MC TIL VINTERBRUK

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
BAJAZZ
Innlegg: 74
Registrert: 21 jul 2015, 19:33
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 1200, BMW R 1250 GS

MC TIL VINTERBRUK

Legg inn av BAJAZZ »

Hei, er det noen her inne som har noe erfaring med bruk av mc på vinterstid? Tenker da både med snø på veien, samt på "bare" saltede veier. Kjørte inn til Oslo i dag tidlig(7/1-2019), og jeg registrerte flere mc på vei innover. Tror den ene var en Yamaha MT 7, og den andre var en BMW GS 1200. Riktignok bare veier i dag tidlig, men likevel -5 grader. Noen som har tips om sykkel som kan funke til dette formålet? Vet om en journalist/fotograf fra Drammen som kjører "hele året", men er det andre her som har erfaring på dette området? Type dekk, størrelse på pigger, osv....?? Tenker en sykkel som Honda CRF 250 eller lignende? Har 13 km avstand til jobben, så vi snakker om ca 15-20 minutters kjøring sommerstid. Er takknemlig for alle innslag :twothumbs:

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC TIL VINTERBRUK

Legg inn av AJ »

Eneste MC jeg har kjørt på vinterstid er Husaberg 450 og 570. Sistnevnte var nesten ustyrlig morsom med nok krefter i massevis på vinterføre :crazy: !
Likevel letthåndterlig og forutsigbar, litt sånn mopedaktig, som gjør at man opplever å ha god kontroll på sykkelen.
Begge disse modellene veier lite, har lang fjæringsvei og er altså, slik jeg erfarte det, lette å håndtere med lett kontrollerbare kjøreegenskaper på snø og is.

Så min anbefaling er en tilsvarende sykkel, llettkjørt med lav vekt fra det merket du foretrekker, som har denne typen i modellutvalget sitt.
Husaberg er vel ikke lenger mulig å få kjøpt her i landet, så vidt jeg vet... Dessverre.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: MC TIL VINTERBRUK

Legg inn av FredrikE24 »

2551EF0C-E876-4177-B9E2-5553EC692384.jpeg
Jeg kjører til og fra Oslo året rundt på motorsykkel. Kjører Jawa 350 på vintern og BMW på sommeren. Jawaen er mekanisk enkel og er lett i vekt. Det er det som gjelder. Det er når man kjører i 10cm nysnø at man ikke ønsker noe mer enn 160kg vekt og lavt tyngdepunkt! Piggdekk er også viktig, masse pigg er bra!

Kaldeste jeg har kjørt er 13-14 minus. Kjører i rett over en halvtime som regel avhengig av føret. Klart at man har det ikke behagelig i slike temperaturer, men det er ikke verre enn at det er glemt så fort man er fremme.

Jawaen har clutchautomat på selve girpedalen i tillegg til clutchendel med wire. Når det blir minusgrader fryser som regel wiren fast, så da er det gull og ikke være avhengig av den!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: MC TIL VINTERBRUK

Legg inn av gsx750_80 »

Selveste Tillerexpressen II så jeg i Trondheim også nå på nyåret. Den benyttes vinterstid, mens eieren også har en BMW (MC) for transport sommerstid.
jawa.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
mvh

-gsx750_80


Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: MC TIL VINTERBRUK

Legg inn av kvase »

Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: MC TIL VINTERBRUK

Legg inn av FredrikE24 »

Det er mye penger for noe som skal kjøres i filler i saltet uansett. Hvertfall synes jeg det. Oslo-saltinga er knallhard.

Brukeravatar
BAJAZZ
Innlegg: 74
Registrert: 21 jul 2015, 19:33
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 1200, BMW R 1250 GS

Re: MC TIL VINTERBRUK

Legg inn av BAJAZZ »

Huff, ja, se bare på bilene :O Og motorsykler er jo enda mer utsatt. Alt av motor og eksos er åpent. Eike/alufelger og bremser som skal bade i salt i 3-4 måneder. Så en må jo regne med vesentlig mer slitasje og korrudering en vanlig bruk. Greit å få tak i noe brukt og driftsikkert. Japse-sykkel på 250-600 kubikk med litt modifikasjoner er vel kanskje tingen. Spe på med varmeholker, håndbeskyttere, samt gode piggdekk. Den ene Yamahaen som Kvase tipset om skal jeg ta en nærmere titt på :thumleft En annen utfordring er jo sikten. Visiret blir antageligvis rimelig grisete etter hvert :confused Så får en jo ta en avveining om ulempene blir større enn fordelene etter hvert. Man slipper i alle fall å skrape is om morran :twothumbs:

Brukeravatar
Subsea79
Innlegg: 230
Registrert: 13 nov 2018, 09:28
Motorsykkelen din: 2020 BMW F900R

Re: MC TIL VINTERBRUK

Legg inn av Subsea79 »

Har ikke tenkt å begi meg ut på kjøring i snø, men litt nyfiken likevel.
Vil ikke både ABS og Tractioncontroll være en stor fordel på snø? Tror i hvert fall ABS vil vært på lista mi.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: MC TIL VINTERBRUK

Legg inn av FredrikE24 »

Min erfaring er at det ikke er noe kjekt å bremse i det heletatt. Det beste er å holde flyten og bremse veldig forsiktig ved behov. Fordelen jeg ser med totakt er ingen motorbrems som er noe å snakke om. Så slipper man å få sleng bak når man går sv gassen.

Jeg vil anbefale muffer istedefor varmeholker.

Når det gjelder visir så tørker jeg av med hansken ved behov. Det går fint når det er korte avstander man kjører.

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: MC TIL VINTERBRUK

Legg inn av E-strom »

Jeg har en DRZ 400 S som brukes både vinter og sommer - på vinteren blir det turer og pendling, på sommeren blir det grusveier og (de siste to årene) Bukkerittet :thumleft

Varmeholker, tynne sommerhansker og muffer er en uslåelig kombinasjon

Sykkelen spyles jevnlig, og behandles med Scottoiler 365 etterpå - ser ut som det funker

Bilde
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
hansraymond
Innlegg: 628
Registrert: 04 nov 2008, 09:29
Motorsykkelen din: 88-HD 66-BSA 85-VF1000 84-vf750s
Sted: Skedsmokorset
Kontakt:

Re: MC TIL VINTERBRUK

Legg inn av hansraymond »

Hei Leenge sida jeg har hatt noen innlegg på dette forumet!!
vært opptatt med flytting, giftermål etc etc, :knegg
har vært litt på mc messa, med ett par av mine Mc-bygg ;)

Nåvel så til saken: jeg må begynne å pendle HVER dag inn til Oslo, med bom og fandens Oldemor!! :O :sk?
Så nå vurdere jeg å begynne med Mc kjøring evtl med piggdekk, noen tips på sykkel som egner seg?
har tittet på noen lettvektere, dattera hadde en Hyosung Comet som vi solgte for 2 år siden, (visste ikke da at jeg kom til å trenge den)
Så nå fundere jeg på om dette kunne vært veien å gå? Altså: en lettvekter med ok plass og ok tilgang på vinterdekk?
Har sett på en Daelim roadwin (naken sykkel) )som har fått endel nytt fra før, har 17" dekk foran og bak,
(lettere å finne div. dimensjoner i vinterdekk der)https://www.finn.no/gallery.html?finnko ... 607#image1
Har og vurdert en Honda CBR 125r, (kåpesykkel) denne har også 17" dekk
noen pros & cons her? fra oraklene på forumet? :redface :scratch :-k
Hans Raymond ;-)
Live to Ride Ride to Live!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: MC TIL VINTERBRUK

Legg inn av FredrikE24 »

Du trenger bare noe du lovlig kan kjøre på E6en. Så setter du på Heidenau K60 Snowtex og sørger for god ekstrapigg på kantene(for de dagene det er mye snø). Kjøp noe billig du ikke synes synd på.

Jeg kjørte på 18 toms dekk både forran og bak på Jawan jeg hadde, det funka fint og du får mye dekkvarianter til den dimensjonen.
Gummiblandingen er viktig. Så ikke kjøp TKC80 fordi de har mye knaster. Jeg gikk på den smellen. De er dritglatte i kulda.. Funker faktisk ganske dårlig sett opp mot Heidenau'ene.

For min del skulle jeg ha noe som startet hver dag uten å måtte tenke på kald olje(tung å dra i gang), batteri eller rustent kjede. Så jeg kjørte Jawa 350 med kickstart og lukket kjedekasse. Synes det var ganske artig greier.

Brukeravatar
hansraymond
Innlegg: 628
Registrert: 04 nov 2008, 09:29
Motorsykkelen din: 88-HD 66-BSA 85-VF1000 84-vf750s
Sted: Skedsmokorset
Kontakt:

Re: MC TIL VINTERBRUK

Legg inn av hansraymond »

:twothumbs: :thumleft
Akkurat min tanke her!! noe "Skrot" med ok tilgang på deler og dekk, "& noe man Ikke synes synd på"
Jeg stikker oppi Notodden i morra, og titter på en Honda varadero 125cc, litt små skada, men en tilsynelatende easy fix. :crazy:
men bilder jeg har fått så langt ser litt rævva ut, så enten er duden "ikke-mekke-kyndig", eller en mc-noob.
Men "vi får sjå" som sagt.
jeg har jo flere sykler i stallen, MEN 200kg ++ er blitt frarådet på vinterføre!
surfer allerede på Nettsider å ser etter vintertøy, snøscooterdresser og lign. remedier... samt pinlock som skal være bra på visir (?).
:-k :scratch :redface
Hans Raymond ;-)
Live to Ride Ride to Live!

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: MC TIL VINTERBRUK

Legg inn av Gammelsmurfen »

hansraymond skrev: 05 des 2022, 23:29 surfer allerede på Nettsider å ser etter vintertøy, snøscooterdresser og lign. remedier... samt pinlock som skal være bra på visir (?).
Pinlock linse er blitt uunværlig selv på sommeren syns jeg, før i tiden måtte man bruke andre ting (pleide å bruke JoNi møbelolje) :D
Hvordan pinlock funker i flere minusgrader vet jeg ikke, jeg har bare brukt det ned til rundt 0 gr.
Finnes vel også noe visir med varmetråder også mener jeg, type scooter-hjelm.

Svar