Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Tips til dekk?

Legg inn av Olav K »

Blyraua skrev: 22 mar 2019, 20:00 Syntes det er imponerende at dere klarer å skvise ut 16 K på et dekk, jeg har aldri klart det på noen av syklene jeg har eid. :scratch
Jeg kjørte et sett Pilot Road 4 ca 16000km på SpeedTriplen min, og der var enda litt mønster igjen.
Men de GODE kjøreegenskapene forsvant nok lenge før, så jeg ville ikke kjørt det neste settet så langt. Forskjellen til nye dekk var himmelvid, og nå bytter jeg lenge før dekket er "utslitt"
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Tips til dekk?

Legg inn av FredrikE24 »

Blyraua skrev: 22 mar 2019, 20:00 Syntes det er imponerende at dere klarer å skvise ut 16 K på et dekk, jeg har aldri klart det på noen av syklene jeg har eid. :scratch
Dekket er kjegleformet i formen lenge før det byttes, kjører det blankt og litt til dersom det ikke er planlagt noen spesiell tur :thumleft
8E641CC4-DDBA-4429-BD61-486C87003D01.jpeg
A4B4AA27-6C30-4252-997B-222F570E7F33.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
Rha
Innlegg: 285
Registrert: 04 jul 2017, 22:26
Motorsykkelen din: yamaha mt09 tracer 2017

Re: Tips til dekk?

Legg inn av Rha »

Blir det ikke litt kjedelig å ha dekkene bakpå sykkelen i 6-8k km før det settes på?? :lol
Er i såfall eneste måten jeg kunne ha kjørt så lenge med et dekk. :crazy:
Har fått ut ca 9-10k km av bakdekkene mine og ca 13k av fremre.
Forrige sette mitt var Continental ContiRoadAttack 3 GT og det skulle ha hardere stripe i midten, men varte ikke lengre enn orginaldekket som var dunlop roadsmart2 (hvis jeg husker riktig)

Slik at etter min mening er det liten forskjell fra dekk mtp slitestyke, men mere hvordan du kjører (kansje) :scratch
Tror jeg prøver Michelin Road 5 neste gang.
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Tips til dekk?

Legg inn av FredrikE24 »

Sånn i det daglige blir det mye motorvei og 110-130 kjøring, men er glad i å gasse. Stadigvekk faktisk. Roadtec01 holder lenge, lenger enn Z8ene jeg kjørte med.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tips til dekk?

Legg inn av Bjerknez »

Olav K skrev: 22 mar 2019, 20:50
Blyraua skrev: 22 mar 2019, 20:00 Syntes det er imponerende at dere klarer å skvise ut 16 K på et dekk, jeg har aldri klart det på noen av syklene jeg har eid. :scratch
Jeg kjørte et sett Pilot Road 4 ca 16000km på SpeedTriplen min, og der var enda litt mønster igjen.
Men de GODE kjøreegenskapene forsvant nok lenge før, så jeg ville ikke kjørt det neste settet så langt. Forskjellen til nye dekk var himmelvid, og nå bytter jeg lenge før dekket er "utslitt"
Veldig merkelig at du har klart å få 16k ut av Pilot Road 4. Jeg har hatt fire par Pilot Road 4 på street triple r og jeg fikk opp mot 8-10k ut av tre av dem. Det siste paret så jeg stria før jeg nådde 6k....

Det får meg til å tenke veldig ugjevn kvalitet.....?

Vi kjører vel ikke så ulikt at du skulle fått både 2 og tre ganger så lang levetid som meg?

Det var derimot en av grunnene til at jeg byttet til Angel GT, som jeg forøvrig også er veldig fornøyde med :thumleft

ZZR-Erling

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ZZR-Erling »

Pirelli er ute med en oppfølger til Angel GT, nemlig Angel GT 2. Dette er, som GT, et sport/turingdekk som mange setter pris på.

Bilde

https://www.pirelli.com/tyres/en-ww/mot ... ngel-gt-ii

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av AJ »

Fortsatt ingen (meg selv inkludert... :redface ) som har prøvd Mitas Terra Force-R og fått noen erfaringer å dele med oss andre her inne?
Mitas-TERRA-FORCE.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av WikingTnT »

ZZR-Erling skrev: 26 mar 2019, 19:29 Pirelli er ute med en oppfølger til Angel GT, nemlig Angel GT 2. Dette er, som GT, et sport/turingdekk som mange setter pris på.

Bilde

https://www.pirelli.com/tyres/en-ww/mot ... ngel-gt-ii
Dette blir mine neste - etter 2 x Angel GT på 3 år. Spesielt fordekket ser annerledes og spennende ut.

ZZR-Erling

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ZZR-Erling »

Nå blir det Roadtech 01, siden jeg har nesten nye slike, så får vi se, men Continental RoadAttack 3GT frister, likeså Michelin Road 5.
Angel GT sliter jeg så fort foran, akkuarat slik de opplevde i Motorrads store dekktest..mulig Angel GT2 bedre.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Bjerknez »

Hvordan kan det egentlig ha seg at et fremdekk slites fortere på en sykkel kontra en annen (samme dekket)? Altså hvis man ser bort fra variasjoner i selve produksjonen...

For jeg håper virkelig at sistnevnte ikke er et faktum, selv om jeg selv mistenker at dette kan skje, ut fra egne erfaringer, sepsielt med Pilot Road 4.

Stria dukket opp rundt hele dekket før jeg nådde 6.000km. på det siste paret, mens de to andre parene av samme merke klarte findt 10.000km.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av mekkern »

Med forskjellige sykler og førere spiller kjørestil/asfalttyper og temperaturer-og også turer med kalde dekk/varme dekk-Lange eller korte turer en vesentlig rolle.

selv kjøring med samme dekk og sykkel "side om side" samtidig vil ha forskjellig slitasje grunnet fører.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av WikingTnT »

Bjerknez skrev: 27 mar 2019, 07:51 Hvordan kan det egentlig ha seg at et fremdekk slites fortere på en sykkel kontra en annen (samme dekket)? Altså hvis man ser bort fra variasjoner i selve produksjonen...

For jeg håper virkelig at sistnevnte ikke er et faktum, selv om jeg selv mistenker at dette kan skje, ut fra egne erfaringer, sepsielt med Pilot Road 4.

Stria dukket opp rundt hele dekket før jeg nådde 6.000km. på det siste paret, mens de to andre parene av samme merke klarte findt 10.000km.
Pilot Road 3 - ble utrolig fort trappet og utslipp på min også. I tillegg var forhjulet meget ustabilt/vinglete i forhold til Conti og GT.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 27 mar 2019, 08:43 Med forskjellige sykler og førere spiller kjørestil/asfalttyper og temperaturer-og også turer med kalde dekk/varme dekk-Lange eller korte turer en vesentlig rolle.

selv kjøring med samme dekk og sykkel "side om side" samtidig vil ha forskjellig slitasje grunnet fører.
Ja, jeg ser den... men vi snakker om ganske store forskjeller her, på samme sykkel, med samme fører og tilnærmet samme kjørestil og temperatur.

jalekss92
Innlegg: 77
Registrert: 26 jun 2017, 20:22
Motorsykkelen din: Yamaha MT-07

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av jalekss92 »

Har Michelin Pilot Road 3 både foran og bak på MT-07'en min, bakdekket var nytt forrige sesong så har ikke tenkt å skifte ut det, har kun gått 4-5000 km. Dekket foran er jeg usikker på, vet at forrige eier ikke skiftet det i sitt eierskap, så det har i hvert fall 9000 km bak seg..ser jo greit ut og har ikke hatt noen skumle opplevelser, men ønsker å være på den sikre siden.

Spørsmålet er da om jeg må ha samme merke og modell på begge hjulene, eller spiller ikke det noen rolle?
Og bør begge dekkene byttes samtidig?

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har vertfall erfart at dekkene på mine sykler slites omtrent likt. Så jeg bytter begge i samme slengen. Jeg vil nok anbefale å bruke samme merke/modell fremme og bak. Men selvsagt triller sykkelen med forskjellige merker også. Jeg vil vel tro at produsent har tenkt på hvordan dekkene fungerer sammen, så jeg tror nok ikke jeg ville brukt forskjellige merker forran og bak. Annet enn i nødstillfelle. Feks. hvis man MÅTTE bytte dekk grunnet punktering og forhandler ikke hadde samme merke inne.

9.000km. er nok ikke langt unna dommedag for Pilot Road 3. Bakdekket har muligens noen tusen kilometer igjen, men i ditt tillfelle ville jeg startet med et friskt sett med dekk.

Svar