MC-ulykker

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: MC-ulykker

Legg inn av FredrikE24 »

Blinke til venstre inn i rundkjøring er noe man lærer på kjøreskolene nå. Særs god vane spør du meg.. da ser gjerne de som kommer i litt fart fra andre siden at nå må man bremse ned, for nå er det en på vei rundt.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av kjellv »

FredrikE24 skrev:Blinke til venstre inn i rundkjøring er noe man lærer på kjøreskolene nå. Særs god vane spør du meg.. da ser gjerne de som kommer i litt fart fra andre siden at nå må man bremse ned, for nå er det en på vei rundt.
Ja, og det er bra. Men her ute i provinsen hvor jeg bor, der rundkjøringer er sjeldnere og trafikktettheten er langt lavere enn på det sentrale Østlandet fungerer det ikke helt slik. Her er det ennå mange som ikke aner hvordan man plasserer seg og kjører inn, gjennom og ut av en rundkjøring. Her er det fortsatt mange som kjører korteste vei og blinker hverken inn eller ut.. De fleste av disse lærte å kjøre bil mens det bare var teoretisk forklart hvordan rundkjøringer skulle kjøres, rundkjøringer fantes bare i de største byene. Dengang skulle det i hvertfall ikke blinkes før man skulle ut.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: MC-ulykker

Legg inn av mekkern »

EGENTLIG er det veldig greit-hvis du ikke blinker deg ut til høyre er du dømt til å fortsette rundt og rundt til tanken er tom...
men så var det dette med blinklys da...
"problemet" nå er at det er slikt fokus på "venstreblink" at de prioriterer dette foran det påbudte, som er å blinke seg UT...
Hvordan dette er rundt i landet vet jeg dog ikke-Men rundt Drammen er dette gjengangeren..(i tillegg til massiv bruk av håndholdt tlf)

men gidder ikke irritere meg over dette da det er fullstendig bortkastet.
Jeg venter til jeg SER hvor de kjører(opplever stadig at det blinkes feil vei også).
Dette har spart meg for flere ulykker og jeg tror det er mye mer rus i trafikken enn vi vil tro.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av AJ »

mekkern skrev: 19 feb 2019, 10:06 og jeg tror det er mye mer rus i trafikken enn vi vil tro.
Og langt mer håndholdt mobiltlf. bruk og glaning på svære dashbordskjermer, som tar oppmerksomheten bort fra kjøringen, enn vi tror.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: MC-ulykker

Legg inn av Sakkle »

AJ skrev: 19 feb 2019, 10:30
mekkern skrev: 19 feb 2019, 10:06 og jeg tror det er mye mer rus i trafikken enn vi vil tro.
Og langt mer håndholdt mobiltlf. bruk og glaning på svære dashbordskjermer, som tar oppmerksomheten bort fra kjøringen, enn vi tror.
Ja du har sikkert rett i det. Det er litt artig... Min bil sperrer muligheten for bluetooth parring mens bilen er i fart. For å få til det må man stoppe. Dette er den eneste funksjonen som ikke fungerer i fart. Jeg forstår ikke helt hva produsenten har tenkt her. Skulle man tenkt logisk på det burde kanskje programmering av navigasjon og en rekke andre funksjoner også vært blokkert når man ikke står stille.

mekkern skrev: 19 feb 2019, 10:06 EGENTLIG er det veldig greit-hvis du ikke blinker deg ut til høyre er du dømt til å fortsette rundt og rundt til tanken er tom...
men så var det dette med blinklys da...
"problemet" nå er at det er slikt fokus på "venstreblink" at de prioriterer dette foran det påbudte, som er å blinke seg UT...
Hvordan dette er rundt i landet vet jeg dog ikke-Men rundt Drammen er dette gjengangeren..(i tillegg til massiv bruk av håndholdt tlf)
Jeg tror dette med manglende høyreblink etter venstreblink har vel så mye å gjøre med bilen som at folk ikke gidder eller glemmer det. På flere biler jeg har kjørt må man virkelig dra spaken ganske langt oppover for å gå fra venstre til høyreblink. Gjør du ikke bevegelsen stor nok så slå lander spaken i "hvilestilling" (midt i) og blinklyset slår seg bare av.

Klar folk bør vite hvordan de gjør dette, men folk er folk og ikke alle er like smarte når det kommer til litt tekniske ting.

Men du har helt klart rett i at man ikke bør kjøre før man ser helt tydelig at bilen i rundkjøringa faktisk er på vei ut. Dette gjelder vel forsåvidt alle situasjoner i trafikken. Folk gir tegn, ja, men du vet ikke hva de gjør før de faktisk gjør det. I bilen hender det jeg "kjører på retten min" om noen har vikeplikt f.eks. Det gjør jeg i liten grad på MC... :-k
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: MC-ulykker

Legg inn av Stian87 »

Tror det handler mest om at folk ikke gidder, eller ikke skjønner at de skal blinke før du foretar deg noe. Prøver å være oppmerksom på det selv, for spesielt på MC kunne jeg tidligere være litt dårlig til å blinke ut av rundkjøringer (mer å tenke på enn på bil).

Med fare for å bli hakk i plata, det er ikke noe poeng i å blinke om du gjør det for sent. Da kan du like godt droppe hele greia.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: MC-ulykker

Legg inn av mekkern »

Stian87 skrev: 19 feb 2019, 12:23
Med fare for å bli hakk i plata, det er ikke noe poeng i å blinke om du gjør det for sent. Da kan du like godt droppe hele greia.
Vise hva du HAR gjort er ganske bortkastet ja.....men mange tar et par blink etterpå for da HAR de jo blinket... :fool:
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

Stian87 skrev: 19 feb 2019, 12:23 Tror det handler mest om at folk ikke gidder, eller ikke skjønner at de skal blinke før du foretar deg noe. Prøver å være oppmerksom på det selv, for spesielt på MC kunne jeg tidligere være litt dårlig til å blinke ut av rundkjøringer (mer å tenke på enn på bil).

Med fare for å bli hakk i plata, det er ikke noe poeng i å blinke om du gjør det for sent. Da kan du like godt droppe hele greia.
Uten å skryte på meg for mye (for sent kanskje) så har både andre sagt samt at jeg også faktisk mener det selv at jeg er temmelig flink til å bruke blinklys. Jeg blinker også inn i rundkjøringene, men jeg tillater meg å drite i det hvis det åpenbart ikke er noe trafikk. Som feks. klokken 06:00 på morgenen på vei til jobb når det nesten ikke er en bil på veien.

Jeg ser også hvor fordelaktig det er når andre biler viser at dem skal rundt i rundkjøringen ved å blinke. Men det er ikke alle rundkjøringer det oppleves som like hjelpsomt, selv om det selvsagt ikke utgjør noen trussel ved å faktisk gjøre det og legge det til seg som en vane.

Med motorsykkel stoler jeg ikke på noen uansett så for meg er det ett fett om dem blinker inn i rundkjøringene eller ikke. Jeg kjører slik at jeg rekker å stoppe uansett. Uten at jeg sier at jeg er noe forbilde i trafikke av den grunn.

Jeg har vert borte i spesielt ETT meget skremmende tillfelle på MC og det var når bilen forran meg bråbremset for bilen forran. Jeg husker den dag i dag ikke selve reaksjonen, men jeg husker jeg bremset opp lenger fremme og gikk av sykkelen. Så jeg fikk slengt meg ut til venstre på et hvis og fikk passert bilen.

Grunnen til nestenkollisjonen er vel ganske åpenbar. Jeg lå nok for nærme muligens... :redface

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 19 feb 2019, 12:59 Jeg blinker også inn i rundkjøringene, men jeg tillater meg å drite i det hvis det åpenbart ikke er noe trafikk. Som feks. klokken 06:00 på morgenen på vei til jobb når det nesten ikke er en bil på veien.
Man er ikke pliktig til å bruke blinklys (gi tegn) når det ikke er annen trafikk i nærheten. Dvs. når det ikke er vegfarende i umiddelbar nærhet som har behov for å bli veiledet/ varslet om endring av kjøretøyets plassering:
§ 14.Signal og tegn
1. Unødig eller hensynsløs bruk av lyd- eller lyssignal er forbudt.
2. Ved svinging eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn (Trafikkreglene).
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tror kanskje ikke vi leser denne regelen på helt samme måte. Å blinke inn i rundkjøring når man er helt alene på veien vil ikke jeg annse som "hennsynsløs" eller "unødig" bruk. Det skader jo ingen at man gjør det. Dessuten så kan det kanskje være greit å ha en fast regel om at dette skal gjøres alltid. Så får heller politiet bruke skjønn når dem ser en bilist alene på veien som blinker inn i en rundkjøring. Kan ikke tenke meg dem bryr seg om det.

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: MC-ulykker

Legg inn av LarsE »

Bjerknez skrev: 19 feb 2019, 14:19 Jeg tror kanskje ikke vi leser denne regelen på helt samme måte. Å blinke inn i rundkjøring når man er helt alene på veien vil ikke jeg annse som "hennsynsløs" eller "unødig" bruk. Det skader jo ingen at man gjør det. Dessuten så kan det kanskje være greit å ha en fast regel om at dette skal gjøres alltid. Så får heller politiet bruke skjønn når dem ser en bilist alene på veien som blinker inn i en rundkjøring. Kan ikke tenke meg dem bryr seg om det.
Tror AJ viste til andre punktet der, om at man skal gi tegn til veiledning for annen trafikant, så om du er alene på veien kl 6 om morgenen så er det ingen andre trafikanter å gi veiledning, og det er heller ikke behov for å gi tegn/blinke.

Personlig prøver eg å alltid gjere det, for å få det inn som ren rutine, minsker sjansen for å gløyme å blinke, eller enda værre: Gløyme å skru av blinklyset.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av AJ »

LarsE skrev: 19 feb 2019, 15:02 Tror AJ viste til andre punktet der, om at man skal gi tegn til veiledning for annen trafikant, så om du er alene på veien kl 6 om morgenen så er det ingen andre trafikanter å gi veiledning, og det er heller ikke behov for å gi tegn/blinke.
Helt korrekt :) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 19 feb 2019, 15:05
LarsE skrev: 19 feb 2019, 15:02 Tror AJ viste til andre punktet der, om at man skal gi tegn til veiledning for annen trafikant, så om du er alene på veien kl 6 om morgenen så er det ingen andre trafikanter å gi veiledning, og det er heller ikke behov for å gi tegn/blinke.
Helt korrekt :) .
Joda, men jeg klarer heller ikke å tolke denne på samme måte.

Dette vil jo bli et definisjonsspørsmål ved et evt. forelegg etter mangel av blinklysbruk. Man kan jo bare si at det ikke fantes bil der eller bilen som kom i møte uansett hadde langt igjen til rundkjøringen og hadde dermed ikke fått noe utbytte av blinklysbruk etc.

Vil det for eksempel si at man kan kjøre i 2+ felt med bare en i bilen hvis det er midt på natten og det ellers ikke innehar noen goder å velge dette feltet?

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: MC-ulykker

Legg inn av mekkern »

Bjerknez skrev: 19 feb 2019, 15:18

Vil det for eksempel si at man kan kjøre i 2+ felt med bare en i bilen hvis det er midt på natten og det ellers ikke innehar noen goder å velge dette feltet?
så lenge ingen andre ser deg kan du sikkert sitte naken på taket også...... :lol
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av AJ »

Dette med plikt, dvs. at man skal gi tegn slik det står skrevet i Trafikkreglenes § 14, 2 gjelder altså når det befinner seg annen trafikant i nærheten, være seg gående eller kjørende.
Når ingen slik trafikant er i nærheten bortfaller plikten siden det altså ikke er noen trafikant å varsle/veilede.
Å forstå dette annerledes er i hvert fall for meg vanskelig å forstå... :scratch .

Men uansett og okkesom er det en god vane å alltid bruke blinklys om det er annen trafikk eller ikke der man kjører. Det vil uansett aldri bli vurdert av politiet som "unødig eller hensynsløs bruk av lyd- eller lyssignal". Men nå gjelder § 14,1 først og fremst bruk av lyd- og lyshorn, ikke blinklys, dvs. å gi tegn, som det står i 14, 2...
Og det er selvfølgelig spesielt viktig når det er trafikkert der man kjører nettopp for å varsle best mulig for å å unngå ulykker.
Vi har vel antakelig alle opplevd nesten-ulykker i spesielt rundkjøringer pga. av manglende tegngivning, dvs. blinklysbruk.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar