander er ikke lov. Men dette er det sjelden de har mulighet for å oppdage. En powercommander oppdager de nok, de vet hvordan den ser ut og vil ved kontroll se etter den.

Her er nok realiteten. Hva du og jeg mener om saken er SVV rimelig likegyldig til.

Redcliff
Innlegg: 14
Registrert: 22 des 2018, 07:29
Motorsykkelen din: Yamaha XVS 950A

Re: Cobra Slip-On Muffler - lovlig?

Legg inn av Redcliff »

Takk også til kjellv. Dette var nyttig kunnskap. Tror nok at jeg lar originalpotten være på plass. Jeg ønsker ikke mere støy - bare litt nysgjerrig på om slip-on potter med grommere lyd var lovlig. Ser at det både vil koste noen tusenlapper og muligens mangellapper og bekymringer. Det er nok et også et poeng å ikke irritere på seg publikum og myndigheter med støyende motorsykler. Mer effekt er heller ikke så viktig - jeg koser meg med rolig crusing og har krefter nok til å spurte litt om det trengs.

Redcliff - på Yamaha XVS 950 A

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Cobra Slip-On Muffler - lovlig?

Legg inn av kjellv »


Redcliff skrev:Takk også til kjellv. Dette var nyttig kunnskap. Tror nok at jeg lar originalpotten være på plass. Jeg ønsker ikke mere støy - bare litt nysgjerrig på om slip-on potter med grommere lyd var lovlig. Ser at det både vil koste noen tusenlapper og muligens mangellapper og bekymringer. Det er nok et også et poeng å ikke irritere på seg publikum og myndigheter med støyende motorsykler. Mer effekt er heller ikke så viktig - jeg koser meg med rolig crusing og har krefter nok til å spurte litt om det trengs.

Redcliff - på Yamaha XVS 950 A
Yamaha selger godkjent Akrapovic til Bolt, bare så det er nevnt.. Det gir fin lyd, men det koster litt.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Cobra Slip-On Muffler - lovlig?

Legg inn av AJ »

Redcliff skrev: 23 des 2018, 11:46 Tror nok at jeg lar originalpotten være på plass.
Redcliff - på Yamaha XVS 950 A
Klokt valg, etter mitt syn :drg .
Selv om jeg definitivt har min fortid når det gjelder såkalte effektpotter med slike på mine tre første sykler siden 2006; Yamaha TDM 900, Truimph Tiger 1050 og Moto Guzzi Stelvio. Rent utseendemessig ble resultatet penest med Arrow på Truimph'en siden designet og størrelsen på originalpotta ikke var blant de mest estetiske Truimp har kommet opp med...
Kan ikke si jeg merket noen vesentlig forskjell på effekten på noen av syklene... Og vektreduksjonen var vel strengt tatt marginal.

På mine to KTM'er har jeg latt originalpotta være og aldri vurdert å erstatte den med uoriginal slipon. Og er fornøyd med det - og eksoslyden, som neppe plager særlig mange. Heller ikke meg under kjøring... ;) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar