Fuel-problem på crosser

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Fuel-problem på crosser

Legg inn av Erik.H.M »

Hei.
Har nylig kjøpt en 2008 Yamaha yz250f.
Er blitt fortalt av de jeg kjører sammen med at sykkelen både spytter flammer og at det lukter bensin av eksosen. Har selv kjent at det lukter ganske kraftig med bensin. Er det noen som har en anelse om hva det kan være?
Tenkte først ventiler, men har utelukket det da sykkelen egentlig går ganske bra. Så da er neste mistanke gasseren. (Tenker å sjekke ventilene uansett)

Noen med innspill?
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Fuel-problem på crosser

Legg inn av gsx750_80 »

Lonewolf
Member
Joined May 30, 2002
Messages 494
Likes 0
Apr 29, 2003
#1
i just bought it yesterday, it's a 2002 yz 250f. i brought it home from the dealer and started it and it was backfiring, popping, and had flames shooting out of it, is this normal? i called the dealer this morning because the were closed by the time i got the bike home last night, they said somebody probably jetted it. im really upset about this because the reason i bought a bike from a dealer is because i wanted a bike that was looked over and made sure it was it good operating service before was sold, i just wanted that reasurance. even when the bike has been running for 5 minutes it does this and it also doesnt idle. i talked to someone i work with and his friend has a 250f and he was with him yesterday and he said that his doesnt do the backfiring, popping, etc... i just want to know if this normal. there is also no warranty with this bike and im kind of scared.
Rich Rohrich
Rich Rohrich
BioHazard
Joined Jul 27, 1999
Messages 22,468
Likes 11,191
Location Chicago
Apr 29, 2003
#2
Check to make sure the fuel screw in the bottom of the carb hasn't fallen out. This screw is prone to vibrating and falling out when guys crank them out too far. When it falls out the engine goes really lean, the combustion is slowed down and it burns in the pipe causing the flames and popping.

It's easy to check if this is the problem. Start the bike and put your finger over the fuel screw access hole to keep it from sucking air. If the bike settles down you'll know it's the problem.

Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Re: Fuel-problem på crosser

Legg inn av Erik.H.M »

Høres ganske likt ut som tilfellet mitt, bortsett fra at sykkelen min går egentlig ganske bra. Både på tomgang og ellers. Men det virker som om gasseren er et godt sted å starte allikevel. Takk for svar :thumleft
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fuel-problem på crosser

Legg inn av FredrikE24 »

Ta en kompresjonstest.

Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Re: Fuel-problem på crosser

Legg inn av Erik.H.M »

Har sjekka litt, og det viser seg at en komp-test ikke vil gi riktige verdier, da det er en dekomp-ventil som vil slippe ut noe av trykket som oppstår.
Det nærmeste blir å ta en trykktest med motoren på TDC der alle ventiler er igjen. Yamaha har ikke gitt ut noe data på dette (ikke som jeg kan finne). Fant en kar på nettet som mente på at opptil 11 bar skulle gå greit. Det er forventet at omlag 10% av trykket vil forsvinne, noe mer en det betyr at noe er galt.
Hører man hissing fra eksos betyr det ventiler
Hissing i blokk er stempel
Bobler i kjølevann er pakninger osv..

Spørmålet nå da er om noen på Østlandet har mulighet til å låne meg en sånn tester? Jeg kan godt betale også :)
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Fuel-problem på crosser

Legg inn av dypen »

Teste gjennomslag med trykkluft er beste måten å feilsøke på! Du vil høre gjennomslag både i innsug eksos og veivhus hvis det er lekkasje på noen av de stedene.

10% gjennomslag hørtes lite ut i min verden selv om alt er ok ... men hvis det er det som er oppgitt så.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Fuel-problem på crosser

Legg inn av dypen »

dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

ZZR-Erling

Re: Fuel-problem på crosser

Legg inn av ZZR-Erling »

Smeller den når du slipper gassen?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fuel-problem på crosser

Legg inn av FredrikE24 »

De-kompresjonsventilen er jo stengt når du tar komptest? Den skal jo ikke lekke under kjøring?

Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Re: Fuel-problem på crosser

Legg inn av Erik.H.M »

ZZR-Erling skrev: 03 jan 2019, 14:20 Smeller den når du slipper gassen?
Bare når jeg går av gassen og triller
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Re: Fuel-problem på crosser

Legg inn av Erik.H.M »

FredrikE24 skrev: 03 jan 2019, 15:49 De-kompresjonsventilen er jo stengt når du tar komptest? Den skal jo ikke lekke under kjøring?
Jeg vet ikke nøyaktig hvordan de greiene funker skal jeg være ærlig. Er det jeg har lest meg fram til.
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Re: Fuel-problem på crosser

Legg inn av Erik.H.M »

Erik.H.M skrev: 03 jan 2019, 17:08
ZZR-Erling skrev: 03 jan 2019, 14:20 Smeller den når du slipper gassen?
Ja. Men bare når jeg går av gassen og triller
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Re: Fuel-problem på crosser

Legg inn av Erik.H.M »

Er det mulig å slette innlegg?
Ble brått noen for mange her
Sist redigert av Erik.H.M den 03 jan 2019, 17:14, redigert 1 gang totalt.
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Re: Fuel-problem på crosser

Legg inn av Erik.H.M »

.
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

ZZR-Erling

Re: Fuel-problem på crosser

Legg inn av ZZR-Erling »

Er den tungstarta?

Tungstarta og smell ved stengt gass, er rimelig klar indikasjon på for mager pilot jet. En annen årsak til å være tungstatta, er for liten ventilklaring. Jeg tror greia de er fir mager pilot jet.

https://m.youtube.com/watch?v=0yJIbzeIdyM
Sist redigert av ZZR-Erling den 03 jan 2019, 17:35, redigert 3 ganger totalt.

Svar