Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Nicolay
Innlegg: 51
Registrert: 31 aug 2018, 08:20
Motorsykkelen din: Kawasaki

nybegynnerfeil - kjedestramming

Legg inn av Nicolay »

Hei.
Som helt fersk i gamet, klussa jeg det til med min første kjedestramming og lurer nå på om jeg kan har gjort noe feil/ skade på mc'n min :O ??

Leste manualen på boka og har lest meg opp på nett, men allikavel :[-( Forstod det til slutt, men det jeg gjorde feil var at jeg "trodde jeg hadde løsnet hjulbolten men jeg holdt ikke igjen på motsatt side, så den spant egentlig kun rundt sin egen akse :lol
Godtroende som jeg er, begynte jeg å justere/stramme kjedet og tenkte ikke videre over at mutterne var vel harde å stramme, klarte til å med å ødelegge gjengene litt på den ene siden på justeringsmutteren... Kjedet strammet seg, så det var først når jeg skulle slakke litt på kjedet igjen at jeg forstod ting ikke stemte, for da slakket det seg ikke når jeg slakket på mutterne.

Så forstod jeg etter hvert hva jeg hadde gjort galt, altså ikke fått løsnet hjulbolten!
Det jeg nå lurer på, kan jeg ha ødelagt noe "inni" der?, eller bør det være trygt å kjøre nå som jeg har fått til å stramme det etter boka?

En annen ting:
Hvis jeg setter sykkelen opp på depotstøtte, hvor fritt/lite motstand skal det være hvis en drar rundt hjulet?
Ikke bare bare å være fersk i gamet, hilsen frustrert eier :vs
Sist redigert av Nicolay den 18 okt 2018, 09:41, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Tvinitla
Innlegg: 253
Registrert: 01 okt 2006, 11:09
Motorsykkelen din: BMW R1150RT
Sted: Hordaland

Re: nybegynnerfeil - kjedestramming

Legg inn av Tvinitla »

Hei,
Du har nok ikke ødelagt noe annet enn gjengene på mutteren.
Men husk å sjekke om strammingen på kjedet er OK også når MC'en star på bakken med fører på. På mange MC'er blir kjedet strammere når bakhjulet belastes.

Hjulet skal gå forholdsvis lett rundt når du snurrer på det, men ofte kan det være at bremsene henger litt på.
Mine sykler:
nå BMW R1150RT '01
ex. BMW K1200LT '00
ex. YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 159.000)
ex. SUZUKI GSX 750 ES '85
ex. PUCH SV 175 '59

Nicolay
Innlegg: 51
Registrert: 31 aug 2018, 08:20
Motorsykkelen din: Kawasaki

Re: nybegynnerfeil - kjedestramming

Legg inn av Nicolay »

Takk for svar!

Ja det har jeg blitt fortalt av andre. Men finner det rart at de ikke nevner dette i instruksjonsboka. Skal bare justeres med sykkelen på sidestøtten?

I boka står det også at når man skal måle slakk, så skal man dytte/presse ned kjede og dytte/presse opp kjedet. Hvor mye press skal man legge på når man måler? Jeg ser fort at man får 5-6 mm ekstra slakk når en legger litt ekstra vekt/press på kjedet idet man måler. Så skal man presse litt godt på, eller bare føre kjedet til der det stopper og så måle?
og til slutt, måler man bare rett opp fra bakken, eller skal man måle litt på i "kjedets" retning. Off, her var det mye en lurte på gitt :scratch Ser frem til å få litt mer erfaring :D
Sist redigert av Nicolay den 18 okt 2018, 10:57, redigert 2 ganger totalt.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: nybegynnerfeil - kjedestramming

Legg inn av AJ »

Nicolay skrev: 18 okt 2018, 09:19 I boka står det også at når man skal måle slakk, så skal man dytte/presse ned kjede og dytte/presse opp kjedet. Hvor mye press skal man legge på når man måler? Jeg ser fort at man får 5-6 mm ekstra slakk når en legger litt ekstra vekt/press på kjedet idet man måler. Så skal man presse litt godt på, eller bare føre kjedet til der det stopper og så måle?
Det vanligste er å presse ned kjedet såpass mye at den øverste kjedgangen (der kjedekassa er...) er helt stramt.
Så måler du avstanden fra det nederste presspunktet til punktet du når når du presser kjedet opp så langt det går opp mot svinagrmen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Nicolay
Innlegg: 51
Registrert: 31 aug 2018, 08:20
Motorsykkelen din: Kawasaki

Re: nybegynnerfeil - kjedestramming

Legg inn av Nicolay »

Takk for svar AJ! :-)

måler du bare rett opp fra bakken med et målband, eller skal man måle litt på skrå i "kjedets" retning. Ser frem til å få litt mer erfaring :D

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: nybegynnerfeil - kjedestramming

Legg inn av mekkern »

Du plasserer sykkelen som beskrevet i instruksjonsboka med sykkelen i fri/nøytral.
så beveger du kjedet opp og ned midt mellom for og bakdrev-med fingrene opp ned uten å presse hardt.
avstanden mellom nede og oppe er "slakken".
denne bør forøvrig ligge litt mot den slakke siden og ikke strammes for mye.
Hvis kjedet strammes for mye vil både kjede og drev/lagere kunne skades.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: nybegynnerfeil - kjedestramming

Legg inn av AJ »

Nicolay skrev: 18 okt 2018, 11:44 Takk for svar AJ! :-)

måler du bare rett opp fra bakken med et målband, eller skal man måle litt på skrå i "kjedets" retning. Ser frem til å få litt mer erfaring :D
Måler vinkelrett - 90 grader - på kjedet.
Bruker du målebånd med låsing setter du dette i låsemodus, henter båndet på på nedre kjedegang og presser båndet nedover. Slipper så opp og presser så bandet så langt kjedet strekker seg.
Og så måler du avstanden mot målene på båndet ved å presse kjedet så langt ned du får det.
Har prøvd å illustrere metoden med disse bildene, men legg merke til at bildene er noe fortegnet siden båndet ikke står vinkelrett mot kjedet:
Kjedeslakk.JPG
Kjedeslakk1.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: nybegynnerfeil - kjedestramming

Legg inn av Lauri »

Nicolay skrev: 18 okt 2018, 08:16 Hei.
Som helt fersk i gamet, klussa jeg det til med min første kjedestramming og lurer nå på om jeg kan har gjort noe feil/ skade på mc'n min :O ??

Leste manualen på boka og har lest meg opp på nett, men allikavel ...
Her er link til manualen jf kjedestramming på din sykkel https://www.manualslib.com/manual/76904 ... ml?page=50

Utover dette så vil jeg anbefale å søke på youtube. Der finner du mange video'r som omhandler stramming av kjede. Her er et eksempel som passer din sykkel https://m.youtube.com/watch?v=RA6OPG_cFms

Av erfaring så kan det være vanskelig å få bakhjulet på linje med forhjulet etter kjedestramming. Ettersom jeg har de samme strammeboltene som du så bruker jeg skyvelære og måler fra bunnen og til utsiden av indre mutter på begge sider. Ved tilstramming av låsemutter er det viktig å holder den indre mutteren helt på plass. Et ørlite skjevt bakhjul gir større dekkslitasje, en anelse mer vinglete sykkel samt dårligere bremsevirkning.

Du har ikke trommelbrems bak. Hadde du hatt det så er det en egen liten prosedyre å sentrere bakhjulet i fht trommelen.

Du spør hvor lett skal hjulet trille? Svaret er at det skal trille lett når sykkelen står på senterstøtta. Et for hardt oppstrammet kjede leder til skjevbelastning på bakhjulslagre samt belastning på lagre i utgående aksel fra girkassen. I tillegg slites kjedet raskere - og kjedet spiser seg inn i "tennene" på bakhjulsdrev og girkassedrev.

Et for slakt kjede kan være farlig; det kan hoppe av enten ved bakhjulet eller "ved girkassen" med fare for låsing av bakhjulet - og rett til skogs.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Trenger O-ring og X-ring kjeder smøring?

Legg inn av haakeik »

O-ring og X-ring kjeder er pr. definisjon vedlikeholdsfrie, da de er ferdig smurt og o-/x ringene holder smøringen på plass.
De fleste vasker og smører kjedene sine i den tro at det er behov for det og kjedene og drevene varer lenger. Jeg gjør også det, men er det nødvendig?
En kjedeekspert på et Laverda forum påstår følgende:
1. Du trenger i ikke å smøre et O-ring eller X-ring kjede
2. Skal du vaske det, bruk en fille og diesel.
3. Smører du kjedet vil det bli lettere for støv og annet dritt å feste seg på kjedet, noe som fører til større friksjon og slitasje.

Nå vil mange protestere og si at man må smøre for at det ikke skal bli slitasje på kjede og drev når de møtes. Det er jo metall mot metall.
Men det er jo bevegelige ruller på kjedet, som gjør at friksjonen som oppstår når kjede møter drev, er minimal.
4. Eneste grunn til å smøre et o-ring eller X-ring kjede er for å redusere lyden, for de som synes det er plagsomt.

Hva mener folket? Det høres ut som fornuftige argumenter, men er de det?

Les gjerne diskusjonen her: https://www.laverdaforum.com/forum/inde ... 784.0.html

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern »

"quote:Nå vil mange protestere og si at man må smøre for at det ikke skal bli slitasje på kjede og drev når de møtes. Det er jo metall mot metall.
Men det er jo bevegelige ruller på kjedet, som gjør at friksjonen som oppstår når kjede møter drev, er minimal."

Med den argumentasjonen er det ikke behov for å smøre et rullelager...

Han "eksperten" går i mot hele industrien og fysikkens lover...
det ER en grunn til at produsenter av både mc og kjeder/drev spesifiserer vedlikehold som innbefatter smøring.
[youtube]http://www.didchain.com/maintVid.html[/youtube]

etter arbeid i industrien med kjeder og 40 år med 2hjulinger er ikke jeg i tvil.....Smøring må til.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Trenger O-ring og X-ring kjeder smøring?

Legg inn av AJ »

haakeik skrev: 18 jan 2019, 01:16 Nå vil mange protestere og si at man må smøre for at det ikke skal bli slitasje på kjede og drev når de møtes. Det er jo metall mot metall.
Men det er jo bevegelige ruller på kjedet, som gjør at friksjonen som oppstår når kjede møter drev, er minimal.
4. Eneste grunn til å smøre et o-ring eller X-ring kjede er for å redusere lyden, for de som synes det er plagsomt.

Hva mener folket? Det høres ut som fornuftige argumenter, men er de det?

Les gjerne diskusjonen her: https://www.laverdaforum.com/forum/inde ... 784.0.html
Jeg skal innrømme at jeg alltid har hatt fokus på det første du nevner ovenfor, nemlig at metall mot metall må ha smøring for å minimere slitasje.
Men så skal jeg samtidig innrømme at jeg fikk en liten aha! opplevelse av det andre du nevner, nemlig leddrullene som selvfølgelig vil rulle på drevtennene og dermed gjøre slitasjen minimal. Den har har jeg faktisk ikke tenkt på tidligere... :redface .

Likevel har jeg tro på at smøring, spesialolje fra Tutoro i mitt tilfelle med Tutoto Automatic Chainolier, bidrar til minimal slitasje som følge av metall mot metall og at leddene holder seg smidige lengre med jevn oljepåføring under kjøring på O/X ringene slik at disse ikke blir tørre med risiko for å sprekke eller slites i stykker.

En annen fordel man merker godt om man sjekker med og uten smøring ved å snurre bakhjulet mens sykkelen står på bakhjulsstøtte eller midtstøtte, er kjedelyden. Langt mer dempet med smøring enn uten, helt klart.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Trenger O-ring og X-ring kjeder smøring?

Legg inn av Rune75 »

haakeik skrev: 18 jan 2019, 01:16
En kjedeekspert på et Laverda forum påstår følgende:

4. Eneste grunn til å smøre et o-ring eller X-ring kjede er for å redusere lyden, for de som synes det er plagsomt.

Lyden kommer jo av friksjon så hvis det bråker mer så slites det mer.

Thunderace
Innlegg: 63
Registrert: 26 jan 2017, 17:35
Motorsykkelen din: Yamaha thunderace 1000

Kjede og drev, trenger litt hjelp

Legg inn av Thunderace »

Hei folkens :) Jeg håpte kanskje jeg kunne få litt råd i fra dere som har peiling.

Det har seg slik at jeg oppdaget ved en tilfeldighet i dag at jeg har kjørt rundt i ca 7 000km med 532 fremdrev og 530 kjede. Jeg oppdaget dette i dag da jeg så på sideplatene på DiD kjedet at det stod 50vm :scratch (Visstnok samme som 530). Hvor ille er det å kjøre med fremover? Bør jeg bytte pronte? Det har seg slik at jeg har ett sett med 530 (conversion) liggende altså kjede og drev i 530 til Thunderacen. Dette kjøpte jeg fordi 532 kjede som jeg trodde jeg hadde var så innmari dyre og vanskelig å skaffe.

Kjedet og drevene mine ser veldig fine ut og jeg tenkte egentlig å kjøre ut sesongen og bytte samtidig som jeg legger på nytt bakdekk. Men her er det vel bare å få på de nye vel? Hva tenker dere er lurt ?

På forhånd takk for all hjelp :)

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern »

532 kjede er noe kokelimonke kjede som Suzuki kom med som et sterkere enn 530 men lettere enn 630.
Siden det drevet ditt er beregnet for en mm tjukkere ruller vil det slites kjappere og tar knekken på kjedet også.
Ville byttet pronto ja...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Thunderace
Innlegg: 63
Registrert: 26 jan 2017, 17:35
Motorsykkelen din: Yamaha thunderace 1000

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Thunderace »

Takk for godt svar :D Da blir det å bytte ut ja :twothumbs:

Svar