Fondil's usammenhengende vrøvl. *1988 Honda XRV 650 Africa Twin*

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
FondilMabols
Innlegg: 33
Registrert: 18 jan 2019, 22:00
Motorsykkelen din: Honda XRV 650 Africa Twin 1988
Sted: Sunnmøre

Fondil's usammenhengende vrøvl. *1988 Honda XRV 650 Africa Twin*

Legg inn av FondilMabols »

Hei og hå! Relativt nytt fjes på forumet her, men velger å dra igang min egen logg/blogg/tråd da jeg synes det er kjekt å bidra med (forhåpentligvis interessant) innhold på forum som dette. Eller kanskje det bare er sunnmørsk eksponeringsbehov som kommer til overflaten?

Uansett så ble det tråd!

Jeg er en 1990-modell som er familiemann og sjømann, kjører for tiden en 12 år eldre Honda og er godt fornøyd med det. :thumleft

Bilde

1988 Honda XRV 650 Africa Twin RD03

I oppveksten var jeg ofte hos familie i Geiranger på sommerene og der haglet det jo med motorsykler langs veien hele tiden. Jeg husker at jeg alltid stirret ekstra lenge etter Africa Twins, og når jeg fant en på Finn et par dager før min 22-årsdag så måtte jeg bare slå til. Tilfeldighetene ville ha det til at jeg var på småflyferie i en Cherokee fra 60-tallet med søskenbarnet mitt (som var den av oss med PPL), og det passet ypperlig med et fuelstop for å se på motorsykkel! Selgeren møtte meg på flyplassen og det ble selvfølgelig handel. Han var av den oppfatning at jeg skulle kjøre derfra samme dag, men viste heldigvis stor forståelse for både turplaner og ikke minst mangel på sertifikat. :)

Før det har jeg hatt 3 lettmotorsykler (to Honda NSR og en Aprilia RS), litt ymse mopeder og hadde faktisk en flott tur til Latvia på den siste Hondaen. Poster gjerne noen bilder av det når jeg har kommet meg på land igjen! I alle fall er det plenty med kjøreglede i 125cmm, selv om det føles noe anemisk sammenlignet med større sykler. :thumleft

Har ellers hatt noen andre fine mc-turer på leid sykkel i det store utland, men mer om det en annen gang. Jeg har ikke så mye å skrive heller. :scratch

Bilde

Bilde
Sist redigert av FondilMabols den 28 jan 2019, 00:30, redigert 1 gang totalt.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fondil's mer eller mindre sammenhengende vrøvl.

Legg inn av Bjerknez »

Velkommen skal du være FondilMabols :)

Du har vert i Latvia på MC tur samt det store utland på leiesykkel og har ikke noe å skrive om? Jeg vil tippe du har mer å skrive om enn de fleste her inne som stort sett loffer rundt i Norge. Undertegnede medregnet. Så her skal du ikke være beskjeden synes jeg. :)

Jeg husker selv min første lengre MC tur alene som fersk eier av førerkortet på Cruiser. Jeg husker den dag i dag hvor utrolig deilig det var. Det ble en tur til utlandet, men ikke lenger enn Trollhattan i Sverige for å kjøpe meg kjøredress. Men turen var himmelsk. Den samme opplevelsen har jeg ikke hatt siden i den grad.

Jeg har hatt mange utrolige flotte turer, men det er noe med den første turen som sitter i minnet. Av og til savner jeg en cruiser med bråkepotte... :)

Brukeravatar
FondilMabols
Innlegg: 33
Registrert: 18 jan 2019, 22:00
Motorsykkelen din: Honda XRV 650 Africa Twin 1988
Sted: Sunnmøre

Re: Fondil's mer eller mindre sammenhengende vrøvl.

Legg inn av FondilMabols »

Takk for det Bjerknez!

Ja, men jeg må vel fordele det litt utover. :) Jeg har riktignok vært på noen artige turer, men regner meg selv som relativt fersk og litt urutinert enda da jeg ikke har fått kjørt så mye som jeg gjerne skulle gjort hjemme. Det er så rart med det når man er borte annenhver måned og har en del forpliktelser på hjemmebane i tillegg.

Nå har jeg riktignok tatt initiativ til å selge vår bil nummer 2, og da må sykkelen brukes mye oftere. :knegg

Cruiser er herlig ja! Jeg husker veldig godt når jeg fikk sitte på med (og prøvekjøre) min kule onkels Honda VT500 rundt 15-årsalderen. Det er sånne opplevelser som setter spor i et ungt sinn! Det hører med til historien at jeg veltet også, men det gikk heldigvis ganske bra med både fører og maskin. :sorry Idag kjører han Tiger 1200, men den har jeg ikke prøvd. ;)

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Fondil's mer eller mindre sammenhengende vrøvl.

Legg inn av TGR »

Velkommen ombord FondilMabols :)

Stemmer i med Bjerknez her altså, du har sikkert mye du kan skrive om :thumleft

Det har sikkert jeg også, etter å ha kjørt mc siden -69. Problemet er bare at med alderen, så forsvinner minnene til dels. I hvert fall når man prøver seg på en recap :lol

Så moralen må jo være at man bør skrive ting mens man husker det :crazy:

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fondil's mer eller mindre sammenhengende vrøvl.

Legg inn av AJ »

Velkommen som loggfører her på MCsiden, FondilMabols :vs !

Enig med andre som har skrevet her allerede. Venter i spenning på flere "episoder", spesielt fra kjøreturen i Latvia :crazy: .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FondilMabols
Innlegg: 33
Registrert: 18 jan 2019, 22:00
Motorsykkelen din: Honda XRV 650 Africa Twin 1988
Sted: Sunnmøre

Re: Fondil's mer eller mindre sammenhengende vrøvl.

Legg inn av FondilMabols »

Takk for hyggelig velkomst TGR og AJ! :) Har fått lest litt i bloggene deres allerede. Mye godt stoff. :thumleft

Det er sant at man bør være flink til å skrive ned, og ikke minst ta bilder. Selv har jeg vært altfor sløv med dette.. :[-( I så måte er en slik tråd som dette gull verdt!

Når man er ombord så kan man som regel bare dagdrømme om å dyrke motorsykkelhobbyen - tenkte jeg - men i fjor gikk det opp for meg at jeg har jo faktisk fritid ombord også, og ikke minst et lite verksted. :) Så da har både subframe (bakramme? underramme? :scratch ), Givi Wingrack og bakdemper fått bli med ombord for oppussing, til stor glede for mine kollegaer som fantaserer om at jeg prøver å smugle en motorsykkel fra Skottland til Norge i deler. :knegg

Bilde

Bilde

Det nyeste prosjektet er en ordentlig bålgaffel til jeg skal debutere som motorsykkelcamper i år. Idèen er skamløst stjålet fra internett! :knegg

Bilde

Bilde

Brukeravatar
FondilMabols
Innlegg: 33
Registrert: 18 jan 2019, 22:00
Motorsykkelen din: Honda XRV 650 Africa Twin 1988
Sted: Sunnmøre

Re: Fondil's mer eller mindre sammenhengende vrøvl.

Legg inn av FondilMabols »

Det er så rart med det. Selv om man knapt nok har tid og penger til en sykkel, så drømmer man alltids om flere. (Og hvorfor så mye gammelt rask?)

Det er en gammel blødme på interwebs at det riktige antallet motorsykler å eie alltid er x+1 der x er antallet motorsykler du til enhver tid er i besittelse av. Vet ikke om min bedre halvdel er med på denne logikken, men så er hun ikke så ofte i garasjen heller. :-k :knegg

Bilde

Bilde

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Fondil's mer eller mindre sammenhengende vrøvl.

Legg inn av Olav K »

En av mine første tunge MCer var en slik SuperMagna 750 fra 88. Bør nok ha meg en slik igjen... kul sykkel, og nå er de jo veteran også :yeyeye
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
FondilMabols
Innlegg: 33
Registrert: 18 jan 2019, 22:00
Motorsykkelen din: Honda XRV 650 Africa Twin 1988
Sted: Sunnmøre

Re: Fondil's mer eller mindre sammenhengende vrøvl.

Legg inn av FondilMabols »

Olav K skrev: 24 jan 2019, 23:07 En av mine første tunge MCer var en slik SuperMagna 750 fra 88. Bør nok ha meg en slik igjen... kul sykkel, og nå er de jo veteran også :yeyeye
Herlig! Har ikke fått kjørt en selv enda, men det blir vel etterhvert. :)

Brukeravatar
FondilMabols
Innlegg: 33
Registrert: 18 jan 2019, 22:00
Motorsykkelen din: Honda XRV 650 Africa Twin 1988
Sted: Sunnmøre

Re: Fondil's usammenhengende vrøvl. *1988 Honda XRV 650 Africa Twin*

Legg inn av FondilMabols »

Vet at det er flere som lurer på mc-løfteren fra Jula. Har kjøpt en idag og den virker absolutt bra til å koste en tusenlapp. :) Det var noen få bolter å sette til med litt Loctite, men ellers var den ganske klar til bruk. (her demonstrert uten bruk av stropper. :knegg)

Bilde

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Fondil's usammenhengende vrøvl. *1988 Honda XRV 650 Africa Twin*

Legg inn av mekkern »

Har en slik jeg også i tillegg til løftebord.
kjekk sak når en har brukbare anleggsflater på ramme. :D
Lett å flytte sykkelen sideveis/på plass ved lagring også. :thumleft
Eneste er at de gummiene på anleggsflatene kunne vært litt mer solide. :-k
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Fondil's usammenhengende vrøvl. *1988 Honda XRV 650 Africa Twin*

Legg inn av Jompa »

Jeg har samme jekken, men den blå varianten.
Har tatt av hjulene og laget forsenkninger i ramma ned for å få den så lav at den går under Electraen.
Jekken er stødig nok til å løfte ca 400 kg, stroppene har jeg enda ikke brukt.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
FondilMabols
Innlegg: 33
Registrert: 18 jan 2019, 22:00
Motorsykkelen din: Honda XRV 650 Africa Twin 1988
Sted: Sunnmøre

Re: Fondil's usammenhengende vrøvl. *1988 Honda XRV 650 Africa Twin*

Legg inn av FondilMabols »

Så var man ombord igjen og har litt mer tid til forum-nerding! :)

Er veldig fornøyd med jekken så langt. Måtte kjøpe et par gummiklosser for biljekk for å løfte den fremste delen av ramma litt opp fra anleggsflaten, men ellers bra. Helt ubeskrivelig godt å dra sykkelen midt ut på gulvet og snu den f.eks. 90° uten noe styr. Ønsker løftebord på sikt, men dette var helt klart verdt pengene.

Bilde

Det har ikke blitt noe særlig kjøring den siste måneden. De første to ukene av friperioden var preget av mye is på veiene, og ellers har det blitt mest småfiksing i ledige stunder.

Første prosjekt var å koble opp de ekstra bremselysene i toppboksen. De var installert av en tidligere eier, men koblingen på utsiden av Givi-boksen manglet. En ny fra Givi kostet uforholdsmessig mye, så jeg borret hull og satte inn en IP68-skottgjennomføring for kabler. Har ingen gode bilder av dette, men skal få tatt noen når lysorgelet på hekken er komplett med nye blinklys som også har bremselys integrert. :knegg

Bilde

Neste var instrumentpanel med mobilholder. Utrolig irriterende å ikke ha noe sted å gjøre av telefonen når man vil bruke den til navigasjon, men ellers ligger den vel best i innerlomma. :thumleft Har gått i tanker om å lage ramme til instrumentene selv for å spare noen kroner, men til slutt kastet jeg inn håndkledet og bestilte dette i 3mm aluminium fra en tysker på eBay. Her skal det inn en bryter til varmeholkene og et uttak for USB-lading, men det får vente til man er på land igjen.

Bilde

En vakker fredag hadde jeg trillet sykkelen ut i sola og satt på sidekoffertene for å gjøre noen ærend, men etter noen minutter på tomgang døde den bare. Totalt antiklimaks! Det var bare å trille tilbake samme veien og vrenge av seg kjøreutstyret for å hive seg i bilen. :sorry

Disse syklene er kjent for å få problem med bensinpumpen. Mange bytter til en mer moderne pumpe, men den gamle kan faktisk overhales med en bryter til rundt 200kr. Dette var min første mistanke, og selv om jeg fant en bensinslange med en knekk på så kom det ikke noe drivstoff ut av pumpen når dette var utbedret med en litt lengre slange.

Rasket ut pumpen og prøvde å starte sykkelen med multimeteret koblet på kontakten til pumpen, og der var det ikke mye spenning å skrive hjem om. Problemet ser ut til å ligge i et relè som heter "fuel cut off relay", da det ble liv i pumpen etter litt fikling med dette. :-k
Nytt relè er på vei, men inntil videre står sykkelen der hjemme og vansmekter. Ser frem til flere kjekke timer i garasjen (og forhåpentligvis noen på veien :knegg ) når jeg kommer på land igjen.

Bilde

Bilde

Bilde

I det minste fikk jeg skiftet fuelfilteret. Det har kun vært skiftet en gang i mitt eie, men det så ikke så verst ut på innsiden. :thumleft

Jajo82
Innlegg: 326
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: Fondil's usammenhengende vrøvl. *1988 Honda XRV 650 Africa Twin*

Legg inn av Jajo82 »

Flott sykkel du har der du🏍😎

Brukeravatar
FondilMabols
Innlegg: 33
Registrert: 18 jan 2019, 22:00
Motorsykkelen din: Honda XRV 650 Africa Twin 1988
Sted: Sunnmøre

Re: Fondil's usammenhengende vrøvl. *1988 Honda XRV 650 Africa Twin*

Legg inn av FondilMabols »

Jajo82 skrev: 05 mar 2019, 16:26 Flott sykkel du har der du🏍😎
Takk for det du, Jajo82. 😉 Kjøpte den relativt rimelig og har vel passert kjøpesummen i vedlikehold og oppgraderinger, men artig er det. 🙂

Svar