En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av AJ »

Rune75 skrev: 11 des 2018, 09:34 Frp vil stoppe elbilsalget i Norge, tydeligvis https://www.dinside.no/motor/frp-vil-fj ... r/70553635
ingressen i DinSide saken skrev:Fremskrittspartiet vil innføre moms på elbiler og bruke pengene på lavere bomtakster.
Grei og fullt ut forståelig begrunnelse for hvorfor, etter min mening.

De som kjører elbil nyter også godt av den økte veiutbyggingen her i landet og bør dermed også være med på å betale for gildet.

Så blir det interessant å se hvordan elbilsalget vil arte seg om det blir innført moms på elbil :-k
Disse bilene har jo mange gode egenskaper, bl.a. som lave driftstoffutgifter, motorer med tildels svært god akselerasjon, for de som liker denslags ;) og lavere vedlikeholdsutgifter enn bensin- og dieselbiler.
Så det er grunn til å tro at mange fortsatt vil velge elbil pga. av disse egenskapene, mens andre igjen vil være "klimatro" og velge elbil som et bidrag til reduksjonen av lokale klimautslipp.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av mekkern »

Utgangspunktet for fritaket var vel 50000 biler og nå er det 180000EL biler og halvparten av saget... så vil vel si at grensen nærmer seg fort for å fase ut fritaket -Noen må jo betale for drift og utbygging av veinettet,dette bør også gjelde biler som har batteri.

eller skal "alle nye biler"(straks i praksis alle EL biler) fritas for avgifter? :-k
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av Rune75 »

I Danmark bremset elbilsalget voldsomt når elbilene ble momsbelagt. Det stoppet nesten helt.
https://www.tu.no/artikler/da-elbilsalg ... -ar/398307
Tipper det samme vil skje i Norge.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av simpson »

Rune75 skrev: 11 des 2018, 09:34 Frp vil stoppe elbilsalget i Norge, tydeligvis https://www.dinside.no/motor/frp-vil-fj ... r/70553635
Det er vel den mest kreative påstanden jeg har sett i denne tråden.
Det FRP sier er AT EL BILER MÅ BETALE MOMS. Og det er ikke heeelt det samme som å stoppe el bilsalget?
Det er jaggu på tide at el biler betaler sin del av kaka. Finnes ikke en grunn til at de skal slippe billigere unna enn andre bilister. Kjør på med bompenger, parkeringsavgift, moms, veiavgift, slutt på bruk av kollektivfelt.
Da skal det være morsomt og se hvem som handler el bil av miljøhensyn.
Og som fredprisvinneren sa, mye av råvarene kommer fra barnearbeid under ekstreme forhold.
Siden de ikke bidrar med miliarder i avgifter på drivstoff som oss andre, burde heller betale en egen el avgift tilsvarende en normalt bilhold. Da kan vi begynne å snakke....

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av Rune75 »

simpson skrev: 11 des 2018, 14:20
Rune75 skrev: 11 des 2018, 09:34 Frp vil stoppe elbilsalget i Norge, tydeligvis https://www.dinside.no/motor/frp-vil-fj ... r/70553635
Det er vel den mest kreative påstanden jeg har sett i denne tråden.
Det FRP sier er AT EL BILER MÅ BETALE MOMS. Og det er ikke heeelt det samme som å stoppe el bilsalget?
Det er jaggu på tide at el biler betaler sin del av kaka. Finnes ikke en grunn til at de skal slippe billigere unna enn andre bilister. Kjør på med bompenger, parkeringsavgift, moms, veiavgift, slutt på bruk av kollektivfelt.
Da skal det være morsomt og se hvem som handler el bil av miljøhensyn.
Og som fredprisvinneren sa, mye av råvarene kommer fra barnearbeid under ekstreme forhold.
Siden de ikke bidrar med miliarder i avgifter på drivstoff som oss andre, burde heller betale en egen el avgift tilsvarende en normalt bilhold. Da kan vi begynne å snakke....

Kreativ eller ei vi vet jo begge at "ingen" kjøper elbil av miljøhensyn. Når (de økonomiske) godene forsvinner så stopper nok salget opp. En elbil har vel ingen fordeler bortsett fra de økonomiske - og 0-100 da.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av simpson »

Enkelte el biler går bra fra 0-100 men laaaangt fra de fleste.
Hvis ikke el bilister vil betale det som det faktisk andre må betale, så mener jeg at det er helt ok at salget opphører.
Det er jo ikke krise for noen som helst, bortsett fra de som snylter på oss andre.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av Rune75 »

simpson skrev: 11 des 2018, 14:40 Enkelte el biler går bra fra 0-100 men laaaangt fra de fleste.
Hvis ikke el bilister vil betale det som det faktisk andre må betale, så mener jeg at det er helt ok at salget opphører.
Det er jo ikke krise for noen som helst, bortsett fra de som snylter på oss andre.
Klarer ikke helt å irritere meg sånn som du gjør. Er det snylting når alle har samme tilbudet ? Du lar deg vel styre av avgifter akkurat som alle andre tenker jeg. Eller velger du alltid alternativet med mest avgift for å bidra maks til fellesskapet ?

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av simpson »

Jeg irriterer meg ikke veldig mye, men nok til at jeg mener at alle som kjører bil får ta sin del av kostnadene.
Hva hadde skjedd om alle kjørte el bil? Skulle miliardene som mangler i form av bilavgifter bli tatt over skatteseddelen?
Det hadde blitt akkurat like rettferdig som at el biler kjører avgiftsfritt i dag.
Jeg har valget om å kjøre el bil jeg også, men velger ikke å gjøre det. Og kommer heller aldri til å gjøre det med mindre alle andre biler blir forbudt. Selv om det er i dag dyrere.

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av hakhap »

https://youtu.be/5c2m5hhh5Kw



misspelling with autocorrect

" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av Rune75 »


Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av FredrikE24 »

Det er minst to ting på dagsorden i samtlige borettslag i Oslo og omegn for tiden.
1. Utfasing av oljekjel
2. El-billading

Det vil aldri bli lademulighet hjemme hos absolutt alle, sånn er det bare. Se også på trafikken rundt laderne på utfartsdager. Det er jo bare flaks om du får en ladeplass innen 2 timer.

Det må en teknologisk nyvinning til hva batterier angår om dette skal funke i full skala.

Legges avgiftene på el-biler, så jevnes salget mellom el-bil og bensin/diesel helt ut.
EL-bil er ikke så fantastisk når avgiftsnivået er det samme.

Online
mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av mekkern »

FredrikE24 skrev: 03 feb 2019, 10:41 Det er minst to ting på dagsorden i samtlige borettslag i Oslo og omegn for tiden.
1. Utfasing av oljekjel
2. El-billading
Og begge disse forutsetter bedre EL forsyningsnett.
Blir store utskiftninger på forsyningssiden fremover vi skal dekke over nettleia...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av kjellv »

De priser vi har vært godt vant med i alle år har vært Europas desidert billigste. Dette er nå i endring og kan eskalere voldsomt de neste årene dersom Norge innlemmes i ACER, Europas energiunion. Vi vil da få europeiske kraftpriser, i tillegg til at Norge selvfølgelig fortsetter med de høye avgifter og linjeleie. I dag er kraftprisene så høye at driftsutgiftene på en del elbiler er høyere enn mange dieselbiler. Dette gjelder da de mest kraftkrevende bilene (Tesla) ladet med hurtiglading og i de distriktene med høyest elpris, f.eks. Oslo

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av FredrikE24 »

mekkern skrev: 03 feb 2019, 10:54
FredrikE24 skrev: 03 feb 2019, 10:41 Det er minst to ting på dagsorden i samtlige borettslag i Oslo og omegn for tiden.
1. Utfasing av oljekjel
2. El-billading
Og begge disse forutsetter bedre EL forsyningsnett.
Blir store utskiftninger på forsyningssiden fremover vi skal dekke over nettleia...
I Oslo ser man at det er fjernvarme som er løsningen på litt av problemet. De borettslagene som ikke investerer i eget anlegg basert på varmepumpe(bergvarme) eller EL-Kjel knytter seg på fjernvarmenettet. To vekslere(radiatorkrets og tappevann) og et par pumper på borretslagets side, så er det i boks.

Problemet kommer når det blir lagt inn begrensninger på strømforbruk. På de kaldeste dagene kan det fort bli forbudt å lade EL-bil.. Hvem vet. Jeg er glad i bensinbilen min enn så lenge.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: En artig vri. Prøvekjøring av bensinbil

Legg inn av Stian87 »

Som nylig innkjøper av el-bil kan jeg ikke annet enn å fnyse av dette :D Selv om jeg føler et vist snev av medlidenhet med de som bor i blokk med el-bil. På den annen side, bort du i blokk med el-bil har du vel neppe behovet for å lade hele tiden, med mindre du jobber et stykke utenfor Oslo, og da burde du kanskje vurdert behovet ditt annerledes...

Det er aldri noen som har påstått at El-bil passer for alle. Man må som med alt annet i livet foreta en vurdering av hvilket behov man har og hva som fyller dette behovet. Jeg valgte derfor en el-bil med rekkevidde som mer en nok dekker mitt behov og smartlader hjemme. For øvrig har jeg vegglader på begge hyttene (noe som for øvrig er påbudt ved lading av el-bil). Har man ikke mulighet til å kjøpe eller få installert lader bør man velge noe annet enn el-bil.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Svar