Gasser som fløder - Kan det være flottørhøyden?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Gasser som fløder - Kan det være flottørhøyden?

Legg inn av Erik.H.M »

Hei.
Driver for tiden å fikler med en forgasser til en MX-sykkel.
Har nå gått over gasseren, så alt som burde byttes er nå blitt det. Jeg sjekket flottørhøyden iht boka, og den så ut til å stemme. Etter at gasseren var satt sammen igjen, og jeg fikk prøvd den, så fløder den noe. Det er ikke mye, men det drypper litt av den med jevne mellomrom. Jeg er 100% sikker på at det ikke er noe møkk i gasseren, da jeg var uhyre nøye på å ikke introdusere det til den ved montering. Det eneste jeg kan tenke meg er at flottørhøyden er feil. Det vil da tilsi at jeg enten har målt den feil, eller om måla kan avvike fra boka?
Noen forslag?

Gasseren er forøvrig en Keihin FCR med TPS
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Gasser som fløder - Kan det være flottørhøyden?

Legg inn av haakeik »

Kan det være en slitt o-ring (til flotørnålen) eller pakning? Hvor drypper det fra?
Kanskje denne tråden kan hjelpe i feilsøkingen: https://thumpertalk.com/forums/topic/961719-im-leaking

Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Re: Gasser som fløder - Kan det være flottørhøyden?

Legg inn av Erik.H.M »

Flottørnålen er byttet, m/ gummitetning. Ser forøvrig slik ut: https://motocomp-online.com/3232-large_ ... needle.jpg
Hele tuppen er laget av gummi.
Tror gasseren lekker fra "dreneringshullet" i bunnkaret. Ser hvert fall slik ut. Har også sjekket at den skruen er som den skal, sånn at det er sagt :)
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Re: Gasser som fløder - Kan det være flottørhøyden?

Legg inn av Erik.H.M »

Jeg tror det kommer herifra, da det ikke sitter noen slange der atm. Så bensinen kan komme fra andre steder. er høvlig sikker på at det ikke er tilfellet da men :)'

Innlegget fra thumpertalk kan vise seg å være svært nyttig. Tusen takk! :thumleft
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Gasser som fløder - Kan det være flottørhøyden?

Legg inn av haakeik »

Det er jo ikke så mange plasser det skal kunne leke fra:
1. Dreneringsskrue (ikke skrudd langt nok inn)
2. Skruen som fester bunnen til gasserkropp (dårlig pakning, eller ikke skrudd langt nok inn)
3. Pakningen mellom bunn og gasserkropp (dårlig, feil plassert eller skrue (nr. 2) ikke skrudd fast nok)
Er flottøren ikke justert riktig, så havner vel bensinen inn i motoren?

ZZR-Erling

Re: Gasser som fløder - Kan det være flottørhøyden?

Legg inn av ZZR-Erling »

Min YZ250F 2009 begynge plutselig å lekke. Det var o-ringen på den store muttra rett under bolla.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Gasser som fløder - Kan det være flottørhøyden?

Legg inn av FredrikE24 »

Og den store mutteren på bunnkaret er vel der hoveddysa er montert på mange gassere nå om dagen?

Jeg har skrudd mye på gassere, og jeg har egentlig aldri vært borti justering av flottørhøyde.. Så hva er dette?? Er det for å holde et riktig/bestemt nivå i bunnkaret? Flotøren skal jo bare stenge for at mer bensin slipper ned i bunnkaret når det er fullt. Når man gir på og det super unna mye bensin så går flottøren såpass mye ned, at man slipper inn mer bensin? Feil høyde kan føre til at man super gassern tom fortere enn man klarer å fylle etter(flotøren sitter for lavt?), eller det omvendte, at den aldri blir full nok :crazy:
Er jeg på sporet av noe? Jeg kan hvertfall ikke huske å ha sett noen justering på nål/flottør før.

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Gasser som fløder - Kan det være flottørhøyden?

Legg inn av haakeik »

FredrikE24 skrev: 25 feb 2019, 18:30 Jeg har skrudd mye på gassere, og jeg har egentlig aldri vært borti justering av flottørhøyde.. Så hva er dette?? Er det for å holde et riktig/bestemt nivå i bunnkaret? Flotøren skal jo bare stenge for at mer bensin slipper ned i bunnkaret når det er fullt. Når man gir på og det super unna mye bensin så går flottøren såpass mye ned, at man slipper inn mer bensin? Feil høyde kan føre til at man super gassern tom fortere enn man klarer å fylle etter(flotøren sitter for lavt?), eller det omvendte, at den aldri blir full nok :crazy:
Er jeg på sporet av noe? Jeg kan hvertfall ikke huske å ha sett noen justering på nål/flottør før.
Ja, dette er hovedprinsippet rundt flotøren.
Men, det kan få konsekvenser hvis flotøren ikke har riktig høyde i henhold til spesifikasjonen til forgasseren.
Er flotøren justert for lavt, risikerer man å få en for tynn bensinblanding.
Er flotøren juster for høyt, risikerer man å få en for feit bensinblanding når motoren er i gang.
Hvis motoren er slått av, kan man risikere å få en oversvømmelse i flotørkamret (hvis man f.eks. ikke har skrudd av bensinkran). Da kan bensinen sige opp gjennom dyser/kanaler og inn i motoren. I værste fall kan det få konsekvenser når man starter motoren :O

Her er en fin side som forklarer litt om forgassere og flotør:
https://www.fix.com/blog/motorcycle-car ... djustment/

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Gasser som fløder - Kan det være flottørhøyden?

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg har aldri hatt behovet for å justere flotørhøyden, har alltid klart å tune gasseren ved å dyse opp/ned, løfte/senke nåla og justere lufteskruene.
Hadde sprekk i flotøren på en helt ny Dellorto-gasser en gang, og da rant den over i overløpet(noe de fleste små-gassere har?
Blåsetesten tar jeg alltid før jeg setter bunnkaret på etter rens, og om det virker rimelig har jeg montert det sammen med godt resultat.

Jeg har for det meste drevet med totaktstrimming, noe som er både følsomt, men ganske lett å forstå seg på samtidig. Det har heller aldri vært en fasit på det.

På en motorsykkel med originale gassere så kan jeg godt tenke meg at justeringene er gjennomprøvde og perfekt gange oppnås med instillingene fra boka. Hvor følsomt denne flotørhøyden er har ikke jeg noen formening om, er det veldig følsomt på gangen, eller er det siste finish, når alt annet er som det skal være?
Nå har jeg Ikke originalgasser på Jawa’n feks. Burde jeg da slå opp i Mikuni-håndboka og se på flotørhøyden som står der, og ellers dyse og herje som jeg bruker å gjøre? Da jeg hadde oppe Mikunien sist, så kan jeg ikke helt huske at det var noe å justere på, eller bøye på mtp. Flotøren for å bestemme nivået ved fullt bunnkar.
Jeg har enda ikke vært nødt til å skifte plugger, og de er begge nøttebrune og fine. Da jeg hadde (de helt nye) toppene av sist, så var det ingen sot å snakke om heller.

Jeg spør fært her, men dette med flotørhøyden er jeg veldig nysgjerrig på.. Da jeg aldri har justert eller hatt behov for å sjekke den. Har jeg gått glipp av noe? :-k Dette skal jeg sjekke ut mer av!

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Gasser som fløder - Kan det være flottørhøyden?

Legg inn av haakeik »

Tenk følgende scenario:
Jeg har 3 Keihin forgassere på min Triumph. De har jeg plukket fra hverandre og ultralydvasket. Den ene flotøren har en sprekk i seg, så jeg bestiller en ny. Når den har kommet, setter jeg sammen alle 3 forgasserne, jeg har også hevet nålene litt for å få mer kraft i mellomsjiktet.
Jeg justerer luft/bensin blandingsskruen 2 1/2 gang ut på hver forgasser, fordi jeg vet det er standard innstillingen. Så starter jeg motoren og gjør en synkronisering. Men jeg merker at motoren ikke går slik den gjorde før og jeg må skru luft/bensin blandingsskruen, på en av forgasserne, enda noen omdreininger ut, før motoren maler litt bedre. Det var da rart, tenker jeg. Jeg vet jo at alle dysene er like, men allikevel har den ene forgasseren for mager blanding. Kan det være en tett dyse?. Så hva gjør man da? Jo, man demonterer forgasserne og sjekker dysene på den vanskelige forgassern. Hm, de ser jo fine ut. Så sjekker man flotørhøyde og finner ut at den er alt for lav i henhold til spek (Dette var den nye flotøren). Etter justering og sjekk på de andre flotørene, settes forgasserne sammen og luft/bensin blandingsskruene settes helt likt på alle tre forgassere. Når maler motoren slik den skal, etter synkronisering.

Så jo, sjekk av flotørhøyde er viktig og er det første som bør/skal gjøres i forbindelse med restaurering, omdysing eller feilsøking.
Stort sett alle forgassere har et anbefalt mål for flotørhøyde.

Riktig flotørhøyde, standard størrelser på dyser og standardinnstilling på luft/bensin blandingsskrue, er jo fasiten på en fungerende forgasser. Så kan man dyse ned/opp som man vil etterpå.

How to inspect and adjust float level on a carburetor:
https://www.youtube.com/watch?v=g6y32Gw5HK4

Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Re: Gasser som fløder - Kan det være flottørhøyden?

Legg inn av Erik.H.M »

ZZR-Erling skrev: 25 feb 2019, 17:52 Min YZ250F 2009 begynge plutselig å lekke. Det var o-ringen på den store muttra rett under bolla.
Denne må du nesten forklare for meg :redface
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Re: Gasser som fløder - Kan det være flottørhøyden?

Legg inn av Erik.H.M »

haakeik skrev: 25 feb 2019, 22:32 Tenk følgende scenario:
Jeg har 3 Keihin forgassere på min Triumph. De har jeg plukket fra hverandre og ultralydvasket. Den ene flotøren har en sprekk i seg, så jeg bestiller en ny. Når den har kommet, setter jeg sammen alle 3 forgasserne, jeg har også hevet nålene litt for å få mer kraft i mellomsjiktet.
Jeg justerer luft/bensin blandingsskruen 2 1/2 gang ut på hver forgasser, fordi jeg vet det er standard innstillingen. Så starter jeg motoren og gjør en synkronisering. Men jeg merker at motoren ikke går slik den gjorde før og jeg må skru luft/bensin blandingsskruen, på en av forgasserne, enda noen omdreininger ut, før motoren maler litt bedre. Det var da rart, tenker jeg. Jeg vet jo at alle dysene er like, men allikevel har den ene forgasseren for mager blanding. Kan det være en tett dyse?. Så hva gjør man da? Jo, man demonterer forgasserne og sjekker dysene på den vanskelige forgassern. Hm, de ser jo fine ut. Så sjekker man flotørhøyde og finner ut at den er alt for lav i henhold til spek (Dette var den nye flotøren). Etter justering og sjekk på de andre flotørene, settes forgasserne sammen og luft/bensin blandingsskruene settes helt likt på alle tre forgassere. Når maler motoren slik den skal, etter synkronisering.

Så jo, sjekk av flotørhøyde er viktig og er det første som bør/skal gjøres i forbindelse med restaurering, omdysing eller feilsøking.
Stort sett alle forgassere har et anbefalt mål for flotørhøyde.

Riktig flotørhøyde, standard størrelser på dyser og standardinnstilling på luft/bensin blandingsskrue, er jo fasiten på en fungerende forgasser. Så kan man dyse ned/opp som man vil etterpå.

How to inspect and adjust float level on a carburetor:
https://www.youtube.com/watch?v=g6y32Gw5HK4
Flottør er som sagt sjekka, men jeg må kanskje gjøre det igjen. 8mm er spec ifølge boka. Hva bruker du til å måle med? Jeg brukte en kompis og en metersrokk..
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Gasser som fløder - Kan det være flottørhøyden?

Legg inn av haakeik »

Skyvelær, som i videoen

ZZR-Erling

Re: Gasser som fløder - Kan det være flottørhøyden?

Legg inn av ZZR-Erling »

Erik.H.M skrev: 25 feb 2019, 23:19
ZZR-Erling skrev: 25 feb 2019, 17:52 Min YZ250F 2009 begynge plutselig å lekke. Det var o-ringen på den store muttra rett under bolla.
Denne må du nesten forklare for meg :redface
Del 50
https://www.yamahapartshouse.com/oempar ... carburetor

Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Re: Gasser som fløder - Kan det være flottørhøyden?

Legg inn av Erik.H.M »

Da kommer jeg til å ta ut gasseren igjen, for å sjekke alle de o-ringene som ikke er byttet, samt dobbeltsjekke flottørhøyde :)
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Svar