AJ Arena...
Re: AJ Arena...
Da kan du jo allerede trille terning for driftsikkerhet. At de heller ikke vet hvor lenge bilen blir satt ut av spill sier jo en del om serviceapparatet tenker jeg. Jaja, det verste er vel uansett skuffelsen, du hadde gledet deg til dette forstod jeg.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39835
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: AJ Arena...
Han nevner en uforutsett hendelse, som fort vekk også kan være f.eks. en kollisjonsskade...Rune75 skrev: 29 mar 2019, 10:35 Da kan du jo allerede trille terning for driftsikkerhet. At de heller ikke vet hvor lenge bilen blir satt ut av spill sier jo en del om serviceapparatet tenker jeg. Jaja, det verste er vel uansett skuffelsen, du hadde gledet deg til dette forstod jeg.
Behøver mao. ikke være teknisk eller mekanisk feil på bilen.
Så her gjøres ingen vurdering på noe som helst før bilen er prøvd

For øvrig bruker vi ikke terning. Med en slik vurderingsmetode blir gjerne resultatet helt vilkårlig, alt ettersom hva terningen viser når den trilles...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: AJ Arena...
Kjipt, hadde vært gøy å høre hva du syntes om bilen :)
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39835
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: AJ Arena...
Nå er kontakten etablert så jeg er sikker på at det vil by se en ny mulighet om ikke altfor lenge.
Så får jeg heller bruke resten av dagen til å starte opp KTM'en og kanskje til og med ta meg en tur. Veien fram til her vi bor er så og si helt bar nå og den ene veien ned til riksveien ser det faktisk ut til at sopebilen har sveipa over

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39835
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: AJ Arena...
Årets lengste tur så langt, hjemmefra til Hønefoss via Åsbygda og Norderhov til og Eggemoen tilbake.
Ah deilig
!
Fra rundkjøringa på Roa la jeg meg først bak en GS 1200 med fullt alukoffertsett, men freste forbi i bakkene opp mot Kalvsjø.
Kanskje en her på forumet?
Ah deilig

Fra rundkjøringa på Roa la jeg meg først bak en GS 1200 med fullt alukoffertsett, men freste forbi i bakkene opp mot Kalvsjø.
Kanskje en her på forumet?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 826
- Registrert: 13 des 2015, 13:22
- Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
- Bosted: Bartebyen
Re: AJ Arena...
Blir vel hardt å melde seg her hvis du freste forbiAJ skrev: 04 apr 2019, 19:06 Årets lengste tur så langt, hjemmefra til Hønefoss via Åsbygda og Norderhov til og Eggemoen tilbake.
Ah deilig!
Fra rundkjøringa på Roa la jeg meg først bak en GS 1200 med fullt alukoffertsett, men freste forbi i bakkene opp mot Kalvsjø.
Kanskje en her på forumet?

- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39835
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: AJ Arena...
WikingTnT skrev: 04 apr 2019, 20:32Blir vel hardt å melde seg her hvis du freste forbiAJ skrev: 04 apr 2019, 19:06 Årets lengste tur så langt, hjemmefra til Hønefoss via Åsbygda og Norderhov til og Eggemoen tilbake.
Ah deilig!
Fra rundkjøringa på Roa la jeg meg først bak en GS 1200 med fullt alukoffertsett, men freste forbi i bakkene opp mot Kalvsjø.
Kanskje en her på forumet?![]()

Ja, jo... kanskje det


_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39835
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: AJ Arena...
Da er det meste av vinterlagringsbensinen erstattet med ny 95 og biken har fått sin første 'kattevask' for sesongen med nyinnkjøpt Gardena vannfórer
.
Så får man heller gjøre en semidetailervask straks det blir varmere i været...

Så får man heller gjøre en semidetailervask straks det blir varmere i været...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Bjerknez
- Innlegg: 24629
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: AJ Arena...
Jaja, bedre enn ingenting AJ 

- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39835
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: AJ Arena...

Denne er anskaffet for å kjøres med - i all slags vær - og vask får man ta når det passer sånn passelig innimellom...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Bjerknez
- Innlegg: 24629
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: AJ Arena...
Eller som Tommas pleide å si «jeg vasker den ca. En gang i året, eller når jeg har tid» 

- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39835
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: AJ Arena...
Ja, hvordan sykkelen til Tommas ser ut vet jeg jo ikke, men min får i hvert fall solide dusjer med ekte parafin og påfølgende grundig vask flere ganger iløpet av sesongen. Straks det blir varmere i været...
.
Så den blir så blank og fin etter hvert, atte
!

Så den blir så blank og fin etter hvert, atte


_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39835
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: AJ Arena...
Ah...! Endelig fikk KaTieM lange godt ut på en god langtur til C-berg i dag.
Utrolig flott kjørevær
!
Og en mye, mye bedre start på årets sesong enn fjorårets
.
Dette lover godt
!
Her det eneste bildet som ble tatt i dag, rett overfor dette rare sementtrollet, som jammen har fått nye farger. På tide...
.
Var på kjøpesenteret og 'Bolaget rett etter kl. 12:00. Mye folk, derfor fort inn og ut igjen med noen liter rødvin
.
Litt bedre med tanke på færre folk på Hypermat. Men kjøpinga gikk fort unna her også, før man tok en kort medbrakt lunsj på rasteplassen som overvåkes av sementtrollet, før man satte kursen hjemover i retning Bjørkelangen. Alltid en fornøyelse å kjøre her i godt vær, som i dag.
Alene på veien som MC både til og fra, med unntak av det jeg tror var en BMW 1000 XR med skarpe ekstralys, som kom snikende innpå bakfra etter Skotterud på returen.
Men etter at KTM'en nærmest av egen vilje, forserte en liten rekke burister før noen lekne svinger, forsvant det loddrette kjørelyset og ekstralyktene og kom ikke til syne igjen før man nærmet seg Heia før Fetsund...
Her var det derimot flere som var ute med syklene sine.
Hyggelig å møte hilseglade motorsyklister igjen
.
En god dag i salen, ingen tvil om det!
Utrolig flott kjørevær

Og en mye, mye bedre start på årets sesong enn fjorårets

Dette lover godt

Her det eneste bildet som ble tatt i dag, rett overfor dette rare sementtrollet, som jammen har fått nye farger. På tide...

Var på kjøpesenteret og 'Bolaget rett etter kl. 12:00. Mye folk, derfor fort inn og ut igjen med noen liter rødvin


Litt bedre med tanke på færre folk på Hypermat. Men kjøpinga gikk fort unna her også, før man tok en kort medbrakt lunsj på rasteplassen som overvåkes av sementtrollet, før man satte kursen hjemover i retning Bjørkelangen. Alltid en fornøyelse å kjøre her i godt vær, som i dag.
Alene på veien som MC både til og fra, med unntak av det jeg tror var en BMW 1000 XR med skarpe ekstralys, som kom snikende innpå bakfra etter Skotterud på returen.
Men etter at KTM'en nærmest av egen vilje, forserte en liten rekke burister før noen lekne svinger, forsvant det loddrette kjørelyset og ekstralyktene og kom ikke til syne igjen før man nærmet seg Heia før Fetsund...
Her var det derimot flere som var ute med syklene sine.
Hyggelig å møte hilseglade motorsyklister igjen

En god dag i salen, ingen tvil om det!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39835
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: AJ Arena...
I dag er det ett år siden jeg hentet min andre KTM 1290 SA på Lillehammer.
Etter en trøblete start på eierforholdet kan jeg i dag melde at starten på det andre året har forløpt problemfritt.
Trives utrolig godt på sykkelen nå om dagen! Også etter dagens tur hvor jeg synes å merke en stor forbedring på støybildet som fartsvinden skaper. Noe som er nærmest uunngåelig på sykler av denne typen.
Den nye Premier hjelmen har hjulpet en del, men det jeg tror er den viktigste årsaken er justeringen av speilarmene legger bakover, mot førerposisjonen, som gjør at speil og skjerm kommer bedre overens. Det er flere som har rapportert om det samme. Bytter man ut originalspeilene med slike Piaggio speil om jeg har, blir støybildet bedre.
Og med NoNoise øreplugger og lang halsstrømpe med dobbeltbrettet fleecekrage er tilværelsen i salen på KaTieM aldeles utmerket.
Ikke støyfritt, noe det aldri kommer til å bli, men langt bedre enn bare for noen dager siden.
Små justeringer på sykkel og i klesveien kan gjøre store forskjeller.
Etter en trøblete start på eierforholdet kan jeg i dag melde at starten på det andre året har forløpt problemfritt.
Trives utrolig godt på sykkelen nå om dagen! Også etter dagens tur hvor jeg synes å merke en stor forbedring på støybildet som fartsvinden skaper. Noe som er nærmest uunngåelig på sykler av denne typen.
Den nye Premier hjelmen har hjulpet en del, men det jeg tror er den viktigste årsaken er justeringen av speilarmene legger bakover, mot førerposisjonen, som gjør at speil og skjerm kommer bedre overens. Det er flere som har rapportert om det samme. Bytter man ut originalspeilene med slike Piaggio speil om jeg har, blir støybildet bedre.
Og med NoNoise øreplugger og lang halsstrømpe med dobbeltbrettet fleecekrage er tilværelsen i salen på KaTieM aldeles utmerket.
Ikke støyfritt, noe det aldri kommer til å bli, men langt bedre enn bare for noen dager siden.
Små justeringer på sykkel og i klesveien kan gjøre store forskjeller.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39835
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
På Honda e Prototype avdukningsevent
Jeg ble i går invitert til å komme på Hondas event i dag hvor bilprodusentens nye "e" modell skulle avdukes.
Kunne jo ikke si nei til noe slikt
- tross lite innbydende vær til å resie nioen steder, egentlig.
Men tur inn til Løren i Oslo ble.
Ingen voldsom seanse, men en artig opplevelse likevel.
En spesiell bil, denne nye Honda e.
Med et framtidsretro design, foreslo jeg for Per Smedberg, Hondasjefen i Norge, noe han kunne si seg enig.
Med en god porsjon velvilje tør jeg påstå at man med denne bilen trekker noen designlinjer fra Honda N600 fra tidlig på 70-tallet:
Her noen bilder fra Honda e eventet:
Hondasjefen i Norge, Per Smedberg, bak rattet i nye Honda e Prototype, avduket for spesielt inviterte journalister og andre på Løren i Oslo kl. 11:30 i dag, 9. mai. Det er første gang Honda gjør noe slikt som dette med en nyutviklet modell, ble vi fortalt i introduksjonen før avdukningen.
En artig fireseter med fire rammeløse dører og sidespeilkameraer med visning i dørhjørnene inne i bilen.
Selvfølgelig også sladrespeilkamera.
Og hele dashbordet er en slags dataskjerm.
Bilen var faktisk ganske god å sitte i og er større enn det jeg trodde.
Men ingen storbil, selvfølgelig. På ingen måte.
En perfekt bybil, vil vi tro, som vi også har stor tro på blir en suksess.
Mye avhengig av prisen, naturligvis. Og den kunne ikke Hondasjef Smedberg si noe om. Ikke engang en antydning.
- Nei, det ville det ikke vært riktig av meg å gjøre. Men vi har gitt våre føringer, så får vi se hvordan Honda ser på det, fortalte han da jeg spurte ham om dette.
Det er jo en særegen bil, men den skal jo konkurrere med andre elbiler som allerede finnes på markedet, sa jeg.
- Ja, det er nettopp det, svarte Smedberg med et smil.
Bilen forventes å være leveringsklar om et år. Forhåndsreservasjoner gis det muligheter for allerede fra neste uke.
Kunne jo ikke si nei til noe slikt

Men tur inn til Løren i Oslo ble.
Ingen voldsom seanse, men en artig opplevelse likevel.
En spesiell bil, denne nye Honda e.
Med et framtidsretro design, foreslo jeg for Per Smedberg, Hondasjefen i Norge, noe han kunne si seg enig.
Med en god porsjon velvilje tør jeg påstå at man med denne bilen trekker noen designlinjer fra Honda N600 fra tidlig på 70-tallet:
Her noen bilder fra Honda e eventet:
Hondasjefen i Norge, Per Smedberg, bak rattet i nye Honda e Prototype, avduket for spesielt inviterte journalister og andre på Løren i Oslo kl. 11:30 i dag, 9. mai. Det er første gang Honda gjør noe slikt som dette med en nyutviklet modell, ble vi fortalt i introduksjonen før avdukningen.
En artig fireseter med fire rammeløse dører og sidespeilkameraer med visning i dørhjørnene inne i bilen.
Selvfølgelig også sladrespeilkamera.
Og hele dashbordet er en slags dataskjerm.
Bilen var faktisk ganske god å sitte i og er større enn det jeg trodde.
Men ingen storbil, selvfølgelig. På ingen måte.
En perfekt bybil, vil vi tro, som vi også har stor tro på blir en suksess.
Mye avhengig av prisen, naturligvis. Og den kunne ikke Hondasjef Smedberg si noe om. Ikke engang en antydning.
- Nei, det ville det ikke vært riktig av meg å gjøre. Men vi har gitt våre føringer, så får vi se hvordan Honda ser på det, fortalte han da jeg spurte ham om dette.
Det er jo en særegen bil, men den skal jo konkurrere med andre elbiler som allerede finnes på markedet, sa jeg.
- Ja, det er nettopp det, svarte Smedberg med et smil.
Bilen forventes å være leveringsklar om et år. Forhåndsreservasjoner gis det muligheter for allerede fra neste uke.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: AJ Arena...
Har du hørt noe mer om hydrogenbilen, når den evt blir tilgjengelig ?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39835
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: AJ Arena...
Ikke hørt noe, nei.Rune75 skrev: 09 mai 2019, 18:51 Har du hørt noe mer om hydrogenbilen, når den evt blir tilgjengelig ?
Og der minnet du meg på noe...
Jeg tar kontakt igjen med Hyundai Norge til uka

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: AJ Arena...
Hvis du synes du kan spørre så ville det vært interessant å vite hva som har satt bilen ut av spill så lenge. Er jo ganske relevant for noen som vurderer kjøp om ventetiden på verksted/service /deler er mange uker.
Re: AJ Arena...
Når kun det beste er godt nok for den beste «bike’n», får den ikke 98 oktanAJ skrev: 08 apr 2019, 17:25 Da er det meste av vinterlagringsbensinen erstattet med ny 95 og biken har fått sin første 'kattevask' for sesongen med nyinnkjøpt Gardena vannfórer.
Så får man heller gjøre en semidetailervask straks det blir varmere i været...
Vask1 2019.JPG
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39835
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: AJ Arena...
Det er selvfølgelig et helt naturlig spørsmål å stille.Rune75 skrev: 09 mai 2019, 19:04 Hvis du synes du kan spørre så ville det vært interessant å vite hva som har satt bilen ut av spill så lenge. Er jo ganske relevant for noen som vurderer kjøp om ventetiden på verksted/service /deler er mange uker.
Så får man se hva slags svar man får...
Også får man håpe av demobilen de har satt av til nettopp pressefolk fortsatt er tilgjengelig og ikke sendt ut av landet.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39835
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: AJ Arena...
Veldig greit og uproblematisk med 95 oktan i det daglige i sesongen og 98, som er en mer "ren" bensin, egner seg best når sykkelen står i ro om vinteren.dypen skrev: 09 mai 2019, 19:08Når kun det beste er godt nok for den beste «bike’n», får den ikke 98 oktanAJ skrev: 08 apr 2019, 17:25 Da er det meste av vinterlagringsbensinen erstattet med ny 95 og biken har fått sin første 'kattevask' for sesongen med nyinnkjøpt Gardena vannfórer.
Så får man heller gjøre en semidetailervask straks det blir varmere i været...
Vask1 2019.JPG![]()
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: AJ Arena...
Renere vare og mere «bang for the bucks» ... Neida, 95 er kanskje mere prisgunstig på sikt 
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: AJ Arena...
Energiinnholdet i etanol er vesentlig lavere enn i bensin. Dette bidrar til at iblanding av etanol i drivstoff kan gi høyere forbruk per distanse, enn drivstoff uten etanol. På den annen side er 98 oktan dyrere, så kostnadene per kjørte kilometer på kort sikt, blir antakeligdypen skrev: 09 mai 2019, 19:23 Renere vare og mere «bang for the bucks» ... Neida, 95 er kanskje mere prisgunstig på sikt![]()
noe bedre for 95 oktan.
Så er det en lang rekke uheldige virkninger av denne etanolen, for både eldre og nye kjøretøy, som gjør at mange velger 98 framfor 95-oktan.
Jeg var nylig på et foredrag i regi av Amcar, der blant annet etanol i drivstoff ble tatt opp. Hilberg Ove Johansen fortalte om de mange motorproblemene som hadde oppstått hos et titalls bilentusiaster som var på USA-tur, som følge av etanolholdig bensin. Der endte flere opp med å kjøpe bensin til 15 kroner literen, uten etanol, for å slippe det omfattende trøbbelet de fikk i starten, som følge av bruk av etanolholdig drivstoff. Bensin til 15 kroner literen er svindyrt i USA. Det var alstå verdt det for amcar-entusiastene på tur...
I USA har etanolproblematikk vært kjent mye lengre enn her til lands, hvor det knapt har blitt problematisert.
Samme mann fra Amcar, uttaler seg her: http://paaveien.no/2018/03/05/det-etano ... usiastene/
Det er ikke bare eldre kjøretøy som får merke problemene. https://www.cycleworld.com/real-world-l ... -your-tank
De siste årene har vi fått minst 5 % etanol i mye av drivstoffet som selges her til lands. Skulle vært interessant å vite hvor stor andel
av de hyppige bilbrannene man kan lese om nå om dagen, som skyldes etanol som har ødelagt komponenter i drivstoffsystemet.
Det er en kjent sak at etanol kan forårsake motorbranner, i alle fall i land der det er mer bevissthet rundt dette enn det som foreløpig later til å være tilfellet her til lands.
https://autoweek.com/article/car-life/j ... es-ethanol
Selv benytter jeg ikke annet enn Shell V-power, hverken på nye eller gamle (80-talls) MC, så sant det lar seg skaffe.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
Re: AJ Arena...
Ja, det er akkurat det... Mange stasjoner har jo KUN 95 blyfri og diesel.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: AJ Arena...
Uten å ha sjekket for mange kilder, så mener jeg mye av poenget med høyere oktan blant annet er for å forhindre "detonation" som følge av at bensinen antennes uten tennpluggens hjelp, men kun basert på høyt trykk (=høy temperatur).
Det er som regel bare relevant for sylindre med spesielt høyt trykk for ytelsens skyld. Det er vel ingen fabrikkproduserte sykler eller biler som behøver dette med mindre grep er gjort for å få et høyere trykk.
Utover det så tror jeg ikke høyere oktan gir noen særlig bedre ytelse, om jeg har forstått det rett.
http://www.leesracing.com/articles/a3.html
"Higher octane does not necessarily mean more power. If a racer's engine is detonating on 92 octane gasoline, using a higher-octane quality fuel is definitely a plus. If your engine is detonation-free on 92 octane gasoline, the benefit of using a higher octane product is limited to the distillation characteristics discussed earlier. "
Det er som regel bare relevant for sylindre med spesielt høyt trykk for ytelsens skyld. Det er vel ingen fabrikkproduserte sykler eller biler som behøver dette med mindre grep er gjort for å få et høyere trykk.
Utover det så tror jeg ikke høyere oktan gir noen særlig bedre ytelse, om jeg har forstått det rett.
http://www.leesracing.com/articles/a3.html
"Higher octane does not necessarily mean more power. If a racer's engine is detonating on 92 octane gasoline, using a higher-octane quality fuel is definitely a plus. If your engine is detonation-free on 92 octane gasoline, the benefit of using a higher octane product is limited to the distillation characteristics discussed earlier. "
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013