Nyttig eller farlig? Om nye førerassistentsystemer- og utstyr til MC og fører
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39829
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Nyttig eller farlig? Om nye førerassistentsystemer- og utstyr til MC og fører
Hjelmprodusenten SHOEI ser ut til å (snart?) være klar med en headup løsnong (HUD) til hjelm hvor man også skal kunne lese tekstmeldinger fra telefonen:
https://auto.ndtv.com/news/ces-2019-sho ... ay-1978045
"Nyttig eller farlig?" spør MC-avisa...
Så...? Hva mener brukerne her på MCsiden.no? Er dette en god utvikling eller bør vi være betenkte og avventende?
Førerassistentsystemer som adaptiv cruisekontroll med automatisk nedbremsing er antakelig også noe som kommer.
Samme spørsmål her - nyttig eller farlig?
I tillegg til disse tingene er det sikkert også mer på gang av teknikk og utstyr som skal "hjelpe" MC-føreren mens vedkommende kjører. Vil slike ting være til hjelp eller vil de de rett og slett være farlig og øke risikoen for ulykker ved at føreren blir for mye oppmerksom på andre ting enn kjøringen i tillegg til å ikke være nok oppmerksom når f.eks. sykkelen begynner å bremse av seg selv eller korrigere kursen selv uten førers innblanding om sykkelen skulle være på vei over i motgående eller ut i grøfta?
Kjør debatt!
https://auto.ndtv.com/news/ces-2019-sho ... ay-1978045
"Nyttig eller farlig?" spør MC-avisa...
Så...? Hva mener brukerne her på MCsiden.no? Er dette en god utvikling eller bør vi være betenkte og avventende?
Førerassistentsystemer som adaptiv cruisekontroll med automatisk nedbremsing er antakelig også noe som kommer.
Samme spørsmål her - nyttig eller farlig?
I tillegg til disse tingene er det sikkert også mer på gang av teknikk og utstyr som skal "hjelpe" MC-føreren mens vedkommende kjører. Vil slike ting være til hjelp eller vil de de rett og slett være farlig og øke risikoen for ulykker ved at føreren blir for mye oppmerksom på andre ting enn kjøringen i tillegg til å ikke være nok oppmerksom når f.eks. sykkelen begynner å bremse av seg selv eller korrigere kursen selv uten førers innblanding om sykkelen skulle være på vei over i motgående eller ut i grøfta?
Kjør debatt!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Nyttig eller farlig? Om nye førerassistentsystemer- og utstyr til MC og fører
Lese tekstmeldinger under kjøring er vel ikke helt bra, uansett om de er på en HUD eller ikke?
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39829
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Nyttig eller farlig? Om nye førerassistentsystemer- og utstyr til MC og fører
Selvfølgelig ikke, tør jeg bestemt påstå.Sakkle skrev: 16 jan 2019, 21:16 Lese tekstmeldinger under kjøring er vel ikke helt bra, uansett om de er på en HUD eller ikke?
Så hvorfor utvikle og tilby slike løsninger?
Beyond me, for å si det på nynorsk...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Nyttig eller farlig? Om nye førerassistentsystemer- og utstyr til MC og fører
For mitt vedkommende kan jeg ikke helt klare å se for meg at et Head-up display ikke skal være forstyrrende under kjøring. Om man feks. har en GPS montert forran seg ved styret, eller mobiltelefonen satt i en holder, så har man på en måte et valg om å ta en titt når det passer/er sikkert nok. Ser liksom for meg at informasjon som raser nedover på et head-up display er forstyrrende da "noe" rører seg nederst i synsfeltet. Det skal bli spennende å se hvordan SHOEI har løst det. Det kan være at mine bekymringer er uberettiget.
Re: Nyttig eller farlig? Om nye førerassistentsystemer- og utstyr til MC og fører
Nja... de klarer nå å fly jagerfly med HUD så jeg antar motorsykkel bør gå greit. Hele poenget er jo at du aldri trenger å ta et valg om å ta en titt, da ser du jo bort fra veien. Det trenger du aldri med en hud. Du flytter øyet et par millimeter og endrer fokus-punk bare. Det er vel ikke snakk om å legge ting midt i synsfeltet antar jeg, men ut mot kantene.FredrikE24 skrev: 16 jan 2019, 21:38 For mitt vedkommende kan jeg ikke helt klare å se for meg at et Head-up display ikke skal være forstyrrende under kjøring. Om man feks. har en GPS montert forran seg ved styret, eller mobiltelefonen satt i en holder, så har man på en måte et valg om å ta en titt når det passer/er sikkert nok. Ser liksom for meg at informasjon som raser nedover på et head-up display er forstyrrende da "noe" rører seg nederst i synsfeltet. Det skal bli spennende å se hvordan SHOEI har løst det. Det kan være at mine bekymringer er uberettiget.
Men en ting er GPS-piler, speedometer, turteller, trippteller og den type informasjon. Noe ganske annet er tekst meldinger.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
-
- Innlegg: 299
- Registrert: 18 jul 2017, 11:06
- Motorsykkelen din: Triumph Speed 400 (2024)
- Bosted: Oslo
Re: Nyttig eller farlig? Om nye førerassistentsystemer- og utstyr til MC og fører
Er personlig litt opptatt av at det ikke skal være for mye dill for tett innpå, dvs ting som kan tøyse med oppmerksomheten.
For min del hadde det vært enklere å få lest opp meldingene i stedet for å se dem, men bare hvis jeg ber om det. Antar at mobiltelefonen min kanskje kan gjøre det allerede (iPhone) men jeg aner ikke hvordan. :)
For min del hadde det vært enklere å få lest opp meldingene i stedet for å se dem, men bare hvis jeg ber om det. Antar at mobiltelefonen min kanskje kan gjøre det allerede (iPhone) men jeg aner ikke hvordan. :)
- Bjerknez
- Innlegg: 24622
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Nyttig eller farlig? Om nye førerassistentsystemer- og utstyr til MC og fører
Å kjøre motorsykkel handler så lite om sms og headup display for min del at jeg ikke har ord. Det er en av de største fordelene med å kjøre motorsykkel. man har på en måte en unskyldning for å ikke ta telefonen. Man har fri fra dette apparatet.
Min mor har slik headup display i bilen som viser hastigheten på frontruten. Jeg har lånt denne bilen en del og jeg må si at jeg ikke liker det. Det har sikkert sinn funksjon i en pilothjelm hvor en del av målet er å treffe det man titter etc. At det funker for en pilot i et jagerfly tviler jeg ikke på. Men for en motorsyklist på landeveien? Neppe...
Nok en kul ting som mange technofriker vil kjøpe men som ikek er spesielt nyttig i en motorsykkelhjelm....mener jeg.
Så jeg ville ikke hatt dette i hjelmen om jeg fikk det gratis.
Min mor har slik headup display i bilen som viser hastigheten på frontruten. Jeg har lånt denne bilen en del og jeg må si at jeg ikke liker det. Det har sikkert sinn funksjon i en pilothjelm hvor en del av målet er å treffe det man titter etc. At det funker for en pilot i et jagerfly tviler jeg ikke på. Men for en motorsyklist på landeveien? Neppe...
Nok en kul ting som mange technofriker vil kjøpe men som ikek er spesielt nyttig i en motorsykkelhjelm....mener jeg.
Så jeg ville ikke hatt dette i hjelmen om jeg fikk det gratis.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Nyttig eller farlig? Om nye førerassistentsystemer- og utstyr til MC og fører
For min egen del er det INGENTING av info jeg kunne tenkt meg å ha i synsfeltet på hjelmen min.
Hvis jeg trenger navigasjon .. så prater hu dama i comm enheten til meg.
Hvis jeg trenger navigasjon .. så prater hu dama i comm enheten til meg.

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Bjerknez
- Innlegg: 24622
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Nyttig eller farlig? Om nye førerassistentsystemer- og utstyr til MC og fører
Tenk at jeg er enig med deg både her og i tråden om Triumph. Må være en sensasjon
Må ta en kaffe på det når sesongen starter

Må ta en kaffe på det når sesongen starter

Re: Nyttig eller farlig? Om nye førerassistentsystemer- og utstyr til MC og fører
Tror folk er forskjellige der... jeg HATER at navigasjonen prater til meg. Jeg hører på musikk og vil ikke ha stopp i musikken hele tida for å høre på den masebøtta. Jeg foretrekker ryddig/enkel visuell informasjon om hvor man skal svinge av etc. Det gjør det også lettere å ikke kjøre feil når veien er litt komplisert, med flere avkjøringsfelt rett etter hverandre, mange filer osv.mekkern skrev: 17 jan 2019, 07:13 For min egen del er det INGENTING av info jeg kunne tenkt meg å ha i synsfeltet på hjelmen min.
Hvis jeg trenger navigasjon .. så prater hu dama i comm enheten til meg.![]()
Jeg er ikke solt på idéen om HUD ennå, men jeg tror det kan fungere godt om det blir gjort riktig. (Uten tekst meldinger på skjermen)
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: Nyttig eller farlig? Om nye førerassistentsystemer- og utstyr til MC og fører
Jeg gleder meg til HUD
Ut fra en del av de filmene jeg har sett av dette tidligere ser ikke informasjonen forstyrrende ut. Du får navigasjonspiler utenfor primære synsfeltet, i tillegg er informasjonen transparent som gjør at det er enkelt å oppfatte fysiske objekter gjennom HUD, informasjonen. HUD reduserer behovet for å flytte blikket til speedometer eller annet, som er mye mer trafikkfarlig.
Så dette skal bli bra så! At resten av dere geitebukker med stokk er skeptiske overrasker meg ikke et sekund
(liten fleip på slutten)


Så dette skal bli bra så! At resten av dere geitebukker med stokk er skeptiske overrasker meg ikke et sekund

LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
- Bjerknez
- Innlegg: 24622
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Nyttig eller farlig? Om nye førerassistentsystemer- og utstyr til MC og fører
Det skjedde en feil når jeg delte ut premiene i bloggen min. Jeg ser meg derfor nødt til å deaktivere gavekortet du fikk.Stian87 skrev: 17 jan 2019, 14:10 Så dette skal bli bra! Hat resten av dere geitebukker med stokk er skeptiske overrasker meg ikke et sekund(liten fleip på slutten)
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Nyttig eller farlig? Om nye førerassistentsystemer- og utstyr til MC og fører
Når jeg har greid meg uten ulykker eller andre problemer i trafikken gjennom 40 år/noen mill km og heller ikke har følt et behov for mer dritt i synsfeltet, så tar jeg det med knakende ro hva andre føler de trenger for å komme helskinnet frem.
Mye av skitten som kommer på markedet nå er ofte et konstruert behov.
På bilen har jeg det meste av støttesystemer men dette er ikke ufeilbart har jeg mistenkt og erfart..
Men mange støtter seg til disse ser jeg og de har minimalt med tilstedeværelse bak rattet.
For mange ubruklige førere som EGENTLIG bare vil bli kjørt ser fremtiden en stund lys ut.
Faktisk så er jeg glad for at jeg er så gammel som jeg er-snart så er det slutt på all personlig kjøring pga miljøhensyn og det første som kommer er overvåkning av alle kjøretøy og kontroll av all hastighet og adferd ,med støttesystemer som fratar deg kontroll.
Men fortsatt kan jeg finne meg et sted og ta kjøringen til et nivå som avslørt ville gitt evig fortapelse og brenning i helvete til evig tid...
HUD eller ikke....

Mye av skitten som kommer på markedet nå er ofte et konstruert behov.
På bilen har jeg det meste av støttesystemer men dette er ikke ufeilbart har jeg mistenkt og erfart..
Men mange støtter seg til disse ser jeg og de har minimalt med tilstedeværelse bak rattet.
For mange ubruklige førere som EGENTLIG bare vil bli kjørt ser fremtiden en stund lys ut.
Faktisk så er jeg glad for at jeg er så gammel som jeg er-snart så er det slutt på all personlig kjøring pga miljøhensyn og det første som kommer er overvåkning av alle kjøretøy og kontroll av all hastighet og adferd ,med støttesystemer som fratar deg kontroll.
Men fortsatt kan jeg finne meg et sted og ta kjøringen til et nivå som avslørt ville gitt evig fortapelse og brenning i helvete til evig tid...
HUD eller ikke....

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Bjerknez
- Innlegg: 24622
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Nyttig eller farlig? Om nye førerassistentsystemer- og utstyr til MC og fører
Jeg er som nevnt en som liker duppeditter og knapper, men jeg har ikke noe tro på slik HUD i hjelmen for motorsyklister. Sikkert artig å prøve og det skaper jo et behov på sikt når man venner seg til å bruke det, men at det er mer trafikksikkert stiller jeg meg tvilende til. Med cruise control på bimmern så er det ikke så ofte jeg kikker ned på speedometeret og den gangen jeg trenger piler som viser meg veien 5 cm. fra trynet så tror jeg at jeg legger inn årene.
Men hvis man er avhengig av mye informasjon som feks. mc politi som kanskje kan få opp eier av biler ved å scanne reg nummer mens dem kjører etc. eller en hagle på sykkelen som treffer det man faktisk titter på så snakker vi... men for å vise hastighet og noen piler...nei takk.
Halve gleden med å kjøre motorsykkel er å IKKE være tilgjengelig og eller bli overøst med alskens duppeditter og fandens oldemor.
Så, ja, det er sikkert kult, men praktisk og eller noen boost når det kommer til sikkerhet tror jeg ikke.
Men hvis man er avhengig av mye informasjon som feks. mc politi som kanskje kan få opp eier av biler ved å scanne reg nummer mens dem kjører etc. eller en hagle på sykkelen som treffer det man faktisk titter på så snakker vi... men for å vise hastighet og noen piler...nei takk.
Halve gleden med å kjøre motorsykkel er å IKKE være tilgjengelig og eller bli overøst med alskens duppeditter og fandens oldemor.
Så, ja, det er sikkert kult, men praktisk og eller noen boost når det kommer til sikkerhet tror jeg ikke.
Re: Nyttig eller farlig? Om nye førerassistentsystemer- og utstyr til MC og fører
Enig med deg!!Bjerknez skrev: 17 jan 2019, 15:32 Jeg er som nevnt en som liker duppeditter og knapper, men jeg har ikke noe tro på slik HUD i hjelmen for motorsyklister. Sikkert artig å prøve og det skaper jo et behov på sikt når man venner seg til å bruke det, men at det er mer trafikksikkert stiller jeg meg tvilende til. Med cruise control på bimmern så er det ikke så ofte jeg kikker ned på speedometeret og den gangen jeg trenger piler som viser meg veien 5 cm. fra trynet så tror jeg at jeg legger inn årene.
Dette er i alle fall ikke noe for meg. Kjører gjerne med intercom, og musikk og navigasjon på øret.
Gammal og sær er jeg og, så telefonen er helst satt i "Do not disturb-mode" når jeg kjører sykkel.
Tar bort litt av kjøregleden om man i tillegg til telefonsamtaler skal få tekstmeldinger og annen støy slengt i trynet under kjøring.
Dessuten er jeg så gammel at jeg må ha lesebriller for å se noe på så nært hold og kjører helst med halvhjelm.


I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.
I'm sorry, but that's just the way I am.
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: Nyttig eller farlig? Om nye førerassistentsystemer- og utstyr til MC og fører
Hehe
Jeg er nok enig i mye av det dere skriver, om at MC handler om mye mer enn praktisk teknologi. Når det kommer til bil er jeg av en annen oppfatning, jeg synes bl.a. blindsonevarsel, automatisk bremsing, ryggekamera og sensorer er kjekt å ha. Men man kan ikke basere seg utelukkende på dette.
Rygget på en stor potte med leiebil i Italia. En smarting hadde satt ut potten et sted den ikke hadde vært før, i tillegg stod den i skyggen som gjorde at det var vanskelig å se den på ryggekameraet, ingen sensorer fanget den opp og den lå i blindsonen for sidespeil. Så selv med masse teknologi kan ting skje, kan godt være det ikke hadde skjedd om jeg var mer oppmerksom, eller sett ut bakruta.
Mitt lille stikk var mest ment til den generelle stemningen på forumet her. Det er mye fordommer mot sosiale medier og teknologi, og man kan få inntrykk av at mange helst vil ha papirkart og sveive i gang motoren. Denne generelle skepsisen til teknologiske fremskritt anser jeg nok som litt gubbete. Men det skaper jo engasjement, og det er heldigvis flere unge, aktive og opplyste brukere forumet også
Jeg er nok enig i mye av det dere skriver, om at MC handler om mye mer enn praktisk teknologi. Når det kommer til bil er jeg av en annen oppfatning, jeg synes bl.a. blindsonevarsel, automatisk bremsing, ryggekamera og sensorer er kjekt å ha. Men man kan ikke basere seg utelukkende på dette.
Rygget på en stor potte med leiebil i Italia. En smarting hadde satt ut potten et sted den ikke hadde vært før, i tillegg stod den i skyggen som gjorde at det var vanskelig å se den på ryggekameraet, ingen sensorer fanget den opp og den lå i blindsonen for sidespeil. Så selv med masse teknologi kan ting skje, kan godt være det ikke hadde skjedd om jeg var mer oppmerksom, eller sett ut bakruta.
Mitt lille stikk var mest ment til den generelle stemningen på forumet her. Det er mye fordommer mot sosiale medier og teknologi, og man kan få inntrykk av at mange helst vil ha papirkart og sveive i gang motoren. Denne generelle skepsisen til teknologiske fremskritt anser jeg nok som litt gubbete. Men det skaper jo engasjement, og det er heldigvis flere unge, aktive og opplyste brukere forumet også

LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: Nyttig eller farlig? Om nye førerassistentsystemer- og utstyr til MC og fører
Altså, du har vært veldig lite velvillig med å ta hensyn til at jeg burde vinne ellers så nå må du ikke bli vanskelig fordi jeg kaller deg litt gubbeteBjerknez skrev: 17 jan 2019, 14:21Det skjedde en feil når jeg delte ut premiene i bloggen min. Jeg ser meg derfor nødt til å deaktivere gavekortet du fikk.Stian87 skrev: 17 jan 2019, 14:10 Så dette skal bli bra! Hat resten av dere geitebukker med stokk er skeptiske overrasker meg ikke et sekund(liten fleip på slutten)

Du og jeg står normalt sett samme sted når det kommer til teknologi. Men jeg kan forstå det er utfordrende å forholde seg til den raske utviklingen når man er vant med modem og fasttelefoni. Jeg synes det er bra du prøver


LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
- Bjerknez
- Innlegg: 24622
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Nyttig eller farlig? Om nye førerassistentsystemer- og utstyr til MC og fører
Grunnen til at jeg var vandt til modem var sikkert fordi jeg faktisk var født når modemet kom. Du har vel bare sett modem på bilder? 

- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: Nyttig eller farlig? Om nye førerassistentsystemer- og utstyr til MC og fører
Neida, husker modem og ISDN og tiden før internett. Jeg er bare en veldig positiv og optimistisk person som synes nettbank er kurant å bruke og at smarttelefonen er et fremskrittBjerknez skrev: 18 jan 2019, 11:59 Grunnen til at jeg var vandt til modem var sikkert fordi jeg faktisk var født når modemet kom. Du har vel bare sett modem på bilder?![]()


LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
Re: Nyttig eller farlig? Om nye førerassistentsystemer- og utstyr til MC og fører
Men internett skulle jo være en døgnflue og papirleksikon kom fremdeles til å være et must i et hvert hjem i alle fall i 100-år til? Eller?Stian87 skrev: 18 jan 2019, 12:24Neida, husker modem og ISDN og tiden før internett. Jeg er bare en veldig positiv og optimistisk person som synes nettbank er kurant å bruke og at smarttelefonen er et fremskrittBjerknez skrev: 18 jan 2019, 11:59 Grunnen til at jeg var vandt til modem var sikkert fordi jeg faktisk var født når modemet kom. Du har vel bare sett modem på bilder?![]()
![]()
![]()
Spøk til side. En viss skepsis til ny teknologi kan nok være sunt, men det blir litt i overkant noen ganger. Og så er det nok ikke kundesegmentet over 50 som Shoei primært har i tankene med dette produktet...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
- Bjerknez
- Innlegg: 24622
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Nyttig eller farlig? Om nye førerassistentsystemer- og utstyr til MC og fører
Jeg få gi meg jeg som er eldst (gubbete).
Når det er sagt så er jeg ikke skeptisk til ny teknologi. Det er helt sikkert kult med HUD i hjelmen. Jeg mener bare at det ikke øker trafikksikkerheten. Å selv om jeg blir omtalt som "gubbete" så trenger jeg ikke å sitte med GPS'en (HUD) helt oppe i trynet. :)
Når det er sagt så er jeg ikke skeptisk til ny teknologi. Det er helt sikkert kult med HUD i hjelmen. Jeg mener bare at det ikke øker trafikksikkerheten. Å selv om jeg blir omtalt som "gubbete" så trenger jeg ikke å sitte med GPS'en (HUD) helt oppe i trynet. :)
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: Nyttig eller farlig? Om nye førerassistentsystemer- og utstyr til MC og fører
Studier har vist at det er vanskelig for gamle mennesker å fokusere på flere ting på en gang, så det er sikkert en god ideBjerknez skrev: 18 jan 2019, 12:58 Jeg få gi meg jeg som er eldst (gubbete).
Når det er sagt så er jeg ikke skeptisk til ny teknologi. Det er helt sikkert kult med HUD i hjelmen. Jeg mener bare at det ikke øker trafikksikkerheten. Å selv om jeg blir omtalt som "gubbete" så trenger jeg ikke å sitte med GPS'en (HUD) helt oppe i trynet. :)

Neida, skal slutte å harselere med dere nå, det var mest for gøy.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
- Skogstrollet
- Innlegg: 742
- Registrert: 03 okt 2016, 13:29
- Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
- Bosted: Oslo
Re: Nyttig eller farlig? Om nye førerassistentsystemer- og utstyr til MC og fører
Som hjelp til navigasjon, varsling for fare og slikt kan jeg godt tenke meg å bruke en HUD i hjelmen. For å lese tekstmeldinger, sosiale medier og slikt? Nei takk, det tror jeg ikke er noe særlig lurt...
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"
Vart du än går skogen hittar dig"
- Bjerknez
- Innlegg: 24622
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Nyttig eller farlig? Om nye førerassistentsystemer- og utstyr til MC og fører
You're on fire!!Stian87 skrev: 18 jan 2019, 13:00Studier har vist at det er vanskelig for gamle mennesker å fokusere på flere ting på en gang, så det er sikkert en god ideBjerknez skrev: 18 jan 2019, 12:58 Jeg få gi meg jeg som er eldst (gubbete).
Når det er sagt så er jeg ikke skeptisk til ny teknologi. Det er helt sikkert kult med HUD i hjelmen. Jeg mener bare at det ikke øker trafikksikkerheten. Å selv om jeg blir omtalt som "gubbete" så trenger jeg ikke å sitte med GPS'en (HUD) helt oppe i trynet. :)![]()
Neida, skal slutte å harselere med dere nå, det var mest for gøy.

Re: Nyttig eller farlig? Om nye førerassistentsystemer- og utstyr til MC og fører
Jeg har HUD i bilen. Noe av det "dillet" jeg er mest fornøyd med. Jeg stiller rattet lavt, da kommer det i synsfeltet for speedometer. Det er nå uproblematisk da jeg ser farten i frontruten. Å få HUD i visir eller på vindskjermen på mc ville jeg gjerne hatt. Da tenker jeg primært på fart og GPS, samt eventuelle feil/fare-meldinger.
Kjør sikkert!