TGR - Återfallsgubbe

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

haakeik skrev: 24 jan 2019, 07:49 Må ikke glemme vektene, da. Men det har du vel tenkt på allerede :knegg
De har vekter på Biltema, i lysegrått og mørkegrått.
https://www.biltema.no/bil---mc/mc/verk ... 2000035790
Jada, det står igjen noe småtteri på handlelista. En dekkspak, monteringspasta, vekter, et ventilverktøy osv. Det kommer på plass etterhvert :)

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

Da har jeg fått en del greier i hus etterhvert. Dekkmaskin og avbalanserings-stativ, pluss ryggstøtte og innervesker til LT'en. Og så har jeg bestilt Gopro Hero 7 Black, så nå må jeg bare lære meg å bruke den, så blir det litt filmsnutter ila sommeren, håper jeg :)

Og i dag solgte jeg Harleyen. Dvs, kontrakt ble skrevet og signert, så da antar jeg at det kommer penger på kontoen ganske snart. Fikk tilbake pengene mine, dvs alt den har kostet meg med stort og smått, pluss et overskudd på 3.000,- norske penger. Får vel si meg fornøyd med det i dagens bruktmarked. Har ikke engang lagt den på Finn, kun i en sånn HD-gruppe på facebook :twothumbs:

Da er det "one down, one to go". Et stk strigla GS skal også selges. Litt blandede følelser for akkurat det, for nå har den blitt omtrent akkurat sånn jeg ville ha den, mangler bare et par små ting. Speed har gått helt over den, tatt stor service, og sjekka ut et par factory recalls. Good to go. En eller annen heldiggris ender opp med den, hvis jeg får en vettug pris. :P

Da er det bare å vente et par dager til Harleyen blir henta, så det blir litt bedre plass i garasjen, og da kan jeg begynne å kle av all plastikken på LT'en. Ingen store inngrep planlagt, men egentlig mest for å komme litt under huden på den. Greit å finne status på enkelte ting, og ha litt oversikt. Mangler litt kjølevæske, kanskje det finnes spor etter lekkasjer? Er det byttet fuel line quick disconnect? .... Osv.

Våren kommer kjapt nå.... :twothumbs:

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

Da har jeg fått en del greier i hus etterhvert. Dekkmaskin og avbalanserings-stativ, pluss ryggstøtte og innervesker til LT'en. Og så har jeg bestilt Gopro Hero 7 Black, så nå må jeg bare lære meg å bruke den, så blir det litt filmsnutter ila sommeren, håper jeg :)

Og i dag solgte jeg Harleyen. Dvs, kontrakt ble skrevet og signert, så da antar jeg at det kommer penger på kontoen ganske snart. Fikk tilbake pengene mine, dvs alt den har kostet meg med stort og smått, pluss et overskudd på 3.000,- norske penger. Får vel si meg fornøyd med det i dagens bruktmarked. Har ikke engang lagt den på Finn, kun i en sånn HD-gruppe på facebook :twothumbs:

Da er det "one down, one to go". Et stk strigla GS skal også selges. Litt blandede følelser for akkurat det, for nå har den blitt omtrent akkurat sånn jeg ville ha den, mangler bare et par små ting. Speed har gått helt over den, tatt stor service, og sjekka ut et par factory recalls. Good to go. En eller annen heldiggris ender opp med den, hvis jeg får en vettug pris. :P

Da er det bare å vente et par dager til Harleyen blir henta, så det blir litt bedre plass i garasjen, og da kan jeg begynne å kle av all plastikken på LT'en. Ingen store inngrep planlagt, men egentlig mest for å komme litt under huden på den. Greit å finne status på enkelte ting, og ha litt oversikt. Mangler litt kjølevæske, kanskje det finnes spor etter lekkasjer? Er det byttet fuel line quick disconnect? .... Osv.

Våren kommer kjapt nå.... :twothumbs:

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av FredrikE24 »

Høres veldig bra ut! Å fjerne all plasten på en LT er jo litt av en jobb. Om du skal bytte kjølevæske sitter der en tappeplugg på vannpumpa forran. Så fyller du opp på radiatoren. Ekspansjonstanken under setet skal bare holdes på riktig nivå.
Fyll på, fyr opp og la gå til viftene starter, etterfyll om du får til. Stopp og la den bli helt kald, etterfyll og gjenta.
Når kåpene er av kan det være lurt å sjekke luftfilteret under tanken.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

FredrikE24 skrev: 11 feb 2019, 21:07 Høres veldig bra ut! Å fjerne all plasten på en LT er jo litt av en jobb. Om du skal bytte kjølevæske sitter der en tappeplugg på vannpumpa forran. Så fyller du opp på radiatoren. Ekspansjonstanken under setet skal bare holdes på riktig nivå.
Fyll på, fyr opp og la gå til viftene starter, etterfyll om du får til. Stopp og la den bli helt kald, etterfyll og gjenta.
Når kåpene er av kan det være lurt å sjekke luftfilteret under tanken.
Ja, lurt. Takk for tips.

Skal sjekke det meste jeg finner ut av. Nye dekk står også på menyen.

Må bytte bremsevæske også. Det ble gjort siste gang i april 2016, i flg serviceheftet. Hva tenker du om bremseslangene? 2007 modell, gått kun 24.000 km. Ville du ha byttet de nå?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av FredrikE24 »

Bremseslangene går nok en runde til, men skader ikke med å gjøre innkjøpet kanskje?
Det ligger flotte YouTube-filmer om LTen når det kommer til bremsevæskeskifte osv. Siden du kun skal flushe, så er det «bare» fem luftenipler å lufte med. To på hjulkretsene forran, en på hjulkretsene bak, en på kontrollkretsen forran og en på kontrollkretsen bak.
Kontrollkretsen forran må fylles på via styret. Hjulkrets forran har tanken bak på høyre side, hjul- og kontrollkrets bak deler samme tank, også bak høyre side.

Eneste trikset jeg har på lager er at man bør legge en mynt oppi reservoaret på styret ved Flushing da det står en skikkelig søyle med bremsevæskesprut opp sv reservoaret når man slipper bremsehendelen. Hjulkretsene er enkle å lufte, bare å bruke servoen og pumpe igjennom. Må bare passe på å etterfylle reservoaret så det ikke går tomt. Kontrollkretsene luftes som på «gamlemåten» på de lange lufte skruene på ABS-modulen.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

FredrikE24 skrev: 11 feb 2019, 21:51 Siden du kun skal flushe, så er det «bare» fem luftenipler å lufte med.
:lol

Blir nok noe video-titting ja, Illinoisbmwriders.com :twothumbs:

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg vil si st dette virker overveldende den(de) første gangen(e). Nå har jeg selv gjort dette tre ganger, og nå gjør jeg alt sammen alene på under en time fra start til slutt, uten spesialtrakt. En gjennomsiktig slange fra Biltema i riktig dim er fint, og en gammel spylervæskekanne, bor et trangt hull til korken. Jeg klemmer kanna sammen og stikker slangen i reservoarene og tømmer de ganske kjapt.. så trer du bare slangen innpå niplene når det skal luftes, så går det rett i kanna.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

Joda, sånn er det jo. Når man har gjort ting noen ganger, så går det lettere.
Grunnen til at jeg lurte på dette med bremseslanger, er at de er jo faktisk 12 år gamle. Har lest rundt omkring at noen mener de bør byttes etter 4 år, andre mener 6-7 år. Og så er det dette med disse følsomme ABS-modulene på BMW da, som ikke liker gummipartikler, fuktighet osv.

Brukeravatar
Flattop
Innlegg: 413
Registrert: 29 apr 2010, 14:43
Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
Sted: Vegsund, Ålesund ligger rett ved siden av meg

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av Flattop »

Det anbefales jo å bytte slangene.

Mine er jo fra 2003, men kjenner ikke noe problemer med bremsingen, at det skulle bli noe 'svampete' under bruk av bremsehendelen. Men det får vel bremseservoen ta æren for.

Har likevel anskaffet meg noen Spiegler bremseslanger fra Tyskland og skal ta meg til å få bytta dem.

Det en kanskje mest skal være bekymret for er om at det kommer små biter fra bremseslangen inn i ABSenheten, så det blir reparasjonsbehov på den. Kostbar affære.
Bilde

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

Flattop skrev: 12 feb 2019, 09:09 Det anbefales jo å bytte slangene.

Mine er jo fra 2003, men kjenner ikke noe problemer med bremsingen, at det skulle bli noe 'svampete' under bruk av bremsehendelen. Men det får vel bremseservoen ta æren for.

Har likevel anskaffet meg noen Spiegler bremseslanger fra Tyskland og skal ta meg til å få bytta dem.

Det en kanskje mest skal være bekymret for er om at det kommer små biter fra bremseslangen inn i ABSenheten, så det blir reparasjonsbehov på den. Kostbar affære.
Ja, det er jo sånne små gummibiter man er redd for. Og da er vel alder en like stor faktor som bruk.
Ser at Spiegler sine ligger på kr. 2000,- ++ til LT på ebay. Hvor kjøpte du dine, og til hvilken pris?

Brukeravatar
Flattop
Innlegg: 413
Registrert: 29 apr 2010, 14:43
Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
Sted: Vegsund, Ålesund ligger rett ved siden av meg

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av Flattop »

https://spiegler.de/en/

Betalte 208 Euro for delene og sending.

Pluss 273 kroner for toll og tull.

Det sendes med posten så pakka blei snappet opp og fortollet inn.

Pakking og skipning gikk utrolig fort, frem til norsk grense....

Så forresten på en video fra Illinoisriders om bytte av clutch. Der kan du lett se hvordan du kler av dama :crazy: :lol
Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg bestilte også mine direkte fra Spiegler. Jeg slapp unna tull, men nå tror jeg de stopper alt som er av pakker som kommer inn.

De siste delene jeg fikk fra Tsjekkia ble til og med åpnet og kontrollert.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

Skjermbilde 2019-02-12 kl. 20.30.15.png
Hmm......
Dette var lettere sagt enn gjort. Har opprettet en bruker.
Jeg kommer hit, men så fort jeg forsøker å klikke på et av disse for å komme videre, så får jeg bare beskjed om at handlekurven min er tom..... :scratch
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Flattop
Innlegg: 413
Registrert: 29 apr 2010, 14:43
Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
Sted: Vegsund, Ålesund ligger rett ved siden av meg

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av Flattop »

Søk etter K12LT.

Da kommer produktet opp, legg i Varenkorb, velg farge på slange og kobling.

Gå til checkout, da dukker opp en kobling du må ha.

Aksepter og så videre.
Bilde

Svar