Er MC hansker med Gore-tex garantert vanntett?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er MC hansker med Gore-tex garantert vanntett?

Legg inn av Bjerknez »

Husker du hva hanskene dine heter? Tipper det enten er Rukka R Star eller Imatra. De ligger til rundt den prisen.

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Er MC hansker med Gore-tex garantert vanntett?

Legg inn av haakeik »

Det kan lønne seg å etterbehandle Goretex klær og hansker en gang i blant, for å vedlikeholde funksjonaliteten.
https://www.xxl.no/nikwax-2-pk-tx-dir-t ... 18_1_style

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Er MC hansker med Gore-tex garantert vanntett?

Legg inn av Juicebox »

Bjerknez skrev: 01 apr 2019, 20:15
Juicebox skrev: 01 apr 2019, 17:07 Grunnen til at Goretex er dyrt er fordi de forskjellige produsenter må betale Goretex for å bruke membranen deres(men egentlig navnet). Ikke verdens beste som folk skal ha det til, men folk betaler langt mer når de ser gortetex-logoen. Finnes mange andre membraner som er langt bedre, men jeg har dessverre ingen hansker å anbefale deg. Bruker stort sett stoff og skinnhanske som ikke nødvendigvis er til mc-bruk.
Hvilke andre membraner er langt bedre? Kan du nevne ett par?
Nå tok jeg litt for hardt i da jeg skrev "langt bedre" :P men de er bedre på pris! Jeg har hatt et par goretex-plag gjennom årene, og de skal sies at de er stivere enn andre membraner. Det finnes eVent som puster bedre og er billigere, sympatex som oppfører seg på samme måte og andre merker som har sine egne membraner som feks north face med hyvent og h2no av patagonia. Ikke helt mc relaterte merker, sier bare at det finnes andre membraner som ikke er like dyre som goretex.

Fortnine tester ut gore tex med andre membraner her, fokus på mc-merker og ikke generelt. Overraskende er at goretex ikke puster så bra :-k


ZZR-Erling

Re: Er MC hansker med Gore-tex garantert vanntett?

Legg inn av ZZR-Erling »

Enkelt regntøy /overtrekk er helt konge!

Samt skinndress/skinnhansker.
Får aldri den samme gode sporty følelsen på min BMW HP uten den!
Den litt tighte følelsen og lukten av velsmurt skinn.
Kom ikke å si at tekstil føles sikkert, tight og sporty!
:knegg

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er MC hansker med Gore-tex garantert vanntett?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg er helt enig med deg ZZR-Erling. Skinn er bra saker. Og jeg har erfart at regndress man trekker over fungerer helt supert.

Når det gjelder GoreTex er jeg skeptisk. Mest fordi dem faktisk lover 100% vanntetthet, for livet. Det vil i teorien si at jeg hadde hatt gratis hansker resten av livet. Det blir nesten for dumt...

Jeg skal faktisk kjøpe meg et sett rimeligere hansker uten goretex som også skal være vanntette. Bare for å teste. Noe sier meg at disse er like bra. Det hjelper jo lite om premiumhanskene med goretex er aldri så sikre, når man er våt på hendene. Med de bakdelene det evt. Har.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er MC hansker med Gore-tex garantert vanntett?

Legg inn av Bjerknez »

Juicebox skrev: 02 apr 2019, 01:12
Bjerknez skrev: 01 apr 2019, 20:15
Juicebox skrev: 01 apr 2019, 17:07 Grunnen til at Goretex er dyrt er fordi de forskjellige produsenter må betale Goretex for å bruke membranen deres(men egentlig navnet). Ikke verdens beste som folk skal ha det til, men folk betaler langt mer når de ser gortetex-logoen. Finnes mange andre membraner som er langt bedre, men jeg har dessverre ingen hansker å anbefale deg. Bruker stort sett stoff og skinnhanske som ikke nødvendigvis er til mc-bruk.
Hvilke andre membraner er langt bedre? Kan du nevne ett par?
Nå tok jeg litt for hardt i da jeg skrev "langt bedre" :P men de er bedre på pris! Jeg har hatt et par goretex-plag gjennom årene, og de skal sies at de er stivere enn andre membraner. Det finnes eVent som puster bedre og er billigere, sympatex som oppfører seg på samme måte og andre merker som har sine egne membraner som feks north face med hyvent og h2no av patagonia. Ikke helt mc relaterte merker, sier bare at det finnes andre membraner som ikke er like dyre som goretex.

Fortnine tester ut gore tex med andre membraner her, fokus på mc-merker og ikke generelt. Overraskende er at goretex ikke puster så bra :-k

I følge videoen er det ingenting som er bedre enn Goretex med tanke på vanntetthet. Hvis jeg måtte velge hadde jeg valgt vanntetthet fremfor pusteevne uansett. At dårligere materialer koster mindre er ingen overaskelser.

Derimot... holdt Klim dressen jeg hadde meg 100% tørr i alle situasjoner. Støvlene mine er 100% tette også. Men hanskene har alltid tatt inn vann.

Jeg kjørte som tidligere nevnt fra Trondheim til Molde i konstant styrtregn. Fire timer i monzun regn. Jeg var tørr over alt bortsett fra hendene. Takket være regndressen som faktisk er vanntett. Den beste invisteringen jeg har gjort på lenge.

Så Goretex er kanskje det beste, spesielt på vanntetthet, men det er langt i fra alle Goretex plagg som holder deg tørr gjennom hele turen.

ZZR-Erling

Re: Er MC hansker med Gore-tex garantert vanntett?

Legg inn av ZZR-Erling »

Bjerknez skrev: 02 apr 2019, 09:40 Jeg er helt enig med deg ZZR-Erling. Skinn er bra saker. Og jeg har erfart at regndress man trekker over fungerer helt supert.

Når det gjelder GoreTex er jeg skeptisk. Mest fordi dem faktisk lover 100% vanntetthet, for livet. Det vil i teorien si at jeg hadde hatt gratis hansker resten av livet. Det blir nesten for dumt...

Jeg skal faktisk kjøpe meg et sett rimeligere hansker uten goretex som også skal være vanntette. Bare for å teste. Noe sier meg at disse er like bra. Det hjelper jo lite om premiumhanskene med goretex er aldri så sikre, når man er våt på hendene. Med de bakdelene det evt. Har.
:thumleft

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Er MC hansker med Gore-tex garantert vanntett?

Legg inn av Dansekris »

Den beste løsningen må være å ha to par hansker med Goretex.

Kjører man en lang dagsetappe i pøsregn vil man etterhvert bli våt uansett. Når det først skjer, stopp, hent frem det andre paret og man er tørr helt til man kommer frem.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Er MC hansker med Gore-tex garantert vanntett?

Legg inn av cannon »

Dansekris skrev: 02 apr 2019, 11:02 Den beste løsningen må være å ha to par hansker med Goretex.

Kjører man en lang dagsetappe i pøsregn vil man etterhvert bli våt uansett. Når det først skjer, stopp, hent frem det andre paret og man er tørr helt til man kommer frem.
Enig. Og litt våt gjør ingenting. Bare unngå å bli kald. Tynne ullvanter innerst er smart. Og/eller regnovertrekk fra BT, med "lobster" 3-fingerløsning er vindtette og holder meg varm.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er MC hansker med Gore-tex garantert vanntett?

Legg inn av Bjerknez »

Eller.... to fluer i en smekk. Ett par hansker og ett par tynne overtrekk som er vanntette. Ser ikke poenget med å ha to dyre goretex hansker som kan bli våte, når man kan klare seg med ett par goretex hansker med ett vanntett overtrekk.

Å drasse med meg ett sett ekstra med Goretex hansker på tur ser jeg på som helt unødvendig. Greit hvis man kjører turbuss ala 1200GS med alle kofferter inntakt og har plass i bøtter og spann, men å ta med seg unødvendige ting for min del er uaktuelt. Holder ikke ett par dyre premium Goretex hansker tett kan man jo like godt kjøpe seg rimeligere hansker med overtrekk. Overtrekket kan rulles sammen og tar svært liten plass. Får sikkert plass til dem i skjortelommen eller under salen etc.

Men man kan da konkludere med at jeg overvurderte Goretex. Jeg skal gi det EN sjanse til, men etter å ha brukt hansker for til sammen nesten 10.000 kroner på fem år, hvor ingen har holdt tett og eller gått opp i limingen og røket i sømmer etc. så er det kanskje på høy tid og ta hintet :lol

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Er MC hansker med Gore-tex garantert vanntett?

Legg inn av Stian87 »

Mine goretex hansker er i hvert fall ikke vanntette. De har omtrent samme evne til å avvise regn som en svamp...

Kan ikke anbefales, men har foreløpig ikke giddet å bruke tusenvis av kroner på nye hansker.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Er MC hansker med Gore-tex garantert vanntett?

Legg inn av Dansekris »

Bjerknez skrev: 02 apr 2019, 11:52 Eller.... to fluer i en smekk. Ett par hansker og ett par tynne overtrekk som er vanntette. Ser ikke poenget med å ha to dyre goretex hansker som kan bli våte, når man kan klare seg med ett par goretex hansker med ett vanntett overtrekk.

Å drasse med meg ett sett ekstra med Goretex hansker på tur ser jeg på som helt unødvendig. Greit hvis man kjører turbuss ala 1200GS med alle kofferter inntakt og har plass i bøtter og spann, men å ta med seg unødvendige ting for min del er uaktuelt. Holder ikke ett par dyre premium Goretex hansker tett kan man jo like godt kjøpe seg rimeligere hansker med overtrekk. Overtrekket kan rulles sammen og tar svært liten plass. Får sikkert plass til dem i skjortelommen eller under salen etc.

Men man kan da konkludere med at jeg overvurderte Goretex. Jeg skal gi det EN sjanse til, men etter å ha brukt hansker for til sammen nesten 10.000 kroner på fem år, hvor ingen har holdt tett og eller gått opp i limingen og røket i sømmer etc. så er det kanskje på høy tid og ta hintet :lol
Skal man på langtur over flere dager/uker er to par hansker helt nødvendig etter min mening. Overtrekk gjør at jeg mister litt kontakten med det henda driver med.

Mine halvarssons advance-hansker holder nesten en hel dag med regn.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er MC hansker med Gore-tex garantert vanntett?

Legg inn av Bjerknez »

Stian87 skrev: 02 apr 2019, 12:17 Mine goretex hansker er i hvert fall ikke vanntette. De har omtrent samme evne til å avvise regn som en svamp...

Kan ikke anbefales, men har foreløpig ikke giddet å bruke tusenvis av kroner på nye hansker.
Hvilke hansker har du ?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er MC hansker med Gore-tex garantert vanntett?

Legg inn av Bjerknez »

Dansekris skrev: 02 apr 2019, 12:28
Bjerknez skrev: 02 apr 2019, 11:52 Eller.... to fluer i en smekk. Ett par hansker og ett par tynne overtrekk som er vanntette. Ser ikke poenget med å ha to dyre goretex hansker som kan bli våte, når man kan klare seg med ett par goretex hansker med ett vanntett overtrekk.

Å drasse med meg ett sett ekstra med Goretex hansker på tur ser jeg på som helt unødvendig. Greit hvis man kjører turbuss ala 1200GS med alle kofferter inntakt og har plass i bøtter og spann, men å ta med seg unødvendige ting for min del er uaktuelt. Holder ikke ett par dyre premium Goretex hansker tett kan man jo like godt kjøpe seg rimeligere hansker med overtrekk. Overtrekket kan rulles sammen og tar svært liten plass. Får sikkert plass til dem i skjortelommen eller under salen etc.

Men man kan da konkludere med at jeg overvurderte Goretex. Jeg skal gi det EN sjanse til, men etter å ha brukt hansker for til sammen nesten 10.000 kroner på fem år, hvor ingen har holdt tett og eller gått opp i limingen og røket i sømmer etc. så er det kanskje på høy tid og ta hintet :lol
Skal man på langtur over flere dager/uker er to par hansker helt nødvendig etter min mening. Overtrekk gjør at jeg mister litt kontakten med det henda driver med.

Mine halvarssons advance-hansker holder nesten en hel dag med regn.
Vi tenker nok litt forskjellig, egentlig. Ikke dumt med to hansker, men hva hvis støvlene lakk? Skulle man hatt med to sett støvler også? Eller kanskje ett sett til med kjøreklær? Hvor går grensen liksom?

Jeg forstår at hansker ikke tar all verdens med plass, men når man har pakket ferdig og står og presser ned den siste laderen, så føles det unødvendig å drasse med ett par ekstra par hansker. Ett sett med hansker til 2-3.000 kroner bør for pokker klare en en tur på 1-2 uker i Norge midtsommers med noen regnbyger spør du meg. Kunsten er kanskje og finne den rette løsningen, kontra og bare helgardere med å bruke enda mer penger på noe som i utgangspunktet ikke holder hva man lover.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er MC hansker med Gore-tex garantert vanntett?

Legg inn av Bjerknez »

Uten at jeg er helt overbevist, så skriver vertfall Webikeworld at Rukka Imatra ikke slapp inn vann når dem holdt dem nede i vann i fire minutter.
https://www.webbikeworld.com/rukka-imat ... es-review/

Jeg tror faktisk jeg snart klikker på kjøp knappen...
Sist redigert av Bjerknez den 02 apr 2019, 14:34, redigert 1 gang totalt.

Svar