Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av FredrikE24 »

Stian87 skrev: 06 mar 2019, 12:40 Velg en bil som passer ditt behov. Dumme valg er ikke et godt argument for at EL-bil generelt er et dårlig alternativ. Hvem i alle dager kjører primært 40-100 mil med bilen sin? Jeg hadde aldri kjørt så langt uten minst å ta et par pauser. For ikke snakke om at det neppe er primært det du bruker bilen til. Så igjen. At EL-bil ikke passer akkurat ditt syke kjøremønster der du skal kunne kjøre til månen og tilbake samtidig som du drar et vogntog er ikke et relevant argument mot EL-biler generelt.

Ja dette er overdrivelser, men det er akkuratt så tullete en del av argumentene mot EL-bil er.

Beklager om jeg fremstår litt spiss :-k
Jeg bruker faktisk bare bilen min til lange turer hvor jeg skal fra A til B fortest mulig. Jeg stopper ikke før jeg er fremme, eller må tanke. Greit nok, sikkert bare jeg som er sånn.
Men mitt poeng er hvertfall at mens vi sitter her på berget med EL-biler oppetter øra og hvordan dette er fremtiden, bare vakkert, rosenrødt osv. Så er ikke det tilfelle utenfor Norge. Andre lands avgiftsnivå og ikke minst kjøremønster passer ikke, og strømmen er dyr.
Hydrogen er kanskje ikke noe vi tenker på i Norge, men er et langt mer aktuelt tema i resten av Europa.
Så man skal ikke se bort ifra at dette kan bli noe etterhvert. Det er i første omgang snakk om komplette energistasjoner som produserer hydrogen lokalt sammen med El-billading utifra primært sol og vindkraft. Overskudd av EL gir større hydrogenproduksjon osv.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av mekkern »

Stian87 skrev: 06 mar 2019, 12:40
Div
At man i dag har mindre utbygd ladenettverk, eller at det er kronglete å lade, at man ikke kan lade hjemme eller kjøre 100 mil i et strekk uten å lade er ikke gyldige argumenter. For det første, skal du kjøpe deg en bil, må du sørge for at du kan kjøre den, at du har anledning til å parkere den i nærheten av der du bor og at du eventuelt har mulighet til å lade den. Velg en bil som passer ditt behov. Dumme valg er ikke et godt argument for at EL-bil generelt er et dårlig alternativ. Hvem i alle dager kjører primært 40-100 mil med bilen sin? Jeg hadde aldri kjørt så langt uten minst å ta et par pauser. For ikke snakke om at det neppe er primært det du bruker bilen til. Så igjen. At EL-bil ikke passer akkurat ditt syke kjøremønster der du skal kunne kjøre til månen og tilbake samtidig som du drar et vogntog er ikke et relevant argument mot EL-biler generelt.

Ja dette er overdrivelser, men det er akkuratt så tullete en del av argumentene mot EL-bil er.

Beklager om jeg fremstår litt spiss :-k
Spiss? neida...
Men muligens litt navlebeskuende .... Spesielt mot andre sitt behov livssituasjoner og ønsker..... :sk?
Når det gjelder økonomiske forhold er det faktisk en god del mennesker i dette landet som ikke kan velge en NY elbil med brukbar rekkevidde.. disse har valget mellom en Brukt ELbil med kort rekkevidde og en økende fare for ubrukelig kjøretøy(repkostnad over verdi) og en brukt diesel/bensinbil med en del km levetid igjen(selv om det er høyere vedlikeholdskost)...
Og da synes jeg det blir litt for snevert med en slik betraktning ut i fra et utgangspunkt med meget god økonomi...

ikke at dette berører meg direkte da jeg har rett og slett kjøpt meg en NY bensinbil i litt rimeligere segmentet som jeg kan ha i 10-15år og tilsvarer verditapet på en ny rekkeviddemessig brukbar EL bil(for min bruk) på 3-4år(avhengig av type)...
Hva jeg eventuelt gjør når jeg nærmer meg pensjonsalderen vet jeg ikke... det får jeg se når den tiden kommer...
Frem til da trenger jeg ikke bekymre meg for hverken ladetider ladestasjoner/kø eller rekkevidde...eller 10-30 bompasseringer i året..
:D
Men litt lei av all "hypen" og ståket rundt nye El biler som snart kommer/kan leveres om et år eller når-DET innrømmer jeg glatt...
Det finnes så mye værre ting for miljøet enn bilene i Norge...

Ikke har vi så voldsomt "overskudd" av strøm heller når alt kommer til alt...
https://www.abcnyheter.no/nyheter/polit ... us-forbruk
Legg litt i mente siste setning i artikkel...dette vil over tid gjøre seg gjeldende i resten av EU også..
Lurer litt på hvordan dette vil påvirke prisene på kraft...Hydrogen er muligens :scratch lettere å lagre..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av 45316 »

En liten oppsummering vedrørende strømpriser og utenlandskabler.

https://www.dinside.no/okonomi/faktiskn ... 1551679930

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk


Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Stian87 »

mekkern skrev: 06 mar 2019, 18:33 Spiss? neida...
Men muligens litt navlebeskuende .... Spesielt mot andre sitt behov livssituasjoner og ønsker..... :sk?
Når det gjelder økonomiske forhold er det faktisk en god del mennesker i dette landet som ikke kan velge en NY elbil med brukbar rekkevidde.. disse har valget mellom en Brukt ELbil med kort rekkevidde og en økende fare for ubrukelig kjøretøy(repkostnad over verdi) og en brukt diesel/bensinbil med en del km levetid igjen(selv om det er høyere vedlikeholdskost)...
Og da synes jeg det blir litt for snevert med en slik betraktning ut i fra et utgangspunkt med meget god økonomi...

ikke at dette berører meg direkte da jeg har rett og slett kjøpt meg en NY bensinbil i litt rimeligere segmentet som jeg kan ha i 10-15år og tilsvarer verditapet på en ny rekkeviddemessig brukbar EL bil(for min bruk) på 3-4år(avhengig av type)...
Hva jeg eventuelt gjør når jeg nærmer meg pensjonsalderen vet jeg ikke... det får jeg se når den tiden kommer...
Frem til da trenger jeg ikke bekymre meg for hverken ladetider ladestasjoner/kø eller rekkevidde...eller 10-30 bompasseringer i året..
:D
Men litt lei av all "hypen" og ståket rundt nye El biler som snart kommer/kan leveres om et år eller når-DET innrømmer jeg glatt...
Det finnes så mye værre ting for miljøet enn bilene i Norge...

Ikke har vi så voldsomt "overskudd" av strøm heller når alt kommer til alt...
https://www.abcnyheter.no/nyheter/polit ... us-forbruk
Legg litt i mente siste setning i artikkel...dette vil over tid gjøre seg gjeldende i resten av EU også..
Lurer litt på hvordan dette vil påvirke prisene på kraft...Hydrogen er muligens :scratch lettere å lagre..
Takk for svaret! Det er klart El-bil ikke passer enhver, det har jeg aldri påstått heller. Jeg har heller aldri hevdet at man på død og liv skal kjøpe seg El-bil uten tanke på økonomi, bruksmønster og tilsvarende særegne ting. Det jeg har skrevet, og som jeg skal innrømme at har irritert meg noe, er at man argumenterer ut fra egne behov om El-biler generelt. Det er det jeg også forsøkte å få frem ved min forrige post, at ens egne personlige forhold ikke er relevante argumenter for nytten av El-biler generelt (som tross alt er det man må vurdere).

I Oslo og andre store byer er det ikke tvil om at folk helt klart kunne brukt mindre bil, eid mindre bil og at flere av bilene kunne vært drevet av strøm. Her spiller også forskjellen på klima og miljø inn, ettersom Oslo f.eks. er en tett befolket by er miljøet viktig. At bilene som benyttes ikke har utslipp har stor betydning på luftkvaliteten og innbyggernes helse.

Er det store kjøredistanser der du bor, er kanskje ikke El-bil det mest fornuftige.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Juicebox »

Stian87 skrev: 07 mar 2019, 09:43 Det er det jeg også forsøkte å få frem ved min forrige post, at ens egne personlige forhold ikke er relevante argumenter for nytten av El-biler generelt (som tross alt er det man må vurdere).
Jeg trodde disse argumentene var superrelevante. :-k

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av 45316 »


Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Jompa »

1.2 mill elbiler om 6 år betyr at det må selges 166000 pr år. Nå er vel hele bilmarkedet I landet 150 000 pluss / minus pr år?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Stian87 »

Jompa skrev: 07 mar 2019, 18:13 1.2 mill elbiler om 6 år betyr at det må selges 166000 pr år. Nå er vel hele bilmarkedet I landet 150 000 pluss / minus pr år?
Vet ikke om folk er mer troendes til å kjøpe seg en bil nr. 2 etter at el-bilene kom på markedet?

Ser i hvert fall der jeg bor, de aller fleste har en bensin/diesel drevet hovedbil og en el-bil som nr. 2. Av de naboene jeg har pratet med brukes riktignok el-bilen mest.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Rune75 »

Stian87 skrev: 08 mar 2019, 08:43
Jompa skrev: 07 mar 2019, 18:13 1.2 mill elbiler om 6 år betyr at det må selges 166000 pr år. Nå er vel hele bilmarkedet I landet 150 000 pluss / minus pr år?
Vet ikke om folk er mer troendes til å kjøpe seg en bil nr. 2 etter at el-bilene kom på markedet?
Vi bor temmelig på landet, flere mil til nærmeste by/arbeidsplasser, absolutt ikke et typisk elbil-sted men ser allikevel at enkelte kjøper seg en elbil i tillegg kun for jobbpendling. De sparer fort 3-4 tusen kroner i måneden, etter eget utsagn da.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av kjellv »

Her i huset ble der innkjøpt ny bruktbil denne uka, nå har vi to dieselbiler. Ny elbil ble ikke vurdert, brukt elbil er uaktuelt. Men her jeg bor er heller ingen store fordeler med batteribil, og med dagens eksplosive prisvekst for strøm fristet det heller ikke.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


brukernor
Innlegg: 2
Registrert: 14 mar 2019, 12:07
Motorsykkelen din: Ducati Monster 821

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av brukernor »

Noen fordeler må vi ha her i vesteuropa 8)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av kjellv »

https://www.nrk.no/finnmark/_-utenkelig ... W8PBPn__8k
Omstruktureringer i Statens Veivesen er under planlegging. Dette vil får store konsekvenser for mange. Helt ekstremt er det som er beskrevet i denne reportsasjen, men det er også betydelig mer i vente. Særlig er det kontrollhaller som er planlagt redusert. For eksempel er Molde trafikkstasjon en av mange som er foreslått sterkt redusert. Her ser de for seg at hele kontrollhallen stenges, og det blir sittende igjen noe kontorpersonale slik at man kan få utført f. eks. teoriprøve.
Nerland Autosalg AS er en stor forhandler av Amerikanske biler noen få km fra denne kontrollhallen. De er ikke bare forhandlere, de er også importør av disse bilene. De må framvise ca 150 nye biler for kontroll og registrering hvert eneste år. Stenges kontrollhallen må de kjøre til Ålesund eller Kristiansund for å få dette utført.
Jeg kan ikke akkurat si at jeg ser fremskrittet i dette.. :-k
https://www.rbnett.no/nyheter/2019/03/1 ... 638003.ece

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Jompa »

Om ikke så lenge kan man vel ta "teori i butikk".
Offentlig "effektivisering" eller sentralisering som det heter på godt norsk betyr uten unntak at offentlige tjenester blir utilgjengelige og dyrere for oss som bor et stykke unna større steder.
Nå skal ikke lokalt politi kunne utstede pass lenger, at det kan føre til etpar dagers fravær fra jobb for de som bor på den ytterste nøgne ø bekymrer ikke den politiske eliten i Oslo.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Sakkle »

Jompa skrev: 14 mar 2019, 22:06 Nå skal ikke lokalt politi kunne utstede pass lenger, at det kan føre til etpar dagers fravær fra jobb for de som bor på den ytterste nøgne ø bekymrer ikke den politiske eliten i Oslo.
Vi er jo nesten der nå... Jeg bor i Oslo og måtte kjøre til Gjøvik her om dagen for å skaffe pass. 2 timer hver vei.

Jeg KUNNE gjort det i Oslo men da var alternativene å vente til midt i Mai, når de har ledig time, eller møte opp kl 0500 og håpe at man får dropp-inn time. Nei takk.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av mekkern »

kjellv skrev: 08 mar 2019, 17:18 Her i huset ble der innkjøpt ny bruktbil denne uka, nå har vi to dieselbiler. Ny elbil ble ikke vurdert, brukt elbil er uaktuelt. Men her jeg bor er heller ingen store fordeler med batteribil, og med dagens eksplosive prisvekst for strøm fristet det heller ikke.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Jeg så en "SUV-test" i går på forbruk på model X jaguar og audi.. de sjekket forbruket av strøm på disse i vintertemp..
teslaen var best og audi dårligst...
Men det jeg bet meg litt merke i var "hurtigladeprisene" der de sa det kom på ca 10 kr mila i strøm...
DA kjører jeg billigere med min bensinbil faktisk..-Hadde jeg kjørt liten dieselbil hadde jeg faktisk kommet godt under den prisen...

nå er det jo ikke vinter hele året og man lader billigere hjemme... men likevel.. det er ikke SÅ grisebillig.. og frykter EL-prisene vil øke betraktlig fremover..
Har jo ikke EL bil nå-Men er jo interessant å se hva fremtiden har å by på..på både 2 og 4 hjul..

men foreløpig har jeg ikke funnet kjøreglede i de elektriske utgavene jeg har prøvd..både på 2 og 4..."sjel-løst" er vel begrepet som passer best... men noen har jo andre definisjoner på kjøreglede..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar