Hvilken el-bil skal man velge?

... om entusiastbiler, veteranbiler, verksted- og biltekniske spørsmål, andre bilprosjekter, bilrally osv.
Svar
mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av mekkern »

Stian87 skrev: 28 feb 2019, 09:13 Altså jeg har hverken to rottweilere, bruk for hengerfeste eller behov for å kjøre 30 mil i strekk. Dette er en tråd om hvilken elbil jeg skulle velge :P
Av tråd tittelen fremgår det ikke at dette gjelder kun deg...."Man" er et ganske vidt begrep.. ;)
og ser man på første post så er det også spørsmål om erfaringer og forslag om alternativer.
Hvis man kun skal gjøre dette fra dine faste kriterier og preferanser så er det ikke mye andre kan bidra med... :crazy:
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av Stian87 »

mekkern skrev: 28 feb 2019, 09:47
Stian87 skrev: 28 feb 2019, 09:13 Altså jeg har hverken to rottweilere, bruk for hengerfeste eller behov for å kjøre 30 mil i strekk. Dette er en tråd om hvilken elbil jeg skulle velge :P
Av tråd tittelen fremgår det ikke at dette gjelder kun deg...."Man" er et ganske vidt begrep.. ;)
og ser man på første post så er det også spørsmål om erfaringer og forslag om alternativer.
Hvis man kun skal gjøre dette fra dine faste kriterier og preferanser så er det ikke mye andre kan bidra med... :crazy:
Andre er også velkommen til å etterspørre synspunkt på valg av elbil til sitt behov altså :P

Det jeg ikke ser noe poeng med er at folk som misliker elbiler eller på andre måter er negative til dem poster i en slik tråd som dette... :-k
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av mekkern »

personlig er jeg ikke negativ eller misliker dem-de har som sagt fordeler på noen områder men foreløbig er de ikke fullgode alternativer for alle hvis man ikke skal svi av rundt millionen..noe ikke alle vil bruke på en bil.
men som "nærbruk" er det mange alternativer-DER ville jeg handlet det billigste da dette er "greit nok" for å kjøre i "joggefart" .. men som eneste bil ser jeg ikke dette "kun -EL" helt ennå..og 2 biler til vanlig bruk trenger jeg ikke til 1 person-spesielt ikke da jeg ikke kjører masse bomveier daglig.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg kjører som nevnt el-bil selv og jeg synes det er greit at man kan være litt ærlige her. Det er mange gode poeng med å kjøre elbil i dag, hvis man ikke har alt for store krav til rekkevidde.

De tallene fabrikkene/produsentene oppgir som kjørelengde er i beste fall påskryt. Jeg tror neppe jeg får mer enn 22-23 mil ut av vår 30 mils e-golf. Da snakker vi midt på sommeren med økonomisk kjøring. Dog er jeg ganske sikker på at 20 mil er innafor sommerstid, uansett kjørestil (mer eller mindre)

På vintern over fjellet i ti minus ville jeg ikke engang prøvd på. Konstant motbakke og ti kuldegrader er ikke et miljø elbilen liker seg i. Jeg spår maks 7-8 mil i praksis. Så der er den ubrukelig. Vertfall de vanlige el-bilene.

Men som jobbpendlebil og til daglidags bruk er den super. Så langt har vi vertfall ikke hatt noe problemer med vår el-bil.

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av xyvind »

Jeg har en Hyundai Ioniq som eneste bil. Vi er en familie på 5, pluss en liten hund. Kjører land og strand uten problemer.
Sist helg kjørte jeg Oslo-Trondheim-Oslo. Fantastisk gode å kjøre, elbilene, og det er hurtigladere over alt nå. Etter halvannen til to timer er det greit å ta en liten stopp og lade i 20 minutter, for så å kjøre videre. Når man blir vant til det der er det en utrolig behagelig måte å reise på, med bil. Før ble jeg veldig sliten av lengre bilturer, men nå, når jeg må stoppe jevnlig for å lade, er jeg mye mer opplagt når jeg kommer frem. Dette er helt sant, og ikke noe jeg bare finner på.

Hyundai Ioniq har ikke det største batteriet, men det er den elbilen som har lavest forbruk, og den elbilen som lader raskest (i dette segmentet). Bilen har aktiv kjøling og varming på hovedbatteriet, noe e-Golf og Leaf i hvert fall ikke har, noe som igjen fører til høyere forbruk og lengre ladetid. Hyundaien er overraskende god å kjøre og interiøret oppleves som det er av god kvalitet. Ta deg en prøvekjøring av de forskjellige modellene og se selv :-)

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av xyvind »

Må legge til at bilen har varmepumpe, så den blir veldig fort varm - vi snakker brødrister-fart på varmepumpa. Du slipper å skrape is om vintern, hvis du har et par minutter før du må kjøre.
Også kjører jeg alltid "som normalt" med denne bilen. Bilen er kjapp, ingen sinke! Bruker varme, air-condition, stereoanlegg osv akkurat som jeg ønsker. Har tilogmed kjøling i forsetene.

Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 770
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 07 BMW K1200 GT -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Sted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av Tore L »

Jeg valgte Kona pga rekkevidde - VG testet denne i optimale forhold og fikk ut litt over 50 mil på 64,5 kwh batteripakke, og da trenger ikke jeg bensinbil lenger :)

Kona 2019.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348

Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 281
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 2018
Sted: Oslo

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av tormodg »

Tore L skrev: 28 feb 2019, 14:17 Jeg valgte Kona pga rekkevidde
Vurderer også en sånn, men det er for lang leveringstid.

Satt og så på en Polestar i stad - kan reserveres for 10000 og levering mai 2020. Men ukjent pris enda (ca 500K?).

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av xyvind »

Kona er fin på mange måter den, men jeg vil påstå den er for liten for familier med barn. Det store batteriet tar også vesentlig lenger tid å lade opp, og Kona sliter, om vinteren, litt med noe de kaller #coldgate. Dvs at bilen ikke greier å varme batteriet nok opp til at den kan lade med optimal hastighet i løpet av en norsk vinter, som betyr at det tar enda lenger tid å lade pga lav ladehastighet.

Man synes vel ofte at ens egen bil er den beste men jeg synes nå de har funnet en ganske gylden middelvei med Ioniq. Den lader alltid på maks hastighet, har det laveste forbruket osv osv..

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av cannon »

Hallo!!!
Man skal ikke velge elbil. Man skal kjøpe fosil-mc med mye støy og røyk!!!! Dette er viktig, for plutselig en dag er det ikke lengre mulig.....
Fosil-mc skal ha mye hk, nye nm, høy maksfart og den skal bråke. Den skal også se bra ut.
EL-BIL, liksom......wtf????
Sist redigert av cannon den 01 mar 2019, 09:05, redigert 1 gang totalt.

Phil
Innlegg: 16
Registrert: 01 mai 2012, 18:43
Motorsykkelen din: 1997 Kawasaki ZZR600

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av Phil »

Kjører en Hyundai ioniq selv, veldig fin og behagelig bil, etter en kald natt på jobb er som regel jeg rasker ut av parkeringsplassen uten skraping enn kollega med fossilbil.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk


WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av WikingTnT »

cannon skrev: 01 mar 2019, 09:01 Hallo!!!
Man skal ikke velge elbil. Man skal kjøpe fosil-mc med mye støy og røyk!!!! Dette er viktig, for plutselig en dag er det ikke lengre mulig.....
Fosil-mc skal ha mye hk, nye nm, høy maksfart og den skal bråke. Den skal også se bra ut.
EL-BIL, liksom......wtf????
:lol :lol Enig - kliper meg fast i fossile kjøretøy ( begynner å nærme meg fossil sjæl :gk ) , ihvertfall mht mc - god lyd/lukt og uten abs,tc,anti ditt og datt , varme i hue og ræv... kardang m.m
Kjørte Trheim-Oslo forgårs med "tungt" lastet 190hk 4x4 - 0,44 pr mil ( 6 timer ) slett ikke ille....

BMW.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av xyvind »

Nå må dere ikke spore helt av her da
Det er ikke alle som forstår seg på denne nymotens teknologien, men nå var det heller ikke det Stian lurte på!
Dagens elbiler er helt fantastiske. Driftssikre, billige å eie og drifte. Det er noen ting man må sette seg inn i, men så fort man får det inn i skallen er det easy peasy

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av Dansekris »

At motorinteresserte menn på 40+ sliter med konseptet elektrisk bil er vel ingen bombe akkurat, hehe!

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av WikingTnT »

xyvind skrev: 01 mar 2019, 10:02 Nå må dere ikke spore helt av her da Bilde
Det er ikke alle som forstår seg på denne nymotens teknologien, men nå var det heller ikke det Stian lurte på!
Dagens elbiler er helt fantastiske. Driftssikre, billige å eie og drifte. Det er noen ting man må sette seg inn i, men så fort man får det inn i skallen er det easy peasy Bilde
Du tenker vi har tungt for det... :sk? , har kjørt Jag I-pace 400hk, Tesla S og X , Bmw I3 men klarte ikke å avdekke noen revolusjonære spissfindigheter , annet enn et bra skyv og hjulstøy :P

Svar