Kaffemaskin og en hyggelig kaffeprat...

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kaffemaskin og en hyggelig kaffeprat...

Legg inn av Bjerknez »

Vi har en Nespresso maskin hjemme (delonghi ett eller annet) og vi har bestillt en del kapsler til denne tidligere. Drikker man totalt fem kopper om dagen i heimen så snakker vi 25 spenn pr. dag. Tror det var 5 kroner pr. kapsel (?)

Da blir det fort en del dyrere enn filterkaffe.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kaffemaskin og en hyggelig kaffeprat...

Legg inn av Bjerknez »

En pose filterkaffe koster vel rundt 40 kroner og man får vel rundt fem kanner kaffe ut av denne. Hvor mange kopper det blir vet jeg ikke, men sikkert ti kopper pr. kanne. Da snakker vi 50 kopper for 40 spenn. Selv om ikke regnestykket mitt nødvendigvis treffer på kronestykket, så er jeg ganske sikker allikevel på at filterkaffe er langt billigere enn Nespresso kapslene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kaffemaskin og en hyggelig kaffeprat...

Legg inn av Bjerknez »

Kjøper man firstprice filterkaffe så blir det enda billigere.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Kaffemaskin og en hyggelig kaffeprat...

Legg inn av Relax »

Bjerknez skrev: 15 mar 2019, 14:45 Kjøper man firstprice filterkaffe så blir det enda billigere.
Klart!
jo vondere kaffen er, jo billigere blir det :knegg
"Do the right thing"

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kaffemaskin og en hyggelig kaffeprat...

Legg inn av Bjerknez »

Poenget er jo at jeg liker dilterkaffe bedre enn kapsel kaffe.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Kaffemaskin og en hyggelig kaffeprat...

Legg inn av Relax »

Bjerknez skrev: 15 mar 2019, 17:09 Poenget er jo at jeg liker dilterkaffe bedre enn kapsel kaffe.
Samme her.....særlig Evergood filter kaffe :twothumbs:
"Do the right thing"

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6938
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Kaffemaskin og en hyggelig kaffeprat...

Legg inn av kjellv »

Hva vi liker best er nok en smakssak, vi liker vel best det vi er mest vant med.
Egentlig er jeg nok veldig enig med Ronning. Kokekaffe er nok mest smaksrik, jeg synes også den er best. Ingenting slår nykokt kokekaffe, kokt på svartkjel over bål og nytes utendørs.
På TV2 hjelper deg denne uka var det en test av forskjellige måter å tilberede kaffe på, der de målte mengden olje i ferdigbrygget kaffe. Aller minst hadde traktekaffen, og aller mest hadde kokekaffe. Presskannekaffe hadde også veldig høyt innhold kaffeolje.
Det er jo slik at temperaturen under bryggeprosessen er veldig avgjørende for hvilke aromastoffer som trekkes ut av kaffen. Billige kaffetraktere kan ha ganske varierende temperatur på vannet som slippes i filteret, mens dyrere traktere er mer nøyaktig og kaffen blir ganske lik i smak for hver gang. Dette er nok veldig avgjørende for det ferdige resultat. Men selvfølgelig også kaffen man bruker. Vi har vel alle våre favoritter. Mine er Friele, Evergood, blå Ali og gul Coop. I denne rekkefølgen. Jeg kjøper ikke noe annet enn disse 4.

..og Bjerknez, Baileys og kaffe..? Prøv heller en 3/4 full kopp kaffe, rør inn et par teskjeer brunt sukker, fyll opp koppen med irsk Whiskey, og ha oppi en kremdott på toppen. Eller en fløteskvett, eventuelt dropp det kvite. Irish Coffey er langt bedre enn Bayleys :P

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Kaffemaskin og en hyggelig kaffeprat...

Legg inn av Dansekris »

haakeik skrev: 14 mar 2019, 22:08 Der jeg jobber nå, driver kaffenerdene med Aeropress . De skryter voldsomt av smaken på kaffen de får, og jeg kan være enig. Bedre smak en Moccamaster og de andre kaffemaskinene.
Kjekk liten sak man kan ha med seg på tur, sammen med litt ferdigkverna kaffebønner eller filterkaffe.

Bilde

https://kaffemesteren.no/privat/aeropre ... ffebrygger
Jeg er en sånn.

Det er som natt og dag hvis man gjør det ordentlig. Jeg kjøper bønner i små kvanta fra gode kaffebrennere og kverner selv.

Bruker jeg ikke Aeropress blir det en sånn:
Bilde

Ved å bruke disse metodene får man frem alt det gode i en kaffebønne samtidig som man eliminerer mye sur smak og bitterhet.
Det tar selvsagt litt tid. Den kaffen jeg stort sett drikker er sur traktekaffe på kanne på jobben. Den gjør nytta si i en hektisk hverdag, så sparer jeg snobberiet til fridager og helger.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kaffemaskin og en hyggelig kaffeprat...

Legg inn av Bjerknez »

Så godt ut esse... :lol

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Kaffemaskin og en hyggelig kaffeprat...

Legg inn av Esveen »

Morro å se at folk har kontroll på tilberedning av kaffe. Kjedelig å ødelegge kvalitetskaffe med feil eller dårlig rengjort utstyr.

Jeg var hos Probat i Emmerich Am Reihn for ett par år siden for å se hvordan man kan brenne samme type kaffe på ulike måter. Vi brente en Colombiansk Arabica på 14-15 måter på en Probatino 1kg gassbrenner. Veide opp vekt og målte volum før og etter hver brenning. Målte farge og fuktighet etter brenning.

Målet var å brenne alle brenningene på samme farge, men på forskjellig tid. Tiden varierte fra 8-20 min. Kun ved redusering av varmekilden. Med hjelp av timer å en graf, tegnet vi kurver for hver brenning.

Neste dag cuppet vi 10 av prøvene. Det var enorm forskjell på hvordan kaffen utviklet seg. Særlig forholdet syre-bitterhet ut ifra lengde på brenning.
Veldig bra opplegg.
IMG_20161215_142133.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Svar