Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Juicebox »

Sakkle skrev: 05 mar 2019, 22:15
Jompa skrev: 05 mar 2019, 22:11 Jeg ble litt mer nyskjerrig på Norsk el-bilforenings hjemmeside etter å ha lest artikkelen om el vs hydrogen.
Og kom over en hittil ganske ukjent verdenssensasjon, Nissan lager en bil som produserer strøm.
Les teksten under bildet.

https://elbil.no/her-skal-ti-elbiler-le ... il-nettet/
LoL... det er vel ikke akkurat det det står.
Jeg trodde jeg ble dårligere til å lese siden jeg ikke fant det Jompa nevnte. Følte meg litt dum der jeg leste og prøvde og prøvde å finne ut om det var sant, for det er jo genialt. Det stemmer ikke, ikke sant? :lol

Om en bil greier å produsere mer energi enn den bruker, da har dem vunnet hele spillet!

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av AJ »

Juicebox skrev: 05 mar 2019, 22:33 Om en bil greier å produsere mer energi enn den bruker, da har dem vunnet hele spillet!
Da snakker vi om en evighetsmaskin - en perpetuum mobile :crazy:

________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Jompa »

Juicebox skrev: 05 mar 2019, 22:33
Sakkle skrev: 05 mar 2019, 22:15
Jompa skrev: 05 mar 2019, 22:11 Jeg ble litt mer nyskjerrig på Norsk el-bilforenings hjemmeside etter å ha lest artikkelen om el vs hydrogen.
Og kom over en hittil ganske ukjent verdenssensasjon, Nissan lager en bil som produserer strøm.
Les teksten under bildet.

https://elbil.no/her-skal-ti-elbiler-le ... il-nettet/
LoL... det er vel ikke akkurat det det står.
Jeg trodde jeg ble dårligere til å lese siden jeg ikke fant det Jompa nevnte. Følte meg litt dum der jeg leste og prøvde og prøvde å finne ut om det var sant, for det er jo genialt. Det stemmer ikke, ikke sant? :lol

Om en bil greier å produsere mer energi enn den bruker, da har dem vunnet hele spillet!
Les hva det står under det andre bildet, ikke det første." Integreringen skjer...."osv. :)
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Juicebox »

Det høres litt for godt til å være sant vel? Tviler på en den produserer strøm, men heller leverer strøm?

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Juicebox »

AJ skrev: 05 mar 2019, 22:39
Juicebox skrev: 05 mar 2019, 22:33 Om en bil greier å produsere mer energi enn den bruker, da har dem vunnet hele spillet!
Da snakker vi om en evighetsmaskin - en perpetuum mobile :crazy:

Nemlig :lol

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Sakkle »

Jompa skrev: 05 mar 2019, 23:00
Juicebox skrev: 05 mar 2019, 22:33
Sakkle skrev: 05 mar 2019, 22:15
Jompa skrev: 05 mar 2019, 22:11 Jeg ble litt mer nyskjerrig på Norsk el-bilforenings hjemmeside etter å ha lest artikkelen om el vs hydrogen.
Og kom over en hittil ganske ukjent verdenssensasjon, Nissan lager en bil som produserer strøm.
Les teksten under bildet.

https://elbil.no/her-skal-ti-elbiler-le ... il-nettet/
LoL... det er vel ikke akkurat det det står.
Jeg trodde jeg ble dårligere til å lese siden jeg ikke fant det Jompa nevnte. Følte meg litt dum der jeg leste og prøvde og prøvde å finne ut om det var sant, for det er jo genialt. Det stemmer ikke, ikke sant? :lol

Om en bil greier å produsere mer energi enn den bruker, da har dem vunnet hele spillet!
Les hva det står under det andre bildet, ikke det første." Integreringen skjer...."osv. :)
Og?

Jeg vet at du sikkert troller her, men det står ikke at den produserer energi. Den leverer energi fra batteriet. Poenget her er vel frekvensreguleringa, som er noe det er etterspørsel etter.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Jompa »

Sakkle skrev: 05 mar 2019, 23:08
Jompa skrev: 05 mar 2019, 23:00
Juicebox skrev: 05 mar 2019, 22:33
Sakkle skrev: 05 mar 2019, 22:15
Jompa skrev: 05 mar 2019, 22:11 Jeg ble litt mer nyskjerrig på Norsk el-bilforenings hjemmeside etter å ha lest artikkelen om el vs hydrogen.
Og kom over en hittil ganske ukjent verdenssensasjon, Nissan lager en bil som produserer strøm.
Les teksten under bildet.

https://elbil.no/her-skal-ti-elbiler-le ... il-nettet/
LoL... det er vel ikke akkurat det det står.
Jeg trodde jeg ble dårligere til å lese siden jeg ikke fant det Jompa nevnte. Følte meg litt dum der jeg leste og prøvde og prøvde å finne ut om det var sant, for det er jo genialt. Det stemmer ikke, ikke sant? :lol

Om en bil greier å produsere mer energi enn den bruker, da har dem vunnet hele spillet!
Les hva det står under det andre bildet, ikke det første." Integreringen skjer...."osv. :)
Og?

Jeg vet at du sikkert troller her, men det står ikke at den produserer energi. Den leverer energi fra batteriet. Poenget her er vel frekvensreguleringa, som er noe det er etterspørsel etter.
:lol
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Juicebox »

Det var akkurat det jeg trodde ja. Vil ikke si det er noe revolusjonerende greier akkurat.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Sakkle »

Juicebox skrev: 05 mar 2019, 23:17 Det var akkurat det jeg trodde ja. Vil ikke si det er noe revolusjonerende greier akkurat.
Nei kanskje ikke, men strøm er ferskvare. Den må brukes når den produseres. Dersom vi kan bruke elbiler og husbatterier til å lagre energi når det produseres overskudd, og trekke fra batteriene når det er underskudd, er det mulig vi kan senke totalproduksjonen og likevel ha nok strøm til alle.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Juicebox »

Sikkert sant det du sier, Sakkle. Enklere forklart så er det bedre å bruke strømmen enn å la den ligge uberørt i bilen og gradvis mister energi? Nå vet jeg ikke hvordan dette funker i prinsippet, men er det en slags sirkulasjon på strømmen eller noe?

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Grendel »

Var det ikke i BIL før jul de hadde testet en "kappkjøring" fra Oslo til Bulgaria? En "tur til et feriested" med en Tesla mot en gammel Fiat Panda. Det hadde gått overraskende greit med Tesla'n, selv om Panda'n vant. Ikke uventet var det ladestoppene som hadde gjort at Tesla'ens høye cruiserfart hadde vunnet.

ELbilen er (fortsatt) en urban bil. Det at Tesla er 10-kvadratmeter batterier er det eneste som gjør den til rekkeviddevinner (i dag).

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Rune75 »

Sakkle skrev: 05 mar 2019, 23:23
Juicebox skrev: 05 mar 2019, 23:17 Det var akkurat det jeg trodde ja. Vil ikke si det er noe revolusjonerende greier akkurat.
Nei kanskje ikke, men strøm er ferskvare. Den må brukes når den produseres. Dersom vi kan bruke elbiler og husbatterier til å lagre energi når det produseres overskudd, og trekke fra batteriene når det er underskudd, er det mulig vi kan senke totalproduksjonen og likevel ha nok strøm til alle.

Går vel en del strøm for å lage disse gigantiske batteriene også. Får håpe batterifabrikken kun bruker strøm fra megabatterier som er ladet opp med overskuddsstrøm.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av gsx750_80 »

Keith Flint, som tragisk nok tok livet av seg for noen dager siden, var også en ihuga motorsyklist.
http://www.bikesportnews.com/news/news- ... ams-yamaha
https://www.newsletter.co.uk/sport/moto ... nt-1-88332
Som mange sikkert vet, så var hans også frontfigur i poporkesteret Prodigy
https://www.youtube.com/watch?v=rmHDhAohJlQ

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Stian87 »

AJ skrev: 05 mar 2019, 14:32 @Stian87
Enig eller uenig er ikke viktig for meg når det gjelder dette.
Det viktige for meg er at jeg selv er åpen for å konvertere til nullutslippsbil som jeg har tro på passer meg best når tiden er inne.
Og det er altså fortsatt slik at jeg håper og tror på hydrogenbiler i årene som kommer :thumleft .
Greit nok det. Personlig ser jeg det som lite sannsynlig at det blir satset på to så forskjellige teknologier fremover. Jeg synes også derfor det er noe snodig å heie på en teknologi som i hvert fall tilsynelatende ikke prioriteres.

Poenget mitt med forrige innlegg er ikke å kritisere deg, men heller argumentere mot en del tradisjonelle synspunkter om el-bil som jeg mener har lite for seg.

Uansett håper jeg du konverterer til nullutslippsbil på sikt, det være seg hydrogen eller EL :)

(Beklager har ikke tid eller ork til å se/høre på youtubefolk :P)

Sakkel

Jeg sammenlikner det primært med Hydrogen ja. Jeg er klar over at man må ha ladestasjoner for å ivareta muligheten til å lade på lengre turer eller for de som ikke har vegglader. Forskjellen på en ladestasjon og en bensinstasjon er at ladestasjonen tar mindre plass og kan plasseres andre steder. I tillegg til at man slipper å ha en bombe under bakken. Poenget mitt, hva gjelder fleksibilitet er at muligheten til å lade hjemme gir en vesentlig større fleksibilitet enn å måtte kjøre et sted å lade. At ikke alle har den muligheten i dag er for så vidt greit nok.

Div
At man i dag har mindre utbygd ladenettverk, eller at det er kronglete å lade, at man ikke kan lade hjemme eller kjøre 100 mil i et strekk uten å lade er ikke gyldige argumenter. For det første, skal du kjøpe deg en bil, må du sørge for at du kan kjøre den, at du har anledning til å parkere den i nærheten av der du bor og at du eventuelt har mulighet til å lade den. Velg en bil som passer ditt behov. Dumme valg er ikke et godt argument for at EL-bil generelt er et dårlig alternativ. Hvem i alle dager kjører primært 40-100 mil med bilen sin? Jeg hadde aldri kjørt så langt uten minst å ta et par pauser. For ikke snakke om at det neppe er primært det du bruker bilen til. Så igjen. At EL-bil ikke passer akkurat ditt syke kjøremønster der du skal kunne kjøre til månen og tilbake samtidig som du drar et vogntog er ikke et relevant argument mot EL-biler generelt.

Ja dette er overdrivelser, men det er akkuratt så tullete en del av argumentene mot EL-bil er.

Beklager om jeg fremstår litt spiss :-k
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av gsx750_80 »

Stian87 skrev: 06 mar 2019, 12:40
AJ skrev: 05 mar 2019, 14:32 @Stian87
Enig eller uenig er ikke viktig for meg når det gjelder dette.
Det viktige for meg er at jeg selv er åpen for å konvertere til nullutslippsbil som jeg har tro på passer meg best når tiden er inne.
Og det er altså fortsatt slik at jeg håper og tror på hydrogenbiler i årene som kommer :thumleft .
Greit nok det. Personlig ser jeg det som lite sannsynlig at det blir satset på to så forskjellige teknologier fremover. Jeg synes også derfor det er noe snodig å heie på en teknologi som i hvert fall tilsynelatende ikke prioriteres.

Poenget mitt med forrige innlegg er ikke å kritisere deg, men heller argumentere mot en del tradisjonelle synspunkter om el-bil som jeg mener har lite for seg.

Uansett håper jeg du konverterer til nullutslippsbil på sikt, det være seg hydrogen eller EL :)

(Beklager har ikke tid eller ork til å se/høre på youtubefolk :P)

Sakkel

Jeg sammenlikner det primært med Hydrogen ja. Jeg er klar over at man må ha ladestasjoner for å ivareta muligheten til å lade på lengre turer eller for de som ikke har vegglader. Forskjellen på en ladestasjon og en bensinstasjon er at ladestasjonen tar mindre plass og kan plasseres andre steder. I tillegg til at man slipper å ha en bombe under bakken. Poenget mitt, hva gjelder fleksibilitet er at muligheten til å lade hjemme gir en vesentlig større fleksibilitet enn å måtte kjøre et sted å lade. At ikke alle har den muligheten i dag er for så vidt greit nok.

Div
At man i dag har mindre utbygd ladenettverk, eller at det er kronglete å lade, at man ikke kan lade hjemme eller kjøre 100 mil i et strekk uten å lade er ikke gyldige argumenter. For det første, skal du kjøpe deg en bil, må du sørge for at du kan kjøre den, at du har anledning til å parkere den i nærheten av der du bor og at du eventuelt har mulighet til å lade den. Velg en bil som passer ditt behov. Dumme valg er ikke et godt argument for at EL-bil generelt er et dårlig alternativ. Hvem i alle dager kjører primært 40-100 mil med bilen sin? Jeg hadde aldri kjørt så langt uten minst å ta et par pauser. For ikke snakke om at det neppe er primært det du bruker bilen til. Så igjen. At EL-bil ikke passer akkurat ditt syke kjøremønster der du skal kunne kjøre til månen og tilbake samtidig som du drar et vogntog er ikke et relevant argument mot EL-biler generelt.

Ja dette er overdrivelser, men det er akkuratt så tullete en del av argumentene mot EL-bil er.

Beklager om jeg fremstår litt spiss :-k
Å kalle elbiler for nullutslippsbiler kan benyttes som et grep for å forsøke å argumentere for at slike er spesielt miljøvennlige, men betegnelsen er i bunn og grunn sterkt misvisende.
De kreves ofte(st) fossilt brennstoff både for produksjon av bilen, samt den elektriske energien som skal drive den, noe som
også nevnes i artikkelen ( https://spectrum.ieee.org/energy/renewa ... -any-speed );

"“Whether we are talking about a conventional gasoline-powered automobile, an electric vehicle, or a hybrid, most of the damages are actually coming from stages other than just the driving of the vehicle,
... Part of the impact arises from manufacturing. Because battery packs are heavy (the battery accounts for more than a third of the weight of the Tesla Roadster, for example), manufacturers work to lighten the rest of the vehicle. As a result, electric car components contain many lightweight materials that are energy intensive to produce and process—carbon composites and aluminum in particular. Electric motors and batteries add to the energy of electric-car manufacture.”

Undersøkelsen det refereres til var betalt av den amerikanske kongressen, og konkluderte med at elbiler var mer miljøskadelige enn bensindrevne biler. Det er riktignok noen år siden, og kjøretøyende har blitt videreutviklet siden da. Jeg er på ingen måte overbevist om at elbil er mer miljøvennlig enn tradisjonelle biler, i det store og hele.

Det het feks at: " the vehicles’ lifetime health and environmental damages (excluding long-term climatic effects) are actually greater than those of gasoline-powered cars. Indeed, the study found that an electric car is likely worse than a car fueled exclusively by gasoline derived from Canadian tar sands!"

En norsk undersøkelse ble det også henvist til, i artikkelen nevnt over; " A Norwegian study published last October in the Journal of Industrial Ecology compared life-cycle impacts of electric vehicles. The researchers considered acid rain, airborne particulates, water pollution, smog, and toxicity to humans, as well as depletion of fossil fuel and mineral resources. According to coauthor Anders Stromman, “electric vehicles consistently perform worse or on par with modern internal combustion engine vehicles, despite virtually zero direct emissions during operation.”

Det mest miljøvennlige er kanskje å "bruke opp" de kjøretøyene man har, og eventuelt skifte til elbil hvis man tenker kjøpe ny bil.
Her til lands er det mer tilgang til energi basert på vannkraft enn mange andre steder, så det er antakelig her elbiler gjør minst skade på miljøet.

Svar