Er MC hansker med Gore-tex garantert vanntett?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
ZZR-Erling

Re: Er MC hansker med Gore-tex garantert vanntett?

Legg inn av ZZR-Erling »

Jeg har varmeholker, og er det ikke så kaldt når det regner, tar jeg bare på noen gamle skinnha sker og beefer opp varmen 😁 Er det kjølig tar jeg de samme med regntrekk. Gidder ikke balle med innertrekk helvete som løsner i "avanserte" hansker.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Er MC hansker med Gore-tex garantert vanntett?

Legg inn av Dansekris »

Bjerknez skrev: 02 apr 2019, 13:44
Dansekris skrev: 02 apr 2019, 12:28
Bjerknez skrev: 02 apr 2019, 11:52 Eller.... to fluer i en smekk. Ett par hansker og ett par tynne overtrekk som er vanntette. Ser ikke poenget med å ha to dyre goretex hansker som kan bli våte, når man kan klare seg med ett par goretex hansker med ett vanntett overtrekk.

Å drasse med meg ett sett ekstra med Goretex hansker på tur ser jeg på som helt unødvendig. Greit hvis man kjører turbuss ala 1200GS med alle kofferter inntakt og har plass i bøtter og spann, men å ta med seg unødvendige ting for min del er uaktuelt. Holder ikke ett par dyre premium Goretex hansker tett kan man jo like godt kjøpe seg rimeligere hansker med overtrekk. Overtrekket kan rulles sammen og tar svært liten plass. Får sikkert plass til dem i skjortelommen eller under salen etc.

Men man kan da konkludere med at jeg overvurderte Goretex. Jeg skal gi det EN sjanse til, men etter å ha brukt hansker for til sammen nesten 10.000 kroner på fem år, hvor ingen har holdt tett og eller gått opp i limingen og røket i sømmer etc. så er det kanskje på høy tid og ta hintet :lol
Skal man på langtur over flere dager/uker er to par hansker helt nødvendig etter min mening. Overtrekk gjør at jeg mister litt kontakten med det henda driver med.

Mine halvarssons advance-hansker holder nesten en hel dag med regn.
Vi tenker nok litt forskjellig, egentlig. Ikke dumt med to hansker, men hva hvis støvlene lakk? Skulle man hatt med to sett støvler også? Eller kanskje ett sett til med kjøreklær? Hvor går grensen liksom?

Jeg forstår at hansker ikke tar all verdens med plass, men når man har pakket ferdig og står og presser ned den siste laderen, så føles det unødvendig å drasse med ett par ekstra par hansker. Ett sett med hansker til 2-3.000 kroner bør for pokker klare en en tur på 1-2 uker i Norge midtsommers med noen regnbyger spør du meg. Kunsten er kanskje og finne den rette løsningen, kontra og bare helgardere med å bruke enda mer penger på noe som i utgangspunktet ikke holder hva man lover.
Hvor grensen går?

For min del går den med hansker. Hansker tar veldig liten plass, og tørre hender har veldig mye å si på min komfort.
Når faktum er at de aller fleste hansker blir våte bare du utsetter de for vann lenge nok er det en small sak for meg å ta meg et par ekstra.

Jeg tar med meg det jeg tror jeg trenger basert på værmelding og erfaring. Er du så opptatt av 100% vanntette hansker får du tre over en plasthanske og teipe med gaffa rundt håndleddet.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Er MC hansker med Gore-tex garantert vanntett?

Legg inn av AJ »

Dansekris skrev: 02 apr 2019, 15:16 Er du så opptatt av 100% vanntette hansker får du tre over en plasthanske og teipe med gaffa rundt håndleddet.
:knegg
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er MC hansker med Gore-tex garantert vanntett?

Legg inn av Bjerknez »

Dansekris skrev: 02 apr 2019, 15:16
Bjerknez skrev: 02 apr 2019, 13:44
Dansekris skrev: 02 apr 2019, 12:28
Bjerknez skrev: 02 apr 2019, 11:52 Eller.... to fluer i en smekk. Ett par hansker og ett par tynne overtrekk som er vanntette. Ser ikke poenget med å ha to dyre goretex hansker som kan bli våte, når man kan klare seg med ett par goretex hansker med ett vanntett overtrekk.

Å drasse med meg ett sett ekstra med Goretex hansker på tur ser jeg på som helt unødvendig. Greit hvis man kjører turbuss ala 1200GS med alle kofferter inntakt og har plass i bøtter og spann, men å ta med seg unødvendige ting for min del er uaktuelt. Holder ikke ett par dyre premium Goretex hansker tett kan man jo like godt kjøpe seg rimeligere hansker med overtrekk. Overtrekket kan rulles sammen og tar svært liten plass. Får sikkert plass til dem i skjortelommen eller under salen etc.

Men man kan da konkludere med at jeg overvurderte Goretex. Jeg skal gi det EN sjanse til, men etter å ha brukt hansker for til sammen nesten 10.000 kroner på fem år, hvor ingen har holdt tett og eller gått opp i limingen og røket i sømmer etc. så er det kanskje på høy tid og ta hintet :lol
Skal man på langtur over flere dager/uker er to par hansker helt nødvendig etter min mening. Overtrekk gjør at jeg mister litt kontakten med det henda driver med.

Mine halvarssons advance-hansker holder nesten en hel dag med regn.
Vi tenker nok litt forskjellig, egentlig. Ikke dumt med to hansker, men hva hvis støvlene lakk? Skulle man hatt med to sett støvler også? Eller kanskje ett sett til med kjøreklær? Hvor går grensen liksom?

Jeg forstår at hansker ikke tar all verdens med plass, men når man har pakket ferdig og står og presser ned den siste laderen, så føles det unødvendig å drasse med ett par ekstra par hansker. Ett sett med hansker til 2-3.000 kroner bør for pokker klare en en tur på 1-2 uker i Norge midtsommers med noen regnbyger spør du meg. Kunsten er kanskje og finne den rette løsningen, kontra og bare helgardere med å bruke enda mer penger på noe som i utgangspunktet ikke holder hva man lover.
Hvor grensen går?

For min del går den med hansker. Hansker tar veldig liten plass, og tørre hender har veldig mye å si på min komfort.
Når faktum er at de aller fleste hansker blir våte bare du utsetter de for vann lenge nok er det en small sak for meg å ta meg et par ekstra.

Jeg tar med meg det jeg tror jeg trenger basert på værmelding og erfaring. Er du så opptatt av 100% vanntette hansker får du tre over en plasthanske og teipe med gaffa rundt håndleddet.
Eller kjøpe en overtrekkshanske som faktisk er vanntett. :knegg

Med overtrekkshanske som er vanntett løser man jo egentlig hele problemet. Det er billigere og den tar svært liten plass. to sett med GoreTex hansker for å kjøre ett par uker i Norge sommerstid blir i mine øyne for dumt. Men selvsagt kan andre gjøre akkurat som dem vil. :thumleft

ZZR-Erling

Re: Er MC hansker med Gore-tex garantert vanntett?

Legg inn av ZZR-Erling »

Har jo ting med GTX som også funker, mine 11 år gamle sko fra Daytona, er heeelt konge! De heter Sport EVO GTX. Handmade in Germany!

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er MC hansker med Gore-tex garantert vanntett?

Legg inn av Bjerknez »

Joda, jeg har ett sett med TCX S-Speed støvler som har holdt tett i fire år og dem ser nesten ikke brukt ut. :)

Solo-rider
Innlegg: 777
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: Er MC hansker med Gore-tex garantert vanntett?

Legg inn av Solo-rider »

100 % vanntette hansker må du på felleskjøpet for å handle.https://www.felleskjopet.no/arbeidsklae ... 1-50291683 :crazy:

Rukka hanskene er veldig gode de... 100% tette ??
Jeg har kjørt med Rukka R STAR hansker i flere år nå. Holder tett til en grense .

Jeg er på evig jakt etter tette hansker , men har ikke funnet det.

Finn deg overtrekkshansker av samme kvalitet som regndressen du har .
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er MC hansker med Gore-tex garantert vanntett?

Legg inn av Bjerknez »

Solo-rider skrev: 02 apr 2019, 17:01 100 % vanntette hansker må du på felleskjøpet for å handle.https://www.felleskjopet.no/arbeidsklae ... 1-50291683 :crazy:

Rukka hanskene er veldig gode de... 100% tette ??
Jeg har kjørt med Rukka R STAR hansker i flere år nå. Holder tett til en grense .

Jeg er på evig jakt etter tette hansker , men har ikke funnet det.

Finn deg overtrekkshansker av samme kvalitet som regndressen du har .
Ja, det er litt i de baner jeg tenker ja. :thumleft

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Er MC hansker med Gore-tex garantert vanntett?

Legg inn av kgjersda »

Lagvis sommerhanske, engangshansker og ullinnerhanske.

😀
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Er MC hansker med Gore-tex garantert vanntett?

Legg inn av Sakkle »

Det er vel slik som enkelte har nevnt at siden GoreTex er en membran vil den aldri være 100% tett. Det går rett og slett ikke an, iom. at den slipper fuktighet ut, kan den også slippe dette inn under enkelte forhold.

Skal du har noe som er 100% vanntett betyr det også at det ikke puster, med tilhørende klamhet og svetting. En av grunnene til at jeg ikke gidder pakke med forsvarets regnklær på HV-øvelse lenger... Man blir våt av svette istedenfor våt av regnet. Og da er man jo akkurat like langt.

Løsningen som mange nevner med overtrekk er nok det beste.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Er MC hansker med Gore-tex garantert vanntett?

Legg inn av Rune75 »

Bjerknez skrev: 02 apr 2019, 13:54 Uten at jeg er helt overbevist, så skriver vertfall Webikeworld at Rukka Imatra ikke slapp inn vann når dem holdt dem nede i vann i fire minutter.
https://www.webbikeworld.com/rukka-imat ... es-review/

Jeg tror faktisk jeg snart klikker på kjøp knappen...
Du må huske at når du kjører i 80km/t eller 130km/t med Bimmer'n så blir vanntrykket mot hanskene betydelig høyere enn om de holdes under vannskorpa. Det har en del å si. Klokka mi er vanntett ned til 10m. Den er ikke vanntett mot høytrykkspyler'n min, på land.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er MC hansker med Gore-tex garantert vanntett?

Legg inn av Bjerknez »

Ja, overtrekk er nok svaret her. Case closed. :)

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Er MC hansker med Gore-tex garantert vanntett?

Legg inn av Olav K »

Bjerknez skrev: 01 apr 2019, 23:08 Husker du hva hanskene dine heter? Tipper det enten er Rukka R Star eller Imatra. De ligger til rundt den prisen.
De jeg har heter Virve, og når jeg tenker meg om, betalte jeg vel litt under 2000,- kansje 1799 eller deromkring.?
Kjøpte de på Ride Bergen :thumleft
Men er uansett superfornøyd med disse, både med at de er potte tett, funker bra både vår, sommer og høst, og innerforet sitter spikret på plass.

Men hvor lenge de vil holde tett vet jeg selvsagt ikke, jeg hadde noen Richa Goretex hansker tidligere, som var bra i 4-5 sesonger, men plutselig lakk de som en sil.

Likheten mellom en Goretex hanske og en justisminister?? Ingen av de kan wara evig
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Er MC hansker med Gore-tex garantert vanntett?

Legg inn av Stian87 »

Bjerknez skrev: 02 apr 2019, 13:39
Stian87 skrev: 02 apr 2019, 12:17 Mine goretex hansker er i hvert fall ikke vanntette. De har omtrent samme evne til å avvise regn som en svamp...

Kan ikke anbefales, men har foreløpig ikke giddet å bruke tusenvis av kroner på nye hansker.
Hvilke hansker har du ?
Hvis du er skikkelig fornøyd med Rukka er det mulig jeg også går for disse. Ettersom jeg om en knapp måned ikke skal kjøre mer MC til jobb er ikke vinter og fôr så viktig lenger, vanntetthet og vindtetthet blir mer sentralt.

Jeg har disse fra dainese: https://www.dainese.com/row/en/freeland ... ike-gloves
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er MC hansker med Gore-tex garantert vanntett?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har nå trolig bestillt meg Rukka Imatra. Disse lagerføres vist ikke i Norge lenger, men jeg har muligens fått min lokale pusher til å spesialbestille til meg. Hvis prisen er innafor. Hvis ikke så bestiller jeg fra det store utland.

Svar